TEST Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupe: Potpuno novi SUV doživljaj
Znate onu priču o Buridanovom magarcu? Eh, taj poslovično poznati, neodlučni svat se navodno nalazio podjednako udaljen od dva plasta sena i nije mogao da se opredeli ka kojem da krene, te je zbog toga gladovao!?
Francuski filozof iz 14. veka, Žan Buridan je ovaj primer konflikta ličnosti u smislu dvostrukog privlačenja koristio da bi dokazao da slobodna volja deluje na osnovu motiva, a kada su oni izjednačeni dolazi do paradoksa, tj. nemogućnosti donošenja odluke.
Ostaviću ovaj ironičan primer teze o slobodi volje sada po strani i fokusirati se na restilizovani GLC. Međutim, na promociji u okolini Frankfurta, Mercedes-Benz je predstavnicima medija ponudio da testiraju gotovo kompletnu familiju, koja broji ni manje ni više nego 24 modela!
E sad, to više nije konflikt dvostrukog privlačenja, već „višestrukog“, mada, realno, glavnu dilemu predstavlja izbor između klasičnog SUV-a GLC ili njegove „kupe“ verzije?! Tu je, srećom, i jedan model koji razrešava sve dileme - Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupe! I tačka! To je to! Ili možda nije?
Iako je GLC samo četiri godine na tržištu i za to vreme je postao najpopularniji SUV model Mercedesa, to ne znači da mu sada nije bila potrebna restilizacija. Promene dizajna eksterijera nisu tako upadljive i ogledaju se u novim branicima napred i nazad, potom rešetkama hladnjaka i redizajniranim, nekako pljosnatijim, LED prednjim i zadnjim svetlosnim grupama, te hromiranim lajsnama ispod vrata.
Pa onda, ova AMG verzija ima još drugačiji „gril“ iz jednog dela, sa hromiranim detaljima, koji neverovatno podseća na AMG GT R. Tu je još i spojler na vratima prtljažnika, drugačiji zadnji branik sa difuzorom, udvojenim trapezoidnim završecima izduvnog sitema od 90 mm i još hroma... I onda točkovi od 21 inča!
Sve to deluje još više sportski nego pre, čak i da nije u pitanju „kupe“. No, „kupe“ je svakako i dinamičniji i elegantniji nego „ovaj drugi“... I tako ću ga u daljem tekstu zvati, jer za mene je „kupe“, ipak, „prvi“. Konačno, moj tekst, moja pravila, moja slobodna volja!
Enterijer je u oba slučaja isti. Materijali i završna obrada su na nivou koji se ovde očekuje, a tu je i sada već poznati MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotejment sistem koji stalno upoznaje i „uči“ vaše navike... I znate već ono da sa njim „priču“ započinjete sa „Hej Mercedes“ pa kažete šta vam je na duši.
Ako vam je to mrsko postoji mogućnost upotrebe određenih komandi uz pomoć gestova ili onako, po „starinski“, na dodir na ekranu dijagonale 7 ili 10,25 inča, kao što je u ovom slučaju. Na centralnoj konzoli je i podloga osetljiva na dodir, tako da nije potrebno da „prljate“ ekran, jer u unutrašnjosti ima već dosta sjajnih i površina osetljivih na prljanje, tako da je poželjno imati krpu stalno pri ruci.
Kod AMG verzije instrument tabla je potpuno digitalna, dijagonale 12,3 inča sa mogućnošću tri prikaza: Classic, Progressive i Sporty. Tu je i poseban AMG meni, koji sportski doživljaj podiže na još jedan viši nivo, budući da ima podmenije Warm-up, Setup, G-Force i Engine Data, značajne za dalja dodatna podešavanja vozila kada je u pitanju AMG TRACK PACE.
Novi GLC ima i novi upravljač, baš kao i ova AMG verzija. Samo što je ovde on izrazito sportski dizajniran i po obliku i po rasporedu komandi, baš kao i upotrebljenim materijalima. Presvučen je posebnim DYNAMICA mikrofiber materijalom i napa kožom, a galvanizovane „poluge“ automatskog devetostepenog menjača smeštene su iza njega.
Na volanu su, praktično, sve ostale najvažnije komande, uključujući i dve male površine osetljive na dodir, mada nisu jedine?
Iznad zaravnjenog donjeg dela, kod S verzije AMG-a, postoje još dve komande za dodatna podešavanja. Levo za tvrdoću amortizera i prigušenje/pojačanje zvuka izduvnog sistema, a desno rotaciona komanda izbor jednog od šest modova vožnje Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual i RACE, kao i selekciju dodatnog AMG DYNAMICS programa Basic, Advanced, Pro i Master. Uh!
Ne zvuči jednostavno, a još kad samo pomislite da sve ovo treba da upotrebite u vožnji, onda vam je jasno zašto se na ovaj SUV treba navikavati postepeno! To je ta, slobodna volja... Ipak, nije sve tako strašno komplikovano. Eto sedišta su jednostavna ili barem tako izgledaju?! Deluju, zapravo, jednostavno, kao prava sportska, ali nisu „spartanska“.
Naprotiv! Veoma su udobna i što je još važnije imaju odlične bočne oslonce, te izuzetno dobro obuhvataju tela vozača i suvozača prilikom dinamične vožnje. A da je Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupe dinamičan, dinamičan je. I agilan, ali istovremeno i stabilan! Ipak, vratimo se voznoj dinamici... On je trenutno zvanično najbrži SUV na stazi Nurburgring, koji je Nordschleife, tj. Severni krug, obišao za 7 minuta 49,369 sekundi!
On je za sada i jedini SUV Mercedesa sa V8 biturbo motorom. A upravo taj moćni agregat je proglašen za “Motor godine u 2019.” Ima radnu zapreminu od 3.982 ccm iz koje se dobija 510 KS u području između 5.500 i 6.250 o/min. Maksimalni obrtni moment iznosi 700 Nm i na raspolaganju je u rasponu od 1.750 do 4.500 obrataja u minuti.
Ova sirova snaga se preko AMG Speedshift MCT 9G, tj. devetostepenog automatskog menjača i pogona 4x4, poznatijeg kao „firmatik plus“ (4MATIC+) prenosi na sva četiri točka.
A, kako ide? Brutalno, ali baš brutalno! Pogotovo kada imate u vidu da je ovo SUV. Izuzetno je agilan i ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 3,8 sekundi, dok je maksimalna brzina 280 kilometara na čas. Znam... Ima i boljih rezultata od ovih, ali lakoća sa kojom ovaj „prvi“ to obavlja je impresivna.
Deo tajni o agilnosti i stabilnosti nalazi se u priči AMG DYNAMICS tj. onih šest, već spomenutih modova vožnje. Međutim, samo „S“ modeli imaju onaj šesti RACE mod. I samo oni imaju program Master u kojem možete potpuno isključiti elektronsku kontrolu stabilnosti (ESP), a ne samo „uspavati“ (ESP SPORT Handling Mode), pa tako i iskusiti pravu, prirodnu, voznu dinamiku.
Balans vozila je odličan i kroz krivine prolazi kao da nije SUV. Lako ga je precizno postaviti i voditi kroz zaokret. Naravno, deo zasluga za dobru trakciju i dinamiku pripada i elektronski kontrolisanom diferencijalu zadnje osovine, koji smanjuje proklizavanja unutrašnjeg točka u krivini, bez intervencije, odnosno pomoći kočionog sistema.
Tu je i posebna „poslastica“ za one baš sportski nastrojene vozače, koji vole da im prilikom ubrzanja ni obloge na podu ne ostanu na mestu. Kada isključite svu elektroniku, dakle ESP i aktivirate program RACE i Master, te izaberete DRAG RACE mod tada na displeju možete da vidite i detaljne podatke o vašem učinku! Pored G sile i koliko procenata „gasa“ ili „kočnice“ koristite, računar meri i vreme i distancu ubrzanja, odnosno usporenja.
Sve u svemu, po tim podacima uspeo sam da nadmašim i onaj fabrički deklarisani podatak sa rezultatom od 3,71 sekundu do „stotke“, za šta mi je bilo potrebno tek nešto više od 55 metara... S obzirom na odlične kočnice koje ovaj „prvi“ ima, moguće je u stotinu metara ubrzati od 0 do 100 km/h i potpuno se zaustaviti, što je, priznaćete, odlika samo pravih sportskih automobila!
Takođe da napomenem da je devetostepeni automatski menjač moguće prebaciti u manuelni mod upotrebom posebnog dugmeta na centralnoj konzoli, koje se nalazi odmah do prekidača kojim možete i tu regulisati voznu dinamiku. Tada promene stepena prenosa zavise od programa vožnje, ali i od volje vozača te AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupe ostaje u izabranom stepenu prenosa, te nema „samoinicijativne“ promene na više, već se ide do limitatora broja obrtaja.
Naravno, kod promene stepena prenosa na niže, čuje se odgovarajući zvuk, koji se po potrebi može prigušiti ili pojačati... Ja sam, svakako, izabrao onu prvu opciju, jer čemu onda sve ovo, ako se ne koristi?!
U okviru promocije GLC familije u okolini Frankfurta, deo test vožnji organizovan je i na terenskom poligonu ADAC Off-Road centra u mestu Baušhajm. Organizator je za tu priliku pripremio model Mercedes-Benz GLC 300 d 4MATIC sa dodatnim paketom Off-Road Engineering, vazdušnim oslanjanjem i dizel motorom od 245 KS i 500 Nm.
To znači da vozilo ima dva off-road programa, u zavisnosti od težine terena, odnosno da li je podloga rastresita Off-Road (pesak, šljunak, blato, sneg itd.) pa je potrebno i izvesno proklizavanje točkova bez ograničavanja snage i tvrda Off-Road+ (kamenje), gde je potrebna dobra trakcija i intervencija elektronike. Uz to, GLC je imao i AIR BODY CONTROL i vazdušno oslanjanje pomoću kojeg se karoserija podiže dodatnih 50 mm, pa klirens iznosi 245 mm. Dubina vodene prepreke koju ovaj SUV može da savlada je 300 mm. Prilazni ugao je 30,8 stepeni, a odlazni 24,9.
Bez problema, ukoliko podloga to dozvoljava i sa potpuno standardnim pneumaticima na kojima se vozi i po asfaltu, restilizovani kompaktni SUV popeće se uz uspon do 70 stepeni. Na poligonu najveći ugao postavljene prepreke bio je 62 stepena, što se pokazalo i na centralnom displeju. Na istom mestu se prezentuju i informacije o nagibu vozila, pa je tako maksimalni bočni nagib koji GLC može da podnese bez prevrtanja 35 stepeni. Tokom naše vožnje najveći ugao iznosio je 33 stepena. Istovremeno, na displeju se prikazuje i „angažovanje“ komande gasa i kočnice izraženo u procentima.
Da bi vozaču posao bio značajno olakšan, a preglednost iz vozila mnogo bolja brine se čitav sistem kamera koji osmatra situaciju u krugu od 360 stepeni. Vozač na centralnom displeju može da selektuje tačno kameru koju želi ili koja mu je u tom trenutku neophodna, a može i da ima prikaz pretpostavljene putanje vozila bilo da se kreće napred ili nazad.
Tu je i sistem Hill Holder, odnosno elektronske kočnice koji u intervalu od jedne sekunde zadržava GLC na usponu bez kretanja u nazad, kako bi vozač imao dovoljno vremena da nastavi u napred. Čak i ukoliko se to dogodi tu je regulator brzine spuštanja niz strminu (DSR), koji se može koristiti i kada se vozilo kreće prema napred, ali i u veoma neprijatnim situacijama kada klizi unazad i kada je potrebno upravljati, a ne blokirati kočnicom točkove napred! Uz sve ove sisteme GLC postaje mnogo upotrebljiviji, tako da se pored asfalta može koristiti i prilikom manje zahtevnih izleta u prirodu, što će svakako obradovati one dinamičnog životnog stila.
Neka mi niko ne zameri što nisam spomenuo sve one inteligentne bezbednosne sisteme u okviru PRE-SAFE PLUS paketa, kao i one koji asistiraju vozaču i čine vožnju bezbednijom. Ima tu zaista korisnih „pomagala“, ali i nekih kojima baš ne vidim svrhu. Pogotovo ne, ako se odlučite za ovu top verziju i onda se „otimate o volan“ sa računarom koji bi da kroz aktivno upravljanje (Active Steering Assist) vozi umesto vas?!
A opet, sve je to stvar slobodne volje i one dileme sa početka... Čovek treba da se odluči šta želi u životu, pa i šta želi od automobila? Treba da na osnovu toga donese odluku, u ovom slučaju recimo, da li izabrati ovaj „prvi“ ili onaj „drugi“... GLC Coupe ili samo GLC? No, onda tu ima još pitanja i potpitanja... Koji nivo opreme, kombinaciju materijala, boja, konfiguraciju sa 5 ili 7 sedišta, dizajn točkova i upravljača itd. I ima još... Vrstu oslanjanja, standardno pasivno ili elektronski kontrolisano aktivno ili pak vazdušno?
I na kraju, mada nikako najmanje važno, a to je vrst pogona... Za ovaj model u ponudi je čak šest motora, što benzinskih, što dizel, kao i plag-in hibrid i verzija sa gorivim ćelijama. Na to treba dodati i mogućnost izbora pogona na zadnjoj osovini, na sva četiri točka permanentno ili sa varijabilnom distribucijom snage? Mogućnosti je zaista mnogo. Mercedes-Benc kaže da su u ponudi čak 24 modela...
I sad, ka kojem „plastu sena“ krenuti? Ja tu nemam problem i moja slobodna volja je jasno izražena!
Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed
(Zoran Živkov/TopSpeed)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Ika
Mercedes Benz+Amg=savrsenstvo!!!
Podelite komentar