Vozili smo BMW X6 M50i: Formula uspeha
Postoje modeli koji su toliko značajni u automobilskoj industriji da se mogu nazvati „začetnicima“ neke klase... X6, koji je pre više od decenije predstavio BMW, svakako je jedan od njih. On je utemeljio SAV (Sports Activity Vehicle) segment i u njemu posebnu podkategoriju kupea, koju danas nazivamo SAC (Sports Activity Coupe). Ova kombinacija dinamičnog kupe izgleda, luksuza i vrhunskih performansi svidela se kupcima širom sveta i BMW X6 je postao veoma popularan model. Uostalom, u prethodne dve generacije prodato je tačno 449.142 primerka širom sveta.
A onda je nemački proizvođač uvideo potencijal ovog sub-segmenta i nastavio je da razvija, te širi priču, vešto balansirajući između ostalih, recimo „klasičnih“ predstavnika familije „X“ u SUV obliku kao što su X3, X5 i X7 i SAV članova X1 i X2. I naravno, tu nikako ne smemo zaboraviti X4 koji je, kao nešto manji SAC, nekako i najbliži modelu X6. Zajedničko svima, izuzimajući dva najmanja člana familije X, jeste da se proizvode na istom mestu u Južnoj Karolini, tj. u fabrici BMW-a u Spartanburgu.
Sve u svemu, nova treća generacija X6 nedavno premijerno je prikazana na Salonu automobila u Frankfurtu. Na tržištu EU se pojavila početkom novembra, a meni je u „šake pao“ već polovinom oktobra u Minhenu... I to verzija sa samog vrha ponude, BMW X6 M50i, pošto se X6 M očekuje nešto kasnije. X6 je porastao... Za 26 mm u dužinu (4.935 mm) i 15 u širinu (2.004 mm), a povećano je međuosovinsko rastojanje za 42 milimetra (2.975 mm) ako imamo kao etalon prethodni model. Jedino je visina manja za 6 mm (1.684 mm) u odnosu na drugu generaciju.
Međutim, posmatrano sa boka vidi se da je silueta vozila promenjena. A stub je pomeren ka nazad i linija krova je niža, tako da to u kombinaciji sa velikim točkovima od 21 col, pregibima i otvorima na karoseriji onako deluje baš dinamično. I robusno, ali ne, recimo, kao kad bokser „nabaci masu“, već je sve to veoma lepo „definisano“ i onako baš atletski.
Od napred se odmah zapaža novi „gril“... Zapravo, sama maska hladnjaka nije toliko nova koliko opcija da po prvi put, ako to želi kupac, ona sada može biti osvetljena! Svetlo se aktivira otvaranjem vrata, mada i vozač to može regulisati po želji. Ni sam ne znam šta da mislim o ovome, ali kao detalj izgleda zanimljivo, mada preti da pomalo „zaseni“ karakteristične udvojene svetlosne grupe u LED tehnologiji, koje opet mogu biti opciono zamenjene BMW laserskim svetlima čiji je domet oko 500 metara.
Zadnji deo prošao je kroz mnogo veće izmene i nekako je, barem meni, najdiskutabilniji!? Masivna pojava i širina vozila dodatno su naglašene novim izgledom zadnjih svetlosnih grupa LED tehnologije. One imaju oblik slova „L“, ali su prilično izdužene i zbog toga se nekako previše stapaju sa „limom“ kojeg tu ima poprilično! Ono što je svakako pozitivno je da se ispod tog lima krije prtljažnik sasvim solidne zapremine od 580 litara u osnovnoj konfiguraciji. To je i delje 65 lit. manje nego kod „X5”, ali ukoliko se nasloni zadnjih sedišta preklope dobija se čitavih 1.525 litara. No, tu već ulazimo u priču o prostoru u enterijeru.
A unutra... Hm!? Pa, ako se složimo da je spolja posmatrano X6 treće generacije mnogo bliži X4 druge generacije, što je i razumljivo zbog kupe forme, u enterijeru, pa i tehnički najbliži mu je rođak upravo X5. To nikako ne treba shvatiti kao nešto negativno, osim ukoliko se po strani ostavim onu tzv. „Svarovski“ ručicu menjača od koje sam ružniju video samo kod Chrysler PT Cruisera u vidu neke bele bilijarske kugle! Srećom, to je opcija koju možete zaobići, a opet... O ukusima se ne raspravlja!
Dakle, da se vratim na unutrašnjost BMW-a X6 treće generacije... Ona je onako i „klasična“ i pomalo egocentrična, jer je kokpit, a pogotovo centralni deo armaturne table blago zakrenut ka vozaču. Ništa novo, ali ovde se barem i dalje zna ko je glavni i ko, ali i zbog čega kupuje vozilo! Naravno, to je Nj. K. V. vozač koji se za kupovinu X6 odlučio da bi uživao u vožnji. Pravoj vožnji, a ne onoj autonomnoj... Stop!
Tu moram da se zaustavim, jer vidim da i BMW nije ostao imun na ove aktuelne trendove, pa je tu Driving Assitant Professional - sistem koji podrazumeva čitav niz asistencija vozaču, od upravljanja, preko zadržavanja u saobraćajnoj traci, pa od sada i pomoć prilikom njene promene. Da, dovoljno je da aktivirate ovu funkciju i kada duže zadržite ručicu pokazivača pravca sistem će nakon „bezbednosne provere“ utvrditi da li je to OK i da slučajno nema prepreka, pa će „X6” sam izvršiti manevar prestrojavanja iz trake u traku.
Ovome treba dodati i sistem za izbegavanje pešaka, koji doduše nisam isprobao jer nije bilo dobrovoljca za njegovu proveru među kolegama! Naravno, ima tu i čitav niz drugih sistema asistencije koji povećavaju bezbednost i uvek su dobrodošli, ali ima i onih koji bi mogli biti preskočeni, a zapravo ne mogu!? Naime, ponuda asistencija je sastavljena po principu uzmi sve ili ništa, tako da ukoliko želite adaptivni tempomat, morate doplatiti za kompletan BMW Driving Assistant koji još uključuje nadzor mrtvog ugla, Reversing Assistant i asistenciju upravljanja.
No, da se vratim na temu vožnje, tj. uživanja u vožnji. Za to je, pored performansi vozila o kojima ću malo kasnije, potreban i odgovarajući ambijent. A treća generacija X6 ga zaista nudi. Sedišta su skoro pa sportska, što je deo standardne opreme, a opciona komforna sedišta još su udobnija i dodaju funkcije grejanja i hlađenja, što je svakako značajno budući da su presvučena kožom. I prostora ima i napred, a čak i nazad, pa i za glave saputnika, naravno, pod uslovom da nisu izrazito visoki zbog „padajuće linije krova“. No, za ljude prosečnog rasta, sve je OK, pogotovo ukoliko se odlučite za verziju sa staklenim elektropomičnim krovom koji dodatno „otvara“ prostor u kabini.
Materijali i kvalitet izrade su u skladu sa očekivanim premijum standardima i u to, svakako, niko ne treba da sumnja. BMW je unapredio i svoj iDrive sistem i po pitanju brzine reakcije na komande, ali i konekcije sa drugim uređajima. Na digitalnu intrument tablu od 12,3 inča zaista nemam zamerki, kao ni na standardno dobar i logičan raspored svih neophodnih komandi... I uvek sam obožavao upravljače ovog bavarskog proizvođača, jer nekako mi dobro „leže u rukama“.
Ima tu još nekih detalja koji mi se sviđaju kao što su držači za čaše na centralnoj konzoli koji imaju funkciju grejanja i hlađenja (doplata). Doduše ima i onih simpatičnih, mada po meni ne i neophodnih, kao što su, recimo, aplikacije od stakla te novo ambijentalno osvetljenje koje izgleda dobro, ali su neke kombinacije možda „prenaglašene“, baš kao i „svetlosni tepih dobrodošlice“ (Welcome Light Carpet) bez kojeg se može ući u X6.
Sa druge strane, razumem i BMW kao i sve ostale proizvođača koji konstantno moraju da smišljaju nešto novo, kako bi se u oštrom tržišnom nadmetanju nametnuli kupcima i stvorili kakvu-takvu prednost pred konkurencijom. Tako na primer X6 za direktne rivale ima Audi Q8, Mercedes-Benz GLE Coupe, Range Rover Sport i od nedavno Porsche Cayenne Coupe, što je veliki izazov. Zbog svega toga, važan je svaki detalj, pa i onaj najsitniji. A performanse svakako nisu mala stvar, već predstavljaju nešto sa čime ovde nema kompromisa. Zbog toga je BMW za ovaj model priremio dva benzinska i dva dizel motora poslednje generacije...
Verzija X6 M50i trenutno čini vrh ponude i pokreće je novi twin-turbo V8 benzinski motor zapremine 4,4 litre sa 530 KS, tj. 390 kW. Tu maksimalnu snagu postiže u rasponu između 5.500 i 6.000 obrtaja u minutu, dok je maksimalni obrtni moment od 750 Nm dostupan u rasponu između 1.800 i 4.600 o/min. Ovaj agregat iz familije M naravno dolazi sa M Sport izduvnim sistemom što znači da se X6 već može prepoznati i po zvuku.
Tačnije, njegove performanse se mogu naslutiti iz „oglašavanja“ motora, ali i podatka da imajući u vidu ukupnu masu vozila od 2.235 kilograma i snagu, na jednu KS dolazi 4,2 kg! Zato i ne čudi podatak da X6 M50i u kombinaciji sa osmostepeniom automatskom Steptronic transmisijom za 4,3 sekunde ubrzava do 100 km/h. U praksi, ovo izgleda još impresivnije, jer X6 uopšte nije mali.
BMW je svoj SAC opremio i xDrive sistemom pogona na sva četiri točka. Konačno, pa i on je deo familije X. I nije potrebno da napominjem koliko to doprinosi stabilnosti u vožnji pogotovo kada je podloga i malo klizava ili recimo pokrivena opalim lišćem. Sastavni deo je i elektronski kontrolisan M Sport diferencijal sa zatvaračem, kao i mnogi drugi delovi iz M paketa opreme. Pored već spomenutih u ovom „pakovanju“ dolazi i adaptivno M oslanjanje koje uključuje i dinamičku kontrolu amortizera i vazdušnog oslanjanja.
U vožnji sve ovo se manifestuje kroz izuzetnu agilnost u krivinama. Bočnog naginjanja praktično nema, što uliva dodatno samopouzdanje. Upravljač je precizan, ali bi više povratnih informacija bilo poželjno. No, i pored toga nije problem ponašanje vozila. I što je još zanimljivije, konstantno imam utisak da je „X6” manji nego što zapravo jeste, odnosno njegove dimenzije i masa ne utiču doživljaj u vožnji. Kočnice, budući da su i one M Sport, „grizu“ odlično u skladu sa poverenim zadacima. I to je sve super...
Međutim, ono što me je pomalo iznenadilo je „oglašavanje“ vazdušnog oslanjanja prilikom nailaska na poprečne neravnine na putu. Čak i u najkomfornijem modu zvučni efekat je prisutan bez obzira na brzinu. Konačno, i prilikom vožnje auto-putem, pogotovo pri brzinama koje su bliske maskimalnoj od 250 km/h, u kabini „X6” je prisutan šum vetra i kotrljanja točkova. Svakako da deo „krivice“ za to snose veliki točkovi od 21 cola i pneumatici dimenzija 275/40 napred i 315/35 nazad.
Sve ovo odnosi se na verziju X6 M50i, dakle u sportskom M paketu opreme. BMW istovremeno nudi i xOffroad paket sa kojim je moguće napustiti asfalt i uživati u nekom lakšem, odnosno manje zahevnom of-roudu. Ova specifikacija pored nekih standardnih zaštitnih dodataka na karoseriji, te tehničkih detalja, zahvaljujući vazdušnom sistemu oslanjanja omogućava i podizanje karoserije za dodatnih 40 mm. Isto tako, ukoliko je potrebno nešto utovariti, X6 je moguće spustiti za 40 mm. Ukratko to znači da klirens može varirati 80 mm, mada je uobičajen 216. Prilazni ugao 25,1 stepen, a odlazni 21,7 stepeni, dok dubina vodene prepreke koju ovaj BMW može da savlada pri brzini od 7 km/h iznosi 500 mm.
Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed
Ipak, pored svih ovih terenskih mogućnosti BMW X6 se najbolje oseća na asfaltu. Njegovoj elegantnoj pojavi taj ambijent, konačno, najviše i pristaje. I možda nije tako praktičan i prostran kao X5, ali je svakako poseban i „svoj“ na neki specifičan način. Zbog toga je verovatno i privlačan mnogima, jer do sada se pokazalo da ovaj model ima svoju „formulu uspeha“... Svoju jedinstvenu matematiku u kojoj kada se spoje X i 6, rezultat je pozitivan!
Kako će taj rezultat izgledati na našem „mikro tržištu“ saznaćemo uskoro, jer BMW X6 bi trebao da se u prodaji pojavi sredinom novembra. Početna cena za modele 30d i 40i biće 81.900 evra.
(Telegraf.rs/Zoran Živkov/TopSpeed)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Crnogorac
Prodao moj amg 6.3 dodao i kupio ovaj x6 odusevljen sam ubrzanjem
Podelite komentar