≫ 

Električni automobili uskoro jeftiniji od klasičnih?

 ≫ 

Većina je saglasna da će električni automobili biti još traženiji onda kada im cena bude niža bez subvencija za kupovinu...

Komentari

  • 1111

    25. avgust 2021 | 23:43

    Sinoc gledah na tv (CH) da je do 60 000 predjenih kilometara benzinac jos uvek jeftiniji od elektricnog auta. I da se emisija stetnih gasova tu poravnava. U obzir su uzeti i izduvni gasovi i co2 u proizvodnji baterija . A sad ako ima neki elektricni za 6500€ kolko kosta nova dacia sandero mozda se i nagrbim da ga kupim.. do tada vozim dizel 1000 km sa jednim rezervoarom. Prakticnije je kad krenem za srbiju, mislim.

  • Jevrem

    27. januar 2021 | 06:26

    Oce to kad na vrbi rodi grozdje...Jel vi stvarno mislite da ce i 4 ili klasicna trojka da bude jeftinija nego sto je sada.Ili F150 ili bilo koji sada? Ni u snu, kazu da ce da bude malo nize od $100,000 i kako moze da bude jeftiniji? Sad ako bude prelazio 500 km sto je neki entry level bice tu i tamo🙄.Sada njihov v6 dizel prelazi 1,200 km u cugu na 1 tocenje realisticno, licno sam ga vozio toliko iako mnogi tvrde 1,360, mada je to za mene malko preterivanje.Mozda se isplati na neke duge staze elektricni po pitanju potrosnje sad koliko ce da budu izdrzljivi sa svim tim senzorima iz Indije i Pakistana, sve sto vise imas elektronike sve vise imas problema i to je istina, izdrzljivost to je pitanje kad pocnu da se kvare.Jedno je kad svabe koje lazu rade restove na Azurnoj obali i ko zna gde i,gde je temperatura za pozeleti i kad radis testiranje u surovim uslovima a posebno niske temperature, a znamo da je hladnoca najveci neprijatelj barerijama za zivot. BMW i -4 kazu da ocekuju da startuju na $50,000 znaci za entry level sa nivoom opreme i svega...A tek garancija nista drugacija nego sad mozda i gora zato sto se radi o neisprobanoj tehnologiji.Tako da sto se tice cene zaboravite na to da ce da budu jeftiniji .Od elektricnih mi se svidja onaj Rivian i to ovaj novi unapredjeni u odnosu na R1T, ima dosta stvari koje su na njemu dobre , kvalitetno uradjen,bolji nego Tesla, al nikako da kazu cenu i nece ga jos da bude u prodaji iako bi mogao da se nosi sa svim velikim igracima.

    • 27. januar 2021 | 18:22

      Elektro-vozač

      @Jevrem

      "Jeftinije izvesti iz prodavnice i nikada ne voziti" nije isto što i "Jeftinije izvesti iz radnje i normalno voziti". Električna kola su već jeftinija od svojih ekvivalenata sa normalnom vožnjom. Ti ekvivalenti možda ne dolaze od istog proizvođača (jer oni ne žele da im fosilni modeli imaju konkurenciju). Rivian je interesantan i "tradicionalan" (u odnosu na Tesla Cybertruck ali Cybertruck treba da košta značajno ispod $100,000 sa svim opcijama - ni fosilni F150 sa približnim opcijama nije jeftin). Potrebe su različite. Dok fosilcima znači da imaju domet koji bi smanjio potrebu za gubljenjem radnog vremena na odlaske na pumpe (četvrtina radnog sata izgubljene zarade + plaćanje plata svim radnicima da ne rade ništa što zarađuje pare) električni to nemaju jer bilo ko može da prikači kamiom da se puni za nekoliko sekundi gde god on stoji parkiran preko noći, svake noći. Tu je naravno i utičnica za napajanje alata bez potrebe za posebnim generatorima i slično. Struja košta manje. Izgubljeno a plaćeno radno vreme na odlaske na održavanje je takođe manje. Zbog toga je Amazon već poručio stotine hiljada električnih vozila - iako je sama cena veća ukupni troškovi su manji. Preko svega toga sa porastom potražnje i proizvodnje ta proizvodnja se optimizuje i cene nastavljaju da padaju. U suštini je daleko jednostavnije napraviti ceo električni pogon sa sve baterijom nego samo fosilni motor ali je trenutno manje optimalna - a to će se srediti.

    • 27. januar 2021 | 18:42

      Elektro-vozač

      @Jevrem

      Što se tiče niskih temperatura i života baterija treba da zaboravite probleme iz prošlosti jer ih više nema ništa više nego što ih ima sa fosilnim gorivom a neke stvari su bolje. Evo koji su to problemi (bili) i kako su rešeni u savremenim vozilima (bez nekog redosleda)... (1) Sama hemija baterije je osetljiva na temperaturu. Rešeno kako boljom hemijom tako i upotrebom malog dela energije da se zagreje baterija - dobit je veća od utroška. 2. Deo deo kapaciteta/energije baterije se izgubi te malo ostane. Rešeno većim baterijama - čak i da je procentualno gubitak isti, apsolutni ostatak je veći i prihvatljiviji. 3. Veliki deo energije/kapaciteta baterije se utroši na grejanje. Rešeno većim kapacitetom baterije, boljom izolacijom i efikasnijim grejanjem - utrošak na grejanje je konstantan, nije srazmeran kapacitetu baterije. Recimo ako je za sat vremena grejanja potrebno 3kWh (6kW grejač koji prvi zagreje a onda samo dogreva izgubljenu toplotu) to bi bilo 50% kapaciteta nekadašnje 6 kWh baterije. U novim kolima sa efikasnijim grejanjem za isto vreme može, npr, biti potrebno samo 2 kWh a kapacitet može biti 80 kWh, pa je gubitak ne više 50% već samo 2÷80=2.5% (samo jedna komponenta). Fosilci zimi troše i do 30% više goriva. Iskustva sa električnim su slična - do oko 25% manji domet ukupno. Pri svemu ovome fosilcima treba vremena da zagreju i motor i kabinu i nije im dozvoljeno u razvijenom svetu da to rade u mestu zbog rizika od trovanja i zagađenja. Električnim nije neophodno zagrevanje pogona a zagrevanje kabine je brzo i bezbedno.

    • 28. januar 2021 | 16:14

      Elektro-vozač

      @Jevrem

      Što se tiče izdržljivosti i "senzora iz Indije i Pakistana": Sama elektronika, kada je napravljena kako valja, traje dugo - duže od mehanike koja se haba. Ne zaboravite na to ste navikli da postoje "potrošni" mehanički delovi pa to preskačete. To su, ustvari, očekivani ili redovni kvarovi, bukvalno i njih niti očekujete niti imate sa elektronikom. Ironično, najveći deo problema sa "elektronikom" je mehaničke prirode: rađanje i ostala korozija spojeva i njihovo lomljenje. Ostali problemi spadaju u upotrebu delova koji ne mogu da izdrže snagu jer nisu valjano izabrani. I jedno i drugo je lako rešivo. Mehaničko habanje/struganje je značajno smanjeno - praktično ga nema u poređenju sa fosilnim pogonom - elektromotor ima ukupno jedan pokretni deo sa dva ležaja a prenos može biti jednostavan i fiksan (jednostepeni, ni "rikverc" ne mora da postoji jer sam motor moze raditi u oba smera). Naravno ni spojka/lamela/kvačilo nije potrebno, kao ni filteri i ulje za podmazivanje motora. I jednaki mehanički delovi se manje troše sa električnim. Kočnice, recimo, se daleko manje koriste zbog regenerativnog kočenja pa traju bar 6 (šest) puta duže u normalnoj upotrebi (po 300.000 km) a i onda se desi da se menjaju ne zbog potrošnje već zbog korozije.

    • 28. januar 2021 | 16:49

      Elektro-vozač

      @Jevrem

      Što se tiče izdržljivosti i "senzora iz Indije i Pakistana": Sama elektronika, kada je napravljena kako valja, traje dugo - duže od mehanike koja se haba. Ne zaboravite na to ste navikli da postoje "potrošni" mehanički delovi pa to preskačete. To su, ustvari, očekivani ili redovni kvarovi, bukvalno i njih niti očekujete niti imate sa elektronikom. Ironično, najveći deo problema sa "elektronikom" je mehaničke prirode: rađanje i ostala korozija spojeva i njihovo lomljenje. Ostali problemi spadaju u upotrebu delova koji ne mogu da izdrže snagu jer nisu valjano izabrani. I jedno i drugo je lako rešivo. Mehaničko habanje/struganje je značajno smanjeno - praktično ga nema u poređenju sa fosilnim pogonom - elektromotor ima ukupno jedan pokretni deo sa dva ležaja a prenos može biti jednostavan i fiksan (jednostepeni, ni "rikverc" ne mora da postoji jer sam motor moze raditi u oba smera). Naravno ni spojka/lamela/kvačilo nije potrebno, kao ni filteri i ulje za podmazivanje motora. I jednaki mehanički delovi se manje troše sa električnim. Kočnice, recimo, se daleko manje koriste zbog regenerativnog kočenja pa traju bar 6 (šest) puta duže u normalnoj upotrebi (po 300.000 km) a i onda se desi da se menjaju ne zbog potrošnje već zbog korozije.

  • DrMr

    26. januar 2021 | 19:16

    Nije mi jasno, zasto su skandinavske zemlje medju prvima za elektromobile. Kod njih, u njihovoj klimi baterija traje 20% manje nego u grckoj i 30% manje nego u africi.

    • 26. januar 2021 | 23:32

      Elektro-vozač

      @DrMr

      Zato što im i gorivo traje jednako manje a i da traje isto, i da košta isto, električna kola su bolja kako za vožnju tako i za prirodu. Preko svega toga zahtevaju manje truda (lakše se pune i imaju daleko manje "održavanja").

    • 27. januar 2021 | 00:49

      Jevrem

      @DrMr

      @ Elektro- vozac slazem se ali ako ce da se unistavaju planinske reke za mini hidro centrale MHE za par kw struje onda se ne slazem i ovako nam je priroda unistena i reke .Morali bi da gradimo nuklearku zato sto nas energetski sistem ne bi podneo i ovako zakazuje dosta puta. Upotrebu fosilnog goriva nece moci da se potpuno izbegne recimo u sumarstvu, gradjevinarstvu, gde moze jedan CAT D11, 13 itd buldozer, pa bageri da radi na struju u blatu....

    • 27. januar 2021 | 06:33

      Jevrem

      @DrMr

      Eh ti Švedjani i Skandinavci..Zato sto su to idioti koji veruju u price idiotkinje i libtarda Grete...Kako ces recimo na buldozer da stavis baterije i da ga koristis u blatu i vodi ? Pa na bager, a gde je sumarstvo, rudarstvo. Avioni sigurno nece da lete na elektricne baterije 🙂, oni su sigurno njveci zagadjivaci uz Indiju ,to je bio vic kad su neki rekli nek Bajden leti sa avionom na baterije posto je otkazao naftovod 😄

    • 27. januar 2021 | 08:24

      Kiza

      @DrMr

      Zato sto imaju dobar standard i zamenice ili bateriju ili auto bez problema

    • 28. januar 2021 | 13:18

      Elektro-vozač

      @DrMr

      @Jevrem: Energetske potrebe se ne menjaju drastično. Prvo uračunajte da proizvodnja, prevoz.i prodaja goriva troši dosta energije. Na to dodaj energiju utrošenu na veće održavanje fosilaca. Onda se setite zašto je struja jeftinija noću - zato što je opterećenje mreže manje. Upravo se tada ponajviše pune električni automobili. Ispostavi se da se ukupne energetske potrebe (ne računajući samo gorivo u proseku ne menjaju). Kada bi apsolutno sva fosilna na svetu bila zamenjena električnim energetske potrebe celog sveta (bez energije u samom gorivu) bi ostale iste.

    • 28. januar 2021 | 13:20

      Elektro-vozač

      @DrMr

      @Kiza: A u Srbiji je narod pametan jer kupuje tuđi otpad da bi ga onda držao parkiranog jer ili ne ide, ili je vožnja preskupa? Ko ima manje para mora više da pazi na svoje novce. U ovom slučaju bi Srbiji daleko bolje bilo sa električnim.

    • 28. januar 2021 | 15:12

      Elektro-vozač

      @DrMr

      Recimo, za proizvodnju, transport i prodaju 7,5 litara goriva, dovoljnih za oko 100 km vožnje (+/-) je potrebno oko 50 MJ energije (40 MJ samo za rafiniranje + ostalo). To je oko 14 kWh. Sa 14 kWh električna kola mogu da pređu oko 100 km. Svaki od tih 7,5 litara u sebi ima oko 31,5 MJ energije (ukupno 236 MJ) koji fosilci potroše da bi prešli oko 100 km dok električnim nisu potrebni.

  • Lucky

    26. januar 2021 | 04:05

    Od pocetka je realno bilo da budu jeftiniji i to znatno.

  • Kosmos

    25. januar 2021 | 18:12

    Bice kada kinezi replikuju Teslin prijemnik kosmicke energije i pocnu da prodaju po internetu

    • 26. januar 2021 | 19:58

      Djuka

      @Kosmos

      Vec prodaju uveliko nekoliko godina unazad i to bukvalno na stotine ako ne i hiljade vrsta. Samo ukucaj najjeftiniji auto na svetu (550e) pa ces tamo naci uputstva gde su i ostali ( posto ne smem ovde da napominjem ). Veruj mi iznenadices se sta sve ima na tu ,, babu '' 🙂

  • Roki

    25. januar 2021 | 14:24

    Nek prvo skoce pa nek onda kazu hop, al dobro je da je prognoza takva za sve one koji zele takvu vrstu vozila. Meni je apsolutno svejedno posto ne planiram nikad imat elektricno auto! Stara al isprobana tehnologija meni apsolutno odgovara, znam ja uzivat i u novinama al ova nije za mene... Imam gliser, motor, dva auta sto znaci benzin i nafta i tu sve odlicno stima nema potrebe za eksperimentima i nikakvom strujom...

    • 25. januar 2021 | 14:54

      alfa...!

      @Roki

      I šta mi napriča za kratko vreme,ništa pametno...

    • 25. januar 2021 | 14:55

      alfa...!

      @Roki

      I šta mi napriča za kratko vreme,ništa pametno...

    • 25. januar 2021 | 15:10

      Elektro-vozač

      @Roki

      Pa ako ćeš baš tako, elektromotori i baterije su starija i isprobanija, pa i usavršenija tehnologija od fosilne. Skočili smo odavno, nastavili da skačemo i, naravno, "pevamo hop-hop-hop". Troškovi nisu samo izvesti auto iz prodavnice i zauvek ga parkirati. Kada se sve uračuna električni su već godinama jeftiniji. Za prosečne vozače više nema apsolutno nikakvog smisla kupovati fosilne - jeftiniji su a bolji u *apsolutno* svakom pogledu uključujući tu i punjenje (jer zahteva manje pažnje od točenja, može se raditi bilo gde a punjacke stanice koštaju preko bar deset puta manje od pumpi za gorivo).

    • 26. januar 2021 | 12:15

      Zozo

      @Roki

      Kad tako voliš starije tehnologije zašto onda ne kupiš "stara dobra" zaprežna kola?

  • Miša

    25. januar 2021 | 13:08

    Koliko je proizvodnja elektromotora jeftinija od OTO motora toliko su baterije skuplje. Baterije nikad neće biti jeftinije jer je litijum redak i skup. To je šansa za Srbiju jer smo među retkim zemljama sa nalazištem litijuma.

    • 25. januar 2021 | 15:03

      Elektro-vozač

      @Miša

      Naprotiv, litijum uopšte nije redak..U baterijama ga ne treba puno. Svega par grama po kolima. Ali, slažem se, Srbija ima šansu i po pitanju litijuma i po ostalim, samo da se probudi (država da ukloni birokratske blokade prvenstveno).

    • 25. januar 2021 | 16:17

      Brat

      @Miša

      To nalazište više nije naše. Srbija će moći da radi u rudniku i da uzima neki porez. Toliko o našem bogatstvu. Možda se neko i ugradio, ali to sigurno nisam ja.

    • 26. januar 2021 | 04:10

      Lucky

      @Miša

      Mnogo lupas.Batreije ne moraju da se prave samo od litijuma.Peave se od olova ,nikla i kadijuma.... mogu da se prave skoro od svih metala i minerala. Trenutno su najzastupljenije litijum jonske. Pitanje je kada ce ljudi napraviti bolje.A sigurno vec postoje.

  • Doušnik

    25. januar 2021 | 12:44

    Ne vidim način da baterije budu jeftinije, osim ako kvalitet bude očajan...

    • 25. januar 2021 | 13:38

      Elektro-vozač

      @Doušnik

      Još nisu ali mogu da postanu. Fosilni motori su daleko komplikovaniji od električnih pa nije sve u bateriji. Na kraju, troškovi se ne završavaju kupovinom automobila (i parkiranjem zauvek) a u tom pogledu su električni već jeftiniji.

    • 26. januar 2021 | 14:24

      Zozo

      @Doušnik

      Svaka masovnija proizvodnja nekog proizvoda pojeftinjuje isti.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA