Nemačka 2035. zabranjuje benzince i dizelaše, ali ne odustaje od SUS motora

 

Komentari

  • Alex

    30. maj 2021 | 17:01

    Pa Amerika prva treba da učini nešto jer 70% vozila ima motore veće od 2L. Tu je problem

  • Bobby

    18. mart 2021 | 08:17

    У Србији је нешто преко 70% лекетричне енергије добија из термолектрана на угаљ. Следећих 25 - 30 година, Србија неће моћи да значајније промени ову пропорцију. Стога је коришћење електро возила у Србији мит у истом том односу. Уместо избацивања чађи из ауспуха, то се помера на димњаке. Такође је чињеница да никаква батерија на данашњи дан, нема густину енергије коју имају фосилна горива. Нема и скоро је неће имати, уз то су претешке што произвођаче присиљава да праве компромисе на другим деловима возила. По свој прилици, чекање јефтиније литијум-јон батерије ће се претворити у исто што и чекање "Годоа". Из простог разлога што су резерве кобалта и никла (који као племенити и ретки метали чине обавезни део сваке литијум-јон батерије) врло ограничене. Стога је и разноразним европским и белосветским директивама наложена обавезна рециклажа оваквих батерија и она само из разлога ова два метала има смисла. Што се самог литијума тиче, пет пута је скупље добијати га из рециклже него из рудника. Горивна ћелија, решавање складиштења водоника у возилима, су много изгледнија варијанта. У свком случају треба захвалити свим корисницима електро возила на данашњи дан, јер они пре свега смањују тражњу за фосилним горивима и свакако добровољно учествују у "игри" нови "сеервис пак" је иза угла, како нас је Микрософт својевремено користио за своје "бета" пројекте у масовном тестирању.

    • 18. mart 2021 | 15:43

      Elektro-vozač

      @Bobby

      Bobby, Bobby, grešiš "200 na sat". Niti mora država da doda sve kapacitete (može biti i privatno) niti gustina energije mora biti ista - i sa 5 (pet!) puta manjom gustinom energije električna vozila postižu isti domet sa boljim performansama. Baterijska vozila su već jeftinija od fosilnih, kao što se to da pročitati skoro svuda. Kupovna cena jeste nešto malo veća ali su operativni troškovi višestruko manji. Ko ne plati na mostu plati na ćupriji mnogo više. Oni koji (ot)plaćaju kola mesečno zapravo vide ovu činjenicu skoro odmah jer su im periodični izdaci manji. O kojim retkim metalima ti pričaš? Nisu neophodni i ne koriste ih sve baterije. Moje iskustvo sa "testiranjem" Tesle je daleko bolje od iskustva sa bilo kojim fosilcem. Ne zavaravaj ni sebe ni druge.

    • 19. mart 2021 | 08:08

      Bobby

      @Bobby

      @Elektro-vozač: Не постоје енергетски капацитети у Србији који би надоместили еквивалнет енергије фосилних горива. Да ли ће их изградити држава или неко трећи, није битно. Њих једноставно у овом тренутку НЕМА. Прво да објасним неке ствари јер је очигледно да их не разумеш. „Густина енергије“ је она количина енергије коју енергент ослобађа по јединици запремине. НЕ ПОСТЈИ, још једном, НЕ ПОСТОЈИ, килограм, литар,... како год, било каквве батерије на свету на данашњи дан која ће да ослободи, отприлике 38 МЈ (мега џула) енергије из једног литра дизел горива. Једноставно НЕМА. Можеш сада да пишеш шта хоћеш, да изврћеш, обрћеш, али једноставно нема, то је физика и физика је то доказала. Трансформација тако ослобођене енергије у кинетчку, код дизел возила, обавља се са ефикасношћу од око 30% (бензински мотори 25%). И ово је чињеница. Електрична возила, обратно, имају ефикасност од 90% процената. Али када се у математику уведе српска пропорција добијања електричне енергије 70:30, ефикасност електричних возила не прелази 25%. Према томе, са било ког становишта, (енергетског, еколошког,...) увек је боље користити ефикацније средство, а то је данас чак и бензински мотор наспрам електричног. Цена: Пример: Сандер ЕВ се продаје почев од 16.990 ЕУР, Сандеро СУС се продаје почев од 10.990 ЕУР. Литијум-јон батерија не постоји без кобалта и никла. На 100 делова батерије, 9 делова је никл, 1 део је манган и 1 део је кобалт. Данас се ни Тесла 3 не би помакао са места без њих.

    • 19. mart 2021 | 11:48

      Elektro-vozač

      @Bobby

      Pomavljaš zablude koje si opisao i na drugim mestima. Objasnio sam ti već za energetske kapacitete a ti, eto, uporno lupetaš sa ih nije moguće ne napraviti. Ali, ajde, i ako privremeno usvojimo da si upravu svejedno ne menja stvari..Srbija nikada nije imala i nikada neće ne imati kapacitete za proizvodnju fosilnih goriva (ili sintetičkih, po istim argumentima) i prinuđena je sa ih uvozi. Uvoz struje bi bio lakši, čistiji, jeftiniji i korisniji - uporedi čak i dodatne dalekovode za naftovodima i plinovodima - svaki pokušaj tvrdnje da nisam u pravu bi bio smešan da nije žalostan. Za transformaciju energije goriva u kinetičku si skoro upravu, za pohvalu, ali porediš babe i žabe i preskačeš druge stvari. Kao prvo, tvoja "činjenica" od 25%-30% efikasnosti fosilnih motora važi za poželjne, ne prosečne slučajeve upotrebe. Ta brojka se smanjuje zbog toga, ali neka ostane da se ne ubeđujemo..Elem, za električne daješ efikasnost od 90% i neku srpsku proporciju dobijanja električne energije od 70:30 i na osnovu toga daješ svoj kobajagi zaključak da je efikasnije gorivo bolje. Nekoliko grešaka. Ako ti ovo 70:30 predstavlja 70% generacije električne energije iz termoelektrana treba da znaš da termoelektrane postižu efikasnost bolju od fosilnih motora vozila pa je i 90% te efikasnosti bolje, a onda imamo i bonus preostalih 30% koje foailce apsolutno pokose. Ta proporcija se da i rešiti i termoelektrane (malo) i "očistiti". Gorivo se neće očistiti. Ako si mislio da je efikasnost generacije 70%, ona to nije, ali 90% od 70% je 63% - 2 do 3 puta bolje od fosilnih. Ako si hteo da kažeš.sa.je efikasnost generacije 30% e onda čisto lažeš. Vrlo dobro znam šta je gustina goriva. Tačno je da u litru dizela ima oko 38 MJ energije. Dodatnih preko 6 MJ je bačeno pre točenja u rezervoar. Od toga dizel motor iskoristi, po tvojim sopstvenim željenim brojkama 11.4 MJ ili 3.2 kWh. Ako uzmemo svega 89% efikasnosti električnih vozila (gore nego što ti sam kažeš) dolazimo da baterija koja zamenjuje taj litar mora imati kapacitet od svega 4 kWh, što je 9,5 puta manje od 38 kWh u litru dizela. Ta baterija jeste veća od jednog litra ali to nije problem. Zašto? Pa fosilci gube prostor na drugim mestima - moraju imati ogromne a svejedno jadne, izduvne sisteme, sisteme prenosa veće hlađenje i pored samog rezervoara. Ni veća masa baterija nije problem jer performanse svejedno ruku foailce u svim slučajevima sam za neke trke. Sledeća zabluda ti je da ne postoje baterije bez nikla i kobalta. Ljudi već kupuju električna vozila sa LFP baterijama, recimo, koje nemaju ni jedno ni drugo (npr. neke od varijanti Tesla Model 3). Dakle izbaci te laži što so čuo od naftnih simpatizera. Ako si jedan od njih toplo ti savetujem da promeniš zanimanje - biće ti mnogo manje stresno.

    • 19. mart 2021 | 16:05

      Elektro-vozač

      @Bobby

      Evo ti još par podataka. U urbanim sredinama oko 20% površine je pokriveno onim stranama krovova koji nisu u senci (konzervativni prosek). U Srbiji ima preko 700 (km)² urbanih površina. Ako se 80% samo tih krovova pokrije solarnim ćelijama (što i ne mora da čeka vladu ili elektrodistribuciju) dolazimo do 112 (km)². Kako nismo na ekvatoru možemo iskoristiti samo oko 71% te površine odnosno nešto manje od 80 (km)². Leti vidimo u proseku oko 7, zimi oko 2 a u proseku oko 4.5 sata dobrog sunca. Takve bi solarne ćelije od 150W/m² generisale dovoljno struje da svaki građanin Srbije, uključujući tu i decu ima svoja zasebna električna kola i da ih vozi bar 500 km svakog meseca zimi, preko 1100 km u proseku i skoro 2000 km leti. Porodično gledano pomožite sa brojem većim od 2, po izboru. U Srbiji ima mnogo više krovova od ovoga, i solarne ćelije nisu jedini način da se napravi struja a jeftinije izađe ovo od današnje cene goriva a kamoli od buduće. Srbija nema kapaciteta? Malo sutra. Samo treba da se hoće.

  • Roki

    17. mart 2021 | 22:37

    Naravno da nisam ni najmanje frustriran, naprosto nemam zasto bit al ti ocito imas posto uporno pises svoj dnevnik lazi ili ako ti je draze iskrivljene istine. Ovde nema dovoljno mesta da ti se jedna po jedna stvar dokazuje a da zaboravljam tebi se ne moze nista dokazat. Nadmasio si samog sebe s lazi o punjenju ovo je tvoja najveca laz! Bravo za tebe vidim napredujes al nazalost u pogresnom smeru... Koliko god tupio ne mozes pobeci od istine i to te smeta pa pokusavas s lazima na silu nametnut neke svoje snove, fikciju, mastu ili sto vec al kao sto sam vec x puta napisao svatko zna za sebe a tvoje lazi su vec svi skontali i nemas nikakav kredibilitet posto nisi objektivan i ne zelis prihvatit realnost, procitaj informisi se naprimer o sirovinama koje znastvenici, strucnjaci predvidaju da ima dovoljno samo do 2050 iako to tebi nije nikakav problem i lako se resi, kao i sve druge probleme vezane za ev...

    • 17. mart 2021 | 22:42

      Elektro-vozač

      @Roki

      O kojim to sirovinama ti pričaš? Pogrešno pretpostavljaš. Takođe, pogledaj šta se dešava sa fosilnim gorivima .. a i klimom. Ili pročitaj većinu vesti, ne samo nazadne protivnike većine naučnika (99+%).

  • Roki

    17. mart 2021 | 18:54

    Naravno da imam kud jer imam pravi auto ,nema ogranicenja mogu gde i kad zelim za razliku od tebe !

    • 17. mart 2021 | 22:30

      Elektro-vozač

      @Roki

      Baš čudno. Ja išao svuda. Na nekim mestima su fosilci zabranjeni. Znači mora da vodiš pravi, električni, kao i ja a ne za razliku od mene. Čestitam. Ne znam samo što kriješ to?

  • Roki

    17. mart 2021 | 18:53

    El vozac = lazovcina Potucen si sam , ti i tvoji argumenti u stilu to nije problem i to se lako resi ... I ja zelim da ljudi uzmu i provere sve sami da ne slusaju tvoju filtriranu istinu . Probaj i sam mozda nesto naucis !

    • 17. mart 2021 | 22:16

      Elektro-vozač

      @Roki

      :) Čini mi se da si ti taj koji je frustriran. Slažemo se da svi treba da provere sve!

  • Roki

    17. mart 2021 | 17:10

    El vozac = Lazov Vec ti je mnogo puta objasnjeno a ti dalje po svom i ne odustajes a lazes da je to cudo jedno... Ne prepostavljaj i ne pisi svoje snove i zelje jer te tvoje bolesne zelje ce takve i ostat i to ti mora bit jasno! Naravno da el vozila nisu u svemu bolja a kamo li jeftinija i to ti je vec objasnjeno isto tako sto se tice punjenja, nikako nije i ne moze bit lakse svakodnevno spajat auto na punjac i gubit vreme i cekat jer ti moras cekat i auto ti je van upotrebe a ti sebe i dalje lazi da ti je to prakticno mada svi znamo da nije, pogotovo oni koji su probali kao ja i dokazali si da je mnogo lakse natankat! El vozila za sad imaju jos mnogo problema i ljudi to prepoznaju, bar oni koji nisu popusili pricu o nekom novim cudu jer to zapravo nije tako i svatko moze potrazit informacije i napravit racunicu za svoj dzep. Najgore u svemu je sto upravo zagadenje koje bi trebalo bit na strani el auta je jedvo nesto manje i to je dokazano i objasnjeno ti je mnogo puta... Tvoje lazi imaju kratke noge i to svi znaju!!!

    • 17. mart 2021 | 18:05

      Elektro-vozač

      @Roki

      "Već objašnjeno" tamo negde gde se ne vidi ili potučeno činjenicama? Tako jeste, ali ja to ne bih nazvao "objašnjenjem" već "uzaludnim pokušajem skrivanja činjenica i skretanjem pažnje". "I to svi znaju"? Pa pogledaj šta to svet zna umesto da prazne priče pričaš. Sve što sam rekao je proverivo. Niko me treba da mi veruje ali treba da obrati pažnju na ove kao Roki koji će ili neargumentovano ili koristeći polovine podatke pokušavati da ubede one manje promišljene. Nemaš kud, činjenice su na mojoj strani 100%.

    • 17. mart 2021 | 18:57

      Elektro-vozač

      @Roki

      Samo da skrenem pažnju normalnom narodu ovde: električna vozila se ne moraju puniti svaki dan već, za razliku od fosilnih, vrlo lako mogu pa su u većini slučajeva spremnija od njih. A to je lako zato što nema ulaganja ni truda ni svog vremena odnosno čekanja. Za razliku od odlaska na pumpu i čekanja da se gorivo natoči te povratku sa pumpe, sa električnim u velikoj većini slučajeva čekanja uopšte nema već vi nastavljate sa svojim životom normalno dok se automobil sam bavi svojim održavanjem. Koliko vašeg života uzima, recimo, punjenje mobilnih telefona? Tačan odgovor je "gotovo ništa" a automobilski punjači omogućavaju brže i bezbednije punjenje od mobilnih telefona a punjenje traje duže (zavisno koliko vozite ali u proseku danima ili čak nedeljama).

    • 18. mart 2021 | 15:32

      Bobby

      @Roki

      @Elektro-vozač: "Samo da skrenem pažnju normalnom narodu ovde: električna vozila se ne moraju puniti svaki dan već, za razliku od fosilnih,..." Ово је врх глупости. Возила са СУС моторима се морају пунити свакодневно ? У ствари, можда и није ! Јер ако сваки дан прелазите по 1.000 километара, ви би тако и требали да сипате, по 60 литара дизела сваки дан, зар не ? Аха, ха, ха,... А онда имате аутомобилчић из Румуније, што је спреман да освоји Европу ( по други пут), са аутономијом од 230 километара, али да га не возите брже од 80 км/ч, или не дај Боже, укључите клима уређај. Њега наравно не треба да пуните сваки дан ! Аха, ха, ха,...

  • Boki

    17. mart 2021 | 11:58

    Nemamo mi za sada adekvatnu alternativu fosilnim gorivima. Da bi električna vozila bila primarna potrebne su decenije, a za to se očigledno nema vremena. Trenutno forsiranje je samo rezulat lobiranja biznismena koji žele da proguraju svoj proizvod. Mesta za nove brendove pogonjene klasičnim gorivom nema jer su poznate marke debelo zasele na svojim pozicijama. Jedini način da im se otme deo kolača je bio proizvodnja nečega što oni nemaju, to je bio "superiorni" električni automobil. Ako neko misli da proizvođači imaju bilo kakvu svest o ekologiji greše veoma. Njima su samo bitni novac i dominacija, a zakonska ograničenja ih primoravaju da poštuju standarde. Šta će se u budućnosti voziti ostaje da se vidi, ali bojim se da će vožnja automobila postati samo privielgija bogatih dok će masa ići javnim prevozom.

    • 17. mart 2021 | 13:28

      Elektro-vozač

      @Boki

      @Boki: Zvrrrr! Vreme je za buđenje. Decenije o kojima imaš noćne more su prošle. Električna vozila su i po objektivnim i (statistički) subjektivnim merama bolji, praktičniji i poželjniji od fosilaca. Ni infrastruktura nije daleko - ima ih svuda ali nisu tako ružni kao pumpe za gorivo pa ih, valjda zbog toga, ne primećuješ. Inače, imaš ih barem nekoliko i u svojoj kući/stanu, jedino je pitanje pristupa. Čije lobiranje ti pominješ? Jedini koji realno "gura" električna vozila su Tesla, Rivian i nekolicina manjih a ni jedan od njih nema ni 1% uticaja na vlade. Uporedi to sa očajnim a dobro usidrenim naftaškim kartelom i proizvođačima koji ne mogu da naprave odgovarajuće proizvode pa kukaju kako, ustvari niko ne može a postojeća električna vozila koja ih šiju uzduž i popreko, zapravo ne postoje. Proizvođači imaju svest o ekologiji ali ta svest zauzima mesto DALEKO iza novčanih interesa - bez toga ne mogu ni da postoje pa se tako pravdaju. Zakonska ograničenja nisu na mestu uopšte, trebaju biti još strožija - ono što nam se dešava sa klimom je direktno povezano sa zagađivanjem koje vrlo značajnim delom potiče od fosilnih goriva i vozila a taj problem ne samo da je rešen neko rastura staru tehnologiju koliko je nova em bolja em čistija em ima potencijala i za dalji napredak (recimo zamena termoelektrana koje toliko ne podnosiš iako su čistije od fosilnih vozila). Nasuprot tome fosilna tehnollgija ni teorijski nema budućnost: zalihe sirove nafte su ograničene, prerada i upotreba neprihvatljivo prljava, vozila srednje očajna u poređenju sa električnim (ne, ne pričam o luksuzu enterijera), a ni teorijski najčistiji proces sa sintetičkim gorivima nije ni približno dobar ni koliko postojeća električna tehnologija zbog dodatnih konverzija vidova energije i gubitaka. Inače, električna kola su JEFTINIJA od fosilaca o zauvek će bit pa ti teorija o privilegijama bogatih pada u vodu momentalno. Dovoljno je da pogledaš studije o tome koje uračunavaju SVE troškove a ne površno probrane one koji odgovaraju fosilcima (tipa cenu kola a koga briga za vožnju i održavanje).

    • 17. mart 2021 | 16:00

      Boki

      @Boki

      @Elektro-vozač Ne razmišljaš racionalno. Zatvaranjem fabrika motora stotine hiljada ljudi bi ostalo bez posla, a proizvođači automobila ne bi mogli da proizvode toliko električnih automobila koji bi zadovoljili potrebu tržišta. Trenutni kapaciteti za proizvodnju elktričnih vozila mogu maksimum zadovoljiti 1/3 ukupne potražnje za novim vozilima pre svega zbog baterija koje se ne mogu proizvoditi u tolikoj količini. To nije moje mišljenje već relevantan podatak. Takođe elektroprivreda ne može ispratiti povećanu potražnju za strujom, nema infrastrukture za punjenje, a ni zemlje koje žive od nafte nisu spremne da se odreknu glavnog izvora svog bogatstva. Njihov uticaj je ogroman i svakako bi naglo smanjenje potražnje za naftom izazvalo ozbiljne posledice, možda i svetski rat. Tako da električna vozila jesu dobila svoj deo kolača, ceo kolač ne mogu dobiti to je definitivno...

    • 17. mart 2021 | 17:48

      Elektro-vozač

      @Boki

      Tačno je da sadašnji proizvodni kapaciteti nisu dovoljni ali ti je zaključak totalni promašaj. Sa takvim stavom nikada, niko, nigde, nebi počeo sa proizvodnjom novih proizvoda jer su u tom momentu kapaciteti 0 (nula, nema ih). Baterije se MOGU proizvesti u dovoljnoj količini i svih sirovina ima dovoljno. Kapacitete ubrzano dodaju. Što se tiče elektroprivrede da li si ti toliko u zabludi da proces od crpljenja sirove nafte (ili proizvodnje sintetičkih goriva) do točenja gotovog goriva ne troši nikakvu energiju? Probudi se. Troši baš otprilike onoliko koliko bi bilo dovoljno da baš sva vozila postanu električna (a da, naravno, da prljava industrija ode u prošlost). Pritom većina punjenja se obavlja kada je opterećenje manje pa je neto efekat zapravo poželjan i u tom pogledu. Što se tiče zaposlenih: ko smo mi da finansiramo neprofitne profesije? Jel su nemački radnici zaslužili da ih ostali i manje plaćen svet izbavlja iz toga? Ne pada mi na pamet. Zapravo treba iskoristiti priliku i preteći ih dok je to lakše. A i za njih važi - pamet u glavu i nađi bolji posao. Na kraju, iz istog razloga iz kojeg ne želim finansirati narko kartel neću ni naftaški. Sumnjam da ima onih koji bi to hteli, čak i među njima samima - svi žele da ih neko drugi plaća dok oni štetu prave.

    • 18. mart 2021 | 14:42

      Bobby

      @Boki

      @Elektro-vozač: "Troši baš otprilike onoliko koliko bi bilo dovoljno da baš sva vozila postanu električna (a da, naravno, da prljava industrija ode u prošlost)." Апсолутно нетачно. Уз то, пробуди се и ти, да ли заиста мислиш да производња било ког материјала за батерије не троши електричну енергију ? Гвожђе, манган, кобалт, никл....? У Србији не постоји расположива количина електричне енергије која би надоместила у енеггију која се тренутно користи из фосилних горива. Можеш да будеш и електрични зец, а не само електро-возач, те енергије данас једноставно нема.

    • 18. mart 2021 | 18:31

      Elektro-vozač

      @Boki

      @Bobby: Naprotiv, bolno tačno. Samo rafinerije potroše oko 5 MJ za energije za rafiniranje jednog jedinog litra goriva. Na to dodaj energiju za crpljenje sirove nafte, prevoz do rafinerije, prevoz iz rafinerije do pumpi i skladištenje na svim mestima kao i energiju potrošenu na samim benzinskim pumpama. To je jako puno energije ali ajde da ostanemo na, recimo, 6 MJ. 6 MJ je ekvivalent oko 1,7 kWh, sa kojim, recimo, Tesla Model 3 može komotno da pređe oko 10 km (a može i do 12, 13 u boljim uslovima). To je više od 100 km sa energijom za proizvodnju 10 litara goriva, bez samog goriva. U samom litru goriva ima, recimo po Wikipedia-i, 33,41 kWh energije. Sa toliko isti taj Model 3 može da pređe još dodatnih 200-240 km ili ukupno 210-250. Najefikasniji fosilac? 20 ako se DOBRO pomuči. Ne koriste.sve baterije retke elemente, a ostalih, naravno, ima više nego dovoljno, pogotovo kada se konačno rešimo svih blokova fosilnih motora i nepotrebnih rafinerija. Srbija možda nema kapaciteta sada, ali to ne znači da nema potencijala. Solarni paneli, vetrenjače i ostali čisti(ji) izvori energije postoje a, kao što rekoh, moguć je i uvoz koji ni takođe bio bolji od uvoza narkotika, pardon, naftnih derivata. Čak i da pomisliš da ovo neće raditi i da fosilna goriva moraju da ostanu, električna kola su OPET poželjnija jer je efikasnost industrijskih generatora električne energije iZ fosilnih goriva višestruko veća (bar dva do tri puta) od automobilskih motora na isto gorivo a električna vozila mogu upotrebiti 80%-90% te energije. Takođe bi to bilo i bolje u smislu kontrole zagađenja jer je lakše rešiti centralizovano/lokalno zagađenje nego malu milijardu zapuštenih pokretnih "vuruna".

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA