Vozili smo BMW M235i xDrive Gran Coupe: Višestruka ličnost
Kao neko ko je veliki ljubitelj BMW marke, nekako nisam mogao da se pomirim sa činjenicom da će čuvena fabrika iz Minhena povući tako radikalan potez i umesto uzdužno postavljenog motora i pogona nazad, posegnuti za poprečnim motorom i pogonom na prednje točkove. Promena koncepcije proizašla je iz potrebe da se ponudi značajno prostraniji automobil, a zamisao fabrike marke iz Minhena bila je da se napravi kompromis koji podrazumeva minimalno odricanje od vozne dinamike zarad dobitka na polju funkcionalnosti.
Dobro, nekako sam „svario“ da takav pogon bude uveden kod Serije 2 Active Tourer, to sam mogao i da shvatim, ali da će nova Serija 1 dobiti isto rešenje, e to nikako nisam mogao da prihvatim! Posle pročitanog Uroševog teksta i neprospavanih noći, malo sam se stavio u poziciju „normalnog” kupca, šta jednom prosečnom BMW-ovom kupcu treba? Taj neće na stazu, vozna dinamika, kao što znamo „radi svoje” i kod etabliranih modela uprkos prednjem pogonu, tako da je teško bilo da BMW može tu da pogreši. Ali, da li je to onaj stari dobri i upravljivi BMW, to pitanje mi je lebdelo u mislima…
Svima je poznato da premijum marke, ali i mnoge druge, rapidno šire horizonte, nudeći tržištu pregršt novih modela i raznoraznih karoserijskih varijacija kakve ranije nisu postojale, a uglavnom prednjače SUV i krosover automobili. Ipak, ovde je reč o nečemu sasvim drugačijem, o kupeu sa četvora vrata po imenu Serija 2 Gran Coupe.
Svetska premijera potpuno novog modela kakvog BMW dosad nije imao u svom širokom portfoliju održana je prošle godine na salonu automobila u Los Anđelesu, a za zvanično testiranje ovog noviteta odabrana je Portugalija, tačnije Lisabon, po meni idealan grad, sunčan, koji leži na estuarskom ušću reke Težo u Atlanski okean… Kvalitetni putevi i živopisni krajolici često opredeljuju automobilske proizvođače da svetske promocije najnovijih modela održavaju upravo ovde.
Ovom prilikom imali smo na raspolaganju dva modela, jedan sa 2,0 dizel agregatom 220d od 190 KS, maksimalnog obrtnog momenta 400 Nm koji se prenosi na prednje točkove, ali onaj koji je nas najviše zanimao jeste najjači model u ponudi – M235i xDrive sa 306 KS i pogonom na sve točkove. Pored ovih verzija, u ponudi na tržištu je samo još jedna – model sa oznakom 218i kojeg pokreće 1,5-litarski benzinski turbo-motor od 140 KS.
Pri samom dolasku ispred hotela gde su svi modeli bili pod konac poređani zapazio sam da izgled nove Serije 2 Gran Coupe, koji su skoro svi pri njenom predstavljanju na društvenim mrežama osuđivali, mnogo bolje deluje uživo. Sa 4.520 mm dužine, širinom od 1.800 mm i visinom 1.420 milimetara dobijene su skladne proporcije, mada neobične konture bacaju senku na kompletan doživljaj.
No, utisak popravljaju brojna atraktivna rešenja kao što su opcioni adaptivni LED farovi, agresivne škrge koje srećom nisu nezgrapne kao kod Serije 7 već se utapaju u snažne linije prednjeg dela. Pored toga dopali su mi se crni detalji u sjajnoj boji na Alpine white beloj boji. Naravno svakom sportskom automobilu sportski izgled daju felne koje su kod testiranog modela bile 19” (opcija), a kroz koje se vide velika M Sport kočiona klješta. Osim crne maske i detalja u branicima, crni sjajni detalji se nastavljaju i na komponentama kao što su sajtne i zadnji difuzor koji „ograđuje“ velike izduvne otvore četvrtastog oblika i promera 90 mm, što je zaista pohvalno u eri u kojoj se stavljaju lažni „auspusi“ na branicima, a od toga ne prezaju ni eminentne marke kao što su Audi i Mercedes.
Jasno je da su dizajneri želeli da postignu efekat da „dvojka“ Gran Coupe izgleda agresivno tako što će bez ustezanja pratiti liniju starijeg i eksluzivnijeg brata Serije 8 Gran Coupe, dok je otpozadi poprimio i neke elemente koji asociraju na X4 i X6, SUV kupe modele koji imaju slične zadnje svetlosne grupe. Lični utisak je da kao direktni konkurent Mercedesovoj CLA klasi, Serija 2 Gran Coupe više sportski dok je rival sa trokrakom zvezdom elegantniji i sa svedenijim linijama. Ideja da se kupci ove klase „preotmu” od konkurencije nije nepoznata, ali BMW je ovde imao još jedan izazov, a to je da ubedi svoje verne kupce da je ovo zaista automobil u bavarskom duhu.
Za to su se u Minhenu svojski potrudili pa je mnogo urađeno na oslanjanju, tako da je na svim modelima primenjen unapređeni multilink odnosno veza u više tačaka po točku pozadi, osim toga volan je direktniji, a karoserija ukrućena. Kod modela M235i je ugrađen i Torsenov „šper“ diferencijal na prednjoj osovini, dok su standardni amortizeri sa kraćim oprugama za 1 cm spustili automobil, a opciono su ponuđeni i adaptivni amortizeri.
Pored ovoga kod M235i su “balans štangle” unapređene da bi vozna dinamika bila još bolja u krivinama. Pored Torsenovog šper diferencijala u Seriji 2 Gran Coupe, ključnu stvar predstavlja tzv. ARB sistema (Actuator Contiguous Wheel Slip Limitation) koji je prvi put ugrađen u i3s a posle i u Seriju 1. Ovaj dodatak koji je smešten direktno u upravljačkoj jedinici motora ima zadatak da maksimalno umanji proklizavanje prednjih točkova, a samim tim automobil bolje prenosi snagu na podlogu.
Iako je model koji smo testirali sa pogonom na sve točkove, nekako nemate osećaj kao kod drugih BMW modelima sa xDrive pogonom da vas gura, već kao kod prednjeg pogona – da vas vuče i taj osećaj nije tipičan za BMW. Razlog je to što ovde xDrive snagu prevashodno prenosi napred, u manjoj meri nazad gde samo u izuzetnim slučajevima, po potrebi, može prebaciti do 50 odsto vučne sile.
Međutim, taj utisak dinamičnosti poboljšava odlično oslanjanje, možda i najbolje u klasi. To se najbolje oseti kad se brzo „protrči“ kroz splet krivina što uvek prati promena opterećenja koja stavlja na ozbiljan test svaki automobil. BMW 2 Gran Coupe je ovaj ispit položio sa visokom ocenom. Pored toga M sportska sedišta su fenomenalno oblikovana i čvrsto vas drže u sedištu, a naročito mi se dopao ušiven detalj u visini ramena u M bojama. A volan je multifunkcionalan trokraki, odlično profilisan sa aluminijumskim papučicama za menjanje stepena prenosa.
Pored visokog kvaliteta izrade u enterijeru, oduševljava i tehnološka opremljenost. Automobil poseduje najnoviji operativni sistem pod nazivom BMW Operating System 7.0, koji je znatno brži i koji pored kontrole pokretom odgovara i na glasovne funkcije. U skaldu s tim su i neka „pametna“ rešenja kao što je pamćenje pređene putanje i automatsko vraćanje u rikverc ukoliko se zaglavite na uskom prostoru, zatim funkcija koja omogućava da smartfon upotrebljavate kao ključ automobila, itd.
Sam centralni displej je 8,8 inča dok opciono može biti 10,25 inča, Head-Up displej je sada preko 9 inča i daje mnogo veću preglednost da ne morate skretati pogleda sa puta. Pored multimedijalnih noviteta, Serija 2 ima i potpuno novo led osvetljenje enterijera, koja noću izgleda fantastično. Što se tiče samog komfora za putnike, prostor pozadi je začuđujuće izdašan za automobil ove klase, a prtljažnik od 430 litara je veći od onog u Seriji 1, ali i za 30 litara manji nego u konkurentskom Mercedesu CLA.
Model koji smo testirali pokretao je BMW-ov najsnažniji četvorocilindarski turbo agregat, a u kombinaciji sa osmostepenim Steptronic sportskim automatskim menjačem, stiže od 0 do 100 km/h za 4,9 sekundi. Sa M Performance paketom, ubrzanje iznosi 4,8 sekundi. Za pohvalu je i Launch Control opcija, ali mi se čini da bi menjač u manuelnom modu mogao biti i poslušniji. A da bi ovaj automobil vam servirao sav sportski potencijal preduslov je da odaberete Sport mod, a dostupni su još i Comfort, Eco i Individual. Nezavisno od toga koji mod ste odabrali, menjač uvek možete prebaciti u sportski mod tako što ćete ručicu pomeriti ka sebi tj. ulevo.
Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed
Sve u svemu, neosporno je da je BMW sa „dvojkom” Gran Coupe uspeo da napravi neuobičajen automobil, interesantnu kreaciju koja će ispuniti „neke nove klince”, pre svega mlade roditelje koji imaju potrebu za modelom koji je sve u jednom – i sportski oštar, i kupe atraktivan, a opet funkcionalan i sa četvora vrata.
(Telegraf.rs/Luka Kulundžić/TopSpeed)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.