Šta će biti s cenama polovnih automobila u Srbiji ove godine: Proveravali smo i koliko se čekaju nova kola

   ≫ 
  • 30

Tržište polovnih automobila širom sveta doživljava fenomen bez presedana: cene polovnih automobila u nekim slučajevima su gotovo iste kao cene nekih potpuno novih vozila.

Velika potražnja, mala ponuda i različiti tekući problemi doveli su ovu industriju do situacije u kojoj se nikada ranije nije pronašla na ovako velikom, globalnom nivou.

Šta će se desiti sa cenama polovnih automobila u Srbiji ove godine? Hoće li se srušiti ili će nastaviti da rastu? Odgovore na ova pitanja pružila nam je Romana Ranković, menadžerka za odnose sa javnošću sajta Polovni automobili.

  • Govori se već neko vreme o vrtoglavom rastu cena polovnih automobila širom sveta, kakva je situacija kod nas u Srbiji? Da li su i koliko poskupeli polovni automobili?

- Nedavno smo realizovali analizu kretanja prosečnih cena automobila oglašenih na sajtu Polovni automobili, koja jasno oslikava stanje na tržištu i na osnovu nje možemo govoriti o trendovima.

Prema navedenoj analizi, prosečna cena automobila oglašenih na Sajtu u periodu od januara do oktobra 2021. godine veća je 16% od prosečne cene u istom periodu 2020. i čak 23% u odnosu na isti perid 2019. godine.

Ovakvi podaci se u velikoj meri slažu sa procenama trgovaca polovnim automobilima, čije mišljenje smo ispitali u okviru istraživanja sajta Polovni automobili o efektima pandemije na tržište polovnjaka. Najveći broj prodavaca automobila (40,4%) navelo je da su prodajne cene između 10% i 30% veće, a više od polovine njih navelo je isti procenat rasta i kada su u pitanju nabavne cene.

  • Šta je uzrok poskupljenja?

- Do rasta cena došlo je usled manje ponude polovnih automobila, koja je posledica dešavanja na tržištu novih vozila. Pandemija je uzrokovala otežanu nabavke mikročipova koji su neophodni za proizvodnju novih vozila. Zbog toga dolazi do njihove smanjene i sporije proizvodnje, a posledično i manje ponude.

Samim tim, kupovina novog vozila je otežana, uz duže čekanje na željeni model automobila, te se kupci češće opredeljuju da odlože kupovinu i zadrže svoj automobil. Na taj način dolazi i do smanjene ponude polovnih vozila, koja se ispoljava i u rastu cena.

U skladu sa navedenim, najveći broj prodavaca automobila, koji su učestvovali u našoj anketi, izdvaja manju ponudu kao glavni izazov u poslovanju, dok slede veće cene.

  • Da li se ove godine očekuje da će se povećati ponuda polovnih automobila?

- Kako smo pomenuli, sporija proizvodnja novih vozila i njihova manja ponuda usporavaju rast ponude polovnih vozila, a uz aktuelnu potražnju dolazi do promena u ceni polovnjaka. Imajući to u vidu, moguće je sporije postizanje stabilizacije tržišta, odnosno sporije ostvarivanja ravnoteže ponude i tražnje, kao i stabilne dinamike u proizvodnji, prodaji i nabavci.

Ipak, ukoliko posmatramo prodajne rezultate, možemo reći da je prisutan postepen oporavak tržišta, jer je prodaja polovnih automobila iz uvoza u 2021. godini dostigla nivo prodaje iz perioda pre pandemije, odnosno u 2019. godini.

Svakako, optimistični smo da se nećemo više vraćati na tako jake udare pandemije i da će se tržište stabilizovati u narednom periodu. Verujemo da postoji mogućnost da već u drugom kvartalu tekuće godine dođe do rasta ponude polovnih vozila, a to je povezano sa ostvarivanjem balansa proizvodnje i nabavke novih vozila.

  • Koliko se u Srbiji čeka za isporuku novih vozila?

-  Prema informacijama koje dobijama od naših partnera, tokom 2021. godine na isporuku novih vozila se čekalo od tri do dvanaest meseci.

  • Pored polovnih automobila, da li vidimo poskupljenja još negde, na primer tehnički pregledi, možda gume ili druga oprema?

-  Svakako da je tržište automobila usko povezano sa tržištem delova i opreme, te je moguće prateće poskupljenje i u toj kategoriji.

  • Da li će se trend poskupljenja nastaviti?

- U okviru istraživanja koje smo sproveli krajem 2021. godine upitali smo kupce i prodavce automobila kako očekuju da će se kretati cene u narednom periodu. Većina anketiranih prodavaca (73,8%) očekuje dalji rast cena u narednom periodu, a isto mišljenje deli i gotovo trećina anketiranih kupaca.

Kako je godina vrtoglavog rasta cena polovnih automobila iza nas, pitanje koje je svima na vrhu jezika je: Šta će biti ove godine?

Iako 2022. godina neće biti toliko “dinamična” kao prethodna, ona će svakako biti još jedna jaka godina za polovne automobile, sa promenljivim cenama i velikom potražnjom potrošača. Svakako, tržište automobila je usled pandemije pretrpelo značajne promene, te je potrebno vreme za stabilizaciju.

Video: Ovo su najveće štediše od automobila

(Telegraf.rs)

Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Dragan

    16. januar 2022 | 17:48

    Samo gledam komentare,niko nece krsine da vozi,pa nije do auta do vlasnika je.Ima auta i od pet godina koji su krsine a isto tako ima i starih,koji su odrzavani i pazeni.Pa nije svaki stariji auto od desetak godina krsina.Pa i u Svedskoj,Norveskoj koje su za nas pojam po standardu,se voze stara auta,ko hoce i ko zeli.Odrzavaju se redovno i sta je tu problem.Mi imamo problem kao narod,svi bi nesto ekstra da voze a niko nece da ulaze.

  • 7836

    16. januar 2022 | 11:56

    Vec mesecima vrte kola po oglasima pratim jer sam preprodavac.. Spuste i za 1000 evra.. Love nema..

  • Petko55

    16. januar 2022 | 13:11

    Placevi moraju da dosta snize cene vozila i odreknu se velikih zarada.. Inace morace da menjaju profesiju.. Proslo je to vreme kad su uzimali i po 1000 evra.. Sad ce malo u minus.. Inace ode sve na otpad uskoro..

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA