Zabrana uvoza automobila sa Euro 3 motorima od 2021. godine?

 
 ≫ 
  • 25

Eliminacioni faktor na tehničkom pregledu neće biti emisiona klasa motora, već to šta vozilo ispušta iz auspuha, što znači da će i stariji autmobili moći da prođu kontrolu ukoliko su dobro održavani

Uvoz polovnjaka sa Euro 3 motorima će najverovanije biti zabranjen od 1. januara iduće godine, najavljuje ministar zaštite životne sredine Goran Trivan za Tanjug i dodaje da se još razmatra da li će se ta zabrana eventualno odnositi i na vozila emisione klase Euro 4.

Trivan ističe da to ne znači da će građanima biti zabranjeno da koriste stare automobile koje već poseduju, ali će ti automobili morati da prođu strožu kontrolu emisije izduvnih gasova od 1. jula 2021. godine.

Eliminacioni faktor na tehničkom pregledu neće biti emisiona klasa motora, objašnjava ministar, već šta vozilo ispušta iz auspuha, što znači da će i stariji autmobili moći da prođu kontrolu ukoliko su dobro održavani ili ako su u njih ugrađeni odgovarajući filteri ili katalizator.

Na konstataciju da će vozači, ipak, teško moći sa svojim vozilima da prođu tehnički pregled i registruju vozila sa motorima emisione klase Euro 1 ili 2, Trivan kaže da je to pitanje za MUP, ali i da će, zbog čistijeg vazduha, svako morati da plati "cenu" vožnje starog automobila, odnosno da uloži u njegovu ispravnost.

Ministar upozorava da i noviji automobili možda neće moći da prođu tehnički pregled zbog emisije izduvnih gasova, ukoliko su neispravni.

Na pitanje kako će se tretirati stari automobili koji se voze na plin, s obzirom da manje zagađuju nego i motori sa Euro 5 standarda, Trivan je rekao da se to još ne zna i da će o tome odlučivati MUP.

Kaže da je ministarstvo koje vodi pokrenulo inicijativu za zabranu uvoza starih automobila i da su već imali sastanke sa ministarstivma koja su nadležna za to, kao i da zbog zakonske procedure i predstojećih izbora nije verovatno da zabrana bude uvedena pre 1. januara. Ne verujem da možemo da stignemo pre toga, mislim da je 1. januar optimalan rok, dodao je Trivan.

"Sve vreme neko podmeće tezu da ćemo mi zabraniti ljudima da koriste stare automobile. Prvo, mi ne možemo da zabranimo uvoz, već druga ministarstva, ali mi podstičemo da se to uradi i od toga nećemo odustati, jer je to apsolutno pitanje kvaliteta vazduha".

Strajk taksista Foto: Tanjug/Tanja Valič

Drugo, navodi Trivan, važno je da građani znaju da će moći i dalje da voze automobile koje poseduju, uz uslov da su tehnički ispravni i da od 1. jula sledeće godine zadovolje kriterijume za izduvne gasove.

"Mi smo i sada, kao vlasnici automobila, u obavezi da poštujemo ograničenja emisije izduvnih gasova, samo što se to ne poštuje kako treba", napomenuo je ministar.

Ističe da će na osnovu propisa MUP-a to biti potpuno rešeno od 1. jula 2021. godine. Nije bitno da li ćete voziti auto star 40 godina ako emituje izduvne gasove u granicama dozvoljenog, poručio je Trivan. Takođe, kaže da je protiv uvoza starih automobila, ne samo što više zagađuju životnu sredinu, već i zato što nisu dovoljno bezbedni.

Inače, merenja tehničkih pregleda pokazuju da više od polovine vozila u Srbiji ili 1,2 miliona vozila emituje veću količinu gasova nego što je propisano.

Zagađenje, automobili, Golf Foto ilustracija: Telegraf/Shutterstock/Rudiecast

Kod nas ima ukupno oko 2,25 miliona vozila, od kojih oko 655.000 imaju motore starije od Euro 3 standarda. U Srbiju je u 2019. uvezeno više od 150.000 polovanjaka i oko 33.000 novih automobila.

Pravilniko o tehničkim pregledima koji je primenjuje od 5. jula 2018. predvideo je da odredba koja se odnosui na strožu kontrolu emisije izduvnih gasova počne da se primenjuje za tri godine.

Podsećanja radi na prostoru EU motori norme Euro 1 (poznate i kao EC 93) uvedeni 1993. godine, zatim je tri godine kasnije Euro 2 (EC 96) postao obaveza, a Euro 3 je stupio na snagu 2000. godine.

Od 2006. se primenjuje Euro 4, od 2009. i Euro 5 standard. U 2014. su proizvođači već prešli na Euro 6 emisionu klasu, a pripremaju se i Euro 7.

(Telegraf.rs/Tanjug)

Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Crvena linija pređena

    7. februar 2020 | 23:58

    Pa šta kažete sad vozači-glasači da li nam ovaj ministar zagađuje život? I dosad su nas zaje***ali 45 minuta na tehničkom pregledu koji je poskupeo 3 puta, decenijama plaćamo porez na luksuz za veće kubikaže, na gasu prosto otimaju, žele bogatašima da daju subvenciju za kupovinu električnih automobila koji su minimalno 50.000 EUR (da im bude jeftinije), a sada obećavaju da će nas ojaditi još više. Trebalo bi da se sete da smo mi ipak glasači čiji nivo tolerancije sa najavljenim merama prelaze.

  • Djeka

    7. februar 2020 | 19:41

    Dajte niže cene za plin i ugradnju plina. I sva vozila će manje zagadjivati.

  • Raša

    7. februar 2020 | 18:18

    Ma, ovaj ništa ne zna. Samo otimaju u ime ekologije, a ništa nisu uradili za boljitak! Šta sa vozilima koja PREzagađuju, a u vlasništvu su države (GSP, Putari, đubretari, zelenilo, pošta...)?

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA