Zbog čega su nestala žuta svetla?
Dugo se tvrdilo da su žuta svetla prijatnija vozačima koji im dolaze ususret, ali ta teorija nije dokazana
Ako ste ljubitelj automobilizma setićete se da je do početka devedesetih godina prošlog veka svaki francuski automobil imao žuta svetla. Francuzi su razmišljali o verovatnoći novog velikog rata, pa su 1936. godine su doneli propis da sva svetla na automobilima moraju da budu te boje.
Nemci su imali klasična svetla, nazovimo ih "bela", pa bi se na putevima lakše uočavalo ko je neprijatelj, a ko je "naš". To pravilo je ostalo u upotrebi sve do 1993. godine, kada je Francuska morala da se uskladi sa propisima Evropske unije pa su sva nova vozila prešla na svetla kakva imaju danas. Samo je oldtajmerima dopušteno da imaju žuta svetla, i to ako su ona orignalno ugrađena u njih.
Zanimljivo je to da žuta svetla imaju mnogo veću talasnu dužinu nego plavičasta ili ljubičasta svetla. Zbog toga su mnogo bolja u uslovima kad se noć meša sa maglom, snegom ili kišom. Svetla su prodornija, a i nema toliko odbljesaka od puta.
Zbog toga neki proizvođači zadržavaju žuta svetla kao svetla za maglu. Takođe, dugo se tvrdilo da su žuta svetla prijatnija vozačima koji im dolaze ususret, ali ta teorija nije dokazana.
Sa uvođenjem halogenih sijalica definitivno je počelo da prolazi vreme žutih svetala na automobilima, pošto su ona morala da koriste poseban filter zbog čega su izgubila i do 25 odsto efikasnosti u noćnim uslovima.
U odnosu na žuta svetla, današnja bela svetla imaju veću bistrinu. Zbog toga je ta boja danas standard, dok je ponegde još ostala kao boja svetala za maglu.
(Telegraf.rs/HAK)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.