Da li je auto koji je pre više od 100 godina motorizovao svet mogao da bude električan?
Još početkom prošlog veka, danas već davne 1903. godine, Henri Ford je znao da njegov prijatelj Tomas Edison eksperimentiše za automobilskim pogonom na baterije. On se sam, međutim, se tom vrstom pogona nije bavio pre 1914. godine, kada je počeo da radi na svom jeftinom električnom automobilu.
Fordov cilj je bio "Edison-Ford", automobil sa pogonom na struju, koji će se prodavati po ceni od 500 dolara, što je tada bilo tek nešto malo više od legendarnog Modela T, automobila koji je motorizovao svet (a koji se proizvodio do 1908. godine).
Kada je konačno obelodanio svoj projekat, Ford je izjavio da je jedini problem koji ima "kako da napravi dovoljno laku bateiju koja će moći da izdrži dužu vožnju bez dopunjavanja" (zvuči poznato?). Tadašnje baterije, postavljene ispod sedišta prvih nekoliko prototipova, bile su sposobne da omoguće prelaženje između 80 i 160 kilometara (50 i 100 milja) sa jednim punjenjem.
(Slika iznad: Fordov inženjer Fred Elison u eksperimentalnom elektičinom automobilu 1914. godine)
U to vreme, elektromobili su, za razliku od "prljavih" i "smrdljivih" benzinaca koji su se palili na kurblu, bili veoma privlačni ženama. I sama Fordova supruga Klara je vozila automobil kompanije Detroit Electric, i zalagala se za njihovu veću upotrebu.
Ostalo je zapisano da je te 1914. godine Henri Ford izjavio da će "električni automobil biti porodična kočija budućnosti". To se, međutim, nije dogodilo, a ni do danas zvanično nije poznat razlog zbog čega "Edison-Ford" nikada nije ugledao svetlost dana. Neki poznavaoci rane istorije električnih vozila tvrde da je problem bila nemogućnost konstrukcije odgovarajućeg električnog startera.
A onda je kurblu zamenilo električno paljenje, pa su električni automobili izgubili svoju tadašnju osnovnu prednost - jednostavnost uptrebe. A Klara Ford svoju investiciju od 1,5 miliona dolara, što je preračunato u današnju vrednost, više od 41 milion zelenih novčanica.
(Telegraf.rs/LinkedIn/vjevrosimovic)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.