Razbijamo jedan od najvećih automobilskih mitova: Da li šećer u gorivu zaista može da uništi motor?
Ova legenda među ljubiteljima automobila postoji zaista dugo i prenosi se sa generacije na generaciju, a šta je tu zaista tačno...
Priča o onesposobljavanju motora automobila sipanjem šećera u rezervoar, je mit koji opstaje duže od sedam decenija, a poznat nam je i kao scena iz brojnih filmova.
Ova legenda među ljubiteljima automobila zaista dugo postoji i prenosi se sa generacije na generaciju. Prema toj priči, ako bi se neko naljutio na vas, dovoljno bi bilo da nađe zgodnu priliku da vam izruči šećer u rezervoar, i vaš auto bi ostao "na mestu mrtav".
Tačnije, šećerno-benzinska masa bi potpuno zapušila dovod goriva i sam motor, što bi moglo da dovede i do toga da on ekspolodiranja. Bar tako tvrdi mit…
A šta je tu zaista tačno?
Šećer ne može da se rastvori u benzinu, pa ako ga sipate u rezervoar on će ostati u svom "zrnastom" obliku.
Veličina jednog zrna, tačnije kristala, šećera je oko 200 mikrona. Filteri sistema za dovod goriva (kojih ima bar tri, plus filteri u brizgaljakama goriva) u stanju su da zadrže i čestice mnogo sitnije od toga, pa bi svakako bili u stanju da "uhvate" i granule šećera pre nego što uspeju da stignu do motora.
Čak ni kod starijih motora sa karburatorima, koji nemaju brizgaljke goriva i njihove individulane filtere, male su šanse da bi šećer mogao da dospe do motora.
Mohamed Faturi, inženjer u kompaniji Bosch, jednom od najvećih proizvođača sistema za dovod goriva, kaže da je šećer otprilike dva puta gušći od benzina, zbog čega neke granule ne bi prošle ni prve, a kamoli sve ostale filtere sistema.
"Džepovi sporog protoka"
Takve čestice se obično zaglave u onome što se naziva "džepovima sporog protoka" (engl. pockets of low-velocity flow), kojih ima mnogo na putu od rezervoara do motora.
Ako biste rezervoar u koji je sipan šećer skinuli sa automobila zbog čišćenja, videli biste u njemu mnogo šećera nataloženog na dnu. Taj šećer bi mogao da dospe u filtere koji se nalaze u rezervoaru i da uspori protok goriva. I pored toga, automobil bi mogao da se vozi, mada bi, na duži rok, takav protok mogao da uništi pumpu za gorivo, navodi Faturijev kolega Kris Luis, ističući da ni u tom slučaju nije verovatno da bi šećer mogao da stigne do motora.
Tako da, ako vam neko iz osvete "sruči" kesu šećera u rezervoar, potrebno je da ga demontirate i očistite. Ukoliko ste, sa šećerom u rezervoaru, palili motor, neophodno je pregledate i, po potrebi zamenite, filter/-e, i pumpu za gorivo, kako bi protok benzina zadovoljavao propisane standarde.
Zaključak ove priče bi bio da višedecenijski mit o šećeru u rezervoaru nije tačan i da šećer sipan u benzin neće oštetiti motor vašeg automobila.
(Telegraf.rs/MBJ)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Sreten
Nije tacno da secer u benzinu ne moze da osteti automobil. Nije tacno ni to da ne moze da prodje filter za gorivo. Ako sipate kilogram secera u prahu u benzinski rezervoar , stim sto pre sipanja secer dobro promesate u kantici sa gorivom sa "jos necim" , posle nekoliko stotina kilometara voznje , motor ce biti upropascen. Karike i klipovi ce sagoreti , od ventila nece ostati nista a upropastice se i vodjice u glavi motora. Ukratko , morace odmah da se radi generalna, stim sto ce glava motora do te mere biti zaprljana nekakvom lepljivom smolom da ce retko koji majstor hteti da je remontuje da nebi upropastio masine. Licno sam proverio i to je bas tako.
Podelite komentar
Crni
Filteri za gorivo su obicno 70 mikrona redje 40.
Podelite komentar
Crni
Kada se secer rastopi a aigurno ce se rastopiti nikakav filter ga nece zaustaviti, kada se zapece u cilindru.... Pitajte bake sta se desi kada se secer zaboravi na sporetu (nekada su nam bake pravile serbet ko se seca)
Podelite komentar