Vozili smo Renault Clio R. S. Line TCe 130: Nešto potpuno novo iz Renaulta
Nemačke marke po obimu prodaje i imidžu suvereno drže primat u odnosu na ostale, ali to, pre svega, može da se kaže za predstavnike premijum segmenta, odnosno modela iz (naj)viših cenovnih razreda. Pomenuti deo tržišta rezervisan je za biznis limuzine, velike i luksuzne SUV-ove, pa i sportske modele…
Francuzi jesu pomalo reterirali i izgubili bitku na tom polju, ali ne i rat. Niže klase, uključujući i tzv. B segment gradskih automobila predstavlja jedno od staništa gde predstavnici Pete republike tradicionalno imaju dobar prolaz kod kupaca.
Imajući u vidu ovakvu konstalaciju, premijera novog modela Clio još više dobija na važnosti, baš kao i činjenica da je reč o novitetu koji pred sobom ima zadatak da neguje tradiciju i još više podigne ugled ustanovljen u prethodnih gotovo 30 godina. No, to nije sve što se od njega očekuje, jer su u Renaultu novom Clio namenili ulogu svojevrsnog glasnika i to onog koji najavljuje budućnost, tako da novitet obiluje nekim visokotehnološkim rešenjima koja prvi put viđamo kod francuskog proizvođača i, što je još važnije, dosad se sa njima nismo susretali u ovom segmentu.
Ko bi rekao da je novi Clio toliko inventivan, kada se po izgledu tako malo izdvaja od svog prethodnika!? Mada, i za to postoji objašnjenje… Peta generacija modela, koji se početkom devedesetih godina prošlog veka za kratko vreme vinuo u sazvežđe i započeo misiju koja je dovela do produkcije 15 miliona primeraka, u nove pobede kreće sa laskavim statusom najpopularnijeg francuskog automobila i najprodavanijeg modela u B segmentu.
To je motivisalo čelne ljude Renaulta na strategiju da novi Clio bude usredsređen na sve ono najbolje što je karakterisalo njegove prethodnike. Kod prve generacije to su bile inovativne tehnologije, kod druge prostor i komfor, kod treće kvalitet, a kod četvrte – snažno izražen sportski dizajn.
Dakle, novi Clio bi trebalo da sublimira sve pomenuto. Da li je i koliko uspeo u tome, proverili smo na međunarodnoj dinamičnoj prezentaciji u Portugaliji, gde su nam na raspolaganju bile dve izvedbe. Prva je sa motorom 1.0 TCe od 100 KS i petostepenim manuelnim menjačem, druga sa oznakom Clio R. S. Line i 1.3 TCe turbomotorom od 130 KS koji preko sedmostepenog EDC menjača sa duplim kvačilom pokreće prednje točkove. Mi smo prednost dali ovom drugom…
No, ono što predstavlja osnov svega i zajedničko je svim modelima jeste nova modularna CMF-B platforma koja je prvi put implementirana u neki od Renaultovih modela. Francuzi su njen razvoj započeli još 2014. godine u čuvenom Tehno centru pored Pariza, što govori da su inženjeri posvetili dosta vremena i truda ne bi li je doveli na željeni nivo. Osim što je za 50 kg lakša od prethodne, omogućuje i nešto bolji „ajnšlag“ odnosno manji krug okretanja. Time su manevarske sposobnosti podignute na viši nivo, što nije bez značaja kod automobila koji životni vek najvećim delom provode u sve gušće naseljenim urbanim područjima.
Druga, možda još važnija osobenost nove platforme ogleda se u njenoj modularnosti. Konkretno, kod Clia, ona omogućava upotrebu hibridnog pogona i upravo će ovaj model biti prvi od 12 elektrifikovanih vozila sa tzv. e-tech hybrid sistemom koje će Reno ponuditi u narednih nekoliko godina. Reč je o kombinaciji 1.6 benzinskog motora, automatskog multimod menjača i dva električna motora koje napaja baterija kapaciteta 1,2 kW.
Procena je da će 80 procenata gradske vožnje moći da obavi uz nultu emisiju, a da će sveukupno potrošnja biti oborena za 40 odsto u odnosu na modele sa SUS motorom. Kada već govorimo o motorima, važno je istaći i to da će, osim pomenutih, pogonsku gamu sačinjavati još 1.0 SCe od 65 KS i 75 KS, kao i dva Blue dCi dizela od 1,5 litara sa 85 KS i 115 KS.
A sada, red je da se vratimo na ono najbolje i najatraktivnije što Clio u ovom trenutku servira, a to je upravo testirana verzija. Novi R.S. Line paket definitivno više stavlja do izražaja sportsku notu negoli prethodni GT Line. Automobil zaista atraktivno izgleda u novoj plavoj boji, a posebno se ističe agresivno oblikovan prednji kraj i to u donjem delu odbojnika gde je izvučena kontura koja oblikom koketira sa svetom Formule 1. Rešetka hladnjaka je saćasta, što opet aludira na sportski temperament, a do izražaja dolaze i aluminijumski naplaci od 17 inča u titanijum sivoj nijansi.
Spona sa svetom sporta istaknuta je i u unutrašnjosti. Profilisana sedišta, metalne pedale, karbonski paneli, crven konac, neki su od najupečatljivijih detalja… Međutim, još upečatljivije deluje kompletno unutrašnje uređenje. Za razliku od spoljašnjosti koja se nije previše menjala, kokpit Clia je potpuno nov! Ispred vozača je digitalna, interaktivna instrument tabla koja menja grafiku u zavisnosti od izbora režima vožnje.
Centralno je ugrađen „lebdeći tablet“ odnosno ekran osetljiv na dodir koji je i dalje vertikalno postavljen. Sa dijagonalom od 9,3 inča, ovo je najveći „tačskrin“ ikada ugrađen u jedan Renault. Povezivanje u Cliu je ušlo u sledeće poglavlje implementacijom Easy-Link sistema koji odmenjuje dosadašnji R-Link. Krase ga naprednije funkcije, brži odziv te bolja osvetljenost.
A kada smo se dotakli osvetljenosti, dodaćemo i to da novi Clio nudi osam različitih boja ambijentalnog osvetljenja. Očigledno je namera Francuza bila da sa klijom „targetira“ još mlađu publiku, ali i da odmakne što dalje na polju digitalizacije na šta ukazuje i činjenica da je mehanička ručica parking kočnice zamenjena tasterom.
Mi smo, ipak, više koristili druge tastere, najpre one za promenu stepena prenosa kod sedmostepenog automatskog menjača koji radi u sadejstvu sa razigranim turbo-motorom. Pogonska jedinica oslobađa 130 KS pri relativno niskih 5.000 0/min, uz maksimlani obrtni moment od 240 Nm pri svega 1.600 obrtaja. Kada se nađete u sedištima sa ovako izraženom bočnom potporom i oko vas preovlađuju sportski detalji, onda kao da vam se pred očima ukazuje poziv za zabavu u vožnji. I mi smo se po krivudavim putevima u okolini Evore u Portugaliji slatko „igrali“ sa novim Cliom...
Podešavanjem multisens sistema u sportski režim (dostupni još Eco i My Sense odnosno indivudal), automobil težak manje od 1,3 tone, rado prihvata dodavanje gasa. „Dole“ je odziv za nijansu slabiji, ali prelaskom u više obrtaje, iznad 3.000, motor postaje sve temperamentniji i energično grabi napred. Nema tu možda nekog posebno lepog zvuka, ali zato je upravljanje odlično preko profilisanog zadebljanog upravljača sa tri paoka. Menjač vrlo dobro obavlja svoj posao i pravo je uživanje kada se „brzine“ menjaju ručno, preko poluga iza upravljača.
Navikli smo na to da su francuski automobili udobni, ali i na činjenicu da njihove sportske verzije i nisu. Ova, da tako kažemo, polu-sportska, pruža sasvim solidan nivo komfora. Baš kao i kabina u kojoj ima mesta ne samo na prednjim sedištima, već se za jedan automobil 4 metra dužine sasvim pristojno sedi i putuje u drugom redu. Jedinu zamerka donekle se može staviti na prednja sedišta (kod modela R. S. Line) gde lumbalna podrška nije najidealnije rešena. Ni prtljažnik nam se ne čini onolikim koliko ga deklariše fabrika. Po zapremini od 391 litra svrstava se na vrh segmenta, ali duplo dno ograničava unos većih kofera.
Osim komfora i dinamike, Clio nam je demonstrirao čitav spektar naprednih tehnologija, koje su uglavnom rezervisane za pripadnike viših klasa. Počev od LED svetala koja dolaze kao deo standardne opreme, preko sistema kamera sa pogledom 360 stepeni, pa sve do najsavremenijih sigurnosnih sistema i asistencija. Adaptivni tempomat radi besprekorno u kombinaciji sa asistencijom upravljanja, što omogućava drugi nivo autonomne vožnje. To znači da automobil, u propisanom vremenskom intervalu koji se uglavnom odnosi na 30-ak sekundi, može sam da održava brzinu, putanju u okviru kolovozne trake i rastojanje u odnosu na druga vozila.
Međutim, Renault je kod Clia dodao jednu interesantnu „caku“ - kada vas u desnoj traci na autoputu uspori vozilo ispred, već sa aktiviranjem pokazivača pravca, dakle pre nego što se prestrojite u levu „čistu“ traku, automobil počinje lagano da ubrzava prema zadatoj brzini. Sa tom funkcijom preticanje je dosta tečnije i brže. Osim toga, adaptivni tempomat se odličnim pokazao i u gradskom režimu gde radi do potpunog zaustavljanja. A čak i sam pokreće vozilo u stani-kreni režimu pod uslovom da ne stojite u mestu duže od tri sekunde. U suprotnom potrebno je pritisnuti pedalu gasa kako bi se opet aktivirao.
Sve novotarije koje je doneo Clio pete generacije, uz proverene vrednosti, među kojima su i nadaleko čuvena francuska udobnost, daleko podižu lestvicu za rivale u B segmentu. Prodaja novog modela u Srbiji počinje u septembru, kada će biti poznate i cene. Ono što nezvanično saznali jeste da će biti za oko 1.500 evra skuplji od starog modela koji će, inače, nastaviti sa prodajom još neko vreme.
Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed
(Telegraf.rs/Uroš Dedić/TopSpeed)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Boki
Dobre stvari ne treba menjati, u ovom slučaju izgled. Bravo za Reno!
Podelite komentar