Oni su harali iza Gvozdene zavese: 5 najboljih ruskih vozila svih vremena
Možda danas ne mogu da se mere sa Ferrarijem ili Rolls-Royce-om, ali u vreme kada su proizvedeni ovi automobili su bili najnovije slovo automobilske tehnike.
1. Lada Niva (VAZ-2121), 1977. godina
Jedan od najuspešnijih ruskih automobila svih vremena „rođenˮ je 5. aprila 1977. godine. Ovaj terenac je napravljen specijalno kako bi zadovoljio potrebe ljudi u ruralnim predelima. Njegova mala dužina i pogon na četiri točka daju mu prednost u vožnji po neuređenom terenu, a upravo to je bilo potrebno Sovjetskom Savezu, piše Russia Beyond.
Ispostavilo se da ovakvo vozilo nije potrebno samo Rusima. Nova Lada Niva odmah je postala međunarodna senzacija i prodavala se u inostranstvu više nego bilo koji drugi Ladin model ikada.
Tajna njenog uspeha krije su jednostavnosti: auto je izdržljiv i može se lako popraviti u slučaju potrebe. Jednako dobro se kreće po neuređenim i gradskim putevima, što je kombinacija koju je teško postići. Lada Niva je danas terensko vozilo sa najdužom karijerom koje su još uvek proizvodi u originalnom obliku.
Običan posmatrač danas može da vidi stare i nove Lada Nive u skoro svakom delu sveta. Auto se pojavljuje i u nekoliko filmova kao što su "Dosije Korzika" i "Mehaničar: Povratak". Danas nosi zvaničan naziv Lada 4x4.
2. KamAZ, 1976. godina
"…u zaostalim kolonijalnim ekonomijama pojaljuju se supermoderni giganti", objavio je New York Times 11. avgusta 1977. godine o fabrici na reci Kama u Sovjetskom Savezu. Supermoderna fabrika će uskoro doneti svoj prvi plod: džinovski kamion koji će za samo nekoliko decenija pregaziti međunarodno tržište kamiona.
Godine 1996. KamAZ je osvojio Dakar reli i nastavio da dominira na prestižnim reli takmičenjima sa ukupno 17 pobeda, što je najveći broj koji je ikada osvojio jedan proizvođač automobila.
Danas KamAZ izvozi svoja vozila u postsovjetske zemlje, Latinsku Ameriku, na Bliski istok i u Afriku.
3. UAZ 469, 1972. godina
Sovjetske novine su povremeno objavljivale članke o ovom vozilu godinama pre nego što je zvanično proizvedeno i pušteno na tržište. Međutim, ubrzo nakon što je ušao u proizvodnju ovaj izdržljivi terenac je postao primarno vozilo sovjetske vojske, mada samo za transport zvaničnika.
Sposobnosti ovog automobila na neravnom terenu su ušle u legendu. Mogao je da prođe tamo gde se niko drugi nije usuđivao da krene, ni od sovjetskih i od zapadnih vozila.
Posle prvobitnog uspeha prvi model ovog brenda nastavio je da inspiriše ruske proizvođače automobila što je dovelo do pojave različitih UAZ modela kao što su moderni UAZ Hanter i Patriot.
4. Moskvič 412, 1967. godina
Ovaj automobil je unapređena i modernizovana verzija starijeg modela Moskvič 408. Mali porodični automobil je imao pojačan motor od 1,5 litara i 75 konjskih snaga nalik na motor M115 BMW-a. To mu je omogućilo da učestvuje u različitim relijima na međunarodnom nivou.
Godine 1971. dva Moskviča 412 izdržala su 24-časovnu trku izdržljivosti poznatu kao "24 Hours of Spa" u Belgiji. Takođe su 1973. godine zauzeli sva mesta na pobedničkom podiujumu u trci Avon Round Britain Rally i odneli pobedu u svojoj klasi u Južnoafričkom safari reliju.
Uspeh ovog modela na trkama doveo je i do njegovog komercijalnog uspeha na međunarodnom nivou. Auto se sklapao, osim u SSSR-u, u Bugarskoj i Belgiji, gde je nosio nazive Rila i Skaldija.
5. ZIS-5, 1934. godina
Ovaj legendarni kamion bio je primarno vozilo Crvene armije u Drugom svetskom ratu. Njegova serijska proizvodnja počela je 1934. godine. Vozilo je značajno doprinelo borbi protiv nacističke Nemačke devet godina kasnije.
Mada se ZIS-5 danas prepoznaje kao tipično sovjetsko vozilo, model je zasnovan na američkom kamionu Autocar. Ipak, u rukama Sovjeta on je ispunio svoju istorijsku svrhu.
Ovaj kamion ne samo što je postao primarno vozilo vojske, nego je takođe poslat republikancima u Španskom građanskom ratu. Sovjetski Savez je španskim borcima poslao preko 2.000 ovih kamiona.
(Telegraf.rs/Russia Beyond)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Boki
Cena Nive je bila presudna za uspeh jer za te pare nikada se nikakav terenac nije mogao kupiti, a da je zaista sposoban za vožnju van asfalta. Pravi terenci su skupi i malo ih ima, vremenom se smanjivao njihov broj, danas ih bukvalno i nema...
Podelite komentar
Mlj1228
Skoro sve fabrike automobila proizvode, ili su proizvodile četvoro-pogonce, ali je "lada niva" najviše prodata, a i dalje je br. 1 na tržištu. Zašto?... ima više razloga, ali je prvi njegova pristupačna cena, zatim izdržljivost pod teškim vremenskim uslovima, i manijabilnost. Ali mnogi beže od njega zbog ne udobnost, potrošnju goriva što je benzinac, i njegova najveća mana je korozija, vrlo je loše zaštićen! Lovci kod mene kažu, ako nemaš "nivu" ne možeš biti lovac!
Podelite komentar