Mnogo pre "Putinovog Rolsa" Rusi su imali svoj Audi: Kako je propao prvi "kapitalistički" auto SSSR?
Automobil Volga sa oznakom GAZ-3105 imao je veliki potencijal, ali je propao tokom devedesetih. Napravljeno je samo 50 vozila, posle čega je projekat obustavljen zbog raspada Sovjetskog saveza. Bio je to previše perspektivan automobil za sovjetsku automobilsku industriju, koja je krajem 1980-ih i početkom 1990-ih pravila lošije modele od evropskih i američkih proizvođača.
Tokom osamdesetih, fabrika automobila GAZ je radila na stvaranju potpuno novog modela. Bilo je zamišljeno da novi model bude daleko bolji od svih ostalih sovjetskih automobila koji su u to vreme proizvođeni u SSSR-u. Rezultat je bio - GAZ-3105.
Automobil je imao sva tehnološka rešenja koja su u to vreme bila dostupna: nezavisno McPherson vešanje, servo upravljač, disk kočnice na svim točkovima, potpuno novi motor i sasvim drugačiju transmisiju. Time je učinjen krupan tehnološki napredak u sovjetskoj automobilskoj industriji, pa je ona sa novim autom ona mogla da bude konkurentna kapitalističkim proizvođačima, piše Russia Beyond.
Auto je veoma ličio na Audi 100, koji je zaista i inspirisao sovjetske inženjere. Oni su se prilikom konstruisanja modela GAZ-3105 oslanjali na pomenuti nemački auto ali ga nisu u potpunosti kopirali.
Po originalnosti se izdvajao V8 motor, krupan tehnološki iskorak u odnosu na druge sovjetske automobile. GAZ-3105 je opremljen kvalitetnim sedištima i električnim retrovizorima, prozorima i antenama. Čak su i zadnja sedišta bila opremljena sistemom grejanja.
Očekivalo se da će novi model ući u masovnu proizvodnju, ali je sve palo u vodu sa padom Sovjetskog Saveza. Kada se SSSR raspao, Rusija je pokušala da obnovi svoju upropašćenu ekonomiju, ali je država prestala da finansira GAZ. Inženjeri nisu mogli da nastave sa radom na novom modelu, bez odgovarajućih sredstava.
Prvi predsednik Rusije Boris Jeljcin je 1994. godine potpisao ukaz po kome ta Gorkovska fabrika automobila trebalo da pravi najmanje 250 vozila godišnje. Međutim, država nije fabrici dala dovoljno sredstava za toliki broj automobila, pa su oni napravljeni u lošim finansijskim uslovima. To se veoma odrazilo na njihov kvalitet, pošto su inženjeri morali da štede svaku kopejku.
Odrazilo se i na reputaciju samog automobila. Vozila su sklapana od različitih delova, pa je na jednima pisalo "Zdelano v SSSR", dok su drugi bili napravljeni u Rusiji. Tapacirung je bio od jeftine plastike, ponekad različitih boja. Mnogi delovi poput kontakt ključa ili poklopca rezervoara za gorivo pozajmljeni su od kompanije Lada, samo im je zamenjena oznaka. Pored toga, inženjeri su koristili i pojedine delove iz modela Audi 100.
Tako je GAZ-3105 postao simbol raskola dve epohe - poznog Sovjetskog Saveza sa njegovim ambicioznim planovima i nefunkcionalnim političkim i ekonomskim sistemom sa jedne strane, i Rusije sa početka 1990-ih sa druge, koja je ponovo morala da pronalazi sebe i otklanja probleme nasleđene od SSSR-a. Nažalost, Volga GAZ-3105 nije opstala u tim turbulencijama...
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
XXXXX
Hahahaha Rusi imali Audi😂😂😂😂 Auta uvijek lice jedan na drugog. Pogledajte sad, neznas dali je BMW 6X ili je Mercedes, Jaguar.Haha ma Rusi su i nas jezik reformisali nije Vuk 😂😂😂
Podelite komentar
Христина
„Предсједниче Караџићу, срећан Ти Рођендан и Хвала Ти за Републику Српску!“
Podelite komentar
Dik
... to je stara priča "rusofila" sve su imali bolje od zapada pa propali !
Podelite komentar