Izbor za budućnost: Da li su automobili na vodonik povoljniji od električnih?
Sve se češće postavlja pitanje perspektive električnih automobila u odnosu na benzince i dizelaše, ali da li su automobili na vodonik, u stvari, prava budućnost brzog i efikasnog transporta koji ne zagađuje životnu sredinu?
O kakvom gorivu je reč?
Automobili na vodonik su opremljeni baterijom koja skladišti vodonik i kiseonik. Kao pogon se koriste voda i energija koje nastaju usled hemijske reakcije između spomenutih elemenata. Iz auspuha ovakvih vozila izlazi samo voda, dok vodonik predstavlja pogonsko gorivo. Svakim punjenjem, vozilo je u stanju da pređe 320 do 405 km.
Da li je struja pouzdanije gorivo?
Konvencionalni tipovi električnih automobila, poput Nissan Leaf-a, BMW i3 i Tesle, poseduju baterije koje se napajaju na sličan način kao i mobilni telefoni. Ukoliko dođe do kvara, mnogi električni automobili imaju sposobnost da upotrebe toplotnu energiju proizvedenu baterijom kao privremeni pogon.
Ipak, ovakvim vozilima je neophodno novo napajanje nakon pređenih 160 do 500 km. Standardnim električnim vozilima je potrebno i do 12 sati dok im se baterija u potpunosti ne napuni. Sa druge strane, punjenje vodonikom traje par minuta, piše Euronews.
Šta su prednosti, a šta mane automobila na vodonik?
U pogledu dometa, vozila koja pokreće vodonik su u blagoj prednosti u odnosu na električna, ali kaskaju za njima kada je reč o karakteristikama, ceni i dostupnosti stanica za punjenje. Infrastruktura neophodna za postavljanje stanica za punjenje vodonikom je manje isplativa, s obzirom na činjenicu da pristupačnost električne mreže olakšava postavljanje punjača za električne automobile.
Dok je električne automobile moguće puniti kod kuće, isto nije moguće u slučaju vozila na vodonik. Takođe, vodonične gorivne ćelije su veoma skupe, a postoji i bojazan u vezi sa skladištenjem vodonika, jer je lako zapaljiv, pa predstavlja ozbiljan bezbednosni rizik.
Kakvi su izgledi buduće proizvodnje automobila na vodonik?
Milion električnih automobila je prodato širom sveta. Za to vreme, tek nekoliko desetina hiljada vozila na vodonik je u opticaju. Ipak, na pojedinim svetskim tržištima, kompanije poput „Toyota”-e, „Honda”-e i „Hyundai”-a već plasiraju svoje modele sa pogonom na vodonik.
Ono što koči uspeh ovakvih automobila jeste i trenutna tehnologija kojom se vodonik stvara, a koja koristi tri puta više energije prilikom proizvodnje, nego što je pruži dobijeni vodonik.
(Telegraf.rs/N.I.)
Video: Zavirili smo u srce Zero Tenacity tima: Gejming na sasvim novom nivou
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Boki
Gorivna ćelija je mnogo jeftinija i lakša od klasične baterije. Takođe bezbednost nije ugrožena jer boca u kojoj se skladišti vodonik gotovo je neuništiva. Puni se za par minuta i to je neosporna prednost.
Podelite komentar
Електро-возач
Прво, и кола на водоник су електрична и имају и позамашну батерију јер водоничне ћелије нису довољне снаге те практично служе као пуњачи током вожње. Друго, систем складиштења и доставе водоника и производња електричне енергије ћелијама није ни приближно ефикасна колико једноставна употреба батерија и електричне мреже па, ма како производили водоник испадне скупље и прљавије. Треће, пуњење батерија није никакав проблем, јефтино је и већ довољно брзо и лако доступно, за разлику од водоника (скупо, тешко, опасно). Водоник пропагира тренутни нафтни картел јер желе да производе водоник из фосилних горива.
Podelite komentar
Razuman Srbin
Americki koncept da je voznja automobila simbol lične slobode sociološki je prevazidjen u razvijenim zemljama. Sto veća mreza raznih oblika javog prevoza, na kracim i duzim razdaljinama, po mogućstvu šinskih vozila, bas kao i izbegavanje gradnje autoputeva, su jedini nacin da se smanji zagadjenost vazduha.
Podelite komentar