Nekada je manje - ustvari više: Upoznajte najlakše automobile na svetu
Slavni dizajner Lotusa Kolin Čepmen izjavio je da smanjivanje mase unapređuje performanse sportskog ili trkačkog automobila.
Manja masa automobila "lake kategorije" donosi uštedu goriva. Njihova izrada postaje retkost u auto industriji, zbog bezbednosnih standarda i ugradnje sigurnosne opreme. Neki od najpoznatijih lakih automobilia sada su old tajmeri.
Iz McLarena kažu da je model Elva najlakše vozilo na svetu. Ova tvrdnja nije dokazana zvaničnim podacima. Elva najverovatnije nije najlakši automobil ikada napravljen, ali svakako spada u "laku kategoriju". Moderna era donela je bezbednosne standarde koji uključuju ugradnju dodatne opreme kao što su vazdušni jastuci i metalne konstrukcije koje štiti putnike u slučaju nesreće.
Dizajner bolida Formule 1 Gordon Mari slavu je stekao radeći u McLarenu, a učestvovao je u izradi dizajna nekih od najlakših automobila na svetu.
Citroen AX - 640 kg (1986–1998)
Zamišljen je kao ekonomični automobil idealan za gradsku vožnju. Reč je o vozilu sa troje vrata, a u izdradi su korišćeni plastični paneli na svim delovima koji nisu opterećeni teretom. Ostatak šasije napravljen je pažljivom upotrebom čelika različite debljine, kako bi se ukupna masa zadržala na 640 kg.
Time for a trip to the @whatcar archive, so here's a Citroen AX GT. pic.twitter.com/qVp5zByBwe— Alan Taylor-Jones (@alantaylorjones) November 27, 2019
Reč je o aerodinamičnom automobilu sa koeficijentom trenja od 0,31. Pokreće ga motor sa četiri cilindra i zapreminom u tri varijanete - 1,o , 1,1 ili 1,4 litara. Kako su godine prolazile, rađen je se sa novim dodacima što je uticalo na njegovu masu, a ova tvrdnja posebno se odnosi na sportski model AX GT. Međutim, maksimalna masa AX GT iznosi 722 kg, uprkos 1,4-litarskom motoru od 104 KS.
Clan Crusader - 615 kg (1971-1973)
Napravio ga je tim inženjera Lotusa. Ima izuzetno snažnu monokok šasiju od fiberglasa. Motor od 51 KS radila je kompanija British Hillman Imp. Mašina je smeštena pozadi, a pogon vozila je na zadnjim točkovima. Masa automobila ne prelazi 615 kilograma.
Contemplate THIS! ❤#Erskine #Clan #Crusader pic.twitter.com/tkiN5TqPme— George Cochrane (@GeorgeCochrane1) July 5, 2016
Tekstovi o ovom automobilu punili su stranice poznatih auto magazina. Njegova proizvodnja nije dugo trajala, ali je bio veoma konkurentan u svojoj kategoriji. Legenda kaže da je Crusader registrovan za auto trke zahvaljujući rol baru koji je napravljen od konopca vezanim za karoseriju.
Lotus Elan - 584 kg (1962)
Filozofija Kolina Čepmena o poboljšanju performansi zahvaljujući manjoj masi i većem komforu, odlikuje putničke automobile britanske kompanije. Elan je 60-ih bio zaštitni znak Lotusa, a njegov duh nastavio je da živi sa modelom Mazda MX-5.
We are delighted to be able to offer you something of a ‘unicorn’ car: an original, untouched LOTUS ELAN +2S 130 from 1972 and finished in Regency Red 🇬🇧Listing: https://t.co/H7gtd8TRFr Estimate: £23,000 - £30,000 End Date: 30th March 2020#TheMarket #Auction pic.twitter.com/VsZNCNw7qn— The Market (@market_auctions) March 24, 2020
Masa automobila je 584 kilograma, zahvaljujući čeličnoj osnovi šasije i karoseriji od fiberglasa. Prva 22 Elana imali su 1,5 litarske motore, a potom je Lotus podigao zapreminu motora na 1,6 litara. Prvi modeli koristili su se do 1975. godine. Kako su bezbednosni propisi postali stroži, tako se i povećavala njegova masa.
Mini 850 - 580 kg (1959)
Reč je o malom, elegantnom i ekonomičnom autu napravljenom za četiri osobe. Masa automobila je 580 kg, uprkos tome što je ispod haube ima četvorocilindrični motor od 850 kubika. Prvi modeli radili su se do 1968. godine, kada su zvaničnici odlučili da u proizvodnju uključe deblji čelik kako bi ojačali konstrukciju.
Otro cliente satisfecho. Restauración de Mini Cooper 850, mod 77. #88Deco #gdl #ExcelenciaEnCuarentena pic.twitter.com/yFPxcxFuIZ— 88Deco Car detailing Co. (@88DecoOficial) March 26, 2020
Lakši modeli napravljeni 1959. godine postali su popularni kod kupaca sa trkačkim motivima, a vozila novije proizvodnje kod svih ostalih. Do 1965. godine prodato je milion modela, a 4 miliona vozila sišlo je sa proizvodnih traka do 1976. godine. Proizvodnja je završena 2000. godine. Ukupno je prodato 5,387,862 vozila marke Mini.
Morgan 3 Wheeler - 524 kg (2020)
Iz male, jedinstvene britanske kompanije automobila kažu da je "Morgan 3 Wheeler pobuna protiv moderne auto industrije". Svaki automobil ima ručno izrađenu aluminijumsku karoseriju preko cevaste čelične šasije i okvir napravljen od jasena.
Pored činjenice da su automobili napravljeni od drveta i aluminijuma, prepoznatljivi su i po tome što imaju tri točka. Izostavljanje suvozačkog sedišta i dodatne opreme smanjilo je masu vozila na 534 kilograma. Pokreće ih S&S petocilindrični motor motocikla od 68 KS sa Mazda menjačem od pet brzina i pogonom na zadnjem točku.
Caterham Seven - 500 kg (2020)
Vozila Caterham su poznata po ograničenoj težini, jer su napravljeni po uzoru na Lotus 7. Ovaj auto bio je otelotvorenje Čepmenove filozofije performansi izvedene iz jednostavnosti i redukovanja suvišne težine. Postoji mišljenje da je Caterham Superlight R400 najlakši model ikada napravljen, ali nijedan Caterham nije premašio masu od 500 kg.
Caterham Seven 620 S pic.twitter.com/igBa5cLBoy— Bobby Ore Motorsport (@OreBobby) October 2, 2018
Najsnažnije modele pokreću Ford Duratec motori, a redovne modele Ford Sigma motori. Modeli osnovne serije su iste mase i postižu ubrzanje od 0 do 100 km/h za 5 sekundi, koristeći 1,6- litarske motore.
De Tomaso Vallelunga - 500 kg (1964–1968)
Kao i većinu modela kompanije De Tomaso Vallelunga pokreće ga Fordov motor. Suprotno Pantera V8 modelu, imaju 1,5-litarski motor sa četiri cilindra koji se češće može sresti kod Ford Cortine. Fordov Kent motor je u to doba bio veoma popularan, pa ga je De Tomaso Vallelunga koristio sa aluminijumskom karoserijom i šasijom svemirskog oblika. Masa automobila nije prešla pola tone.
1968 De Tomaso Vallelunga pic.twitter.com/gMCvtCwY5b— Lienhard Racing Fotografie (@LienhardRacing) October 4, 2019
Ubrzanje od 0 do 96,56 km/h postiže za 6 sekundi, a maksimalna brzina iznosi 249,45 km/h. Ukupno je napravljeno 55 modela, a danas se prodaju na aukcijama širom sveta po višim cenama, piše CarBuzz.
Fiat 500 - 500 kg (1957–1975)
Pre nego što je Mini osvojio gradske ulice, najbolji mali četvorosed bio je Fiat 500. Ime je dobio po zapremini motora od 479 kubnih centimetara, koja je zaokružena na 500. Mini je imao dvostruko veću zapreminu motora, ali je Fiat ograničio masu korišćenjem mašine sa dva cilindra.
Fiat 500 (1957-1975). Dante Giacosa's family car: a symbol of Italian design and engineering #SenzoMoments #SenzoAutomotiveStories #Fiat pic.twitter.com/e7OrMzDm4X— Senzo Automotive Stories (@SenzoStories) January 6, 2020
Motor od 20 KS mogao je voziti putnike u posleratnoj Evropi, a proizvodio se do 1976. godine. Prodato je 3,5 miliona automobila. Proizvodnja moderne verzije pokrenuta je 2007. godine sa motorom od četiri cilindra i odlikama koje zadovoljavaju očekivanja današnjih kupaca.
Renault Twizy - 450 kg (2012-2020 )
Renault Twizy na električni pogon ima samo 450 kg i autonomiju od 74 km. Dugačak je 2,3 metra i širok 1,4 metra. U Evropi se prodaje po ceni od 8.500 dolara, a 2012. godine je bio najprodavanije plug-in električno vozilo. Kada se pojavio na evropskim putevima postojala je mogućnost iznajmljivanja baterija.
TIL that there's an F1 version of the Renault Twizy and it's an abomination pic.twitter.com/M05gc3UNAV— Inertial Confinement Shark 🚀🦈 (@FrameshiftShark) January 6, 2019
LCC Rocket - 386 kg (1991-1998 )
LCC je skraženica za firmu koja proizvodi lake automobile. Rocket je bio jedino vozilo koje je proizvela kompanija na čijem čelu su bili Gordon Mari i vozač Kris Kroft. Koristili su sva moguća znanja i pogodne materijale kako bi napravili automobil koji se može registrovati. Njegova masa iznosila je 386 kg.
Anyone with an LCC Rocket and free on Wednesday in the Yeovil area? Our friends at @CandSCmagazine would love to hear from you... pic.twitter.com/Y5Zy2Xanno— PistonHeads (@PistonHeads) October 10, 2016
Vozilo pokreće Yamaha motor od 1.000 kubika u dve verzije - od 143 KS ili 165 KS. Zavisno od specifikacija, ubrzanje od 0 96,56 km/h postiže za 4,4 sekunde. Napravljeno je samo 55 primeraka. Projekat nije bio orijentisan na zaradu, već je osmišljen kako bi prikazao prednosti lakih automobila.
(Telegraf.rs/N.N.)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Мирослав
Трабант сте заборавили.
Podelite komentar