Jedan pokazivač na instrument tabli uporno ignorišemo, a njegova uloga je veoma bitna
Na instrument tabli automobila postoji pokazivač koga mnogi vozači uzimaju zdravo za gotovo. Reč je o indikatoru koja prikazuje trenutnu temperaturu motora i njegova uloga je veoma važna.
Vozač na osnovu njega zna kada može da koristi motor u punom kapacitetu, odnosno na višim obrtajima, pošto je najbolje pričekati da se motor u vožnji zagreje pre nego što se upustite u oštriju vožnju, sa jače pritisnutom papučicom za gas.
On, takođe, pokazuje i da li se motor pregreva tokom vožnje, a pregrevanje može dovesti do pucanja dihtunga glave motora ili čak bloka.
Optimalna radna temperatura motora trebalo da osciluje oko 90 stepeni Celzijusa, odnosno oko polovine skale kod modela kod kojih nisu označeni stepeni, podseća sajt Automobili.ba. Neki proizvođači optimalnu temperaturu propisuju na 87 ili 93 stepena, što su informacije koji se mogu naći u priručniku za upotrebu vozila.
Međutim, gledanje pokazivača ključno je iz dva razloga: prvo - vozač može da vidi koliko brzo motor dostiže normalnu radnu temperaturu i drugo - tako se odmah može videti ako postoje odstupanja od propisanih vrednosti.
Kada merač pokazuje grešku?
Postoji više situacija u kojima merač temperature motora ukazuje na to da nešto nije u redu. Ovde je navedeno samo nekoliko primera:
- motor vrlo brzo postiže temperaturu po hladnom vremenu - možda nema dovoljno rashladne tečnosti ili se ona delimično smrzla,
- motor ne dostiže radnu temperaturu nakon duže vožnje - mogući kvar termostata,
- temperatura motora raste i ulazi u crveno polje - moguć je kvar termostata ili negde postoji pukotina u rashladnom sistemu, zbog čega tečnost curi,
- indikator temperature "poskakuje" - jednom pokazuje 105, sledeći put 80 stepeni.
Ako vozač tokom vožnje primeti bilo kakvo odstupanje od radne propisane temperature, trebalo bi što pre da potraže pomoć majstora.
Dugotrajna vožnja sa nezagrejanim motorom dovešće do veće potrošnje goriva, čak i za čitav litar ili dva. Sa druge strane, često pregrevanje motora može dovesti do veoma skupih kvarova.
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
tehnicki pregled
Taj instrument pokazuje temperature rashladne tecnosti u sistemu za hladjenje a ne temp.motora
Podelite komentar
Bojan
Kod mene je to lampica za gorivo evo ne gasi se vec 2 dana...
Podelite komentar
Goksi
Ja nemam to na kolima, imam samolampicu i nista vise, jedino sto pratim je skala za gorivo i nikako da postigne radnu temperaturu
Podelite komentar