Prve jesenje kiše predstavljaju najveću opasnost za vožnju

  • 0

Za vozače su najopasnije iznenadne promene uslova vožnje, kada posle dužeg suvog perioda počne da pada kiša. Najopasnije su prve kapi kiše, koje u dodiru sa prašinom stvaraju određene kuglice i onda dolazi do proklizavanja vozila.

Kada kiša pada više dana, problem su klizavi kolovozi i smanjena vidljivost. Ako ovakvo vreme potraje još nekoliko dana, potrebno je da se zamene gume, rekao je za RTS direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić.

Gostujući u Jutarnjem programu Pešić je istakao da do pojave akvaplaninga (kada vozilo ne može svojom težinom da istisne vodu ispod gume) dolazi iz više razloga.

- Najčešće, bankine nisu očišćene, promene uspona i padova i kolotrazi. Kada imamo takve situacije, pneumatici treba da odvedu vodu. Način i brzina na koji će pneumatici to da urade zavise od brzine kojom se vozilo kreće, dubine šara i pritiska u gumama i količine vode u kolotrazima - objašnjava Pešić.

Prema njegovim rečima, osnovna preporuka za držanje rastojanja jeste - minimalno jedna trećina od brzine u kilometrima izražena u metrima.

- Znači, ako idemo 100 kilometara na čas 30, 33 metra bi trebalo da bude rastojanje između vozila da bismo mogli da vidimo šta vozač ispred nas radi i da možemo da zaustavimo vozilo. Na mokrim kolovozima, pored toga što dolazi do proklizavanja, znatno se produžava zaustavni put i to vozači moraju da imaju u vidu - objašnjava direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.

Traktor Vladimirec Foto: Mateja Beljan

Traktori na putu

Dodaje i da, kada ima vode vode na kolovozu, može da dođe do gubitka stabilnosti, pa je potrebno da vozači postepeno smanjuju brzinu. Sezona je jesenjih poljoprivrednih radova, a traktori koji sa njiva izlaze na put ostavljaju velike količine blata za sobom.

- Blato je veoma opasno zato što između pneumatika i podloge nema odgovarajućeg trenja i vozači gube stabilnost. To dolazi do izražaja kod starijih vozila koja nemaju sistem za kontrolu stabilnosti. Znatno se produžava zaustavni put, i do tri puta u odnosu na suv kolovoz - ističe Duško Pešić.

Magla je posebna priča, zna da smanji vidljivost na samo 10-tak metara. U takvim uslovima najvažnije je da se prilagodi brzina vožnje uslovima vidljivosti, da se uključe svetla za maglu, a kada je magla veoma gusta, i četiri pokazivača pravca, savetuje Pešić.

Vulkanizerski servis, Zimske gume Foto: Marko Todorović

Zamena guma

Dodaje da je, ako ovakvo vreme potraje još nekoliko dana, potrebno zameniti gume.

- Zakon kaže da su zimski pneumatici obavezni od 1. novembra ukoliko se na kolovozu nalaze led i sneg. Međutim, ako je temperatura niža od sedam stepeni, letnji pneumatici gube svoja svojstva, gube mekoću, postaju čvršći i onda se produžava zaustavni put. U nekim delovima Srbije temperature su se već spustile do nule i tu je već potrebna zamena letnjih pneumatika - naglašava direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.

Statistika pokazuje da je u poslednja dva meseca pogoršana bezbednost u saobraćaju.

- Ove godine stradaju ranjive kategorije učesnika, devet više poginulih pešaka, a manje poginulih vozača u putničkim automobilima u odnosu na prošlu godinu. Prošle godine je poginulo 385 osoba, a ove 381. Za prvih devet meseci ove godine devetoro dece je poginulo, ali je smanjen broj mladih ljudi koji su stradali u saobraćajnim nezgodama. Ove godine je poginulo 68 mladih osoba, a prošle godine je bilo - 83. Starijih od 65 godina poginulo je 20 više nego prošle godine. Prošle godine do ovog momenta bilo je 100 poginulih, a ove 120 - kaže Pešić.

(Telegraf.rs/RTS.rs)

Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA