Koliko još dugo će automobili biti skupi?
Očekivalo se da će se isporuka kompjuterskih čipova i proizvodnja automobila vratiti u normalu u ovom tromesečju. Umesto toga, sve veći broj slučajeva zaraze koronavirusom, posebno u jugoistočnoj Aziji, izazivaju novu rundu nestašice delova i gašenja automobilskih pogona širom sveta. To bi moglo da održi visoke cene automobila.
Toyota, najveći svetski proizvođač automobila po prodaji vozila, prošlog četvrtaka je najavila gašenje 14 japanskih fabrika u septembru zbog Covid-ovog uticaja na dobavljače. Time će se tamošnja proizvodnja smanjiti za oko 40 odsto. Toyota takođe zatvara fabrike širom sveta, pri čemu će severnoamerička proizvodnja verovatno pasti za 40-60 odsto.
I iz drugog po veličini proizvođača automobila na svetu - Volkswagena, kažu da bi uskoro mogli da budu prisiljeni da naprave slične rezove u proizvodnji.
- Novi slučajevi kovida-19 u Aziji, na primer u Maleziji (velikom dobavljaču čipova za automobilsku industriju) dovode do ponovnog zatvaranja ključnih proizvodnih pogona. Kako stvari stoje, očekujemo da će ponuda čipova ostati vrlo promenjiva i napeta u trećem tromesečju 2021. Ne mogu se isključiti prilagođavanja proizvodnje - rekli su iz Volkswagena.
Izjave Toyote i VW-a su usledile nakon sličnih najava drugih proizvođača automobila, uključujući General Motors, Ford i Stellantis, proizvođača automobila koji je osnovan ranije ove godine spajanjem Fiat Chryslera i PSA Grupe.
- Nedostatak čipova je veliki problem, ali postoji toliko mnogo poremećaja u lancu snabdevanja. Takođe postoji nedostatak drugih delova ili delova koji se gomilaju u lukama. Postoje sve vrste ograničenja koja stoje na putu povratka na punu proizvodnju - rekla je Kristin Dziczek, viša potpredsednica istraživanja u Centru za istraživanje automobila.
Ukupna proizvodnja automobila u svetu i u čitavoj industriji bila je znatno manja u drugom tromesečju zbog nedostatka čipova. Međutim, proizvođači automobila su očekivali smanjenje nedostatka čipova u drugoj polovini ove godine, što će im omogućiti nadoknadu proizvodnje. Tada se dogodila varijanta Delta. Stope vakcinisanja u jugoistočnoj Aziji su i dalje niske, što komplikuje posao dobavljačima. Nedostatak čipova koji je zahvatio industriju krajem 2020. i većim delom 2021. godine je bio više rezultat greške u planiranju, nego problem koji se direktno pripisuje pandemiji.
Kad su zatvaranja i kućne narudžbine početkom 2020. izazvali veliki gubitak radnih mesta, prodaja automobila je u početku pala. Proizvođači automobila su odgovorili smanjenjem narudžbina delova, uključujući čipove, u očekivanju da će duboka recesija ubiti potražnju za novim automobilima u mesecima, ako ne i godinama koje dolaze. Međutim, potražnja za automobilima se brzo oporavila, ostavljajući proizvođače automobila bez potrebnih čipova. Njihovi dobavljači su već prodali svoj uobičajeni udeo firmama koje proizvode kompjutere, konzole za video igre i drugu elektroniku. Potražnja za ovim uređajima je rasla tokom pandemije.
Za potrošače koji se suočavaju sa ograničenim zalihama vozila na prodajnim mestima i rekordno visokim cenama novih i polovnih automobila, stalni poremećaji u proizvodnji poslužiće samo za održavanje cena na rekordnom nivou.
Video: Čuveni Porše 917 K posle 50 godina biće prodat na aukciji kao najskuplji automobil
(Telegraf.rs/SEEbiz/Klix.ba)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Dejan
Najveći uticaj na Toyotu je imala ne korona već izgorela fabrika čipova firme Renesas Electronics Corp u Japanu, koja je izgorela u požaru u martu ove godine.
Podelite komentar