Samo trećina žena u Srbiji ima vozačku dozvolu, a tek svaka šesta odlazi na posao automobilom – za razliku od muškaraca koji na posao uglavnom dolaze svojim vozilom. Žene češće koriste lokalne autobuse, tramvaje i trolejbuse i mnogo češće pešače od kuće do posla nego muškarci. Osim toga, pripadnice lepšeg pola privatnim automobilom češće prevoze druge osobe – takva putovanja čine čak 16 odsto svih vožnji žena i svega šest odsto svih putovanja muškaraca, pokazala je najnovija studija Koordinacionog tela za rodnu ravnopravnost Vlade Srbije pod nazivom "Rodna ravnopravnost u saobraćaju u Srbiji", piše Politika.
Ovo istraživanje, koje je realizovano uz podršku Svetske banke za potrebe Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Koordinacionog tela za rodnu ravnopravnost, takođe je pokazalo da žene u Srbiji obave 23 odsto svih putovanja javnim prevozom, u poređenju sa 14 odsto muškaraca koji se od kuće do posla voze autobusom, trolom ili tramvajem.
Kako objašnjavaju u Koordinacionom telu, glavni cilj ovog istraživanja, koje je rađeno na reprezentativnom uzorku od 2.400 ispitanika, jeste da se pruži uvid u činjenično stanje na osnovu kojeg se izrađuju politike za unapređenje rodne ravnopravnosti u saobraćaju.
Studija pokazuje, između ostalog, da je volan i dalje uglavnom u rukama muškarca – čak dve trećine pripadnika jačeg i svega trećina pripadnica lepšeg pola ima položen vozački ispit. Žene su mnogo sklonije tzv. intermodalnom prevozu, odnosno kombinovanju različitih sredstava prevoza tokom jednog putovanja. Primera radi, svaka peta žena i svaki sedmi muškarac kombinuje različita prevozna sredstva tokom jednog putovanja četiri-pet puta nedeljno. Muškarci češće od žena voze automobil ili motocikl, a žene mnogo češće od muškaraca koriste javni prevoz, taksi i češće pešače. Mesečnu kartu za javni prevoz poseduju trećina žena i petina muškaraca.
S druge strane, muškarci voze bicikl mnogo češće od žena – putovanja biciklom čine šest odsto ukupnih putovanja žena i osam odsto ukupnih putovanja muškaraca. Ovo je blizu proseka Nemačke, gde se jedanaest odsto svih putovanja obavi biciklom, ali je mnogo niže u poređenju s određenim evropskim gradovima koji su naročito pogodni za vožnju biciklom, poput Lajdena u Holandiji ili Kopenhagena u Danskoj, gde čak trećina stanovnika koristi bicikl kao prevozno sredstvo.
Usluge taksi prevoza su takođe umereno dostupne građanima Srbije i češće ih koriste žene nego muškarci, ističu autori ovog istraživanja.
Domaćinstva izdvajaju 10 odsto prihoda na troškove prevoza
Studija „Rodna ravnopravnost u saobraćaju u Srbiji” takođe je pokazala da u našoj zemlji manje ljudi poseduje automobil u odnosu na EU – u Srbiji na 1.000 stanovnika ima 286 automobila, dok je u većini razvijenih zemalja EU taj odnos tri puta veći. Glavni razlog zašto domaćinstva ili osobe ne poseduju automobil jesu ograničena finansijska sredstva – polovina ispitanika tvrdi da jednostavno ne mogu priuštiti automobil.
Rezultati su pokazali i da domaćinstva u Srbiji izdvajaju deset odsto prihoda na troškove prevoza. Ne postoji značajna razlika među muškarcima i ženama u prosečnoj udaljenosti radnog mesta od kuće jer ona iznosi oko 8,5 kilometra u jednom pravcu za pripadnike oba pola. Međutim, primetne su razlike između stanovnika seoskih i gradskih područja – osobe koje žive u seoskim područjima putuju u proseku oko 10,7 kilometara u jednom smeru od kuće do posla, dok ljudi koji žive u gradskim područjima prelaze manje razdaljine – oko 7,4 kilometra.
U nesrećama više stradaju muškarci
Ovo istraživanje takođe je pokazalo da u saobraćajnim nezgodama strada više muškaraca nego žena, bilo da su vozači ili putnici u vozilu, dok žene čine veći broj povređenih putnika. U 2018. godini 239 vozača automobila poginulo je u saobraćajnim nezgodama, a rizik da poginete na drumu u Srbiji je veći nego u Evropskoj uniji.
Od ukupnog broja zaposlenih žena u Srbiji, samo 2,3 odsto njih radi u sektoru transporta. Statistika Ministarstva saobraćaja pokazuje da žene čine 20 odsto zaposlenih u tom sektoru i da su veoma slabo zastupljene na rukovodećim položajima.
(Telegraf.rs)
Video: Preživeti AI revoluciju: Mark Brigs ekskluzivno za Telegraf.rs o budućnosti novinarstva
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Suri
Ja licno poznajem 2 zene koje su osamdesetih godina imale obuku i polozile voznju i taj dan i petak ( kako narod kaze) su uzele dozvolu ni nisu sele za volan do danasnjeg dana, da li ce poceti da voze to ni one same ne znaju.
Podelite komentar
Veki
Imam strah od voznje. Prvo palim cigaru pa auto
Podelite komentar
dago 1
Pa da bi vozili oboje moraju imati dva auta sto ne mogu svi da priuste. Zene uglavnom rade poslove u nekom normalnijem radnim vremenu i blize kuci tako da se uklapaju i sa djecom, skola vrtic i sl. pa tako vise i koriste prevoz.
Podelite komentar