Nova godina - nova pravila: Kako ćemo 2022. kupovati polovnjake?
Kada kupuje polovni automobil novi vlasnik više neće morati da čeka na rešenje Poreske uprave Srbije za plaćanje poreza da bi automobil preveo na sebe. Država, međutim, najavljenim izmenama zakona, neće više prodavca polovnjaka posmatrati kao poreskog obveznika u ovoj transakciji, već - kupca. A, sve ovo važiće isključivo u slučaju kada se polovna vozila kupuju i prodaju između - građana.
Takođe, vrednost upotrebljavanog vozila, na koju se obračunava ovaj porez po stopi od 2,5 odsto, više neće biti kataloška cena polovnih vozila po katalogu AMSS, već - poseban obračun po formuli koja uključuje zapreminu, snagu i starost vozila. Predviđeno je da novi način oporezivanja počne od 31. marta iduće godine.
Vlada Srbije usvojila je u sredu izmene Zakona o porezima na imovinu u delu koji se odnosi na obračun poreza na prenos apsolutnih prava pri kupoprodaji upotrebljavanih vozila između fizičkih lica. Novine koje donose ove izmene trebalo bi da, po usvajanju u parlamentu i početku primene od poslednjeg dana marta 2022, ubrzaju proceduru preregistracije vlasništva na novog vlasnika, piše N1.
Zakonom se, za kupoprodaju između građana, ukida sadašnja procedura podnošenja poreske prijave, a uvodi se samooporezivanje. Dokaz da je plaćen ovaj porez, po stopi od 2,5 odsto, i dalje će biti potreban da bi se automobil preregistrovao na novog vlasnika, tj. podneo zahtev za promenu saobraćajne dozvole.
Postoji samo jedan izuzetak: "Izuzetno, kad navedeni obveznici imaju pravo na poresko oslobođenje, porez će se i dalje utvrđivati rešenjem poreskog organa, pa će se promena saobraćajne dozvole vršiti uz taj dokaz (bez plaćanja poreza)", pojašnjavaju u Ministarstvu finansija.
Kako će se računati porez?
Vrednost polovnog vozila iz kataloga AMSS više se neće uzimati kao osnov za obračun ovog poreza.
- Izmenama se predlaže da osnovicu poreza na nasleđe i poklon i poreza na prenos apsolutnih prava kod prenosa prava svojine na upotrebljavanom motornom vozilu ne čini tržišna vrednost, već vrednost koja se utvrđuje primenom elemenata koje čine radna zapremina motora vozila, snaga motora vozila i koeficijent starosti vozila, po formuli: (320 X radna zapremina + 6400 X snaga motora) X koeficijent starosti vozila - objašnjava Ministarstvo finansija kao predlagač zakona.
Pri ovom obračunu, u pomenutu formulu unosi se radna zapremina motora vozila izražena u kubnim centimetrima, snaga motora izražava se u KW, dok se koeficijent starosti vozila precizira zakonom, tako da se za polovnjake stare do i preko jedne navršene godine starosti računa 100 odsto.
Za vozila preko navršene 2 godine starosti 90 odsto, zatim preko 3 godine starosti 80 odsto, preko navršene 4 godine starosti 70 odsto, preko 5 navršenih godina starosti 60 odsto.
Sledi koeficijent od 50 odsto za polovnjake preko navršenih 6 godina starosti, 45 odsto za vozila preko navršenih 7 godina starosti, 40 odsto za vozila preko navršenih 8 godina starosti, 35 odsto za vozila preko navršenih 9 godina starosti. Najniži koeficijent, od 10 odsto, računa se za vozila preko navršenih 10 i više godina starosti.
Dobijeni dinarski iznos predstavlja osnovicu za oporezivanje po nepromenjenoj stopi od 2,5 odsto.
Bez promene kad se kupuje od firmi
Samooporezivanje, bez podnošenja poreske prijave Poreskoj upravi, važi samo u slučaju kada građanin kupuje polovno vozilo od drugog građanina. Kada je prodavac firma - nema promena u odnosu na sadašnji način obračuna poreza, uz poresku prijavu.
- Obveznicima poreza na dodatu vrednost i pravnim licima porez će se i dalje utvrđivati rešenjem, s obzirom na to da je prenos koji vrše ova lica u propisanim slučajevima izuzet od oporezivanja porezom na prenos apsolutnih prava, a tu činjenicu nije nadležan da utvrđuje i ceni organ koji vrši za promenu saobraćajne dozvole - navodi se u obrazloženju Predloga zakona o porezima na imovinu.
Porez koji se utvrđuje samooporezivanjem plaćaće se u propisanom iznosu, na propisani račun za uplatu javnih prihoda, do podnošenja zahteva za promenu saobraćajne dozvole, predviđeno je zakonom. Promena saobraćajne dozvole biće moguća samo uz taj dokaz.
- Kad se prenos vlasništva vrši između ostalih lica, kao i u slučajevima prenosa između fizičkih lica za koje je propisano poresko oslobođenje, porez će se i dalje utvrđivati rešenjem poreskog organa (iz razloga što je prenos između tih lica u slučajevima propisanim članom 24. Zakona izuzet od oporezivanja, a tu činjenicu, odnosno postojanje prava na poresko oslobođenje, nije nadležan da ceni organ nadležan za promenu saobraćajne dozvole). Kad postoji poreska obaveza, porez utvrđen rešenjem plaćaće se (kao i do sada) u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja. Kad je poresko oslobođenje utvrđeno rešenjem, promena saobraćajne dozvole vršiće se bez dokaza o plaćenom porezu - navodi se u obrazloženju zakona.
(Telegraf.rs/N1)
Video: Zavirili smo u srce Zero Tenacity tima: Gejming na sasvim novom nivou
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Sersem
Treba ukinuti porez na polovna vozila to se semo kod nas plaća.
Podelite komentar
Sax
Dajte primer računice. Nešto ne štima. (320*1200+6400*52)*0,1 ispada porez 71.400,00 din, veći od punta starog 15godina.
Podelite komentar
V
Dajte malo pojasnite, ovo sve nešto s brda, s dola, uglavnom pare će se uzmu narodu...
Podelite komentar