Koliko ćemo plaćati do vozačke dozvole: "Realna cena obuke je 128.000 dinara", šta kažu auto-škole?
Za obuku do vozačke dozvole mogli biste da izdvajate značajno više novca, kako su auto-škole i najavile povećanje cena usluga.
Kako smo juče preneli, govori se o ceni od oko 100.000 dinara, dok obuka za sada u proseku iznosi oko 80.000 dinara. Postavlja se pitanje da li je uvećanje od 20.000 dinara realno, ali i kako će oni koji žele do vozačke moći da izdrže ovaj rast?
- Realno jeste, mora i već je trebalo da se desi. Dobrih sedam godina se priča o tome, od 2015. godine pričamo sa MUP-om da povećaju minimalnu cenu usluga, a 2016. je trebalo da definišu i maksimalnu cenu, ali još uvek nisu - navodi Mladen Rašeta iz Privredne komore auto škola za Telegraf.
Kako navodi, minimalna trenutna cena po času sa PDV-om iznosi 1.200 dinara, pa je tako, kada se sve sabere, minimalna cena obuke za vozačku dozvolu 60.000 dinara (ako ne računamo lekarski pregled i prvu pomoć).
- Realna minimalna cena bi trebalo da bude 128.000 dinara, kako bismo mogli da pružimo maksimalan kvalitet obuke - objašnjava Mladen.
Na pitanje da li će uvećanje biti doneto na nivou svih auto-škola, Rašeta ističe da svako samostalno određuje povećanje, kao i da za sada ne postoji neko ko to kontroliše.
Tako, jedna auto škola Novi Beograd planira da podigne cene svojih usluga, koje su za sada oko 80.000 dinara.
Kažu da je cena realna, ali ko ima da je plati?
Iz nekoliko auto-školi usaglasili su se da je cena od 100.000 dinara zadovoljavajuća, dok iz jedne škole navode da bi 1.000 evra bila realna, ali su svesni da ju je nemoguće platiti.
- Realna cena bi bila 1.000 evra, ali ko to može da plati... sada nam je obuka između 80.000 i 90.000 dinara, ako dođe do poskupljenja, biće za 5.000 dinara. Ne vredi više podizati, zarada je nikakva - navode iz jedne auto-škole na Voždovcu.
U jednoj zemunskoj školi cena obuke iznosi 70.000 dinara, a navode da bi neki minimum trebalo da bude 100.000 dinara. Na pitanje, ko će imati da plati tu razliku, odgovaraju:
- To je i problematično, dajemo na dosta rata. Neko da dođe i iskešira, nije baš moguće, ali dajemo pogodnosti - priča sagovornik.
Na uvećanje, pored cena goriva, kao i povećanje cena proizvoda u globalu, utiče i poskupljenje poligona, sa kojima prestonica, kako navodi Rašeta, ima veliki problem.
Iz jedne novobeogradske auto-škole, naveli su da su na godišnjem nivou poligon plaćali između 2.000 i 2.200 evra, a sada je ta cena i viša.
Šta je sa instruktorima?
Kao jedan od faktora zašto bi auto-škole trebalo da poskupe, navodi se i cena usluge instruktora.
- Prvenstveno bi trebalo da se podigne cena zbog instruktora koji su jako malo plaćeni. Čas instruktora je 450 dinara, a voze po ceo dan - pojašnjavaju iz škole u Zemunu.
Po zakonu, instruktori ne smeju da voze više od osam časova dnevno, odnosno više od četiri dvočasa.
- I to su retki slučajevi da instruktori voze po osam časova dnevno jer to sve zavisi od kandidata kada mogu da voze, plata im je između 40.000 i 60.000 dinara što je veoma malo za profesionalnog vozača - dodaje Rašeta.
Da li škole smeju da poskupe u toku obuke?
Ono što zanima većinu upisanih kandidata jeste i pitanje, da li se povećanje cena usluga odnosi i na njih?
Naime, ukoliko kandidat upiše školu po jednoj ceni, na njegovu obuku ne bi smelo da utiče poskupljenje, navode iz škola koje smo kontaktirali.
S druge strane, Rašeta pojašnjava da je ovo uvećanje ipak dozvoljeno, ali da to škole ne rade.
- Ako ste odvozali 20 časova, a u međuvremenu se cena u auto-školi izmenila, može da se desi da plaćate ostatak po toj uvećanoj - pojašnjava i dodaje da je to stvar dogovora.
Zašto dve auto-škole na istoj opštini imaju različitu cenu?
Nije retkost da nekoliko škola na istoj opštini imaju različit raspon cena usluga, ali kako objašnjava Rašeta, to je isključivo jer pojedine škole nisu u sistemu PDV-a.
- Razlika u cenama je takva zato što neke auto-škole nisu u sistemu PDV-a jer nemaju promet od 8 miliona dinara godišnje - pojašnjava Rašeta ističući da se na PDV daje 20 odsto.
Takođe, on navodi i da neke škole održavaju cenu zbog straha da će izgubiti kandidate.
- Nekada upišemo 2, nekada 20 - dodaje.
U Srbiji inače postoji oko 600 auto-škola, a u proseku se upiše po 100 kandidata.
- Imate škole gde se upiše 10, imate gde se upiše 1.000 - dodaje.
Takođe, cena je različita i po gradovima, pa je tako na primer cena u jednoj novosadskoj školi 85.000 dinara, plus 10.000 za ispite, dok je u subotičkoj školi 85.000, a ukoliko se prijavite putem interneta 71.000 dinara.
Video: Vozač divljak umalo ubio dedu dok je ovaj odmarao na svojoj vespi na trotoaru: Snimak strave
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Ccc
Cene su nerealne
Podelite komentar
Jeza
To je zbog rata u Ukrajini, zato cene moraju da se povecaju. Zato sto sve auto-skole u srbiji nabavljaju testove za polaganje odatle, onda kola se takodje uvoze, materijal od koga se prave poligoni za polaganje, zaposleni u auto skolama se obucavaju prvo tamo pa onda mogu da drze obuku u Srbiji! Eto zato moraju da se povecaju cene! Logicno zar ne!?
Podelite komentar
Šoferator
Skoro četiri minimalne zarade??? I kako da onaj ko hoće da postane vozač polaže i radi ako je ovoliko skupo.
Podelite komentar