Ko je kriv za udes ako je semafor neispravan i šta zaista znači "trepćuće žuto"?
Neispravni semafori predstavljaju jedan od najozbiljnih problema u saobraćaju, naročito kada su u pitanju veliki gradovi čijim se saobraćajnicama u svakom trenutku kreću na desetine hiljada vozila, kao što je to u Beogradu slučaj.
Koliki je značaj semafora za pravilno odvijanje saobraćaja i bezbednost onih koji u njemu učestvuju, bilo da se kreću nogama, ili na dva, četiri ili više točkova, govori činjenica da se prilikom projektovanja saobraćajnica semaforima posvećuje posebna pažnja.
Semafor nije samo postavljen na raskrsnicu i priključen na električnu mrežu, već je za svaki pojedinačni semafor koji vidite na ulicama izrađen poseban projekat, takozvani "signalni plan", za koga je zadužen saobraćajni inženjer.
Međutim, i pored toga što je nadležni svaki kvar semafora tretiraju kao hitnu intervencija, i dalje se dešava da u različitim delovima grada viđamo semafore koji ne rade ili nepravilno rade u nekom periodu.
Jedna od najtežih saobraćajnih nesreća do kojih je došlo zbog neispravnosti semafora dogodila se 1997. godine na raskrsnici novobeogradskih ulica Bulevar Mihajla Pupina i Trešnjinog cveta. Tada je autobus kome je bilo upaljeno žuto svetlo, naleteo na "fiću" koji je prolazio kroz raskricnicu.
Vozač autobusa se nije zaustavljao, jer je očekivao da mu se u svakom trenutku upali zeleno svetlo. "Fići" je, međutim, istovremeno bilo upaljeno zeleno, pa su u ovom teškom sudaru tragično nastradali svi članovi porodice koji su se u njemu vozili. U tom slučaju, odgovornost za tragediju stigla je i do samog proizvođača semafora.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji i sudski veštak saobraćajne struke Milan Vujanić kaže za Telegraf da se u takvim slučajevima odgovornost može tražiti na više nivoa.
- Ako je semafor neispravan ili ne radi pravilno za njega je odgovran onaj ko ga je postavio, a to je najčešće Sekratarijat za saobraćaj ili onaj ko upravlja sistemom semafora, odnosno Javno preduzeće "Beogad put". A ukoliko je došlo do saobraćajne nezgode koja je isključivo prouzrokovana kvarom samog uređaja, odgovoran je njegov proizvođač - navodi Vujanić.
A budući da je, kao što smo već pomenuli, svaki semafor je pojedinačan projekat, ukoliko se ustanovi da postoji greška u samom projektu, na odgovornost može biti pozvan i sam projektant.
Vujanić kaže da se svi semafori na beogradskim ulicama kontrolišu u rasponu od 15 dana, i napominje da je, ukoliko neki od njih ispravan neko duže vreme, moguće da je do kvara došlo u okviru tog perioda, ali nakon što je kontrola prethodno bila obavljena.
Međutim, današnji semafori su dosta napredniji od nekadašnih, adaprtabilni su, što znači da mogu da se prilagođavaju trenutnim uslovima u saobraćaju, a to svakako doprinosi boljem regulisanju saobraćaja. Takođe, čim jedan semafor "ispadne iz sistema", to se odmah može uočiti u kontrolnom centru.
Profesor Vujanić podseća i na jednu nedoumicu koja nije tako retka u slučaju kada je semfor neispravan. U takvim situacijama, na semaforima se najčešće može videti trepćuće žuto svetlo koje upozorava vozače da semafor ne radi. Većina često iz toga zakljičuje da bi vozači u toj situaciji trebalo da smanje brzinu i voze opreznije.
- "Tepćuće žuto", po našem Zakonu o bezbednosti saobraćaja, ima dva značenja: zabranjen prolaz ili dozvoljen prolaz onda kada vozilo ne može bezbedno da se zaustavi. Zakon u Bosni i Hercegovini navodi još i da "žuto trepćuće svetlo obavezuje učesnike u saobraćaju na kretanje sa povećanom opreznošću", što se često i kod nas podrazumeva, ali kod njih piše u zakonu - zaključuje Vujanić.
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Djuro
Kad ne radi semafor ,postuje se signalizacija tj znakovi , pa pravilo desne strane a i sporazum , tako da zna se kako i sta
Podelite komentar
Bojan
Ja koliko se razumem u "nuklearnu fiziku " iznad svakog semafora je postavljen znak koji oznacava ili prvenstvo prolaza ili obavezno zaustavljanje,u 99% slucajeva je tako,ali sigurno da na svakom semaforu ima znak,zuto treptuce bi trebalo da da signal vozacu da treba da uspori,propusti vozila sa prvenstvom i naravno sa povecanompaznjom da prodju kroz raskrsnicu,naravno ako se uvere da svojim prolaskom ne ugrozavaju druge ucesnike u saobracaju,a ako ne znaju sta znace znakovi iznad semafora i cemu sluze onda treba ispostovati pravilo desne strane,a na zalost,ako ne znaju znacenje saobracajnih znakova onda je za takve ucesnike u sabracaju pravilo desne strane "spansko selo "
Podelite komentar
Čiča
Autobus je kriv. Kada je upaljeno žuto svetlo uvek iza žutog ide crveno. Zeleno dolazi iza žutog i crvenog. Znači žuto+crveno, posle toga zeleno.
Podelite komentar