Našli ste idealan polovnjak? Evo kako ćete uskoro obračunavati porez na prenos vlasništva
Uskoro ni kupac ni prodavac polovnjaka neće više morati da čekaju po više od mesec dana da bi platili porez na prenos vlasništva (zvanično „apsolutnih prava“), bez čega ne može da se završi kompletna kupoprodajna procedura.
Naime, Vlada Srbije usvojila je izmene „Zakona o porezima na imovinu“, a između ostalog, izmene donose i potpuno drugačiji način plaćanja i obračuna poreza na prenos.
Te izmene trebalo bi da stupe na snagu 31. marta sledeće godine. Napominjemo da se ovo odnosi samo na kupoprodaju između dva fizička lica, pišu Polovni automobili.
Umesto čekanja da Poreska uprava odredi koliki porez treba da se plati, praktično se uvodi samooporezivanje. Usvojena je formula po kojoj će svako moći unapred da izračuna visinu poreza na prenos apsolutnih prava.
Od podataka su potrebni:
- radna zapremina motora (kubikaža) izražena u ccm (kubnim centimetrima)
- snaga motora vozila izražena u kW (kilovatima)
- starost, odnosno broj navršenih godina starosti vozila, izražen koeficijentom starosti.
Formula po kojoj se računa vrednost vozila na koju se plaća porez na prenos od 2,5% izgleda ovako:
- Vrednost = (320 x radna zapremina + 6.400 x snaga) x koeficijent starosti vozila
Koeficijent starosti vozila iznosi:
- 100% - za vozila do i preko navršene jedne godine starosti
- 90% - za vozila preko navršene 2 godine starosti
- 80% - za vozila preko navršene 3 godine starosti
- 70% - za vozila preko navršene 4 godine starosti
- 60% - za vozila preko navršenih 5 godina starosti
- 50% - za vozila preko navršenih 6 godina starosti
- 45% - za vozila preko navršenih 7 godina starosti
- 40% - za vozila preko navršenih 8 godina starosti
- 35% - za vozila preko navršenih 9 godina starosti
- 30% - za vozila preko navršenih 10 i više godina starosti.
- Na primer, ako imamo VW Golf VI 1.6 TDI iz 2010. godine, koji ima 1.598 kubika i 77 kW (105 KS), formula izgleda ovako: Vrednost = (320 x 1598 + 6400 x 77) x 0,3
Kako se trenutno određuje vrednost vozila?
Trenutno se vrednost određuje po AMSS katalogu, koji sadrži cene novih vozila sa svim carinskim i poreskim obavezama koje važe u Srbiji, uključujući i transportne troškove, a vrednost polovnog vozila se određuje tako što se od cene novog oduzima određeni procenat na osnovu starosti.
Kada je reč o modelima koji se nikada nisu prodavali u Srbiji, za procenu njihove vrednosti uzimaju se strani katalozi, kao što je nemački „Švake“ (Schwake), pri čemu se cene prilagođavaju po pitanju poreza i drugih troškova. Cena zavisi i od opreme, ali ako nivo/paket opreme nije upisan u saobraćajnu dozvolu, uzima se verzija sa osnovnom opremom.
Pad vrednosti određuje se tako što se od početne cene oduzima određeni procenat na osnovu utvrđene tabele. Najveći pad vrednosti dešava se u prvim godinama nakon kupovine. Kasnije se ovaj pad smanjuje, a posle 14 godina i 2 meseca potpuno se eliminiše i vrednost vozila po osnovu starosti ne može biti manja od 10 odsto vrednosti novog vozila.
Svakog meseca dolazi do određenog pada vrednosti, pa tako npr. benzinci kubikaže preko 1.6 litara i svi dizelaši imaju sledeći pad:
- Prva godina – 20%
- Druga godina – 34%
- Treća godina – 44%
- Četvrta godina – 52%
- Peta godina – 59%
- Šesta godina - 65%.
Ponavljamo, za sva vozila starija od 14 godina i 2 meseca, kao vrednost uzima se 10 odsto od cene novog vozila. Inače, ako se razlikuju godina proizvodnje i godina prve registracije, kao početna tačka za izračunavanje vrednosti uzima se 1. jul upisane godine proizvodnje.
Kupac će biti dužan da plati porez
Još jedna od promena je prebacivanje obaveze plaćanje poreza na kupca. Trenutno prodavac mora da plati porez na prenos, mada u praksi gotovo uvek novac za to daje kupac, tako je ovo pozitivna promena koja će sigurno mnogim prodavcima olakšati čitavu proceduru.
Nema razlike kada se kupuje na auto placevima
Ove promene se tiču samo fizičkih lica, tako da nema nikakvih izmena kada je reč o kupovini na auto placevima ili generalno o kupovini od pravnih lica.
Primeri
Dajemo tabelu sa primerima aktuelne visine poreza na prenos apsolutnih prava po AMSS katalogu i primerima koliko bi koštalo kada bi odmah počela da se primenjuju nova pravila.
Naglašavamo - ovo su samo grubi primeri, uključujući i one iz AMSS kataloga, pa razlike u odnosu na primere iz prakse mogu da budu velike, u zavisnosti od starosti vozila (mesec i godina prve registracije), verzije, opreme...
(Telegraf.rs/PolovniAutomobili.com)
Video: Zavirili smo u srce Zero Tenacity tima: Gejming na sasvim novom nivou
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Kole
Znači tu smo, smanjimo registraciju a povećamo porez. Ne mogu da verujem ! Šta reći a ne zaplakati !!!!
Podelite komentar
Nen
Kolika je registracija za spejsšatl, hoću da ga uvezem?
Podelite komentar
Uff
Nista mi nije jasno.Samo klepanje naroda. Pa ljudi moji ja kupio auto u Slo,prenos vlasnistva 11,5€
Podelite komentar