Dok ne bude da na "benzinskoj" mozes da zamenis baterije (prazne za pune), mene ova tehnologija nece videti. Sve je to ok, punis kuci (ko zivi u kuci) za lokalnu upotrebu. Sta da rade ljudi koji zive po zgradama i koji nemaju nikakvu garazu?
U Tesli su napravili i ponudili sistem zamene baterije za 90 sekundi. Moj auto ima tu mogućnost. Slično perionici i potpuno automatski. Nije bilo interesovanja jer je praktično nepotrebno pa su ukinuli. Oni koji probaju električna kola to shvate. Ostali se vode svojim mukotrpnim iskustvima sa benzinskim pumpama (ali su na to mučenje navikli pa to ne shvataju). Nio sada pokušava nešto slično. Oni koji ne mogu da pune kod kuće mogu da pune dok su na poslu, u kupovini i slično - u ogromnoj većini slučajeva potreban je samo najobičniji utikač (recimo 240V, 16A) a sa "trofaznom" ste "na konju". Za ostale, koji mogu da pune samo na nedeljnoj/sedmodnevnoj osnovi tu su brzi punjači koji će vam dopuniti sve potrošeno obično za 20-45 minuta, dok vi obavite svoje ostale nedeljne poslove (recimo nedeljna kupovina). S obzirom da brzi punjači nisu neophodni u velikom broju slučajeva njih ne mora biti kao što ima benzinskih pumpi (koje su, praktično, jedini izbor fosilcima). Ostali imaju svoje male "pumpe" kojih odavno ima više nego svih benzinskih pumpi na celom svetu - svaka pristupačna utičnica je potencijalna punionica.
Подржа ам идеју да се пређе на струју. Али то мора да се подржи адекватном логистиком. Ја кад пођем у мој крај, напуним резервоар а зими још и додатни канистер.
Ми још нисмо спремни.
Ко вози ту у кругу свог града може. Чим сиђеш са аутопута, у Србији си већ нигде, и пуно је паметније да имаш дизел.
Да не говоримо да кад се ел.ауто овде поквари, можеш да се убијеш, ако не живиш у Бгд.
Подржавам идеју али да се држава више заложи за пимоћ.
Slažem se skoro sa svim što si rekao. Srbija se ne sprema i to je žalosno. Doduše udaljenosti.u Srbiji nisu toliko velike pa je moguće početi. Brze punjače postavlju - trenutno ih ima oko 10 (deset) na putu od Subotice to Niša plus u Subotištu,. Dimitrovgradu, Preševu i 3 na KiM. Što se servisa tiče električni pogon je daleko pouzdaniji, nema potrebe za "redovnim održavanjem" a ostale stvari.(gume, kočnice, itd) su iste pa su servisi nešto manji problem ali, preduzetnici, znate šta vam je raditi!
Sve je to slabo, autonomija na dizelu ide i preko hiljadu km. Stanes 5 min natankas i vozis opet preko hiljadu km. Ako godisnje radis dvadeset hiljada to znaci da izgubis godisnje manje od dva sata sto je manje od jednog potpunog punjenja el auta!
Na dizelu i mora da bude toliko da bi bio praktičan jer treba vlasnike da troše svoje vreme i pažnju na odlaske na pumpe. Zamislite tu noćnu moru da morate da vodite svog fosilca na pumpu svaki dan! Blagi očaj. Baš bi bilo dobro kada bi pored vodovoda imali i naftovod za obično stanovništvo i česmicu u garaži koja će sama da se uključi i isključi kada treba! Samo još da nema tolike opasnosti od vatre i eksplozije! Srećom, ni ta opasna, smrdljiva, prljava komplikacija nije potrebna. Električna kola je već svuda moguće bezbedno i jednostavno, potpuno automatski, puniti gde kod ima utičnica, pa i kod kuće i/ili posla. Drugi deo priče je, naravno, da je veći domet možda poželjan ali dokazano nije ni približno neophodan, ma koliko to neki pokušavali da predstave. Uostalom ni većina fosilaca nema toliki domet a i ljudima je retko potreban (ako ikada).
Ja godišnje vozim oko 30.000 km. Punim praktično svaki dan. To meni uzme oko 2-3 sekunde da prikljičim i isto toliko da otkačim - oko 5 sekundi dnevno. Neka bude 365 pita godišnje to izađe na ukupno oko 30 minuta godišnje. Ni sa dizelašem ne bih mogao na dve nedelje da punim gorivo pa bih išao verovatno nedeljno. Uostalom, nije poželjno čekati da se rezervoar skroz isprazni. Samo točenje može i da traje 5 minuta ali ja moram i da odvezem auto do pumpe, čekam na red, platim i da se vratim gde kod treba da budem. To, izmereno, sa pumpom u komšiluku, traje najmanje 10 minuta (i to za pola rezervoara, koliko bi i ovde trebalo), a ponekad i 15 i više. Neka bude 10. Za 52 nedelje to je 520 minuta ili 17 pita više mog vremena i pažnje nego sa električnim. Čak i da moram da sačekam koji put na dugačkom putovanju opet ispadne bolje.
Ja kao profesionalni vozač danas u lokalu napravim 250 km za 8h, da kažem oderem se od posla. Tako da ta autonomija za lokalne potrebe je sasvim dovoljna, posle može ići vozilo na punjenje, ima nekih 10 - 11h pauze. Za to mora imati adekvatan punjač koji nije javna punionica. Postoje rupe, još sistem nije razvijen dovoljno. Nema mobilnih punjača za brzo punjenje, nema ni javnih punjača pa se električno vozilo ne može koristiti porofesionalno još uvek. Za otvoren put i duge relacije definitivno nije. Mislim da ko ima samo električni auto na odmor ide autobusom, ali neka primena električnih vozila može postojati. Potpuno da zameni vozila na gorivo ne može i neće sigurno.
@Boki: Ako nešto nisi video jer nisi ni gledao to ne znači da to ne postoji. Recimo, Tesla redovno dovozi svoje pokretne superpunjače na razne manifestacije, dakle - postoje. Punionica ima raznih. Možeš imati i lične i javne i brze i standardne. Iz regularnog trofaznog priključka tih tvojih 250 km možeš dopuniti za 2-3 sata (neki modeli) a najviše 5. Sa brzim punjačima ta dopuna traje 15-30 minuta zavisno od nekoliko činioca - kolko i obrok. Prema nalazima Internacionalne Energetske Agencije (IAE) do juna 2020. je bilo 862118 javnih punjačkih stanica namenjenih punjenju kao što bi tebi trebalo. I benzinske pumpe su javne pa sa tim nemaš problem. Lokacije možeš pogledati na, recimo, plugshare, ali računaj da ti neće prikazati sve dok ne uvećaš mapu - ima ih previše da bi ih sve prikazao. Javne iz nekog razloga ne voliš i to je OK. Ličnu punjačku stanicu je daleko lakše imati/napraviti nego pumpu za gorivo - svaka i najobičnija utičnica odgovara. Sa najobičnijom 240V 16A utičnicom možeš dopuniti nekih 20-tak km za sat punjenja što možda nije dovoljno za tebe ali za većinu jeste. Takvih ima nebrojeno miliona, svuda. Koriste se profesionalno za taksije koji idu više od tebe.i vlasnici su prezadovoljni, kao i mušterije. Sa 250 km dnevno prelaziš preko 65.000 godišnje (5 dana nedeljno). To ti realno izađe na bar 4500 litara goriva (vrlo optimistično, oko 5400€), 4 do 8 promena ulja i 2-3 rada na kočnicama redovno. Na pumpu moraš ići u proseku svaki dva puta nedeljno da nebi rizikovao prazan rezervoar, odnosno 100 puta godišnje po oko 10 minuta = 1000 minuta = oko 17 sati. Sa električnim bi potrošio oko 12.350 kWh (oko 50.000 dinara u Srbiji, 425€) za godinu dana. Kočnice bi radio jednom u četiri godine umesto nekoliko puta godišnje i na punjenje bi otišlo svaki dan 5 sekundi tvog vremena na ličnom punjaču, odnosno pola sata godišnje. Umesto bar €6000 godišnje (optimistično, ne računa ostalo održavanje) trošio bi 425€ što je €5500 manje. Za 6 godina to je 33.000€, za 8 to je 44.000€ manje troškove, više slobodnog vremena i boljih, električnih kola.
Misliš 150 kWh (kapacitet baterije). Snage motora su značajno veće od 150 kW. Nisam čuo za te Planove od Tesle. Nio ET7 je najavljen sa 150 kWh baterijom. Možda misliš na Tesla Model S "Plaid" za koji su rekli da će domet biti preko 520 milja (837 km, realno nešto manje). Za bateriju su rekli da će biti veća ali ne i koliko veća...
ime
Šta ako nestane struja?
Podelite komentar
Elektro-vozač
@ime
Odvezeš tamo gde je ima ili je napraviš sam. Mnogo manji problem nego kada nestane goriva.
Podelite komentar
joe
Dok ne bude da na "benzinskoj" mozes da zamenis baterije (prazne za pune), mene ova tehnologija nece videti. Sve je to ok, punis kuci (ko zivi u kuci) za lokalnu upotrebu. Sta da rade ljudi koji zive po zgradama i koji nemaju nikakvu garazu?
Podelite komentar
Elektro-vozač
@joe
U Tesli su napravili i ponudili sistem zamene baterije za 90 sekundi. Moj auto ima tu mogućnost. Slično perionici i potpuno automatski. Nije bilo interesovanja jer je praktično nepotrebno pa su ukinuli. Oni koji probaju električna kola to shvate. Ostali se vode svojim mukotrpnim iskustvima sa benzinskim pumpama (ali su na to mučenje navikli pa to ne shvataju). Nio sada pokušava nešto slično. Oni koji ne mogu da pune kod kuće mogu da pune dok su na poslu, u kupovini i slično - u ogromnoj većini slučajeva potreban je samo najobičniji utikač (recimo 240V, 16A) a sa "trofaznom" ste "na konju". Za ostale, koji mogu da pune samo na nedeljnoj/sedmodnevnoj osnovi tu su brzi punjači koji će vam dopuniti sve potrošeno obično za 20-45 minuta, dok vi obavite svoje ostale nedeljne poslove (recimo nedeljna kupovina). S obzirom da brzi punjači nisu neophodni u velikom broju slučajeva njih ne mora biti kao što ima benzinskih pumpi (koje su, praktično, jedini izbor fosilcima). Ostali imaju svoje male "pumpe" kojih odavno ima više nego svih benzinskih pumpi na celom svetu - svaka pristupačna utičnica je potencijalna punionica.
Podelite komentar
Mile lala
Подржа ам идеју да се пређе на струју. Али то мора да се подржи адекватном логистиком. Ја кад пођем у мој крај, напуним резервоар а зими још и додатни канистер. Ми још нисмо спремни. Ко вози ту у кругу свог града може. Чим сиђеш са аутопута, у Србији си већ нигде, и пуно је паметније да имаш дизел. Да не говоримо да кад се ел.ауто овде поквари, можеш да се убијеш, ако не живиш у Бгд. Подржавам идеју али да се држава више заложи за пимоћ.
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Mile lala
Slažem se skoro sa svim što si rekao. Srbija se ne sprema i to je žalosno. Doduše udaljenosti.u Srbiji nisu toliko velike pa je moguće početi. Brze punjače postavlju - trenutno ih ima oko 10 (deset) na putu od Subotice to Niša plus u Subotištu,. Dimitrovgradu, Preševu i 3 na KiM. Što se servisa tiče električni pogon je daleko pouzdaniji, nema potrebe za "redovnim održavanjem" a ostale stvari.(gume, kočnice, itd) su iste pa su servisi nešto manji problem ali, preduzetnici, znate šta vam je raditi!
Podelite komentar
Roki
Sve je to slabo, autonomija na dizelu ide i preko hiljadu km. Stanes 5 min natankas i vozis opet preko hiljadu km. Ako godisnje radis dvadeset hiljada to znaci da izgubis godisnje manje od dva sata sto je manje od jednog potpunog punjenja el auta!
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Roki
Na dizelu i mora da bude toliko da bi bio praktičan jer treba vlasnike da troše svoje vreme i pažnju na odlaske na pumpe. Zamislite tu noćnu moru da morate da vodite svog fosilca na pumpu svaki dan! Blagi očaj. Baš bi bilo dobro kada bi pored vodovoda imali i naftovod za obično stanovništvo i česmicu u garaži koja će sama da se uključi i isključi kada treba! Samo još da nema tolike opasnosti od vatre i eksplozije! Srećom, ni ta opasna, smrdljiva, prljava komplikacija nije potrebna. Električna kola je već svuda moguće bezbedno i jednostavno, potpuno automatski, puniti gde kod ima utičnica, pa i kod kuće i/ili posla. Drugi deo priče je, naravno, da je veći domet možda poželjan ali dokazano nije ni približno neophodan, ma koliko to neki pokušavali da predstave. Uostalom ni većina fosilaca nema toliki domet a i ljudima je retko potreban (ako ikada).
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Roki
Ja godišnje vozim oko 30.000 km. Punim praktično svaki dan. To meni uzme oko 2-3 sekunde da prikljičim i isto toliko da otkačim - oko 5 sekundi dnevno. Neka bude 365 pita godišnje to izađe na ukupno oko 30 minuta godišnje. Ni sa dizelašem ne bih mogao na dve nedelje da punim gorivo pa bih išao verovatno nedeljno. Uostalom, nije poželjno čekati da se rezervoar skroz isprazni. Samo točenje može i da traje 5 minuta ali ja moram i da odvezem auto do pumpe, čekam na red, platim i da se vratim gde kod treba da budem. To, izmereno, sa pumpom u komšiluku, traje najmanje 10 minuta (i to za pola rezervoara, koliko bi i ovde trebalo), a ponekad i 15 i više. Neka bude 10. Za 52 nedelje to je 520 minuta ili 17 pita više mog vremena i pažnje nego sa električnim. Čak i da moram da sačekam koji put na dugačkom putovanju opet ispadne bolje.
Podelite komentar
Boki
@Roki
Ja kao profesionalni vozač danas u lokalu napravim 250 km za 8h, da kažem oderem se od posla. Tako da ta autonomija za lokalne potrebe je sasvim dovoljna, posle može ići vozilo na punjenje, ima nekih 10 - 11h pauze. Za to mora imati adekvatan punjač koji nije javna punionica. Postoje rupe, još sistem nije razvijen dovoljno. Nema mobilnih punjača za brzo punjenje, nema ni javnih punjača pa se električno vozilo ne može koristiti porofesionalno još uvek. Za otvoren put i duge relacije definitivno nije. Mislim da ko ima samo električni auto na odmor ide autobusom, ali neka primena električnih vozila može postojati. Potpuno da zameni vozila na gorivo ne može i neće sigurno.
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Roki
@Boki: Ako nešto nisi video jer nisi ni gledao to ne znači da to ne postoji. Recimo, Tesla redovno dovozi svoje pokretne superpunjače na razne manifestacije, dakle - postoje. Punionica ima raznih. Možeš imati i lične i javne i brze i standardne. Iz regularnog trofaznog priključka tih tvojih 250 km možeš dopuniti za 2-3 sata (neki modeli) a najviše 5. Sa brzim punjačima ta dopuna traje 15-30 minuta zavisno od nekoliko činioca - kolko i obrok. Prema nalazima Internacionalne Energetske Agencije (IAE) do juna 2020. je bilo 862118 javnih punjačkih stanica namenjenih punjenju kao što bi tebi trebalo. I benzinske pumpe su javne pa sa tim nemaš problem. Lokacije možeš pogledati na, recimo, plugshare, ali računaj da ti neće prikazati sve dok ne uvećaš mapu - ima ih previše da bi ih sve prikazao. Javne iz nekog razloga ne voliš i to je OK. Ličnu punjačku stanicu je daleko lakše imati/napraviti nego pumpu za gorivo - svaka i najobičnija utičnica odgovara. Sa najobičnijom 240V 16A utičnicom možeš dopuniti nekih 20-tak km za sat punjenja što možda nije dovoljno za tebe ali za većinu jeste. Takvih ima nebrojeno miliona, svuda. Koriste se profesionalno za taksije koji idu više od tebe.i vlasnici su prezadovoljni, kao i mušterije. Sa 250 km dnevno prelaziš preko 65.000 godišnje (5 dana nedeljno). To ti realno izađe na bar 4500 litara goriva (vrlo optimistično, oko 5400€), 4 do 8 promena ulja i 2-3 rada na kočnicama redovno. Na pumpu moraš ići u proseku svaki dva puta nedeljno da nebi rizikovao prazan rezervoar, odnosno 100 puta godišnje po oko 10 minuta = 1000 minuta = oko 17 sati. Sa električnim bi potrošio oko 12.350 kWh (oko 50.000 dinara u Srbiji, 425€) za godinu dana. Kočnice bi radio jednom u četiri godine umesto nekoliko puta godišnje i na punjenje bi otišlo svaki dan 5 sekundi tvog vremena na ličnom punjaču, odnosno pola sata godišnje. Umesto bar €6000 godišnje (optimistično, ne računa ostalo održavanje) trošio bi 425€ što je €5500 manje. Za 6 godina to je 33.000€, za 8 to je 44.000€ manje troškove, više slobodnog vremena i boljih, električnih kola.
Podelite komentar
Misko
Cekamo elektro vozaca... Kao ozeblo sunce...
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Misko
Zašto? Podaci iz članka su prilično realni.
Podelite komentar
Maja
A tesa x 800 km
Podelite komentar
Ivan
@Maja
Model 2021 Tesla S koji će biti od jula u prodaji ima 150KW i 1006 PS on ce prelaziti 840km realno 779 km
Podelite komentar
Elektro-vozač
@Maja
Misliš 150 kWh (kapacitet baterije). Snage motora su značajno veće od 150 kW. Nisam čuo za te Planove od Tesle. Nio ET7 je najavljen sa 150 kWh baterijom. Možda misliš na Tesla Model S "Plaid" za koji su rekli da će domet biti preko 520 milja (837 km, realno nešto manje). Za bateriju su rekli da će biti veća ali ne i koliko veća...
Podelite komentar