Ako ikada zapravo probaš da nađeš jedan jedini primer toga postoji šansa da shvatiš da čoveku ne mogu da dosade stvari koje ne postoje, može samo žaloti za njima. Meni je lako jer niti moram da lažem niti žalim za tim.
U moru svih tih političkih priča, pričica i više ili manje službenih izjava pametnom čovjeku može biti jasno kako od svega toga neće biti ništa. No to zapravo i jest onaj dio koji donosi optimizam, jer električni automobili u današnjem obliku stoje jako daleko od spasioca eko-sustava i Majčice Zemlje u cijelosti.
Dapače, prema nekim istraživanjima električni automobili svojim postojanjem čak i narušavaju eko-sustav u većoj mjeri od „barbarskih“ automobila u kakvima većina i dalje prevozi svoje guzice od točke „A“ do točke „B“.
Stoga nam kao pobornicima intelekta i zdrave logike može biti drago da sve te najave i zabrane nemaju nikakvo uporište u stvarnosti. A kao auto-entuzijastima nam može biti drago da tržište automobila na globalnom planu i dalje ne stoji priklonjeno strujnim krugovima, već oktanima na kakve smo navikli i zbog kojih svijetu automobila zapravo pripadamo.e informacije o našoj plavoj planeti i uništavanju njenog eko-sustava?Koliko ste puta u posljednje vrijeme slušali i čitali svu silu velebnih najava vezanih uz električne automobile kao liberatore za eko-sustav koji uništavaju automobili?Koliko ste puta čuli raznorazne ideje i (često) zabrane koje samo što nisu stupile na snagu?
Koliko ste puta imali prilike vidjeti informacije i planove vezane uz postotak „zelenih“ automobila na tržištu unutar godinu, dvije ili pet?
Odgovor na sva gore navedena pitanja bio bi „često“, zar ne?!A što se od tih izjava, ideja i zabrana ispostavilo kao točno?Rekao bih ne baš puno. Ako i toliko.
Ako bismo se vratili samo nekoliko godina unatrag i pažnju usmjerili prema Njemačkoj, eto nam gđe. Merkel kao bivše kancelarke te zemlje koja je svojevremeno izjavila da će na njemačkim prometnicama do 2020. godine biti preko milijun električnih automobila. Pa s obzirom na nekih 1,59 milijuna vozila u kojima se u obliku pogonskog goriva na ovaj ili onaj način koriste strujni krugovi, reklo bi se da je teta kancelarka opako pogriješila u najavama. Tim više ako se uzme činjenica koja kaže da nekih 750,000 automobila unutar te električne domene zapravo nisu električni automobili, već Hibridi.
OK… Iako je gđa. Merkel u svojim najavama iz ovog ili onog razloga pretjerala s brojkama, oko toga ne treba lomiti koplja jer svi znamo da političari često nemaju pojma o čemu pričaju. Većina tu i tamo izjavi nešto „veliko“ tek toliko da tom izjavom opravdaju veliku plaću koja dolazi iz proračuna. Ali izuzev teoretiziranja i velebnih najava baziranih na njihovoj stvarnosti (koja s našom nema baš puno veze) sve to skupa nema nekog pretjeranog smisla. I to je dokazano već mali milijun puta.
Samim time postoji ogromna diskrepancija između teorije i prakse, što i ovaj navedeni primjer jako dobro pokazuje.
Vrijedi reći kako trenutno na prostoru Republike Njemačke prodaja električnih vozila raste. I to za nekih 83% u odnosu na 2020. godinu.
Tijekom prvih 9 mjeseci 2021. godine prodano je više od 230,000 električnih automobila na tom tržištu, a protekle je godine brojka također bila „tu negdje“. No usprkos tome je potrebno „pojesti još puno žganaca“ ne bi li se dosegle velebne brojke s kakvima političari svako malo izlaze u javnost. A te su brojke svako malo na jako tankom ledu, jer prodaja ovisi o imovinskom stanju i kupovnoj moći koja je tijekom prošle godine bila u padu.
Naravno, kako se to i u našim krajevima radi, postoje i određene subvencije s kojima je kupnja električnog automobila ipak nešto lakša. Ali i te se subvencije za električne automobile u cjenovnom rangu od nekih 40,000 Eura smanjuju s nekih 6,000 Eura na 4,500 Eura, pa kupci time gude dio vjetra u leđa. I zbog toga baš i neće juriti u prodajne salone potrošiti više novaca da bi se priklonili trendu elektrifikacije svog voznog parka.Paralelno s tim problemom oko srozavanja subvencija za nivo ili dva, u cijeloj je priči došlo do još nekolicine problema koji na ovaj ili onaj način utječu na generalnu elektrifikaciju prometa u Njemačkoj.
Ako čak i zanemarimo rast cijena naftnih derivata zbog zveckanja oružjem i igranja rata koji je (nažalost) aktualan u Ukrajini od sredine prošle godine, eto nam i rasta cijena same struje. Zatim je tu i ekstremno spor tempo izgradnje infrastrukture za punjenje vidljiv je iz aviona, pa su mnogi potencijalni kupci električnih automobila i zbog toga skeptični oko cijele priče.
Vrijedi spomenuti i (konstantno) rastuću inflaciju zbog koje cijene rastu, a kupovna moć paralelno s time pada, a ne treba zaboraviti niti na materijale iz neobnovljivih izvora od kojih se proizvode baterije te kojih već sada opako nedostaje na tržištu. Zbog svega toga dolazi do komplikacija u izradi i nabavi komponenata koje su kritične za proizvodnju električnih automobila i samim time priča oko strujnim krugovima unutar automobila nije nimalo bajna.Sve su to čimbenici zbog kojih izjave poput „bit će milijun električnih automobila do prekosutra“ djeluju ne samo nerealno, već i poprilično neozbiljno.
No usprkos svemu tome svako malo na red stižu i najave oko zabrana prodaje „klasičnih“ automobila do 2030. ili 2035. godine. Tj. zabrane koje u ovoj konstelaciji stvari nemaju ama baš nikakvog smisla i koje bi od mnogih vozača mogle napraviti pješake ukoliko se netko odvaži provesti ih iz teorije u praksu.
Najnoviji cilj njemačke vlade je do 2030. godine imati 15 milijuna električnih automobila na cestama. I to je (naravno) još jedna bajka u koju tamošnji vlastodršci uvjeravaju sami sebe.
Dotična bajka ne samo da nema realne veze sa stvarnošću, već bi čak i 10 puta manja brojka predstavljala čisti optimizam. No najave su tu i Nijemci im se mogu smijati koliko god ih je volja, dok mi kao nacija koja se ugleda u Njemačku možemo samo stajati sa strane i čekati kada će se naši pametnjakovići na vlasti odlučiti za slične najave. Ali i zabrane koje su kod nas na nivou kojem Njemačka nikada neće ni prismrdjeti.
Uglavnom, u moru svih tih političkih priča, pričica i više ili manje službenih izjava pametnom čovjeku može biti jasno kako od svega toga neće biti ništa. No to zapravo i jest onaj dio koji donosi optimizam, jer električni automobili u današnjem obliku stoje jako daleko od spasioca eko-sustava i Majčice Zemlje u cijelosti.
Dapače, prema nekim istraživanjima električni automobili svojim postojanjem čak i narušavaju eko-sustav u većoj mjeri od „barbarskih“ automobila u kakvima većina i dalje prevozi svoje guzice od točke „A“ do točke „B“.
Stoga nam kao pobornicima intelekta i zdrave logike može biti drago da sve te najave i zabrane nemaju nikakvo uporište u stvarnosti. A kao auto-entuzijastima nam može biti drago da tržište automobila na globalnom planu i dalje ne stoji priklonjeno strujnim krugovima, već oktanima na kakve smo navikli i zbog kojih svijetu automobila zapravo pripadamo.
Hibride ne računam u električne. Najgora su moguća varijanta. Podaci izneti ovde su za čisto električne ("BEV") modele. Ništa nije savršeno čisto ali, gledano od početka do kraja, bez preskakanja bilo čega što naftni kartel voli da radi, čisto električna varijanta je najmanje prljava. Preko toga može postati čistija dok je slučaj gotovo suprotan sa fosilnom tehnologijom. Ima dovoljno izveštaja iz nezavisnih izvora da možete da birate. Prvi za koji znam se "Cleaner cars from cradle to grave" (čistija kola od kolevke do groba) a svaki sledeći je nalazio da je situacija još dramatičnija u korist električnih. Nezavisna istraživanja pokazuju da 98% ljudi koji probaju električna vozila više nikada ne žele da se vrate na fosilce, što zbog subjektivno bolje vožnje, što zbog objektivne praktičnosti i ukupno manjih troškova. Da: električni su jeftiniji. Ne toliko davno sam dao proračun kako je za prosečnu vožnju novi Tesla Model 3 jeftini od novog Golfa, a za veću vožnju je jeftiniji od bilo kog POKLONJENOG fosilca (besplatnog). Optimizam i planove država ne računam kao realne ili ne već samo kao indikator želje. Zameniti ceo vozni park bi trajalo pa makar ceo svet radio na proizvodnji zamene, a ceo svet još nije sposoban - ima dosta kukavnih nesposobnjakovića koji samo gledaju da oderu koliko kog ovaca još mogu. Što se tiče dostupnosti energije: a) manje energije je potrebno da električnim - potrošnja će se smanjiti, b) već ima više utičnica nego pumpi, c) infrastruktura ne mora biti centralizovana a jednostavna je i može praktično svako da je napravi. Šta te još buni?
Hibride ne računam u električne. Najgora su moguća varijanta. Podaci izneti ovde su za čisto električne ("BEV") modele. Ništa nije savršeno čisto ali, gledano od početka do kraja, bez preskakanja bilo čega što naftni kartel voli da radi, čisto električna varijanta je najmanje prljava. Preko toga može postati čistija dok je slučaj gotovo suprotan sa fosilnom tehnologijom. Ima dovoljno izveštaja iz nezavisnih izvora da možete da birate. Prvi za koji znam se "Cleaner cars from cradle to grave" (čistija kola od kolevke do groba) a svaki sledeći je nalazio da je situacija još dramatičnija u korist električnih. Nezavisna istraživanja pokazuju da 98% ljudi koji probaju električna vozila više nikada ne žele da se vrate na fosilce, što zbog subjektivno bolje vožnje, što zbog objektivne praktičnosti i ukupno manjih troškova. Da: električni su jeftiniji. Ne toliko davno sam dao proračun kako je za prosečnu vožnju novi Tesla Model 3 jeftini od novog Golfa, a za veću vožnju je jeftiniji od bilo kog POKLONJENOG fosilca (besplatnog). Optimizam i planove država ne računam kao realne ili ne već samo kao indikator želje. Zameniti ceo vozni park bi trajalo pa makar ceo svet radio na proizvodnji zamene, a ceo svet još nije sposoban - ima dosta kukavnih nesposobnjakovića koji samo gledaju da oderu koliko kog ovaca još mogu. Što se tiče dostupnosti energije: a) manje energije je potrebno da električnim - potrošnja će se smanjiti, b) već ima više utičnica nego pumpi, c) infrastruktura ne mora biti centralizovana a jednostavna je i može praktično svako da je napravi. Šta te još buni?
U neku ruku, najvise problema je u nedostatku postojeće mreže za punjenje, primer parkinzi , odmorišta i postojeće benzinske stanice. Ako se vec ide u tom smeru trebalo bi pojacati u tom smeru a ne da se ceka do zadnjeg trenutka, ne tovi se prase uoči Božića.Recimo ja cesto idem po zapadnoj obali recimo prema Vankuveru postoji samo u Kamloops Britanskoj Kolumbiji na Petro Canada truck stop gde mozes da napuniš bateriju i posle toga nista ,nisam video po Vankuveru iste a i iskreno nije me
ni zanimalo toliko da istrazujem.Ali neulaganje u nesto sto kazeš da hoćeš i u smeru u kom će svakako da ide je u neku ruku čudno.Struja nije jedino resenje,znam da Nemci eksperimentišu i sa hidrogenom to nije nikakva tajna vec koliko decenija.Ne verujem da ce tek tako da dodje do nestanka ovoga naprasno u jednom trenutku već postepeno sto imamo kao vrstu transporta i ne sigurno da mozemo da pricamo samo o elektricnim automobilima kao jedinom vidu, vec ce da bude ponudjeno mnogo vise resenja.Električni i budućnost su tu iako meni najrealnije deluje prica sa hidrogenom iz mnogo razloga,nije Šolc dzaba drljio djonove cipela kada je bio u Kanadi pre nekih 2.5 meseca.
@Tako nekako, mada: Vodonik (često nepreveden kao "hidrogen") je pukao kao rešenje jer je prljav kada ga prave kako planiraju (iz fosilnih goriva), skup kada ga prave najčistije što mogu a svejedno prljaviji od čisto električnih, najopasniji od svih (eksplozivan), sa najlošijim karakteristikama, sa preskupim vozilima, najskupljom pa nepoatojećom potrebnom infrastrukturom. Ništa od toga nema za normalan saobraćaj, nije ni potrebno. Za Vancouver pogledaj PlugShare. Na mapi ne mogu da izbrojim koliko ima punjača jer ne može da ih prikaže sve odjednom. To što nisu toliko ružni pa time i vidljivi kao pumpe za gorivo je samo dobra stvar, ne treba da te buni.
Električni automobili su samo za lakoverne! Kako ljudi ne razmišljaju, da svaka baterija (akumulator), ima ograničen broj punjenja, a može da se zapale ili da nekoliko od njih odkaže, i auto više neće imati istu snagu, ali ni vremensku izdržljivost!! Zatim, jedno completno punjenje ispada skuplje nego benzin, o dizelu da ne govorimo!
1. Ograničenje postoji ali nije "oštro" - baterija ne prestaje odjednom da radi, može i dalje da se upotrebljava, samo je kapacitet umanjen. 2. Ograničenje se odnosi na broj punih kapaciteta, ne delimičnih punjenja i iznosi bar 1000-1500 tih punih kapaciteta. Sa dometom od 400 km to znači oko 400.000 km pa i više. 3. Pa šta? Nisu vas fosilci navikli na konstantnu zamenu dotrajalih delova pa niste sposobni da pomislite da zamenu dotrajalih DELOVA baterije? Da, mogu se zameniti samo delovi. 4. Snagu gube fosilci, ne električni. 5. Apsolutno je netačno da punjenje košta kao sa fosilnim gorivima. Možda upoređuješ retko najskuplje slučajueve za električne sa najjeftinijim za fosilce. U Srbiji bi za 100 km električnim platili između 60 i 150 dinara (da, dinara + da, za 100 km). Uporedi to sa bilo kojim fosilcem. 6. Gorivo je napravljeno da gori. To mu je posao. Požari sa fosilcima su 11 (jedanaest) puta češći po pređenom km sa fosilcima nego sa električnim (statistika iz SAD). 7. Ne umišljaj stvari o kojima pojma nemaš, ne pokušavaj prevariti ostale, neće ti poći za rukom.
8.Nezavisno od broja punjenja,baterija vremenski gubi performanse,tako da za 8-10 godina definitivno sledi zamena,a to je 25.000 EUR,sto je dakle garantovana godisnja investicija od 2.500 EUR,koje moras poceti da stedis cim ga kupis,i da ih das odjednom,kad dodje vreme.Koji "fosilac",nov,kosta toliko na godisnjem nivou?
9. Proces izrade baterije zagadjuje okolinu kao SUS motor za 5 godina.Ne mislis valjda da su bageri za iskop rude takodje elektricni,zar ne?Kamioni koji prevoze 500 t rude,za jedn bateriju,takodje ne.Jalovina koja tada nastaje nije ekoloska.
10.Proces reciklaze,odnosno nemogucnost iste,cini da odbacena baterija vrlo intenzivnoi trajno zagadjuje okolinu,toliko da ponisti sve te godine neemitovanja CO2.Taj problem jos nije resen,buduci da je nov,tj. vecina baterija je jos aktivna.Najverovatnije ce ih lagerovati u recimo Sudan i napraviti katastrofu.
11.Nedovoljan kapacitet elektricne mreze.Kad bi svi automobili postali elektricni,desio bi se kolaps elektro sistema,bar kod nas,ali i u mnogim zemljama.
12.Preskromna autonomija u smislu dometa,veliki gubitak vremena na punjenje na duzem putovanju i veliki rizik od ostajanja na putu usled nepredvidjenih zastoja,koji nisu ukalkulisani u preostalo vreme do praznjenja.Planiranje puta uslovljeno rasporedom stanica za punjenje,a ne prema svom nahodjenju.Sve ovo ogranicava takve automobile na gradske,sto znaci nabavku jos jednog "mrskog fosilca" za putovanje ili koriscenje javnih vidova prevoza.
Bušilica jeste električna sa razlogom. Jel' koliko ti traje fosilni motor ako ga ne održavaš (pošto poredimo to sa električnim koji nema održavanje)? Kad crkne koliko košta da se zamene baš svi delovi? A ne menjaš sve delove? Zašto ne? Zašto bi menjao celu bateriju? Baterija nastavlja da radi i dalje i ne baca se već se koristi za druge namene i reciklira. Kako ti recikliraš otpadne tečnosti i delove i izduvne gasove? Tvrdiš da gubi snagu kao fosilci? Dodi na crtu bilo kom električnom pa proveri svoju izmišljotinu. Izračunaj godišnju investiciju za fosilce van samog vozila. Mene je izlazila na preko €5000. Sa sve proizvodnjom (koja trenutno jeste prljavija) fosilci u roku od oko godinu do dve upotrebe nadoknade razliku. Dakle, ako nameravate da koristite kola duže od dve godine od dana proizvodnje, električna su ukupno čistija. Kapacitet električne mreže ne sasvim dovoljan - potrebno je samo ono što danas odlazi baš na fosilnu infrastrukturu, ništa više. Autonomija je već dovoljna za bukvalno 100% potreba sem za mazohističke i nepropisne maratone: kola voze duže nego što putnici mogu bez odmora. Pritom ne poredi babe i žabe. Nema mukotrpnog tiče na goriva pa je lako dopunjavati bateriju svaki dan. Dakle upravo obrnuto: auto može da se puni tamo gde bi i inače bio, nema potrebe da se planira odlazak na pumpe. Samo je potrebno uključiti mozak i prihvatiti napredak.
Bušilica jeste električna sa razlogom. Jel' koliko ti traje fosilni motor ako ga ne održavaš (pošto poredimo to sa električnim koji nema održavanje)? Kad crkne koliko košta da se zamene baš svi delovi? A ne menjaš sve delove? Zašto ne? Zašto bi menjao celu bateriju? Baterija nastavlja da radi i dalje i ne baca se već se koristi za druge namene i reciklira. Kako ti recikliraš otpadne tečnosti i delove i izduvne gasove? Tvrdiš da gubi snagu kao fosilci? Dodi na crtu bilo kom električnom pa proveri svoju izmišljotinu. Izračunaj godišnju investiciju za fosilce van samog vozila. Mene je izlazila na preko €5000. Sa sve proizvodnjom (koja trenutno jeste prljavija) fosilci u roku od oko godinu do dve upotrebe nadoknade razliku. Dakle, ako nameravate da koristite kola duže od dve godine od dana proizvodnje, električna su ukupno čistija. Kapacitet električne mreže ne sasvim dovoljan - potrebno je samo ono što danas odlazi baš na fosilnu infrastrukturu, ništa više. Autonomija je već dovoljna za bukvalno 100% potreba sem za mazohističke i nepropisne maratone: kola voze duže nego što putnici mogu bez odmora. Pritom ne poredi babe i žabe. Nema mukotrpnog tiče na goriva pa je lako dopunjavati bateriju svaki dan. Dakle upravo obrnuto: auto može da se puni tamo gde bi i inače bio, nema potrebe da se planira odlazak na pumpe. Samo je potrebno uključiti mozak i prihvatiti napredak.
Roki
Elektricni zar ti nije dosadilo lagat ?
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Roki
Ako ikada zapravo probaš da nađeš jedan jedini primer toga postoji šansa da shvatiš da čoveku ne mogu da dosade stvari koje ne postoje, može samo žaloti za njima. Meni je lako jer niti moram da lažem niti žalim za tim.
Podelite komentar
🤫
U moru svih tih političkih priča, pričica i više ili manje službenih izjava pametnom čovjeku može biti jasno kako od svega toga neće biti ništa. No to zapravo i jest onaj dio koji donosi optimizam, jer električni automobili u današnjem obliku stoje jako daleko od spasioca eko-sustava i Majčice Zemlje u cijelosti. Dapače, prema nekim istraživanjima električni automobili svojim postojanjem čak i narušavaju eko-sustav u većoj mjeri od „barbarskih“ automobila u kakvima većina i dalje prevozi svoje guzice od točke „A“ do točke „B“. Stoga nam kao pobornicima intelekta i zdrave logike može biti drago da sve te najave i zabrane nemaju nikakvo uporište u stvarnosti. A kao auto-entuzijastima nam može biti drago da tržište automobila na globalnom planu i dalje ne stoji priklonjeno strujnim krugovima, već oktanima na kakve smo navikli i zbog kojih svijetu automobila zapravo pripadamo.e informacije o našoj plavoj planeti i uništavanju njenog eko-sustava?Koliko ste puta u posljednje vrijeme slušali i čitali svu silu velebnih najava vezanih uz električne automobile kao liberatore za eko-sustav koji uništavaju automobili?Koliko ste puta čuli raznorazne ideje i (često) zabrane koje samo što nisu stupile na snagu? Koliko ste puta imali prilike vidjeti informacije i planove vezane uz postotak „zelenih“ automobila na tržištu unutar godinu, dvije ili pet? Odgovor na sva gore navedena pitanja bio bi „često“, zar ne?!A što se od tih izjava, ideja i zabrana ispostavilo kao točno?Rekao bih ne baš puno. Ako i toliko. Ako bismo se vratili samo nekoliko godina unatrag i pažnju usmjerili prema Njemačkoj, eto nam gđe. Merkel kao bivše kancelarke te zemlje koja je svojevremeno izjavila da će na njemačkim prometnicama do 2020. godine biti preko milijun električnih automobila. Pa s obzirom na nekih 1,59 milijuna vozila u kojima se u obliku pogonskog goriva na ovaj ili onaj način koriste strujni krugovi, reklo bi se da je teta kancelarka opako pogriješila u najavama. Tim više ako se uzme činjenica koja kaže da nekih 750,000 automobila unutar te električne domene zapravo nisu električni automobili, već Hibridi. OK… Iako je gđa. Merkel u svojim najavama iz ovog ili onog razloga pretjerala s brojkama, oko toga ne treba lomiti koplja jer svi znamo da političari često nemaju pojma o čemu pričaju. Većina tu i tamo izjavi nešto „veliko“ tek toliko da tom izjavom opravdaju veliku plaću koja dolazi iz proračuna. Ali izuzev teoretiziranja i velebnih najava baziranih na njihovoj stvarnosti (koja s našom nema baš puno veze) sve to skupa nema nekog pretjeranog smisla. I to je dokazano već mali milijun puta. Samim time postoji ogromna diskrepancija između teorije i prakse, što i ovaj navedeni primjer jako dobro pokazuje. Vrijedi reći kako trenutno na prostoru Republike Njemačke prodaja električnih vozila raste. I to za nekih 83% u odnosu na 2020. godinu. Tijekom prvih 9 mjeseci 2021. godine prodano je više od 230,000 električnih automobila na tom tržištu, a protekle je godine brojka također bila „tu negdje“. No usprkos tome je potrebno „pojesti još puno žganaca“ ne bi li se dosegle velebne brojke s kakvima političari svako malo izlaze u javnost. A te su brojke svako malo na jako tankom ledu, jer prodaja ovisi o imovinskom stanju i kupovnoj moći koja je tijekom prošle godine bila u padu. Naravno, kako se to i u našim krajevima radi, postoje i određene subvencije s kojima je kupnja električnog automobila ipak nešto lakša. Ali i te se subvencije za električne automobile u cjenovnom rangu od nekih 40,000 Eura smanjuju s nekih 6,000 Eura na 4,500 Eura, pa kupci time gude dio vjetra u leđa. I zbog toga baš i neće juriti u prodajne salone potrošiti više novaca da bi se priklonili trendu elektrifikacije svog voznog parka.Paralelno s tim problemom oko srozavanja subvencija za nivo ili dva, u cijeloj je priči došlo do još nekolicine problema koji na ovaj ili onaj način utječu na generalnu elektrifikaciju prometa u Njemačkoj. Ako čak i zanemarimo rast cijena naftnih derivata zbog zveckanja oružjem i igranja rata koji je (nažalost) aktualan u Ukrajini od sredine prošle godine, eto nam i rasta cijena same struje. Zatim je tu i ekstremno spor tempo izgradnje infrastrukture za punjenje vidljiv je iz aviona, pa su mnogi potencijalni kupci električnih automobila i zbog toga skeptični oko cijele priče. Vrijedi spomenuti i (konstantno) rastuću inflaciju zbog koje cijene rastu, a kupovna moć paralelno s time pada, a ne treba zaboraviti niti na materijale iz neobnovljivih izvora od kojih se proizvode baterije te kojih već sada opako nedostaje na tržištu. Zbog svega toga dolazi do komplikacija u izradi i nabavi komponenata koje su kritične za proizvodnju električnih automobila i samim time priča oko strujnim krugovima unutar automobila nije nimalo bajna.Sve su to čimbenici zbog kojih izjave poput „bit će milijun električnih automobila do prekosutra“ djeluju ne samo nerealno, već i poprilično neozbiljno. No usprkos svemu tome svako malo na red stižu i najave oko zabrana prodaje „klasičnih“ automobila do 2030. ili 2035. godine. Tj. zabrane koje u ovoj konstelaciji stvari nemaju ama baš nikakvog smisla i koje bi od mnogih vozača mogle napraviti pješake ukoliko se netko odvaži provesti ih iz teorije u praksu. Najnoviji cilj njemačke vlade je do 2030. godine imati 15 milijuna električnih automobila na cestama. I to je (naravno) još jedna bajka u koju tamošnji vlastodršci uvjeravaju sami sebe. Dotična bajka ne samo da nema realne veze sa stvarnošću, već bi čak i 10 puta manja brojka predstavljala čisti optimizam. No najave su tu i Nijemci im se mogu smijati koliko god ih je volja, dok mi kao nacija koja se ugleda u Njemačku možemo samo stajati sa strane i čekati kada će se naši pametnjakovići na vlasti odlučiti za slične najave. Ali i zabrane koje su kod nas na nivou kojem Njemačka nikada neće ni prismrdjeti. Uglavnom, u moru svih tih političkih priča, pričica i više ili manje službenih izjava pametnom čovjeku može biti jasno kako od svega toga neće biti ništa. No to zapravo i jest onaj dio koji donosi optimizam, jer električni automobili u današnjem obliku stoje jako daleko od spasioca eko-sustava i Majčice Zemlje u cijelosti. Dapače, prema nekim istraživanjima električni automobili svojim postojanjem čak i narušavaju eko-sustav u većoj mjeri od „barbarskih“ automobila u kakvima većina i dalje prevozi svoje guzice od točke „A“ do točke „B“. Stoga nam kao pobornicima intelekta i zdrave logike može biti drago da sve te najave i zabrane nemaju nikakvo uporište u stvarnosti. A kao auto-entuzijastima nam može biti drago da tržište automobila na globalnom planu i dalje ne stoji priklonjeno strujnim krugovima, već oktanima na kakve smo navikli i zbog kojih svijetu automobila zapravo pripadamo.
Podelite komentar
Elektro-vozač
@🤫
Hibride ne računam u električne. Najgora su moguća varijanta. Podaci izneti ovde su za čisto električne ("BEV") modele. Ništa nije savršeno čisto ali, gledano od početka do kraja, bez preskakanja bilo čega što naftni kartel voli da radi, čisto električna varijanta je najmanje prljava. Preko toga može postati čistija dok je slučaj gotovo suprotan sa fosilnom tehnologijom. Ima dovoljno izveštaja iz nezavisnih izvora da možete da birate. Prvi za koji znam se "Cleaner cars from cradle to grave" (čistija kola od kolevke do groba) a svaki sledeći je nalazio da je situacija još dramatičnija u korist električnih. Nezavisna istraživanja pokazuju da 98% ljudi koji probaju električna vozila više nikada ne žele da se vrate na fosilce, što zbog subjektivno bolje vožnje, što zbog objektivne praktičnosti i ukupno manjih troškova. Da: električni su jeftiniji. Ne toliko davno sam dao proračun kako je za prosečnu vožnju novi Tesla Model 3 jeftini od novog Golfa, a za veću vožnju je jeftiniji od bilo kog POKLONJENOG fosilca (besplatnog). Optimizam i planove država ne računam kao realne ili ne već samo kao indikator želje. Zameniti ceo vozni park bi trajalo pa makar ceo svet radio na proizvodnji zamene, a ceo svet još nije sposoban - ima dosta kukavnih nesposobnjakovića koji samo gledaju da oderu koliko kog ovaca još mogu. Što se tiče dostupnosti energije: a) manje energije je potrebno da električnim - potrošnja će se smanjiti, b) već ima više utičnica nego pumpi, c) infrastruktura ne mora biti centralizovana a jednostavna je i može praktično svako da je napravi. Šta te još buni?
Podelite komentar
Elektro-vozač
@🤫
Hibride ne računam u električne. Najgora su moguća varijanta. Podaci izneti ovde su za čisto električne ("BEV") modele. Ništa nije savršeno čisto ali, gledano od početka do kraja, bez preskakanja bilo čega što naftni kartel voli da radi, čisto električna varijanta je najmanje prljava. Preko toga može postati čistija dok je slučaj gotovo suprotan sa fosilnom tehnologijom. Ima dovoljno izveštaja iz nezavisnih izvora da možete da birate. Prvi za koji znam se "Cleaner cars from cradle to grave" (čistija kola od kolevke do groba) a svaki sledeći je nalazio da je situacija još dramatičnija u korist električnih. Nezavisna istraživanja pokazuju da 98% ljudi koji probaju električna vozila više nikada ne žele da se vrate na fosilce, što zbog subjektivno bolje vožnje, što zbog objektivne praktičnosti i ukupno manjih troškova. Da: električni su jeftiniji. Ne toliko davno sam dao proračun kako je za prosečnu vožnju novi Tesla Model 3 jeftini od novog Golfa, a za veću vožnju je jeftiniji od bilo kog POKLONJENOG fosilca (besplatnog). Optimizam i planove država ne računam kao realne ili ne već samo kao indikator želje. Zameniti ceo vozni park bi trajalo pa makar ceo svet radio na proizvodnji zamene, a ceo svet još nije sposoban - ima dosta kukavnih nesposobnjakovića koji samo gledaju da oderu koliko kog ovaca još mogu. Što se tiče dostupnosti energije: a) manje energije je potrebno da električnim - potrošnja će se smanjiti, b) već ima više utičnica nego pumpi, c) infrastruktura ne mora biti centralizovana a jednostavna je i može praktično svako da je napravi. Šta te još buni?
Podelite komentar
Tako nekako, mada
@🤫
U neku ruku, najvise problema je u nedostatku postojeće mreže za punjenje, primer parkinzi , odmorišta i postojeće benzinske stanice. Ako se vec ide u tom smeru trebalo bi pojacati u tom smeru a ne da se ceka do zadnjeg trenutka, ne tovi se prase uoči Božića.Recimo ja cesto idem po zapadnoj obali recimo prema Vankuveru postoji samo u Kamloops Britanskoj Kolumbiji na Petro Canada truck stop gde mozes da napuniš bateriju i posle toga nista ,nisam video po Vankuveru iste a i iskreno nije me ni zanimalo toliko da istrazujem.Ali neulaganje u nesto sto kazeš da hoćeš i u smeru u kom će svakako da ide je u neku ruku čudno.Struja nije jedino resenje,znam da Nemci eksperimentišu i sa hidrogenom to nije nikakva tajna vec koliko decenija.Ne verujem da ce tek tako da dodje do nestanka ovoga naprasno u jednom trenutku već postepeno sto imamo kao vrstu transporta i ne sigurno da mozemo da pricamo samo o elektricnim automobilima kao jedinom vidu, vec ce da bude ponudjeno mnogo vise resenja.Električni i budućnost su tu iako meni najrealnije deluje prica sa hidrogenom iz mnogo razloga,nije Šolc dzaba drljio djonove cipela kada je bio u Kanadi pre nekih 2.5 meseca.
Podelite komentar
Elektro-vozač
@🤫
@Tako nekako, mada: Vodonik (često nepreveden kao "hidrogen") je pukao kao rešenje jer je prljav kada ga prave kako planiraju (iz fosilnih goriva), skup kada ga prave najčistije što mogu a svejedno prljaviji od čisto električnih, najopasniji od svih (eksplozivan), sa najlošijim karakteristikama, sa preskupim vozilima, najskupljom pa nepoatojećom potrebnom infrastrukturom. Ništa od toga nema za normalan saobraćaj, nije ni potrebno. Za Vancouver pogledaj PlugShare. Na mapi ne mogu da izbrojim koliko ima punjača jer ne može da ih prikaže sve odjednom. To što nisu toliko ružni pa time i vidljivi kao pumpe za gorivo je samo dobra stvar, ne treba da te buni.
Podelite komentar
Mlj1228
Električni automobili su samo za lakoverne! Kako ljudi ne razmišljaju, da svaka baterija (akumulator), ima ograničen broj punjenja, a može da se zapale ili da nekoliko od njih odkaže, i auto više neće imati istu snagu, ali ni vremensku izdržljivost!! Zatim, jedno completno punjenje ispada skuplje nego benzin, o dizelu da ne govorimo!
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Mlj1228
1. Ograničenje postoji ali nije "oštro" - baterija ne prestaje odjednom da radi, može i dalje da se upotrebljava, samo je kapacitet umanjen. 2. Ograničenje se odnosi na broj punih kapaciteta, ne delimičnih punjenja i iznosi bar 1000-1500 tih punih kapaciteta. Sa dometom od 400 km to znači oko 400.000 km pa i više. 3. Pa šta? Nisu vas fosilci navikli na konstantnu zamenu dotrajalih delova pa niste sposobni da pomislite da zamenu dotrajalih DELOVA baterije? Da, mogu se zameniti samo delovi. 4. Snagu gube fosilci, ne električni. 5. Apsolutno je netačno da punjenje košta kao sa fosilnim gorivima. Možda upoređuješ retko najskuplje slučajueve za električne sa najjeftinijim za fosilce. U Srbiji bi za 100 km električnim platili između 60 i 150 dinara (da, dinara + da, za 100 km). Uporedi to sa bilo kojim fosilcem. 6. Gorivo je napravljeno da gori. To mu je posao. Požari sa fosilcima su 11 (jedanaest) puta češći po pređenom km sa fosilcima nego sa električnim (statistika iz SAD). 7. Ne umišljaj stvari o kojima pojma nemaš, ne pokušavaj prevariti ostale, neće ti poći za rukom.
Podelite komentar
Elektricna je busilica
@Mlj1228
8.Nezavisno od broja punjenja,baterija vremenski gubi performanse,tako da za 8-10 godina definitivno sledi zamena,a to je 25.000 EUR,sto je dakle garantovana godisnja investicija od 2.500 EUR,koje moras poceti da stedis cim ga kupis,i da ih das odjednom,kad dodje vreme.Koji "fosilac",nov,kosta toliko na godisnjem nivou? 9. Proces izrade baterije zagadjuje okolinu kao SUS motor za 5 godina.Ne mislis valjda da su bageri za iskop rude takodje elektricni,zar ne?Kamioni koji prevoze 500 t rude,za jedn bateriju,takodje ne.Jalovina koja tada nastaje nije ekoloska. 10.Proces reciklaze,odnosno nemogucnost iste,cini da odbacena baterija vrlo intenzivnoi trajno zagadjuje okolinu,toliko da ponisti sve te godine neemitovanja CO2.Taj problem jos nije resen,buduci da je nov,tj. vecina baterija je jos aktivna.Najverovatnije ce ih lagerovati u recimo Sudan i napraviti katastrofu. 11.Nedovoljan kapacitet elektricne mreze.Kad bi svi automobili postali elektricni,desio bi se kolaps elektro sistema,bar kod nas,ali i u mnogim zemljama. 12.Preskromna autonomija u smislu dometa,veliki gubitak vremena na punjenje na duzem putovanju i veliki rizik od ostajanja na putu usled nepredvidjenih zastoja,koji nisu ukalkulisani u preostalo vreme do praznjenja.Planiranje puta uslovljeno rasporedom stanica za punjenje,a ne prema svom nahodjenju.Sve ovo ogranicava takve automobile na gradske,sto znaci nabavku jos jednog "mrskog fosilca" za putovanje ili koriscenje javnih vidova prevoza.
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Mlj1228
Bušilica jeste električna sa razlogom. Jel' koliko ti traje fosilni motor ako ga ne održavaš (pošto poredimo to sa električnim koji nema održavanje)? Kad crkne koliko košta da se zamene baš svi delovi? A ne menjaš sve delove? Zašto ne? Zašto bi menjao celu bateriju? Baterija nastavlja da radi i dalje i ne baca se već se koristi za druge namene i reciklira. Kako ti recikliraš otpadne tečnosti i delove i izduvne gasove? Tvrdiš da gubi snagu kao fosilci? Dodi na crtu bilo kom električnom pa proveri svoju izmišljotinu. Izračunaj godišnju investiciju za fosilce van samog vozila. Mene je izlazila na preko €5000. Sa sve proizvodnjom (koja trenutno jeste prljavija) fosilci u roku od oko godinu do dve upotrebe nadoknade razliku. Dakle, ako nameravate da koristite kola duže od dve godine od dana proizvodnje, električna su ukupno čistija. Kapacitet električne mreže ne sasvim dovoljan - potrebno je samo ono što danas odlazi baš na fosilnu infrastrukturu, ništa više. Autonomija je već dovoljna za bukvalno 100% potreba sem za mazohističke i nepropisne maratone: kola voze duže nego što putnici mogu bez odmora. Pritom ne poredi babe i žabe. Nema mukotrpnog tiče na goriva pa je lako dopunjavati bateriju svaki dan. Dakle upravo obrnuto: auto može da se puni tamo gde bi i inače bio, nema potrebe da se planira odlazak na pumpe. Samo je potrebno uključiti mozak i prihvatiti napredak.
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Mlj1228
Bušilica jeste električna sa razlogom. Jel' koliko ti traje fosilni motor ako ga ne održavaš (pošto poredimo to sa električnim koji nema održavanje)? Kad crkne koliko košta da se zamene baš svi delovi? A ne menjaš sve delove? Zašto ne? Zašto bi menjao celu bateriju? Baterija nastavlja da radi i dalje i ne baca se već se koristi za druge namene i reciklira. Kako ti recikliraš otpadne tečnosti i delove i izduvne gasove? Tvrdiš da gubi snagu kao fosilci? Dodi na crtu bilo kom električnom pa proveri svoju izmišljotinu. Izračunaj godišnju investiciju za fosilce van samog vozila. Mene je izlazila na preko €5000. Sa sve proizvodnjom (koja trenutno jeste prljavija) fosilci u roku od oko godinu do dve upotrebe nadoknade razliku. Dakle, ako nameravate da koristite kola duže od dve godine od dana proizvodnje, električna su ukupno čistija. Kapacitet električne mreže ne sasvim dovoljan - potrebno je samo ono što danas odlazi baš na fosilnu infrastrukturu, ništa više. Autonomija je već dovoljna za bukvalno 100% potreba sem za mazohističke i nepropisne maratone: kola voze duže nego što putnici mogu bez odmora. Pritom ne poredi babe i žabe. Nema mukotrpnog tiče na goriva pa je lako dopunjavati bateriju svaki dan. Dakle upravo obrnuto: auto može da se puni tamo gde bi i inače bio, nema potrebe da se planira odlazak na pumpe. Samo je potrebno uključiti mozak i prihvatiti napredak.
Podelite komentar
Ginekolog
Kvalitet automobila je užasan, Mercedes GLE 350, prešao 56 ooo km i star 30 meseci, turbina mu riknula a pre toga kompresor!
Podelite komentar