Ako vaš stari moped nije motocikl, posle 5. jula ostajete i bez mopeda i bez motocikla

 ≫ 
  • 30

Ko stigne da produži registraciju starijih mopeda pre 5. jula, moći će još godinu dana da se vozi. Ko ne stigne, verovatno više neće moći legalno da učestvuje u saobraćaju ukoliko ima stariji Tomosov APN ili neki drugi bicikl sa motorom čija je maksimalna brzina veća od 45 km/h.

Moći će da ga vozi samo po svom dvorištu ili negde na livadi, osim ako se u najavljenim izmenama Pravilnika o podeli motornih vozila i tehničkim uslovima ne predvidi neki izuzetak za ta vozila.

Zašto više ne može?

Kada od 5. jula počne puna primena svih odredbi iz Pravilnika o tehničkim pregledima iz 2018, svi tehnički pregledi će morati da izmere maksimalnu brzinu mopeda pre nego što im overe tehničku ispravnost.

U skladu sa zakonom i uputstvom iz MUP-a, oni koji budu brži od 45 km/h više neće moći da se registruju kao mopedi, nego isključivo kao motocikli. To znači, da vlasnik više ne može da ih vozi sa B kategorijom ili nekadašnjom potvrdom o poznavanju saobraćajnih propisa, nego mora da ima položeno za A ili A1.

U suprotnom, rizikuje ogromnu kaznu od 100.000 do 120.000 dinara (uz 14 kaznenih poena i zaštitnu mera zabrane upravljanja vozilom od najmanje osam meseci) za upravljanje vozilom kategorije koju ne poseduje, iako je to isto prevozno sredstvo koje je nekada davno kupio i registrovao u skladu sa tada važećim propisima i zatim svih ovih godina normalno koristio.

Moped, motocikl Foto: Unsplash

Iako su ovakve stvari u svetu nezamislive, naši autori pomenutog Pravilnika o podeli motornih vozila i tehničkim uslovima, nisu predvideli nikakav izuzetak za ovu vrstu vozila, kao da ona ne postoje. A i te kako postoje i ima ih dosta, pogotovo u manjim mestima.

To su ne samo Tomosovi APN modeli, već i razni drugi mopedi i bicikli sa motorom drugih proizvođača koji su brži od 45 km/h, ali nisu motocikli i ne mogu se registrovati kao motocikli jer nemaju migavce, brzinomer sa odometrom ni svetlo zadnje registarske tablice koje motocikli moraju da imaju. Nemaju, jer su fabrički proizvedeni bez tih uređaja prema tada važećim pravilima.

Šta je moped, a šta motocikl?

Zakonom o bezbednosti saobraćaja definisano je da se mopedom smatra motorno vozilo sa dva točka čija najveća konstruktivna brzina, bez obzira na način prenosa, ne prelazi 45 km/h.

Radna zapremina motora, kada vozilo ima motor sa unutrašnjim sagorevanjem, ne sme da prelazi 50 kubnih centimetara ili da najveća trajna nominalna snaga motora ne prelazi 4 kW, kada vozilo ima električni pogon.

Znači, ako je brži od 45 km/h, to onda više nije moped, nego je motocikl jer je za tu kategoriju vozila uslov ili da bude brži, ili da ima zapreminu motora veću od 50 kubnih centimetara, odnosno od 4kW ako je u pitanju električni motor.

SFRJ Tomos motor Foto: Wikipedia/Shabicht

Jedno pravo rešenje

Ovaj problem postoji od ranije, ali je privremeno bio rešen kada je u aprilu 2019. godine MUP naložio svim tehničkim pregledima da mogu da overe ispravnost ovih dvotočkaša i bez potvrde o maksimalnoj brzini, na osnovu koje bi se odredilo da li pripadaju kategoriji mopeda ili motocikala.

Međutim, ta odluka važi samo do 5. jula 2021, jer će posle tog datuma njihova brzina morati da se utvrdi i na osnovu toga će biti svrstani u kategoriju kojoj po propisima pripadaju. Ali šta će onda biti sa svim tim starijim dvotočkašima koji više neće pripadati ni jednoj kategoriji jer više ne mogu da budu mopedi, a nisu ni motocikli?

Postoji samo jedno pravo rešenje ovog problema po ugledu na način na koji su slični problemi sa starijim vozilima raznih kategorija rešeni u drugim zemljama, dakle bez izmišljanja tople vode.

Jednostavno, u pravilniku predvideti izuzetak za starija vozila proizvedena u skladu sa nekadašnjim pravilima i definisati da vozila koja se registruju u republici Srbiji, kao i njihovi uređaji i oprema, moraju zadovoljavati homologacione i tehničke uslove u skladu sa propisima koji su bili na snazi u trenutku njihovog odobravanja. I onda više nema problema ni za starije mopede ni za mnoge druge stvari.

Moped, motocikl, Tomos Automatic Foto: Wikimedia/Zupec

Skuplja varijanta

Ako se to ne desi, drugo rešenje za vlasnike starijih mopeda može biti i naknadna ugradnja pomenutih uređaja, neophodnih da bi se mogli registrovati kao motickli.

To podrazumeva znatne dodatne troškove jer su u pitanju vozila male vrednosti na koja bi sada trebalo ugrađivati pokazivače pravca, svetlo zadnje registarske tablice i brzinomere, a zatim ih i atestirati jer je u pitanju dodavanje uređaja koji na tim modelima fabrika nije predvidela.

Imajući sve to u vidu, oni koji još nemaju ni položeno za A1-kategoriju, stvarno treba dobro da razmisle da li da se upuštaju u sve to. U svakom slučaju, dalju sudbinu mnogih ovakvih vozila odrediće predstojeće izmene i dopune Pravilnika o podeli motornih vozila i tehničkim uslovima koje treba da donese Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Teizmene i mnogi drugi željno iščekuju, jer će, kako je još ranije najavljeno, njihovim donošenjem biti otklonjene nelogičnosti oko kriterijuma za kontrolu izduvnih gasova i odložena primena odredbe o kontroli ovalnosti kočnica.

(Telegraf.rs)

Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Skids

    3. jun 2021 | 18:10

    Onaj koji je napisao ovaj zakon očigledno nema veze sa mozgom najlakše da se udari po sirotinji a oni što voze besna auta i animaju se dok voze i kače snimke po društvenim mrežama ne dira niko sramota

  • Tikomir

    3. jun 2021 | 12:19

    Ništa čudno za nas, kad se na pozicije postavljaju podobni po nekim drugim osnovama, a ne na osnovu znanja i iskustva u navedenoj oblasti.

  • Imela

    3. jun 2021 | 15:55

    Pišu zakone oni koji su kupili diplome

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA