Starost automobila u Srbiji moraće da se smanji do 2030: Sad je prosečna veća od 17 godina, i stalno raste

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 32

Prosečna starost registrovanih automobila u Srbiji na kraju 2020. godine bila je 17,3 godina i ova starost se stalno povećava, a po Strategiji bezbednosti saobraćaja za period od 2023. do 2030. sa pratećim Akcionim planom bezbednosti saobraćaja do 2025. godine, ona će do 2030. godine morati da se smanji. 

Kako se navodi u tekstu ove Strategije, koju je Vlada Srbije usvojila krajem septembra ove godine, u 2018. prosečna starosr registrovanih automobila iznosila je 16,4 godine, a u 2016. godini bila je 15,6 godina, da bi krajem 2020. iznosila 17,3 godina.

Sa druge strane, prosečna starost putničkih vozila u zemljama EU, je znatno manja.

- U 2019. godini bila je 11,5 godina u zemljama Evropske Unije. Kretala se u rasponu od 16 godina u Rumuniji, do 6,5 godina u Luksemburgu - navodi se u tekstu Strategije.

Takođe, u Srbiji, putnička vozila mlađa od 6 godina čine samo 7 odsto voznog parka, a u EU, oko 44 odsto.

- Dok u Srbiji putnička vozila starija od 10 godina čine 76 odsto voznog parka, u EU je taj procenat oko 35. Dodatno, postoje značajne razlike u kvalitetu i starosti voznog parka u različitim regionima, tako da je, u pojedinim regionima, prosečna starost putničkih vozila preko 20 godina. Vozila sa ovakvom starosnom strukturom nemaju savremene pakete opreme koja doprinosi smanjivanju rizika i posledica saobraćajnih nezgoda - navodi se u tekstu Strategije.

Podseća se da je starost vozila obeležje koje je veoma povezano sa nastankom i težinom posledica saobraćajnih nezgoda.

- Kritična granica starosti vozila posle koje značajno rastu posledice nezgoda je 15 godina. S obzirom na prosečnu starost vozila u Srbiji od preko 16 godina, starost vozila je najznačajnije obeležje vozila koje doprinosi riziku i posledicama saobraćajnih nezgoda.

Postepeno smanjenje

Plan je, po Strategiji da se prosečna starost voznog parka putničkih i komercijalnih vozila u saobraćaju znatno smanji.

Po tom planu, 2025. godine prosečna starost bi trebalo da bude 16,8 godina, 2027. - 15,5 a 2030. godine prosečna starost bi trebalo da iznosi 14 godina.

Osim putničkih automobila, poseban problem predstavlja i starost i stanje traktora. Od popisanih oko 450.000 traktora, registrovano je samo 188.000. Oko 95 odsto traktora su stariji od 10 godina.

Inače, u 2020. godine, u Srbiji je bilo registrovano 2.560.000 motornih vozila, od čega 2.134.000 putničkih vozila, 255.904 teretnih vozila, 9.900 autobusa i ostalih. U 2030. godini se može očekivati ne manje od 3.000.000 vozila u Srbiji,  ukoliko se ne preduzmu nikakve mere može se očekivati uvećanje prosečne starosti vozila na oko 20 godina, navodi se u tekstu Strategije.

(Telegraf.rs)

Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ne ide to direktivom

    21. oktobar 2023 | 14:32

    E ako ova strategija pa plus akcioni plan ne podmladi naš vozni park, neće ništa. Uzmite medijalnu platu i minimalnu potr. korpu, i kako onda pošten čovek da kupi noviji auto? To što se po medijima palam... o prosečnoj plati, to okačite mačku o rep. Uzmeš jednog Bajatovića i dodaš hiljadu "običnih" ljudi i dobiješ tzv. prosek. A da je samo jedan Bajatović bilo bi dobro.

  • Đ

    21. oktobar 2023 | 15:49

    Starost automobila je slika naše ekonomske moći. Retko ko vozi polovan auto zato što voli.

  • ŠUMADINAC KG

    21. oktobar 2023 | 14:20

    Sa ovakvim platama,cenom benzina i evrodizela teško da se podmladi vozni park.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA