Evo jedno neozbiljno ali prilicno realno pitanje za sve..Sta bi se desilo da kojim slucajem elektro auto ostane bez struje na auto putu? Mora li ga slep sluzba voziti do punjaca ili ima neki drugi nacin da se dopuni???..Znam da treba biti bas sasav da se to dozvoli, ali verujem da je moguce da se i to desi..Ja kad bih imao elektro auto, ja bih kupio i mali agregat i nosio ga u gepeku za svaki slucaj..
Pored toga što je to izuzetno retko, ređe nego što fosilci ostaju bez goriva (jer se daleko lakše pune pa su u proseku spremniji za svaku vožnju), to se rešava prenosom iz vozila u vozilo, npr. iz veće baterije, neki put baš za tu namenu u servisnim vozilima. Punjenje može biti jako brzo i kratko jer je dovoljno dopuniti da se dođe do sledećeg punjača kojih ne samo da već ima svuda (naročito u Evropi, u SAD i Kanadi zapravo manje) već ih ima i sve više. Zvuči smešno ali može i do sledeće nizbrdice - nije čudno na nizbrdicama dopuniti 5-15 km zavisno od dužine, jer se na njima koristi regenerativno kočenje. Agregat ne samo da nije potreban već je čista glupost - dodatni trošak, "održavanje", zauzima mesto i mora da se tegli.
Тојотина технологија тешко да ће спасити моторе са унутрашњим сагоревањем у данашњем издању, али да би се у овој варијанти могли даље производити, свакако да. Разлог је прост, водоник има много већу, што би рекли за угљоводонике, "октанску" вредносту и стога склопови у постојећим моторима би морали да прођу прилагођавање. Како написаше људи, водоник ни до сада није био тајна у коришћењу у СУС моторима, али оно што је био проблем, како је већ констатовано, је његово складиштење и пуњење/истакање. Наиме као веома запаљив, а што је неповољно имати у возилу, једино безбедно стање је течно. Да би се водоник одржао у том стању, потребан је релативно велики притисак и ниска температура, што је опет у возилима и опасно и тешко одржати. Уколико је у овоме направљен продор, онда заиста не би требало да буде проблема са коришћењем ових мотора. Овиме не само што би могли да буду прелазно решење, ако се икада појаве практична електрична возила, већ и (дуго)трајно решење, потпуно невезано за било какве временске оквире.
Ja problema nikad nisam ni imao, toyota i lexus za mene nemaju alternativu. Ne smatram ih savršenim ili radikalno boljim od ostalih konkurenata, ali one stvari koje me kod automobila interesuju na prvom mestu ispunjavaju 101% i sve to za mnogo manji novčani iznos u svakom pogledu. Nadam se samo da će se u dogledno vreme uznapredovati sa razvojem infrastrukture za punjenje sa hidrogenom, jer pikiram toyotu Mirai! Samo napred!
Od vodonika neće biti ni "v" za automobile iz javno poznatih razloga. Mirai je zbog toga propao pre nego što je nastao a to je postalo očigledno kada su pokušali da ga proture. Tojoti svaka čast za kvalitet i *relativnu* pouzdanost sa zastarelom tehnologijom ali moraju da nauče da isto postignu i sa savremenom, inače će ih ostali "pojesti". Električni su pouzdaniji od najpoznatijih Tojota.
Nije nemoguće... Pozdravljam svaki korak nauke i tu se slažemo, samo što električni automobil može da dodje u obzir jedino i samo kada sa jednim punjenjem budem mogao da predjem bar 800km u kombinovanoj vožnji! Dok električni automobili ne postignu tu efikasnost za mene lično nisu vredni pomena
Svega 800km? Pa to je više od većine fosilaca a manje nego što električni mogu da pređu pri srednjim brzinama. Takođe nije ni potrebno. Fosilci pate od tolikih dometa da ne bi stalno zahtevali makljanje po pumpama. Sa električnim makljanje ne postoji i punjenje uzima daleko manje našeg vremena - nekoliko sekundi, a praktično je jer se može obaviti na mestu gde automobili inače stoje, ne mora se zasebno gubiti vreme. Stoga su, za razliku od fosilaca, uvek spremni za vožnju, i to bolju i jeftiniju. Vodonik je imao privremenu šansu ali je to naftni kartel uspešno zaustavio. Sada, kada je ta šansa nestala jer već imamo bolju tehnologiju nego što vodonik najbolje/teorijski može biti, prekasno je za to. Ironija je to da isti taj naftni kartel sada vidi svoj spas samo u tom istom vodoniku protiv koga su bili jer im je lakše da ga proizvode iz sličnih sirovina koje već koriste nego da pretrpe potpuno bankrotstvo zbog prelaska na čisto baterijski-električnu tehnologiju. Hemija baterija i uopšte smeštaj energije za električne će se sigurno razvijati i menjati ali je kristalno jasno da fosilnim gorivima, pa ni sintetičkim, kao ni bilo kakvoj tehnologiji sa SUS motorima nema baš nikakve budućnosti. Propadaju u potpunosti. Ko se zatekne sa njima debelo će da zaglavi.
Kakav smor, nas covek je pre koliko godina napravio jugo na vodonik pa ga pojede mrak, a sad kao Tojota izmislila revoluciju. Sta solite ljudima pamet. I to lik tvrdio da moze da predje, ne znam kako tacno bese, 400 km sa 85 l vode. To nije nikakva novina, samo lobisti popustili malo.
Moj prijatelj elektricni ne moze bez mene stalno sam mu u mislima, e kad me vec zazivas jos cu ti jednom ponovit nije problem, sve sam ti u brojkama objasnijo a pametnom je dovoljno jednom rec tako da mislim nema potrebe ponavljat al u kratkim crtama jos jednom ev je jos preskupo i neprakticno tek nesto zelenije, za sad kad se stvari promene a svi se nadamo da hoce onda cemo razmisljat drugacije. Nadalje tvoj subjektivni stav da je ev bolje za vozit je iritantan NE MOZES GOVORIT U TUDE IME! Evo naprimer meni je mnogo veca uzivancija provozat neki sportski pa makar i slabiji sus nego bilo koji elektricni i to govorim jer sam probao da ne mislis suprotno i takvih kao ja ima mnogo vise nego bi ti mogao zamislit!!!
Roki, jedan jedini broj nisi dao, niti proračun, a kamoli dokaz bilo koje svoje tvrdnje. Naravno da postoje ljudi kao ti ali nemoj se zavaravati. Na sreću ovog sveta, retki ste slučajevi. Inače sumnjam da si probao nešto valjano, ako si uopšte probao bilo šta. I dalje vrdaš.
Jedan od većih problema je skladištenje vodonika, koji mora da bude u tečnom stanju, tj. traži specijalne rezervoare(zahtevniji je od TNG). Još 70-ih godina prošlog veka Italijani su napravili Alfu sa pogonom na vodonik. Koliko se sećam glavnog inžinjera je pojeo mrak. Očigledno je naftnom lobiju ta ideja itekako zasmetala. Bogu hvala, vremena su se bar donekle promenila. Nadam se da će Japanci da realizuju sve što su zsmislili.
Promenilo se to da je taj "naftni lobi" koji pominješ našao načina da proizvodi vodonik iz onoga što već rade - fosilnih goriva. Kako im je svima vrlo jasno da je fosilnim gorivima odzvonilo sada lobiraju za tu alternativu, a neki investiraju i u mrežu punjača za električne automobile (delimično su shvatili a delimično zbog propagande). Zakoni prirode se nisu promenili, samo znamo više o njima. Vodonik bi mogao biti čistiji od fosilnih goriva (npr. ako se ne dobija iz fosilnih goriva), ali svejedno pati od sličnih i/ili još gorih problema nego fosilna goriva - skupa i svejedno prljavija proizvodnja nego proizvodnja električne energije, skup i prljav prevoz do mesta prodaje/upotrebe, skupe i opasne pumpe, loše karakteristike vožnje SUS varijante u poređenju sa elektromotornim a (svejedno) zavisnost od elektro-pogona i baterija u slučaju da se koriste "gorive ćelije", ubedljivo je najopasnija varijanta od svih i ima izduvne gasove - vodu. Koliko god to mnogima zvučalo smešno - "Pa, Bože, ti je čista voda, može da se pije!", razmislite o podizanju vlage vazduha zbog tolikog saobraćaja ako bi prešli na vodonik. Volite li kada je leti "sparno"? Volite li zimi poledicu na putu? U oba slučaja vodonik više gubi energije na toplotu (zagrevanje vazduha) nego električni pogon, a u SUS varijanti zadržava dosadnu buku fosilne tehnologije, kao i vibracije, neefikasnost i zavisnost od višestepenog prenosa, daleko više pogrešnih i ostalih delova kojima je potrebno daleko više "redovnog održavanja" (prevod: "redovnog reketiranja"). Zašto je vodonik "posustao"? Zato što ga taj isti naftni lobi nije hteo dok je bio bolji a sada već imamo još bolje i kasni je. Imaće primenu u posebnim slučajevima ali nikako u normalnim kopnenom saobraćaju. Bonus pitanje da razmislite: ako bi morali da živite ili radite pored (1) punjačke stanice za električne automobile, (2) benzinske i/ili dizel stanice, (3) prodajnog mesta za automobilski plin (ili sličan gas) ili (4) prodajnog mesta za vodonik, znajući koliko koji zagađuju u svakom smislu (uključujući tu i elektromagnetno polje koje baš sve opcije imaju, izlive i isparenja goriva (baš svaki put kada neko toči gorivo po malo iscuri i ispari) i opasnost od požara i eksplozija, koje bi mesto izabrali a koja bi izbegavali? Možda bi ste voleli da vam radno mesto bude u blizini? Vrtić? Škola? Gde bi ste ih postavili? Koliko bi vam vremena trebalo da dođete do njih ako bi bili "na sigurnom"? Iskrene odgovore ne očekujem, znam ko je bučan i šta mora da kaže ma šta, zapravo, mislio.
@Zvonko: "Čistija" i "čista* su dva različita pojma. Ništa, ali baš ništa, na ovom svetu nije "čisto". Možda je bolje reći "manje prljava". Kako? Pa ajde ovako... (1) Dovoljno bi bilo reći da samo obezbediti da gorivo dođe iz bušotine do rezervoara zahteva onoliko energije koliko električnim automobilima treba da pređu jednako koliko bi fosilci mogli da tim gorivom. Dakle već stvari postaju očigledne. (2) Efikasnost električnog pogona je skoro 100% a fosilnog u vozilima manje od 15% u proseku. Čak i da struju dobijaš iz fosilnih generatora električni zbog toga budu čistiji jer stacionarni generatori rade efikasnije od automobilskih motora (kod fosilaca). (3) Zbog (1) i (2) i vožnja "na ugalj" je "manje prljava" a pritom struju možemo dobiti i iz boljih izvora, ili to možemo srediti. Za fosilna goriva nije ti teoretski moguće ni da priđu, ni sa sintetičkim. (4) Fosilni zagađuju i na druge načine: proizvodnja i otpad zbog silnih zamenskih delova i tečnosti za redovno reketiranje (održavanje), izlivi i isparenja goriva, buka, toplota itd. (5) Nekolicina voli da ukaže i na istinu sa je sama proizvodnja električnih vozila (konkretno baterija) prljaviji posao, međutim (1)-(4) nadomeste to tokom prve 1-2 godine prosečne vožnje a životni vek i vozila i baterija je daleko duži. Potražite "čistija kola od kolevke do groba" na engleskom ("cleaner cars from cradle to grave") zajednice zabrinutih naučnika.
@Zvonko: Preko svega što već rekoh, centralizovano zagađenje se lakše sredi od onog "rasutog" svuda. Za vodonik važe sve tačke koje navedoh, ali u nešto manjoj meri, ako se dobija elektrolizom a može biti i lošije ako se dobija drugim putem. Shvati to tako što svaka konverzija energije košta zagađenja i efikasnosti a sa vodonikom ima baš mnogo konverzija. SUS motori sa vodonikom emituju vodu, ali ni to nije poželjno, pročitaj moje ostale poruke.
@Zvonko: Evo ti još jedan komentar: Ako bi bio spreman da pređeš na vodonik mogao ni još lakše biti spreman da očistiš proizvodnju električne energije i pređeš na nju. Jeftinije, čistije, bolje.
Izgleda da nisi proverio, kada bi slusao druge ili bar citao a ne iznosio podatke sa reklamnih flajera mozda bi te neko i malko ozbiljnije, ne kazem ozbiljno vec malko ozbilnije shvatio. Do sada nisi bas pokazao neko elementarno znanje.
@Crni: Jel' da? Pa usudi se da istakneš bar jednu stvar za koju tvrdiš da nije tačna pa proverimo i tvoju i moju tvrdnju, a ne da kao Roki samo iskažeš negodovanje jer ti stvari ne odgovaraju. Da čujemo.
Samo još Tojota da shvati da najveća svetska sila Kina u ratu za energetsku prevlast hoće električne automobile i da shvati da će za 10 godina Kina preuzeti 80% prodaje sadasnjeg Japana.A takodje ostali deo sveta neće radilicu,ventile,turbopunjač,menjač,auspuh,itd itd
Тесла је у разговору са Тојотом, тако да је ово 50% тачна вест.Тојота жели да изплива на е-тржиште, али не може сама, тако да сада преговара са Теслом, а Тесли одговара Тојота јер је највећи произвођач аутомобила на свету.АУДИ 2030 и завршава са фосилним горивом, прича се да ће бити и 2025.Ако пусте Теслин бежични пренос ел. енергије, ту је крај приче свим осталим моторима итд.Само је то још политичко питање, јер код ел. Возила није велика добит, а и аута трају доста дуже, јер имају према Ото-Мотору 20% покретних делова...
@Crni: Dobro je da si primetio da bar nešto čitam. Mogao bi i ti. Na neku dostupnu literaturu sam ukazao, drugu možeš naći i u školama svih nivoa, ili dođi pa proveri šta čitam.
Ma nemoguće!!! To je van pameti!!! Šta zna Tojota u vezi automobila i njihov direktor!!!??? Sad će njima da Elon pokaže kako se prave kola na baterije...Eeee, Elone, Elone, možeš samo da donosiš hladnu vodu i ćistiš cipele jednom Tojodi.
Šta zna on? Pa zna od koga dobija pare i šta može i gde su zaglavili, u šta su investirali. Ovo nije novost sa Tojotom, a ni u teoretski najboljem slučaju ne može ni da prismrdi već postojećoj električnoj tehnologiji ni po karakteristikama, ni po bezbednosti, ni po čistoći, ni po ceni. To zna i on, ali mora da pazi šta priča. Zašto je sve to jadno? Pa vodonik je prljavo i skupo dobijati od fosilnih goriva, kako njima prijateljska naftna industrija želi, a čistije ali još skuplje elektrolizom. Dostava i prodaja vodonika je problem i stanice su mnogo opasnije, skuplje i komplikovanije i od onih za fosilna goriva a kamoli u odnosu na električne punjačke stanice. Ni sam pogon na vodonik, u bilo kojoj izvedbi ne moze ni da priđe efikasnosti električnih. SUS varijante su očajnije i po pitanju performansi. Dakle, Battery "master", to što se hvataš za reklamnu slamku nekoga ko mora da kaže šta mora, ne znači da si upravu. Činjenice dolaze od stručnjaka u naučnika iz industrije, ne od šefa Tojote, pa ni Tesle. Razumeš li taj koncept ili ti je potrebno objašnjenje?
SRBIN
Evo jedno neozbiljno ali prilicno realno pitanje za sve..Sta bi se desilo da kojim slucajem elektro auto ostane bez struje na auto putu? Mora li ga slep sluzba voziti do punjaca ili ima neki drugi nacin da se dopuni???..Znam da treba biti bas sasav da se to dozvoli, ali verujem da je moguce da se i to desi..Ja kad bih imao elektro auto, ja bih kupio i mali agregat i nosio ga u gepeku za svaki slucaj..
Podelite komentar
Elektro-vozač
@SRBIN
Pored toga što je to izuzetno retko, ređe nego što fosilci ostaju bez goriva (jer se daleko lakše pune pa su u proseku spremniji za svaku vožnju), to se rešava prenosom iz vozila u vozilo, npr. iz veće baterije, neki put baš za tu namenu u servisnim vozilima. Punjenje može biti jako brzo i kratko jer je dovoljno dopuniti da se dođe do sledećeg punjača kojih ne samo da već ima svuda (naročito u Evropi, u SAD i Kanadi zapravo manje) već ih ima i sve više. Zvuči smešno ali može i do sledeće nizbrdice - nije čudno na nizbrdicama dopuniti 5-15 km zavisno od dužine, jer se na njima koristi regenerativno kočenje. Agregat ne samo da nije potreban već je čista glupost - dodatni trošak, "održavanje", zauzima mesto i mora da se tegli.
Podelite komentar
Bobby
Тојотина технологија тешко да ће спасити моторе са унутрашњим сагоревањем у данашњем издању, али да би се у овој варијанти могли даље производити, свакако да. Разлог је прост, водоник има много већу, што би рекли за угљоводонике, "октанску" вредносту и стога склопови у постојећим моторима би морали да прођу прилагођавање. Како написаше људи, водоник ни до сада није био тајна у коришћењу у СУС моторима, али оно што је био проблем, како је већ констатовано, је његово складиштење и пуњење/истакање. Наиме као веома запаљив, а што је неповољно имати у возилу, једино безбедно стање је течно. Да би се водоник одржао у том стању, потребан је релативно велики притисак и ниска температура, што је опет у возилима и опасно и тешко одржати. Уколико је у овоме направљен продор, онда заиста не би требало да буде проблема са коришћењем ових мотора. Овиме не само што би могли да буду прелазно решење, ако се икада појаве практична електрична возила, већ и (дуго)трајно решење, потпуно невезано за било какве временске оквире.
Podelite komentar
Brooka
Ja problema nikad nisam ni imao, toyota i lexus za mene nemaju alternativu. Ne smatram ih savršenim ili radikalno boljim od ostalih konkurenata, ali one stvari koje me kod automobila interesuju na prvom mestu ispunjavaju 101% i sve to za mnogo manji novčani iznos u svakom pogledu. Nadam se samo da će se u dogledno vreme uznapredovati sa razvojem infrastrukture za punjenje sa hidrogenom, jer pikiram toyotu Mirai! Samo napred!
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Brooka
Od vodonika neće biti ni "v" za automobile iz javno poznatih razloga. Mirai je zbog toga propao pre nego što je nastao a to je postalo očigledno kada su pokušali da ga proture. Tojoti svaka čast za kvalitet i *relativnu* pouzdanost sa zastarelom tehnologijom ali moraju da nauče da isto postignu i sa savremenom, inače će ih ostali "pojesti". Električni su pouzdaniji od najpoznatijih Tojota.
Podelite komentar
Brooka
@Brooka
Nije nemoguće... Pozdravljam svaki korak nauke i tu se slažemo, samo što električni automobil može da dodje u obzir jedino i samo kada sa jednim punjenjem budem mogao da predjem bar 800km u kombinovanoj vožnji! Dok električni automobili ne postignu tu efikasnost za mene lično nisu vredni pomena
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Brooka
Svega 800km? Pa to je više od većine fosilaca a manje nego što električni mogu da pređu pri srednjim brzinama. Takođe nije ni potrebno. Fosilci pate od tolikih dometa da ne bi stalno zahtevali makljanje po pumpama. Sa električnim makljanje ne postoji i punjenje uzima daleko manje našeg vremena - nekoliko sekundi, a praktično je jer se može obaviti na mestu gde automobili inače stoje, ne mora se zasebno gubiti vreme. Stoga su, za razliku od fosilaca, uvek spremni za vožnju, i to bolju i jeftiniju. Vodonik je imao privremenu šansu ali je to naftni kartel uspešno zaustavio. Sada, kada je ta šansa nestala jer već imamo bolju tehnologiju nego što vodonik najbolje/teorijski može biti, prekasno je za to. Ironija je to da isti taj naftni kartel sada vidi svoj spas samo u tom istom vodoniku protiv koga su bili jer im je lakše da ga proizvode iz sličnih sirovina koje već koriste nego da pretrpe potpuno bankrotstvo zbog prelaska na čisto baterijski-električnu tehnologiju. Hemija baterija i uopšte smeštaj energije za električne će se sigurno razvijati i menjati ali je kristalno jasno da fosilnim gorivima, pa ni sintetičkim, kao ni bilo kakvoj tehnologiji sa SUS motorima nema baš nikakve budućnosti. Propadaju u potpunosti. Ko se zatekne sa njima debelo će da zaglavi.
Podelite komentar
Razocarani
Kakav smor, nas covek je pre koliko godina napravio jugo na vodonik pa ga pojede mrak, a sad kao Tojota izmislila revoluciju. Sta solite ljudima pamet. I to lik tvrdio da moze da predje, ne znam kako tacno bese, 400 km sa 85 l vode. To nije nikakva novina, samo lobisti popustili malo.
Podelite komentar
Roki
Moj prijatelj elektricni ne moze bez mene stalno sam mu u mislima, e kad me vec zazivas jos cu ti jednom ponovit nije problem, sve sam ti u brojkama objasnijo a pametnom je dovoljno jednom rec tako da mislim nema potrebe ponavljat al u kratkim crtama jos jednom ev je jos preskupo i neprakticno tek nesto zelenije, za sad kad se stvari promene a svi se nadamo da hoce onda cemo razmisljat drugacije. Nadalje tvoj subjektivni stav da je ev bolje za vozit je iritantan NE MOZES GOVORIT U TUDE IME! Evo naprimer meni je mnogo veca uzivancija provozat neki sportski pa makar i slabiji sus nego bilo koji elektricni i to govorim jer sam probao da ne mislis suprotno i takvih kao ja ima mnogo vise nego bi ti mogao zamislit!!!
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Roki
Roki, jedan jedini broj nisi dao, niti proračun, a kamoli dokaz bilo koje svoje tvrdnje. Naravno da postoje ljudi kao ti ali nemoj se zavaravati. Na sreću ovog sveta, retki ste slučajevi. Inače sumnjam da si probao nešto valjano, ako si uopšte probao bilo šta. I dalje vrdaš.
Podelite komentar
Праведник
Ваљало би ово развијати јер ми се чини да може имати примену и ван ауто индустрије...
Podelite komentar
Antap
Jedan od većih problema je skladištenje vodonika, koji mora da bude u tečnom stanju, tj. traži specijalne rezervoare(zahtevniji je od TNG). Još 70-ih godina prošlog veka Italijani su napravili Alfu sa pogonom na vodonik. Koliko se sećam glavnog inžinjera je pojeo mrak. Očigledno je naftnom lobiju ta ideja itekako zasmetala. Bogu hvala, vremena su se bar donekle promenila. Nadam se da će Japanci da realizuju sve što su zsmislili.
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Antap
Promenilo se to da je taj "naftni lobi" koji pominješ našao načina da proizvodi vodonik iz onoga što već rade - fosilnih goriva. Kako im je svima vrlo jasno da je fosilnim gorivima odzvonilo sada lobiraju za tu alternativu, a neki investiraju i u mrežu punjača za električne automobile (delimično su shvatili a delimično zbog propagande). Zakoni prirode se nisu promenili, samo znamo više o njima. Vodonik bi mogao biti čistiji od fosilnih goriva (npr. ako se ne dobija iz fosilnih goriva), ali svejedno pati od sličnih i/ili još gorih problema nego fosilna goriva - skupa i svejedno prljavija proizvodnja nego proizvodnja električne energije, skup i prljav prevoz do mesta prodaje/upotrebe, skupe i opasne pumpe, loše karakteristike vožnje SUS varijante u poređenju sa elektromotornim a (svejedno) zavisnost od elektro-pogona i baterija u slučaju da se koriste "gorive ćelije", ubedljivo je najopasnija varijanta od svih i ima izduvne gasove - vodu. Koliko god to mnogima zvučalo smešno - "Pa, Bože, ti je čista voda, može da se pije!", razmislite o podizanju vlage vazduha zbog tolikog saobraćaja ako bi prešli na vodonik. Volite li kada je leti "sparno"? Volite li zimi poledicu na putu? U oba slučaja vodonik više gubi energije na toplotu (zagrevanje vazduha) nego električni pogon, a u SUS varijanti zadržava dosadnu buku fosilne tehnologije, kao i vibracije, neefikasnost i zavisnost od višestepenog prenosa, daleko više pogrešnih i ostalih delova kojima je potrebno daleko više "redovnog održavanja" (prevod: "redovnog reketiranja"). Zašto je vodonik "posustao"? Zato što ga taj isti naftni lobi nije hteo dok je bio bolji a sada već imamo još bolje i kasni je. Imaće primenu u posebnim slučajevima ali nikako u normalnim kopnenom saobraćaju. Bonus pitanje da razmislite: ako bi morali da živite ili radite pored (1) punjačke stanice za električne automobile, (2) benzinske i/ili dizel stanice, (3) prodajnog mesta za automobilski plin (ili sličan gas) ili (4) prodajnog mesta za vodonik, znajući koliko koji zagađuju u svakom smislu (uključujući tu i elektromagnetno polje koje baš sve opcije imaju, izlive i isparenja goriva (baš svaki put kada neko toči gorivo po malo iscuri i ispari) i opasnost od požara i eksplozija, koje bi mesto izabrali a koja bi izbegavali? Možda bi ste voleli da vam radno mesto bude u blizini? Vrtić? Škola? Gde bi ste ih postavili? Koliko bi vam vremena trebalo da dođete do njih ako bi bili "na sigurnom"? Iskrene odgovore ne očekujem, znam ko je bučan i šta mora da kaže ma šta, zapravo, mislio.
Podelite komentar
Zvonko
@Antap
Ajde električni objasni nam kako je to struja čista kad stotine tona uglja dnevno spale da proizvedu tu "čistu" struju
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Antap
@Zvonko: "Čistija" i "čista* su dva različita pojma. Ništa, ali baš ništa, na ovom svetu nije "čisto". Možda je bolje reći "manje prljava". Kako? Pa ajde ovako... (1) Dovoljno bi bilo reći da samo obezbediti da gorivo dođe iz bušotine do rezervoara zahteva onoliko energije koliko električnim automobilima treba da pređu jednako koliko bi fosilci mogli da tim gorivom. Dakle već stvari postaju očigledne. (2) Efikasnost električnog pogona je skoro 100% a fosilnog u vozilima manje od 15% u proseku. Čak i da struju dobijaš iz fosilnih generatora električni zbog toga budu čistiji jer stacionarni generatori rade efikasnije od automobilskih motora (kod fosilaca). (3) Zbog (1) i (2) i vožnja "na ugalj" je "manje prljava" a pritom struju možemo dobiti i iz boljih izvora, ili to možemo srediti. Za fosilna goriva nije ti teoretski moguće ni da priđu, ni sa sintetičkim. (4) Fosilni zagađuju i na druge načine: proizvodnja i otpad zbog silnih zamenskih delova i tečnosti za redovno reketiranje (održavanje), izlivi i isparenja goriva, buka, toplota itd. (5) Nekolicina voli da ukaže i na istinu sa je sama proizvodnja električnih vozila (konkretno baterija) prljaviji posao, međutim (1)-(4) nadomeste to tokom prve 1-2 godine prosečne vožnje a životni vek i vozila i baterija je daleko duži. Potražite "čistija kola od kolevke do groba" na engleskom ("cleaner cars from cradle to grave") zajednice zabrinutih naučnika.
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Antap
@Zvonko: Preko svega što već rekoh, centralizovano zagađenje se lakše sredi od onog "rasutog" svuda. Za vodonik važe sve tačke koje navedoh, ali u nešto manjoj meri, ako se dobija elektrolizom a može biti i lošije ako se dobija drugim putem. Shvati to tako što svaka konverzija energije košta zagađenja i efikasnosti a sa vodonikom ima baš mnogo konverzija. SUS motori sa vodonikom emituju vodu, ali ni to nije poželjno, pročitaj moje ostale poruke.
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Antap
@Zvonko: Evo ti još jedan komentar: Ako bi bio spreman da pređeš na vodonik mogao ni još lakše biti spreman da očistiš proizvodnju električne energije i pređeš na nju. Jeftinije, čistije, bolje.
Podelite komentar
Oni
Ma koji vodonik, mozda za 40,50godina kada ljudima dosadi struja, pa koliko samo treba da prodje da imamo vodonik na pumpama
Podelite komentar
Roki
Lazes!
Podelite komentar
Elektro-vozač
Elektro vozač nebitan si svati to
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Elektro-vozač
Gde sam ja ikada rekao da jesam? Činjenice su bitne, nepobitne i proverive. Ja nisam.
Podelite komentar
Crni
@Elektro-vozač
Izgleda da nisi proverio, kada bi slusao druge ili bar citao a ne iznosio podatke sa reklamnih flajera mozda bi te neko i malko ozbiljnije, ne kazem ozbiljno vec malko ozbilnije shvatio. Do sada nisi bas pokazao neko elementarno znanje.
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Elektro-vozač
@Crni: Jel' da? Pa usudi se da istakneš bar jednu stvar za koju tvrdiš da nije tačna pa proverimo i tvoju i moju tvrdnju, a ne da kao Roki samo iskažeš negodovanje jer ti stvari ne odgovaraju. Da čujemo.
Podelite komentar
Milisav
Samo još Tojota da shvati da najveća svetska sila Kina u ratu za energetsku prevlast hoće električne automobile i da shvati da će za 10 godina Kina preuzeti 80% prodaje sadasnjeg Japana.A takodje ostali deo sveta neće radilicu,ventile,turbopunjač,menjač,auspuh,itd itd
Podelite komentar
djole
@Milisav
@Milisave, taj kineski ekonomski tigar mnogo liči na srpskog, takođe ekonomskog tigra! Ima tu mnogo nečistog papira od kojeg su oba napravljena.
Podelite komentar
Небојша
Тесла је у разговору са Тојотом, тако да је ово 50% тачна вест.Тојота жели да изплива на е-тржиште, али не може сама, тако да сада преговара са Теслом, а Тесли одговара Тојота јер је највећи произвођач аутомобила на свету.АУДИ 2030 и завршава са фосилним горивом, прича се да ће бити и 2025.Ако пусте Теслин бежични пренос ел. енергије, ту је крај приче свим осталим моторима итд.Само је то још политичко питање, јер код ел. Возила није велика добит, а и аута трају доста дуже, јер имају према Ото-Мотору 20% покретних делова...
Podelite komentar
Dzoni
Gde li je elektrovozac da nas prosvetli i da nam jos koji put kaze kako su sus motori zastarela tehnologija
Podelite komentar
Hahaha
@Dzoni
Ma on mnogo cita knjige a za realnost nema pojma
Podelite komentar
Crni
@Dzoni
Da bar cita knjige nego samo flajere
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Dzoni
@Crni: Dobro je da si primetio da bar nešto čitam. Mogao bi i ti. Na neku dostupnu literaturu sam ukazao, drugu možeš naći i u školama svih nivoa, ili dođi pa proveri šta čitam.
Podelite komentar
Gile
Puna podrska Tojoti,ovo je pravi smer u kome treba da se krece auto industrija.
Podelite komentar
X
Najbolja i najizdrzljivija kola na svetu !!!! ... vratio covek Toyotu Tacomu u Toyotin servis sa MILION MILJA !! .. 1600000KM motor netaknut
Podelite komentar
Battery master
Ma nemoguće!!! To je van pameti!!! Šta zna Tojota u vezi automobila i njihov direktor!!!??? Sad će njima da Elon pokaže kako se prave kola na baterije...Eeee, Elone, Elone, možeš samo da donosiš hladnu vodu i ćistiš cipele jednom Tojodi.
Podelite komentar
Mile
@Battery master
Amin
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Battery master
Šta zna on? Pa zna od koga dobija pare i šta može i gde su zaglavili, u šta su investirali. Ovo nije novost sa Tojotom, a ni u teoretski najboljem slučaju ne može ni da prismrdi već postojećoj električnoj tehnologiji ni po karakteristikama, ni po bezbednosti, ni po čistoći, ni po ceni. To zna i on, ali mora da pazi šta priča. Zašto je sve to jadno? Pa vodonik je prljavo i skupo dobijati od fosilnih goriva, kako njima prijateljska naftna industrija želi, a čistije ali još skuplje elektrolizom. Dostava i prodaja vodonika je problem i stanice su mnogo opasnije, skuplje i komplikovanije i od onih za fosilna goriva a kamoli u odnosu na električne punjačke stanice. Ni sam pogon na vodonik, u bilo kojoj izvedbi ne moze ni da priđe efikasnosti električnih. SUS varijante su očajnije i po pitanju performansi. Dakle, Battery "master", to što se hvataš za reklamnu slamku nekoga ko mora da kaže šta mora, ne znači da si upravu. Činjenice dolaze od stručnjaka u naučnika iz industrije, ne od šefa Tojote, pa ni Tesle. Razumeš li taj koncept ili ti je potrebno objašnjenje?
Podelite komentar