Vozili smo novi jaris: Ekolog je sprinter u duši, moćnih 130 konja za novo ubrzanje u klasi

   ≫   
Čitanje: oko 8 min.
  • 1

Sve miriše na električno! Slušamo zujanje visokog napona, na velikom ekranu pratimo kretanje energije, automobil ide bešumno! To je 21. vek kakav želimo. Hibridi nisu ništa novo za "tojote", ali osećaj budućnosti uvek raduje.

Na testu Telegrafa vozimo novi (restilizovani) "jaris". Čak 130 konjskih snaga na raspolaganju. Stiskamo pun gas i već posle 9,2 sekunde jurimo 100 na sat. Pa ovo je sprinter. Favorit je u trkama među dva semafora, ali i favorit na gradskim parkinzima. Čim spazite parče asfalta možete da ga uparkirate.

Filozofija "malo, a veliko" vodi "jaris" od prve generacije 1999. godine. Mali auto za gradske ulice, sa velikim prostorom za putnike i odličnim procentom iskoristivosti.

Isto je i u osveženom modelu "jaris 4". "Sija" na beogradskim ulicama. "Neptun" plava boja, "oštrice" na krajevima karoserije i samurajski zadnji deo su izgradile skulpturu na točkovima. Crni krov pravi kontrast, a novodizajnirane 17-inčne alu-felne su završnica dizajnerske arhitekture.

Automobil Tojota Jaris Toyota Yaris 2024 vozili smo test Foto: Telegraf.rs

Premijum atmosfera se nastavlja i u kabini. Centralna i prednja konzola, rukohvati na vatima, i ostale površine su "razgranate". To je, osim snažnog vizuelnog momenta donelo brojne police za odlaganje manjih i većih sitnica. Digitalna tabla je modernizovana i pregledna. Sve je atraktivno, ali nećemo zaboraviti da ponovo tražimo čuveni optučki displej iz "jarisa 1", s kojim je osvojio svet. Podsetimo, "Tojota" je u trećoj negeraciji odustala od čuvene "optičke varke", odnosno instrument table na sredini a utiskom dubine. Posle besmislenih kritika pojedinih medija vratili su klasični displej iza volana. Ipak, nećemo odustati da podsetimo da treba da vrate zaštitni znak "jarisa", makar kao opciju.

Automobil Tojota Jaris Toyota Yaris 2024 vozili smo test Foto: Telegraf.rs

Čak 130 konjskih snaga sarađuje sa nizom sofisticiranih sistema. Praktično se vozi kao kompjuter - dakle nekako sasvim drugačije. Radar neprekidno motri na saobraćaj ispred, ali i u okolini vozila. Ako prilazite prepreci, odnosno automobilu koji koči ispred vas, "jaris" recipročno usporava. Nećemo da malerišemo, ali sudar u gradu praktično je nemoguć. Ovaj osećaj stvara novu dimenziju u gradskim ulicama.

Naravno, elektronika može da se isključi, ili ublaži, mada višak bezbednosti nikome ne smeta.

Automobil Tojota Jaris Toyota Yaris 2024 vozili smo test Foto: Telegraf.rs

Prava zabava je na gasu. Pod stopalom je primetno jači obrtni moment. Vozili smo novu, pojačanu verziju, koja sad broji 130 konjskih snaga, uz postojeći "hibrid 115". Ubrzanje do 50 km/h je samo 3.1 sekundu, u prevodu kad se "ispali" s mesta nema mu ravnog. Tu treba pomenuti da su inžinjeri dodatno redukovali jačinu zvuka koji stiže do kabine. U tome nisu u potpunosti uspeli, mada se i ne vozi uvek s teškom nogom na pedali.

Moćniji pogonski sistem sastoji se od jačeg generatora elektromotora. Takođe je odrađena i revizija softvera za upravljačku jedinicu napajanja (PCU). Skok snage je 12 odsto, a moment je povećan sa 141 Nm na 185 Nm. U praksi osećamo kako automobil lakše reaguje na papučicu gasa.

Automobil Tojota Jaris Toyota Yaris 2024 vozili smo test Foto: Telegraf.rs

Sprint do 100 km/h je čak pola sekunde brži od verzije sa 115 KS. I ubrzanje od 80 do 120 km/h je za pola sekunde brže i sada traje samo 7,5 sekundi. Skraćeno vreme ubrzanja primetno je u krivinama i tokom manevara. Sem toga, "jaris" sada ima dodatnu dinamiku bez žrtvovanja efikasnosti.

Naime, kad smo seli za komande pokazivao je autonomiju od oko 600 kilometara. Međutim posle 3 dana i pedesetak pređenih kilometara ponovo je pokazivao skoro 600 km "do pumpe". Naravno, hvala hibridu za sve. Prosečna potrošnja u gradu iznosu manje od 4,5 litara na 100km.

S druge strane, hibridi ne vole auto-put, pa nam je pri 130 na sat prosečna potrošnja bila "čak" 5 litara.

Automobil Tojota Jaris Toyota Yaris 2024 vozili smo test Foto: Telegraf.rs

Naravno, grad je teren na kom "jaris" dominira. Okretan je na malom prostoru i lako krči gradske ulice. Preglednost je na visokom nivou, ne samo zbog masivnih bočnih retrovizora, već zbog senzora koji ukazuju na vozilo u mrtvom uglu, kamere na svim stranama i automatskom kočenju u slučaju opasnosti od udara u prepreku.

Auto je upravljiv i sportski. Veza volana i asfalta je primetna, kao i uživanje koje nas prati na svakom kilometru. Malo je automobila u B-segmentu koji vas opijaju oktanima pa želite da ih vozite sve više.

"Tojota" je opterećena bezbednošću, a svaka generacija "jarisa" bila je razvijena tako da uvek bude najbezbedniji mali automobil na svetu. I ovaj ima bogatu aktivnu i pasivnu sigurnosnu opremom i vrhunsku konstrukciju. Pomenimo da, sem opcije da sam koči, sistem T-Mate pruža zaštitu i kad je automobil u stanju mirovanja. Ako registruje saobraćaj, ili biciklistu, audio-sistem upozorava vozača i pomaže u sprečavanju nenamernog otvaranja vrata. U saobraćaju smo to isprobali, a svaki put "jaris" reaguje kad ga pustimo da se bez kočenje približi vozilu ispred. Takođe, upozorava i prilikom približavanja raskrsnicama ako primeti moguću opasnost. Ove sisteme ima malo automobila visoke klase.

Ipak, sve ovo košta. Osnovni "jaris" u hibrid verziji i "luna" paketu košta 24.900 evra, dok je testirani model skuplji od 30.000 evra. Ako imate sreću da možete da odvojite toliko para za gradski automobil, uživanje je zagarantovano.

(Telegraf.rs / Mladen Radulović)

Hibrid 130

Benzinski motor: 1.490 ccm Ukupna snaga: 130 KS Dužina: 3.940 mm Širina: 1.745 mm Ubrzanje 0-100 km/h: 9,2 s

Sam ažurira softver (OTA) Primena nove kamere i radara, koji mogu da skeniraju dalje i šire nego ranije, omogućava značajno povećanje obima uočavanja mogućih rizika od nezgoda. Na primer, upozorenje na mogući sudar – Pre-Collision System (PCS) sada može prepoznati potencijalni čeoni sudar i veći broj objekata i vozila na putanji automobila, uključujući pešake, bicikliste, a sada i motocikle.
Upozorenje na mogućnost sudara Funkcija Acceleration Suppression je nova funkcija u okviru Toyotinog Safety Sense sistema. Ona je zadužena za usporavanje svakog naglog ubrzanja u situaciji kada prepozna rizik od sudara sa vozilom ispred. Proaktivna pomoć pri vožnji (Proactive Driving Assist - PDA) je još jedan novi vid asistencije, osmišljene da pomogne u izbegavanju čestih i uobičajenih opasnosti od nezgode kada vozite malom brzinom. Asistencija pri usporavanju obezbeđuje ravnomerno usporavanje kada vozač smanji gas da bi usporio prilikom približavanja sporijem vozilu ispred ili prilikom ulaska u krivinu. Drugi element je pomoć pri upravljanju (Steering Assist – SA), koji prepoznaje krivine na putu ispred i prilagođava snagu upravljanja kako bi pomogao vozaču da napravi jednostavno i precizno skretanje.
Zdrav automobil Novi sistem za zaustavljanje u slučaju opasnih situacija (Emergency Driving Stop System - EDSS) u stanju je da pomogne vozaču u slučaju iznenadnih zdravstvenih problema ili ukoliko je nesposoban da upravlja vozilom. Ako sistem otkrije da vozač nije izvršio nikakve komande - upravljanja, kočenja, ubrzanja - tokom određenog vremenskog perioda, oglasiće se zvučno upozorenje. Ako vozač ne reaguje ni tada, automobil će se lagano zaustaviti, aktivirati trepćuća svetla opasnosti i otključati vrata.
Pomoć za upravljanje Novi sistem za zaustavljanje u slučaju opasnih situacija (Emergency Driving Stop System - EDSS) u stanju je da pomogne vozaču u slučaju iznenadnih zdravstvenih problema, ili ukoliko je nesposoban da upravlja vozilom kada je aktivirana pomoć za praćenje trake (Lane Trace Assist - LTA). Ako sistem otkrije da vozač nije izvršio nikakve komande – upravljanja, kočenja, ubrzanja – tokom određenog vremenskog perioda, oglasiće se zvučno upozorenje. Ako vozač ne reaguje ni tada, automobil će se lagano zaustaviti, aktivirati trepćuća svetla opasnosti i otključati vrata. Sistem za zaustavljanje u opasnim situacijama (EDSS) Toyota T-Mate takođe pruža zaštitu kada je automobil u stanju mirovanja. S opcionim sistemom za pomoć pri bezbednom izlasku iz vozila (Safe Exit Assist - SEA), vizuelni i audio sistem upozorenja pomaže u sprečavanju nenamernog otvaranja vrata na putanji drugog vozila i biciklista koji se približavaju sa zadnje strane. Isto tako, sistem za podsećanje na prisustvo lica i predmeta na zadnjim sedištima (Rear Seat Reminder System - RSRS) upozoriće vozača vizuelnim i akustičnim obaveštenjima ako je na zadnjem sedištu ostalo dete ili kućni ljubimac, sprečavajući tako rizik od incidenata sa takozvanim „vrućim automobilom“.
Automobil Tojota Jaris Toyota Yaris 2024 vozili smo test Foto: Telegraf.rs

Podsetnik na lica ili stvari na zadnjim sedištima (RSRS)

Pored ovih dodatnih funkcija, novi Yaris takođe dobija unapređenje svog proverenog skupa sistema Toyota Safety Sense. Adaptivni tempomat (Adaptive Cruise Control - ACC) je revidiran kako bi brže reagovao i radio s prirodnijim osećajem. Na primer, kada drugo vozilo skreće u traku na kojoj je Yaris, usporavanje je postepenije. Vozač ujedno može da izabere i podesi duže rastojanje između vozila za sigurniji razmak, a sistemsko smanjenje brzine u krivinama se aktivira ranije, dajući potpuniju kontrolu brzine.

Adaprivni tempomat

Novi sistemi su dodati adaptivnom tempomatu radi bezbednijeg preticanja: podrška za sprečavanje preticanja (Overtake Prevention Support – OPS) onemogućava nenamerno preticanje na pogrešnoj strani vozila, dok početna kontrola usporavanja/uključivanje signala povezana s pokazivačem pravca pomaže vozaču da se bezbedno ponovo uključi u saobraćajnu traku odgovarajućom brzinom i na bezbednoj udaljenosti od drugih vozila.

Upozorenje o napuštanju vozne trake (Lane Departure Alert - LDA) od sada prepoznaje kada je vozač izašao iz svoje trake dok pokušava da izbegne prepreku (pešaka ili druge učesnike u saobraćaju), i privremeno obustavlja upozorenje o napuštanju vozne trake. Funkcija održavanja vozila u sredini trake u okviru sistema Lane Trace Assist (LTA) takođe je promenjena, tako da automobil pruža još prirodniji osećaj. Pomoć za čitanje i prepoznavanje saobraćajnih znakova je unapređena, pa je potreban samo jedan dodir za podešavanje limitera brzine kako bi se brzina uskladila s informacijama istaknutih na saobraćajnim znakovima.

Lak pristup s pametnim digitalnim ključem Digitalni preobražaj novog Yarisa uključuje i po prvi put dostupan pametni digitalni ključ. Povezan sa MyT aplikacijom, ključ omogućava pristup vozilu za do pet korisnika koji koriste pametni telefon. Osmišljen je kao zgodno rešenje, tako da korisnici mogu zaključati, otključati ili pokrenuti svoje vozilo bez potrebe da vade telefon iz torbe ili džepa. Ova nova funkcija dodatno proširuje funkcije MyT, koje uključuju daljinsko zaključavanje i otključavanje, kontrolu rada klima uređaja i aktiviranje trepćućih svetala opasnosti za lako uočavanje vozila na prepunom parkingu. Digitalni ključ je kompatibilan sa Apple i Android uređajima, a jednogodišnji period povezivanja je obuhvaćen nabavnom cenom automobila, i to kao standard za paket Premiere Edition, a kao opcija za GR SPORT i Mid verzije opreme.

Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • NN

    22. novembar 2024 | 00:04

    Dajte bre molim vas, kako bre "moćnih 130 konja" šta je bre slabo ako ke to moćno???

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA