Ima li budućnosti za "fosilce": Kombinovanjem benzina i dizela do čistijeg i efikasnijeg goriva?

 
 
 ≫ 
  • 14

Postupak sagorevanja mešavine koju čine i benzin i dizel, dovodi do značajnog smanjenja količina ugljen-dioksid u izduvnim gasovima, ali...

Cene goriva bi trebalo da ostanu stabilne Foto: Shutterstock

Električnih automobila je sve više na ulicama, a broj proizvođača koji prave planove za prestanak proizvodnje SUS motora sve je veći. I pored toga, klasična vozila sa pogonom na fosilna goriva još uvek su prilično daleko od potpunog izumiranja.

I baš zbog velikog broja automobila na svim stranama sveta, i ogromnih količina otpada koje bi mogle da nastanu njihovim "odbacivanjem", postoje i oni koji o potrebi za ekološkim prevozom razmišljaju drugačije, I koji rešenja traže na drugoj strani.

motor, automobil Foto: Unsplash

Tu drugu stranu predstavalja gorivo, koje se neki naučnici trude da unaprede, učine efikasnijim, ali i čistijim od postojećeg. A jedan od načina za to je postupak "reaktivno kontrolisane kompresije paljenja" (engl. Reactivity Controlled Compression Ignition - RCCI), koji omogućava bolju kontrolu sagorevanja i (potencijalno) dovodi do značajnog smanjenja potrošnje i emisija štetnih gasova.

Postupak se odvija u tri faze. Prvo se gorivo sa niskom tačkom paljenja meša sa vazduhom i kompresuje do same granice samozapaljenja. Zatim se u tu smešu, pod velikim pritiskom, ubrizgava gorivo sa visokom tačkom paljenja. Na kraju procesa, cela smeša se pali u momentu najvećeg stepena kompresije.

Ono što je ovde najzanimljivije je da se u ovom procesu koriste dve najpoznatije vrste fosilnih goriva - i benzin, i dizel.

I kod ove vrste sagoravanja svakako postoje emisije štetnih gasova. One su znatno smanjene kada je ugljen-dioksid u pitanju, dok su količine ugljen monoksida i danje prilično prisutne, ali se pretpstavlja da bi se i na njihovom smamnjeu moglo dalje raditi.

- Ovom temom su se bavili stručnjaci sa YouTube kanala Engineering Explained, čiji video možete pogledati ispod:

Prostor za poboljšanje efikasnosti motora sa unutarašnjim sagorevanjem svakako postoji, piše Jutarnji, ali je pitanje da li u budućnosti postojati interesovanje za ulaganje u tu tehnologiju, imajući u vidu količine novca koje se ulažu u razvoj električnih vozila.

Ako se u obzir uzme i činjenica da su pojedini gradovi već predstavili strategije nultih emisija štetnih gasova za naredne decenije, budućnost ulaganja u razvoj motora sa unutrašnjim sagorevanjem je prilično upitna...

Video: Kakav auto, strašan auto: Na ovakvoj igrački zavideće mu apsolutno svi

(Telegraf.rs)

Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Boki

    3. februar 2021 | 20:45

    Gradovi bez emisije co2 su obična utopija jer proizvodnja struje koja napaja te "ekološke" gradove truje sredinu van njih, a jedan vazduh dišemo svi, zar ne? Gde je proces izgradnje tih gradova, gde su druge aktivnosti, priprema hrane, odlaganje otpada, grejanje, hlađenje, industrija? Čak i sve to da izbace van grada ni tada neće biti sa nultom emisijom jer i ljudi disanjem emituju co2, rostiljaju, puše, izbijaju požari, a i veliki prenos podataka putem interenta emituje co2. Do čega dolazimo? Nulta emisija co2 nije prirodna sredina gde se odvija život, co2 mora da se emituje, a njegov balans može održati samo biljni svet, najviše drveće jer ga apsorbuje velika zelena masa. Možda bi smanjenje planinskih vrhova koji su pregrada za oblake ka Africi spasilo, ne samo planetu, nego i ljude koji tamo gladuju. Nije moguće, zar ne? Naranvo da je moguće, ako danas počne rušenje za 200 - 300 godina Afirka će biti ponovo raj na zemlji gde buja zelenilo. Prašume i džungle su pluća planete Zemlje, ostavite se više motora, to što radite su gluposti, gradite šume, a ne ekološke gradove.

  • Ex el vozac

    3. februar 2021 | 17:43

    Klasična vozila sa pogonom na fosilna goriva još uvek su prilično daleko od potpunog izumiranja.I baš zbog velikog broja automobila na svim stranama sveta, i ogromnih količina otpada koje bi mogle da nastanu njihovim "odbacivanjem", postoje i oni koji o potrebi za ekološkim prevozom razmišljaju drugačije, I koji rešenja traže na drugoj strani....

  • S.z

    3. februar 2021 | 18:10

    Naftaški lobi u saradnji sa USA štamparijom dolara još uvek nije odlučio da elektro vozila budu pristupačna širokim narodnim masama. Kada to prelome postepeno će svi preći na el. vozila a do tada možete se nadmudrivati šta je bolje, brže, čistije.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA