I opet ništa od zabrane uvoza Euro 3 i Euro 4

 
N. M.
N. M.
 
 
Čitanje: oko 3 min.
  • 5

Od prvih najava o subvencijama početkom 2023, pa do danas, cene korišćenih automobila su u blagom porastu

U novoj, 2024. godini, trebalo je da nas dočekaju dve velike promene: zabrana uvoza polovnih automobila sa normama Euro 3 i Euro 4, kao i subvencije za kupovinu polovnjaka sa Euro 6 normom, uz reciklažu starijih dizelaša.

Međutim, to se neće desiti, barem još neko vreme, nezvanično je potvrđeno sajtu Polovni automobili iz više različitih izvora.

Do kada će na snazi ostati važeći propisi?

U ovom momentu nemoguće je dati bilo kakvu prognozu - uprkos brojnim pokušajima naše redakcije, od nadležnih državnih institucija jednostavno nije bilo moguće dobiti bilo kakvu zvaničnu informaciju na ovu temu. Možda se to desi veoma brzo, ali možda dočekamo i proleće.

A bilo bi veoma važno da se saopšti makar okvirno vreme za zabranu uvoza i početak programa subvencija ne samo zbog kupaca, već i zbog i trgovaca polovnjacima, kako bi oni mogli da planiraju nabavke i obnovu lagera.

Bilo kakvo zvanično saopštenje bilo je naročito potrebno i zbog toga što se se nedavno društvenim mrežama i raznim Viber grupama brzinom svetlosti proširio tekst navodne Uredbe koja donosi zabranu uvoza Euro 3 i Euro 4 automobila, a koja je trebalo da počne da se primenjuje od 1. januara 2024. godine.

Ispostavilo se da zabrane ipak neće biti. Zato još jednom naglašavamo, te Uredbe nema u Službenom glasniku i ona još nije usvojena.

Program o zaštiti vazduha i dalje "mrtvo slovo" na papiru

Podsetimo, zabrana uvoza polovnih vozila koja ne ispunjavaju Euro 3, Euro 4 i Euro 5 standard deo je „Programa zaštite vazduha u Republici Srbiji za period od 2022. do 2030. godine“.

U okviru tog programa predviđeno je čak i ukidanje Euro 5 standarda već od 1. januara 2025. godine, kao i pomenuto subvencionisanje kupovine novog ili polovnog Euro 6 automobila, ukoliko vlasnik na reciklažu preda svoj Euro 1, Euro 2 ili Euro 3 dizelaš.

Subvencija je trebalo iznosi 2.100 evra za putnička vozila, a prijava za program je trebalo da prema poslednjim najavama počne u novembru 2023. godine. Međutim, ceo projekat je i dalje u fazi pripreme.

Zato i dalje ne znamo kako će izgledati proces prijava za subvencije. Ko će reciklirati automobile, da li će se polovnjaci Euro 6 norme kupovati samo od pravnih lica i na kraju krajeva, zašto ne obuhvatiti ovim programom i automobile starije od 20 godine sa benzinskim agregatima?

Takođe, još nije poznato da li će biti prihvaćen predlog Asocijacije uvoznika vozila i delova da se kroz program subvencija omogući i kupovina novih vozila, uz polovnjake proizvedene posle 2014. godine.

Prođe vreme, a cene polovnjaka i dalje rastu

Od prvih najava o subvencijama početkom 2023, pa do danas, cene korišćenih automobila su u blagom porastu, pa je primera radi prosečna cena svih polovnjaka standarda Euro 5 oglašenih na našem sajtu u januaru 2023. godine iznosila 8.932 evra, ali je krajem oktobra ona dostigla 8.956 evra.

Da li je sa ovakvim kretanjem cena i padom prodaje realno očekivati da se putem programa subvencija sa ulica skloni preko 140.000 starih automobila? Teško.

I dalje jedini u okruženju uvozimo Euro 3 automobile

Osim što smo na dnu lestvice po prosečnoj starosti voznog parka (preko 17 godina), jedina smo država u regionu koja i dalje dopušta uvoz polovnjaka koji su proizvedeni do 2010. godine. U Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Albaniji... Svuda je odavno na snazi norma Euro 5.

Kad smo već kod ovog standarda, kratko pojašnjenje. Euro 5 standard na scenu stupa septembra 2009. godine, ali neki Euro 5 automobili proizvodili su se i ranije. Dakle, kada novi propisi konačno stupe na snagu, moći će u inostranstvu da se nađu i polovni automobili iz 2007. i 2008. godine koji ispunjavaju Euro 5 standard. To će u praksi značiti da će i dalje biti moguće da se uveze deceniju i po star Euro 5 polovnjak.

(Telegraf.rs)

Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ime

    6. januar 2024 | 08:43

    Garantujem vam da su sva ova električna čuda duplo štetnija nego Euro 3 i Euro 4 zajedno.

  • Bane

    6. januar 2024 | 13:42

    Pustite ljude da voze bilo sta.. Vas mnogo ne interesuje zdrav vazduh jer vozim na gas a nikakve subvencije nemam..

  • Sibin

    6. januar 2024 | 14:09

    Ma gde da zabrane, lova je tu ozbiljna, ovi politicati bi majku prodali!!!!!

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA