95, 98 ili 100 oktana: Kako gorivo koje sipate utiče na rad motora vašeg auta?
Upotrebom goriva sa većom oktanskom vrednošću motor bi mogao da dobije dodatnu pomoć u efikasnijem radu, ali ne mora uvek da bude tako...
Veliki izbor goriva na pumpama vozače može da dovede u nedoumicu tipa "Zašto je benzin od 98 oktana skuplji od onoga od 95? ", i "Da li je u takvoj situaciji najboje odabrati 'stotku' - pa šta košta da košta!"
Oktanski broj (RON - engl. Research Octane Number) ukazuje na oktansku vrednost goriva i njegovu sposobnost da podnese "animaluju sagorevanja, poznatu i kao detonacija".
Što je taj broj veći, gorivo je stabilnije kada je motor izložen velikim naporima, kao što je to slučaj kada su u pitanju snažni sportski motori visokih performansi. Međutim, postavlja se pitanje da li onda visokooktanska goriva mogu da nanesu štetu nekom običnom malom jeftinom motoru?
Većina današnjih savremenih motora ima elektronski sistem ubrizgavanja goriva, a najverovatnije i sistem koji detektuje neželjene detonacije i automatski pokreće tzv. retardaciju.
Retardiranje momenta paljenja podrazumeva da se motor, umesto neželjene detonacije, vraća u normalu. Savremeni motori su, međutim, mnogo efikasniji i snažniji, i funkcionišu tako da uvek pokušavaju da pronađu najbolji mogući odnos ranog momenta paljenja, bez izazivanja neželjene detonancije.
Upotrebom goriva sa većom oktanskom vrednošću motor bi mogao da dobije dodatnu pomoć u efikasnijem radu, ali ne mora uvek da bude tako.
U zavisnosti od automobila i motora, benzin od 98 ili 100 okatana bi mogao da poboljša performanse i "doda" malo više snage motoru u odnosu na "95-icu". Međutim, ako vozite stariji automobil, čiji motor "nije navknut" na veći broj oktana, neće biti neke koristi.
Zato svaki motor ima preporučene minimale oktanske vrednosti goriva koje može da koristi, koje su obično označene na poklopcu rezervoara (ili negde blizu njega). Gorivo ispod tih vrednosti nipošto ne sme da se koristiti, dok ono većih vrednosti može dodatno da "pomogne" motoru.
A to ćete najjednostavnije proveriti kada umesto "95-ice" sipate "98-icu" i sami to proverite u praksi. U tom slučaju, dobro obratite pažnju na ponašanje, odnosno performanse, motora i automobila u odnosu na vaše navike, stil i način vožnje, sa jednim i sa drugim gorivom u rezervoaru.
Razlike će se, najpre, ogledati u odnosu performansi vožnje i novca potrošenog za gorivo, pa vam se tako može dogoditi da autom mnogo bolje ide, ali i da mu raste potrošnja. Moguća je i obrnuta varijanta, da potrošnja goriva sa više oktana čak bude i nešto manja za istu ili veću pređenu kilometražu.
Ipak, dosta toga ovde zavisi i od starosti i stanja, kako motora tako i celog automobila, kao i od načina vožnje. I dok visokooktansko gorivo jednom automobilu može primetno da popravi performanse u vožnje, na neki drugi ne mora da ima baš nikakvog efekta.
Video: Nemojte da budete kao ovaj Rus: Zaboravio da toči gorivo, pa demolirao pumpu
(Telegraf.rs)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Miroslav
Kod nassvake Godine dolazim na odmor i sipam najbolje ali nema Auto jacinu (snagu) katastrofa.Kad predjem Granicu i sipam u Austriji sasvim druga prica Auto ima vecu snagu to odmah osetim na gasu.Znaci nase Gorivo sigurno je dobro i cisto ali ? Nema oktana dovoljno !Uzas a jos skupo🙈🤮
Podelite komentar
Bane
Mislim da je vreme da počne da se u Srbiji primenjuje Pravilnik EU za označavanje goriva i da bi mediji trebali da daju svoj doprinos da se ljudi što bolje informišu o tome i šta taj Pravilnik zahteva od proizvođača i distributera goriva.
Podelite komentar
Fap masina
Pa nije svim motorima preporučljivo da mogu birati koje gorivo trošiti 95 - 98 - 100. Postoje benzinci kojima se striktno preporučuje 95-ca...
Podelite komentar