Ekskluzivni test - McLaren 720S: U začaranom krugu!
Izrazito brzi, skupoceni i ekskluzivni automobili i nisu toliko neuobičajena pojava na našim drumovima. Međutim, ne pamtimo da je prisustvo jednog modela na beogradskom asfaltu izazvalo takvu salvu polemika na društvenim mrežama, kao što je slučaj sa McLarenom 720S.
Usijali su se raznorazni forumi, između ostalog povela se i tema čiji je zapravo automobil? E pa, pre nego što se upustimo u recenziju ovog nesvakidašnjeg supersportiste, otkrićemo ono što znatiželjne golica, a zavidne verovatno „žulja” ko je zapravo dovezao na test ovaj „misteriozni“ automobil?
To je Dušan Borković, proslavljeni srpski automobilista i naš najbolji vozač sa više od 250 trofeja u vitrinama, koji je pored 12 nacionalnih titula, nosilac tri „Zlatne kacige“, a krunu svega predstavljaju zapaženi uspesi na međunarodnoj sceni. Šampion je FIA Evropskog kupa turing automobila (2015.), osvojio je Šampionat Evrope na brdskim stazama (2012.), a poslednjih godina takmiči se u evropskom TCR šampionatu koji je 2018. završio na trećem mestu.
I tako se TopSpeed ekipa obrela na stazi NAVAK gde nas je Duca upoznao sa ovom zaista retkom i nadasve divljom „zverkom“. Kao pripradnik takozvane super serije, McLaren 720S zauzima izuzetno visoku poziciju u hijerarhiji sve ambicioznije ostrvske marke. Iznad njega su u ovom trenutku samo modeli Senna i Speedtail.
Britancima je trebalo dosta vremena, da ne kažemo predugo, da izbace serijski „street legal“ model nakon čuvenog McLarena F1, istinske legende devedesetih godina koja je svojom pojavom, a još više performansama ostavila čitav automobilski svet u čudu. A sve je krenulo tako što je na krilima uspeha u Formuli 1 oformljeno odeljenje McLaren Automotive, odlučno u nameri da se upusti u osvajanje onog dela tržišta koje je rezervisano za imućnu klijentelu - kupce gladne supersportskih automobila.
McLaren 720S predstavljen je pre tačno tri godine kao sledbenik modela 650S. Iako prilično liče jedan na drugog, reč je o potpuno novom modelu koji sa prethodnikom nema mnogo toga zajedničkog, jer je više od 90 odsto komponenata promenjeno. Ovaj u svakom smislu ekstravagantni dvosed dugačak je 4.543 mm, širok 2.161 mm (sa retrovizorima) i visok tj. bolje reći nizak 1.194 milimetar. Pokreće ga centralno postavljen V8 motor sa dva turbo-punjača, a snaga kojom raspolaže 4,0-litarska jedinica može da se nasluti iz oznake i iznosi respektabilnih 720 „konja“!
Da li je potrebno posebno naglašavati da se ova „neman“ bahato razmeće svojom ekstrovertnom pojavom!? Svakako ne, ali nije na odmet istaći kako je aerodinamika umnogome trasirala njegov scenski nastup. Oblikovan vetrom, McLaren 720S jasno stavlja do znanja da su svaka površina i svaki detalj stavljeni u funkciju aerodinamike.
Ona igra posebnu ulogu u dostizanju najviših brzinskih indeksa i, što je još važnije, stabilnosti pri visokim brzinama. Jedan od imperativa za konstruktore bio je taj da poziciju sedenja maksimalno približe prednjem delu automobila kako bi balans odnosno opterećenje mase po osovinama bilo što ravnomernije raspoređeno, ali i da bi vozač stekao neposredniji osećaj upravljanja.
Ta niska, spektakularna silueta krije jezgro automobila, koje je pravo remek delo savremenog inženjeringa. Monokok šasija, u Meklarenu nazvana Monocage II, izrađena je od ugljeničnih vlakana i to se ne odnosi samo na školjku već i na pripadajuće istanjene nosače krova, ali i sam krov. Na taj način povećana je čvrstina, masa je smanjena, a težište spušteno.
Predstavu o tome koliko je automobil nizak, odnosno spušten, dobijate čim se nađete oči u oči sa ovom „aždajom“. A pravi utisak stičete kada se nađete unutra. A da biste ušli u McLaren potrebno je prvo da pronađete kvake za otvaranje koje su zavučene u bočne kanale koji, inače, služe kao uvodnici vazduha za „prehranjivanje“ i hlađenje centralnog motora. Zatim povlačite vrata na gore i preskačete široki prag. Znamo da zvuči komplikovano, ali vredi pomučiti se.
U kokpitu nas je sačekao zaista prvoklasan ambijent, potpuno originalno isprojektovan i ispunjen sportskim nabojem. Upravljač je malog prečnika, iznad njega se nalazi displej u funkciji instrument table, a središnji greben je zakrenut prema vozaču. Na njemu se nalazi još jedan displej, osetljiv na dodir, a levo od njega su dva izuzetno važna prekidača…
Tamno sivi tonovi u unutrašnjosti savršeno su uklopljeni u „stelt“ boju karoserije, a dominiraju površine obložene alkantarom i karbonski dodaci. Odmah uviđamo da sedišta snažno „grle“ telo, ali nam je Borković skrenuo pažnju da su dovoljno udobna i ne remete komfor u svakodnevnoj vožnji, uz opasku da govori iz iskustva jer je nedavno putovao do Italije i nazad i da se tom prilikom McLaren pokazao kao iznenađujuće ležeran u vožnji na otvorenom putu. Izuzetno je pregledan za jedan superautomobil, nije neprijatno bučan na dužim distancama i prihvatljivo je udoban - sve dok se držite Comfort moda.
Ove opservacije pomalo su nas iznenadile, ali svakako su poslužile da steknemo širu sliku o automobilu, mada smo zapazili da u kabini ima tu i tamo ostava za odlaganje sitnica i telefona, a i prtljažnik (150 litara) ispod prednje haube može da primi dva upotrebljiva kofera, dok drugi iznad poklopca motora obuhvata 58 litara, mada je evidentno plitak. Srećom, drugi prtljažnik nazad zahvata još 210 litara.
Ipak, sastanak na stazi NAVAK smo zakazali kako bi uz pomoć našeg domaćina pronikli u onu drugu, divlju stranu McLaren i sagledali njegove mogućnosti u vožnji na stazi... Moramo priznati da nam tog dana vremenske prilike nisu išle na ruku. Osim niske temperature, ni kiša nam nije bila saveznik. Voziti automobil sa preko 700 konja i pogonom pozadi do krajnjih granica u ovakvim uslovima, to mogu samo pravi majstori.
Dakle, sa jedne strane profesionalni trkač, sa druge „bolid“ sa enormnom snagom i pogonom „samo“ na zadnje točkove. Pokretač V8 biturbo oslobađa 720 KS pri 7.250 o/min i 790 Nm maksimalnog obrtnog momenta pri visokih 5.500 o/min, a snagu nazad prenosi preko sedmostepene automatske transmisije... Ona kao i režimi vožnje predviđa tri moda - Comfort, Sport i Track.
Okretanjem jednog pa drugog prekidača u desno aktiviraju se Track modovi za stazu, što znači da proaktivna kontrola šasije pomoću hidraulike „zateže“ poprečne stabilizatore i amortizere, motor je u pripravnosti da izvuče maksimum snage, upravljanje postaje oštro kao žilet, zvuk prodoran kao da je neko odvrnuo pojačalo do kraja, a elektronska kontrola stabilnosti prelazi u režim zakasnele reakcije.
Da bi se u potpunosti isključila, neophodno je pritisnuti dugme u sredini gornjeg prekidača i zadržati ga nekoliko sekundi. Tek tada automobil postaje oslobođen svih elektronskih stega. Jedna od njih zavređuje posebnu pažnju, a oličena je u funkciji Variable Drift Control koja ostavlja izbor vozaču da sam odredi u kojoj meri će sistem dopuštati zanošenje zadnjeg dela, pre nego što se umeša da ga obuzda.
Uz to treba dodati da McLaren u poslednje vreme kod svojih supersportskih automobila koristi tzv. „otvoreni diferencijal“ kako bi se što više snage prenelo na zadnje točkove. U pitanju je rešenje koje je bazirano na sistemu Torque Vectoring gde interveniše elektronika, umesto mehanike, tako što kočnice, prema potrebi usporavaju zadnji točak sa „unutrašnje“ strane krivine, dok se više snage isporučuje „spoljašnjem“ i na taj način potpomažu okretanje vozila. A zašto se ovaj proizvođač odlučio za e-diff umesto klasičnog? Pa, ima više razloga... Sistem je već razvijen kod F1, no ono što je još značajnije je da se njegovom upotrebom štedi na ukupnoj masi vozila!
A ovaj „monstrum“ definitivno pokazao nam je razuzdan karakter, koliko mu je klizav asfalt dozvoljavao. Jasno je da u ovakvim uslovima nismo mogli da osetimo sav potencijal motora, već samo na mahove. Primetno je da ga one najsporije krivine stavljaju na veće muke od bržih u datim uslovima. Automobil jeste izrazito lagan i pokretljiv, skače na svaki dodir gasa, ali zadnji točkovi ne mogu da ostvare potreban grip na mokrom.
Tu se vidi koliko pri većim brzinama znači aerodinamika i aktivni zadnji spojler koji menja ugao te doprinosi prianjanju, a služi i kao vazdušna kočnica te smiruje zadnji kraj pri snažnim usporavanjima. A standardne karbon keramičke diskove kao da „ujedaju krokodilske čeljusti“ dok se automobil “ukopava”! Vreme potrebno za zaustavljanje pri 200 km/h iznosi tek nešto više od četiri sekunde! Inače, sva fabrička merenja daju fascinantne rezultate: do 100 km/h uz pomoć Launch Control funkcije hita za 2,9 sekundi, duplo veću brzinu dostiže za manje od 8 sekundi!
Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed
Međutim, bilo bi nepravedno da se ovaj automobil posmatra samo kroz prizmu performsansi ma koliko one bacale u ekstazu. McLaren je daleko iznad toga, jer pruža nenadmašno zadovoljstvo u svakom obliku vožnje. Ukratko, ovo je kreacija za sva vremena, jedan od onih automobila koji se ne zaboravljaju. Čistokrvni sportista koji u dobroj meri može da se vozi kao Grand Touring automobil, uz istu količinu luksuza i očekivano manje komfora. Zbog toga svega toga i imena koje stoji iza njega, 720S košta oko 300.000 evra!
(Telegraf.rs/TopSpeed Team)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
...
Rrrrrrrrrrrrrrr
Podelite komentar