Koliko "sva ta elektronika" zaista pomaže vozaču?
Mercedes se najbolje plasirao u ocenjivanju opreme za automatizaciju vožnje, u okviru evropskog programa Euro NCAP testiranja, koji je u saradnji sa jednom istraživačkom firmom pokušao da oceni stvarnu pomoć vozaču kompjuterizovanih automobila "koji mogu da upravljaju sami sobom".
Istraživanje koje je tome prethodilo je jasno pokazalo da vozači ne razumeju funkcije sistema vozila koji im pomaže pri vožnji, niti kako rade uređaji i kompjuterski programi za "aktivnu bezbednost", prenosi sajt CNET.
CNET ukazuje da u svetu još nema standardne procedure koja bi istinski testirala te relativno nove sisteme u vozilima kojih je sve više na tržištu uz zavodljiva reklamna obećanja njihove sposobnosti.
"Evropski program za procenu novih automobila" (European New Car Assessment Program - Euro NCAP) je u četvrtak objavio svoj najnoviji pokušaj ocenjivanja vozila istaknutih na tržištu po pomoći svojih sistema vozaču, kao i ocenjivanja tehnologije koja je ugrađena u njih.
Uz pomoć kompanije Thatcham Research, Euro NCAP je predstavio svoju procenu "potpomognute vožnje" čije su funkcije pomoći vozaču podeljene i ocenjivane u tri kategorije: "Pomoć vozila" vozaču, "Angažovanje vozača" i "Bezbednosna podrška".
Prva kategorija ocenjuje koliko efikasno deluju sistemi automobila i kako više sistema radi zajedno da bi pomoglo vozaču.
U drugoj kategoriji NCAP ocenjuje tačnost reklama i drugih obećanja proizvođača, odnosno kako automobil nadgleda vozača kako bi se osiguralo da je spreman da preuzme upravljanje, kao i kako automobil komunicira sa vozačem o svom statusu.
Poslednja kategorija ocenjuje kako automobil reaguje u slučaju kvara sistema, ili ako vozač ne reaguje iako to od njega zahtevaju sistemi za pomoć pri vožnji.
Na skali bodova u te tri kategorije, automobili mogu zaraditi ocenu "Vrlo dobar" (160 ili više), "Dobar" (bar 140 bodova), "Umeren" (minimalno 120 bodova) ili "Početni" (najmanje 100 bodova). Svi automobili koji dobiju manje od 100 bodova se ne rangiraju.
Tako je najbolje ocenjeno vozilo Mercedes-Benz GLE zaradilo 174 poena, od čega najviše, 89, u kategoriji "Bezbednosna podrška".
Metju Ejveri, direktor istraživanja Thatchama je rekao da bi najbolji automatski sistemi automobila trebalo da imaju "dobru ravnotežu između pomoći koju pružaju vozaču i toga koliko omogućavaju vozačima da budu angažovani i svesni svoje odgovornosti za volanom".
Model 3 američke kompanije Tesla, koja prednjači u proizvodnji automobila koji "mogu da upravljaju sami sobom" i agresivno reklamira svoj sistem "Autopilot", plasirao se na rang listi NCAP tek na šesto mesto, sa 131 bodom i ocenom "umeren". Iako je "Model 3" dobio čak 95 bodova za "Pomoć vozila" vozaču, u kategoriji "Angažovanje vozača" dobio je svega 36 poena - najmanje među svim testiranim automobilima.
Kompanija Thatcham Research je objasnila da Model 3 ima lošu ocenu jer se "konstruktorska filozofija" na osnovu koje je nastao, "u velikoj meri zasniva na tome da to vozilo upravlja samo sobom što bi bila prikladna osnova za potpuno automatizovan automobil, a ne za vozilo koje treba da samo pomaže vozaču", kakav je u stvari taj model.
Kompanija je upozorila da je "glavna marketinška tvrdnja 'Tesle' da taj automobil 'upravlja sam sobom', u kombinaciji sa efikasnom pomoći koju pruža pri vožnji, podstiče vozača da se odrekne kontrole" tokom vožnje i upravljanje automobilom prepusti njegovom kompjuteru.
Na rang listi prvih 10, posle najbolje ocenjenog automobila Mercedes-Benz GLE (174 poena), ocenu "vrlo dobar" zaradila su još samo dva automobila.
Drugoplasirani je BMW serije 3 (172), a Audi Q8 (162) je treći. Četvrtoplasirani je Ford Kuga (Escape) (152 boda), jedini u kategoriji "Dobar".
Slede četiri modela ocenjena kao "Umeren": Volkswagen Pasat (137 bodova), Tesla Model 3 (131), Nissan Juke (124) i Volvo V60 (120).
Preostala dva modela na listi od 10 imaju najnižu, prolaznu ocenu "Početni": Renault Clio (105 bodova) i Peugeot 2008 (101), "za dlaku" iznad nužnog minimuma od 100 bodova.
(Telegraf.rs/Beta)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Elektro-vozač
Nije tačno da Tesla tvrdi da auto upravlja samim sobom. Tesla tome teži, to želi da napravi ali još nisu (i ja mislim da neće skoro). Tesla daje vrlo jasne i nedvosmislene poruke da vozač mora i dalje biti odgovoran za vožnju ali se mnogi prave "pametnji" a onda se žale na "nerazumevanje" kada im se nešto desi. "Autopilot" u avionima, po kojima je Teslin sistem nazvan je sam po sebi poprilično glup. Praktično se radi o ekvivalentu "tempomata" i volana fiksiranog da ide "pravo" uz izuzetak da može i da održava i zadatu visinu.
Podelite komentar