Vozili smo Mazdu CX-30: Linija kupea za porodične kupce
Krosover japanskog proizvođača nastao je na osnovi nove Mazde3 i namenjen je porodičnim kupcima, a kako ulazi u veoma perspektivan segment, Mazda ima velika očekivanja od CX-30 za koji je pripremila izuzetno široku ponudu od čak 67 različitih verzija
Očigledno da nimalo ne jenjava neutoljiva glad kupaca za povišenim vozilima atraktivnog i robusnog izgleda. Niti će se to dogoditi u neko skorije vreme… Naprotiv! Posebno je na ceni segment kompaktnih krosovera odnosno SUV modela na platformama C segmenta i to je najbrže rastuća kategorija na tržištu automobila u Evropi.
Odavno je postalo jasno da bez konkurentne ponude u SUV segmentu masovni proizvođači automobila nemaju više šta da traže. I zbog toga gotovo da ne postoji marka koja nema, ne jedan, već nekoliko SUV modela u ponudi. Kako se otvaraju novi horizonti i manevarski prostor postaje sve veći, tako se smanjuje jaz odnosno popunjavaju praznine između SUV modela različitih klasa.
Vođeni ovom logikom, u Mazdi su odlučili da „bace u vatru“ krosover po imenu CX-30. Mi smo ovaj interesantan novitet, pozicioniran između modela CX-3 i CX-5, upoznali na međunarodnoj dinamičnoj prezentaciji za predstavnike medija u Kataloniji, preciznije u okolini Žirone koja se nalazi nekih stotinak kilometara severoistočno od Barselone.
Nakon predstavljanja Mazde3, ovo je drugi model iz palete nove generacije japanskog proizvođača i utemeljen je upravo na novoj „trojci“. Ne samo u smislu platforme i mehanike odnosno svega onoga što se nalazi ispod kože. Izvesnu povezanost sa njom iskazuje i kada je reč o dizajnu. Što se tiče izgleda, on predstavlja poslednju reč poznatog i priznatog Kodo dizajna, a namera japanskog proizvođača bila je da spoljašnji izgled bude suptilan, sa tečnom elegancijom glatkih linija i snagom SUV-a.
Primetna je i doza sportske note jer je u „na spratu“ tj. u gornjem delu postignuta aerodinamična silueta kupea, dok crne zaštitne obloge u visokom „prizemlju“ odnosno na donjim delovima karoserije stvaraju utisak robusnosti tipično za SUV-ove. Međutim, treba obratiti pažnju na dimenzije - dužina je na granici 4,40 metara, širina gotovo 1,80 metara, a visina tek 1,53 metra. Proporcije su takve da proizvode kombinaciju sportske, elegantne i robusne forme, ali novitet po obliku više naginje ka krosoverima negoli kompaktnim SUV modelima. Mada, granica između njih postaje sve tanja i polako iščezava…
Svakako, Mazda CX-30 svojom kompaktnom formom ne kompromituje ponudu prostora i funkcionalnost u kabini. Konstruktori su stavljeni na iskušenja jer je uslov bio da ne prebace kotu od 4,4 metra, dakle trebalo je iznedriti jedan automobil koji ne sme biti nezgrapan i težak za probijanje kroz gradske gužve ili zakrčene sokake, a opet mora da bude dovoljno prostran kako bi zadovoljio navike i potrebe porodičnih kupaca. U skladu sa tim, unutrašnjost nudi sasvim pristojan komoditet, kako napred tako i pozadi.
U automobil se lako ulazi i izlazi, a vrata se otvaraju široko. Iako ne preveliki, prtljažnik zapremine 430 litara ipak nije za potcenjivanje, baš kao ni brojni otvori i pregrade u koje se mogu odložiti one stvari koje želite da vam budu pri ruci u vozilu. Na sve to, široka peta vrata i niska utovarna ivica olakšavaju utovar i istovar prtljaga, a kao deo dodatne opreme moguće je dobiti i elektropomična zadnja vrata.
Ulazak u enterijer otkriva arhitekturu koju dobrim delom poznajemo iz „trojke“, ali je prizor ipak drugačiji. Ovde sedite kudikamo više, a i sam osećaj prostora je neuporediv zbog veće širine automobila i samog volumena kabine. Kokpit je „nagnut“ prema vozaču, centralna konzola je minimalistički rešena i „očišćena“ od prekidača osim onih za klimatizaciju i grejanje sedišta odnosno stakala.
Instrumenti su kombinacija analognih i digitalnih, a u sredini je TFT multifunkcionalni ekran koji služi kao brzinomer ali i bord kompjuter. Vozačka pozicija je veoma dobro rešena, pa ergonomija odnosno usklađenost svih komandi, položaja upravljača ručice menjača i pedala omogućava širok spektar podešavanja optimalne pozicije. Drugim rečima, svako može da pronađe odgovarajući položaj i smesti se iza upravljača baš onako kako mu odgovara.
Svemu tome treba dodati činjenicu da Mazda CX-30 zaista briljira u pogledu kvaliteta izrade. Prefinjenost u enterijeru dolazi do izražaja jer su svi materijali kvalitetni, nema površina od tvrde plastike, tonovi su elegantno uklopljeni i ništa ne „šljašti“, a opet nema ni monotonije. Naravno treba uzeti u obzir da smo testirali verziju u najvišem paketu opreme sa kožnim enterijerom i svim sistemima koji su dostupni na ovom modelu.
Između ostalog, tu su „hed-ap“ displej, veliki centralni ekran od 8,8 inča u visokoj rezoluciji, sistem kamera sa pogledom od 360 stepeni, odlični Bose stereo uređaj sa 12 zvučnika i sistemom BassMatch koji je zasnovan na kombinaciji dva niskotonska zvučnika s dugim hodom membrane i Richbass sab-vuferom u prostoru za rezervnu gumu. Inače, Mazda Connect sistem se pokazao kao veoma intuitivan i brz, omogućava povezivanje sa Apple Car Play i Android Auto sistemima, a funkcijama se upravlja preko rotacione komande odmah iza ručice menjača.
Za prvi test mi smo odabrali model CX-30 SkyActiv G-122“, što znači da ovu Mazdu pokreće dvolitarski atmosferski benzinac od 122 konjske snage, koji preko šestostepenog ručnog menjača prenosi snagu na prednje točkove. U ponudi su još 1,8-litarski dizel sa 116 KS, kao i revolucionarni dvolitarski SkyActiv X benzinac sa oko 180 konjskih snaga. Važno je napomenuti da svi motori mogu biti upareni sa šestostepenim ručnim ili automatskim menjačem, kao i sa AWD pogonom na sva četiri točka.
U vožnji Mazda CX-30 G-122 ostavlja utisak tihog i dobro izbalansiranog automobila. Motor ima dovoljno snage da se izbori sa laganom karoserijom mase 1,3 tone, pod uslovom da nemate neke preterane sportske aspiracije. Motor sa 213 Nm nije previše elastičan, što znači da ćete u potrazi za performansama morati više da radite sa odličnom, kratkom i preciznom, ručicom menjača.
Upravljanje je sasvim korektno, automobil je precizan na volanu i pri oštrijoj vožnji se ne naginje neprijatno, te dugo ostaje neutralan. Kada se dostignu limiti, dolazi do očekivanog podupravljanja. Stabilnost i udobnost su na poželjnom nivou ne samo zbog lagane konstrukcije već i zbog tzv. G-Vectoring Control sistema. On prilagođava obrtni moment motora kao odgovor na okret upravljača kako bi se optimizovale bočne i uzdužne G-sile ubrzanja te kontrolisalo opterećenje svakog točka pri ulasku u krivinu. Bez obzira na sve, „mazdi CX-30“ više pristaje mirna i staložena, nego zabavna vožnja.
Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed
Na otvorenom drumu, u kombinaciji auto-puta i magistrale, takvim stilom mi smo zabeležili prosečnu potrošnju od 5,7 litara. Utisak modernog i premijum automobila „mazda CX-30“ zaokružuje odličnom sigursnosnom opremom i najsavremenijim asistencijama u sklopu i-Active Sense sistema. Tu se posebno ističu upozorenje na bočni saobraćaj napred i pozadi, sistem pomoći u vožnji u gužvi na auto-putu, sistem prepozavanja umora vozača, radarski tempomat… Prvo druženje sa ovim interesantnim novitetom završili smo sa utiskom da je Mazda ponudila jedan zaista privlačan i kvalitetan allround automobil, koji će animirati porodične kupce, ali može biti interesantan i za one mlađe koji su naklonjeni SUV konceptu.
(Telegraf.rs/Uroš Dedić/TopSpeed)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.