Test: Išli smo na dalek put Toyotom RAV4 2.5 Hybrid i dobili mnogo više od očekivanog (FOTO)
Redakcija magazina Top Speed testirala je Toyotu RAV4 2.5 Hybrid, a utiske ove vožnje prenosimo u celosti:
Četiri čoveka sa dosta prtljaga spremaju se za duži put, tačnije višednevnu vožnju auto-putevima Evrope, sa tek malo prolazaka kroz gradsku gužvu. I sad treba izabrati vozilo u skladu sa ovim... Koje? Ranije bi odmah rekli da bi idealan izbor bio neki karavan, naravno, sa dizel motorom. Dobro, može i SUV... Važno je da bude prostran, tj. komforan, ali i ekonomičan.
Međutim, vremena su se promenila, tehnika je napredovala i motori više ne troše onoliko goriva kao nekad, pa je poželjno i korigovati stavove. Pogotovo ne treba „robovati“ predrasudama! Zato, kada nam je za putovanje do Nemačke, tačnije Nirburgringa i nazad, ponuđen RAV4, pa uz to sa hibridnim pogonom, našli smo se u dilemi... Jedini ko je zdušno podržavao ovu ideju bio je kolega koji je nedavno vozio isti model na promociji u Španiji?!
On nas je ubeđivao da ovaj SUV Toyote srednje veličine, zapravo, nudi mnogo više mesta nego što možemo i da pretpostavimo, a da je po pitanju komfora japanski proizvođač napravio ozbiljan korak napred. I OK, tu argumentaciju smo prihvatili, ali i dalje je u našim mislima sporna bila kombinacija četvorocilindarskog benzinca od 2,5 litra radne zapremine i elektro-motora, ukupne snage 218 KS, CVT menjača i činjenice da konstantno sa sobom nosimo težinu baterije ekvivalentnu još jednom prosečnom putniku! Priznaćete, to baš i nisu neki preduslovi za ekonomičnu vožnju, pogotovo na auto-putu...
Na kraju, preovladala je novinarska znatiželja - hajde baš da probamo... Da vidimo koliko će Toyota RAV4 2.5 Hybrid sa pogonom na prednje točkove „spržiti“ goriva?! Uostalom, partner u ovom poduhvatu nam je kompanija MOL Serbia pa će to biti donekle i izazov za njihovo EVO Plus gorivo sa aditivima, konkretno EVRO premijum BMB 95.
I tako, nekoliko dana kasnije, ukrcavamo se u RAV4, zvanično SUV Toyote „srednje veličine“... Subjektivni utisak je da ova peta generacija deluje još prostranija i veća, ali zapravo nije duža! U odnosu na prethodnika, dakle ne onaj prvi model iz davne 1994. godine, ovaj je kraći za 5 mm, mada ima 30 mm veći međuosovinski razmak. I širi je za 10 mm, a opet isto toliko i niži. Sad, ma koliko ove izmene proporcija delovale minorno, utisak o ovom SUV je sasvim drugačiji... Pogotovo, ako se u obzir uzme i njegov dizajn!
Svi se sećamo kada je novi, ambiciozni direktor japanskog proizvođača, Aikido Tojoda rekao da Toyota više neće praviti „dosadna“ vozila. I RAV4 je zaista potvrda toga. Izgleda sasvim dobro, iako ima tu još onih „oštrih“ formi, kao da je u procesu oblikovanja korišćena katana. No, to ne smeta, jer ako neko ima pravo da bude agresivan u ovom segmentu i da nameće trendove, onda je to upravo ovaj kompaktni SUV koji prodat u više od 9 miliona primeraka širom sveta. U svakom slučaju, pojava je nova i sveža i prija...
Ono što posebno prija je to da se Toyota prilikom izmena nije zaustavila samo na spoljašnjosti. TNGA (Toyota New Global Architecture), odnosno nova tzv. GA-K platforma sa mnoštvom standardizovanih elemenata, koja je donela i širi trag točkova i povećan klirens, omogućila je inženjerima i više slobode u radu sa enterijerom.
Tako vozač sada sedi 15 mm niže, što je, verovali ili ne, doprinelo povećanju komfora. Najpre, njegovo vidno polje je prošireno i ka napred i bočno, jer su i spoljašnji retrovizori malo spušteni, a „A“ stubovi nešto tanji. Potom upravljač ima veću amplitudu pomeranja za 50 %, što je inače do sada bila jedna od glavnih zamerki, baš kao što je i digitalna instrument tabla je pozicionirana nešto niže.
Onda je prostor pozadi povećan za 40 mm u širinu, a ima ga i dovoljno ispod sedišta, upravo toliko da se normalno mogu „podvući“ stopala. I ugao naslona zadnje klupe se može menjati, kako bi se putnicima povećao komfor sedenja, a zadnja vrata se sada otvaraju pod većim uglom tako da je olakšano ulaženje, odnosno izlaženje iz vozila.
Prtljažnik je, takođe, povećan na našu veliku radost... Dublji je za 65 mm i njegova zapremina iznosi 580 litara. Budući da preklapanje zadnjih sedišta ne dolazi u obzir da bi se dobio dodatni prostor od čak 1.690 litara, možemo ići „u visinu“ do 1.189 mada ni toliko neće biti neophodno. RAV4 je „progutao“ sav naš prtljag bez većih problema!
Toyota je unapredila i komfor sedenja... Sedišta, odnosno onaj sedalni deo kod vozača i suvozača više nije tako kratak kao što je nekada bio, tako da i ljudima višeg stasa noge „ne vise“. Samim tim nema ni nepotrebnog zamaranja.
Zapravo, više nas je zamorilo „neobjašnjivo“ čekanje na granici sa Mađarskom na taj ulazak u EU! Srećom, siti mi, jer smo posetili i Fresh Corner na benzinskoj stanici MOL kod Horgoša, a sit i RAV4. I šta nas briga. Mobilni uređaji povezani sa vozilom i omiljena muzika, interni WiFi, a za svaki slučaj tu je čak pet USB priključaka. Ako ni zbog čega drugog onda bar za punjenje baterija mobilnih telefona na ovaj način, mada je tu i velika indukciona podloga...
Kilometri prolaze, a Toyota sa lakoćom održava krstareću brzinu uobičajenu za auto-put. Adaptivni tempomat je od velike pomoći, baš kao i najaktuelnije informacije o stanju u saobraćaju. Sad, grafika navigacionog sistema možda i nije najlepša, ali sve radi, što je za nas koji dolazimo iz zemlje gde gotovo ništa ne funkcioniše kako treba, poseban doživljaj. Ipak, svi smo sa nestrpljenjem očekivali prvo dolivanje goriva...
Ono bi trebalo da pokaže kolika je realna potrošnja jednog ovakvog SUV-a sa hibridnim pogonom. Ono na poslednjoj benzinskoj stanici u Srbiji, takozvano „kontrolno“ ukazalo je na 7,3 litara, ali tu je bilo mnogo kombinovane vožnje...
Nastavljamo dalje, a nivo goriva ne pada očekivanim tempom, već, naprotiv, mnogo sporije!? Prošli smo Budimpeštu, izašli smo iz Mađarske, zaobišli Beč i tek pred samu granicu sa Nemačkom, kod mesta Pasau, „upalila“ se rezerva... Odmah se zaustavljamo na narednoj pumpi i tu sledi veoma prijatno iznenađenje. U rezervoar, inače zapremine 55 litara, ne možemo da uspemo više od 45,9 litara! A prešli smo 675,2 kilometara, što znači da prosečna potrošnja jedva da prelazi 6,7 litara na 100 kilometara. To je, imajući u vidu četiri osobe i pun prtljažnik, odličan rezultat.
U drugom „stintu“ smo uveliko prošli Frankfurt, a mogli smo još i dalje, jer je neposredno nakon posete pumpi bord-kompjuter pokazao domet od 763 kilometra, nego se ukazala povoljna prilika za dolivanje goriva i pranje. I tako su svi naredni odlasci na pumpu bili ne tako učestali, čak i onda kada smo od ove Toyote „zahtevali“ da prati Aston Martin!
Dakle, novi četvorocilindarski redini benzinski agregat od 2.487 ccm radne zapremine, koji zajedno sa elektro-motorom od 88 kW daje ukupno 218 KS nije veliki potrošač, kao što bi se u prvi mah moglo naslutiti. Naprotiv! Pri tom, performanse nisu žrtvovane, jer 221 njutnmetar maksimalnog obrtnog momenta je prisutan u rasponu između 3.600 i 5.200 obrtaja u minuti, a snaga se preko tzv. Direct Shift CVT menjača sa kontinuiranom transmisijom i šest stepeni prenosa, isporučuje na točkove napred.
Na nagle pokrete desne noge, tj. dodavanje gasa ne reaguje tako žusto, ali to opet, zavisi od moda vožnje u kojem se nalazi - „eko“, „normal“ ili „sport“. U svakom slučaju, benzinski motor će se prvo oglasiti, pa će onda malo zadrhtati, ali će RAV4 2.5 Hybrid u sasvim razumnom vremenu od 8,4 sekunde ubrzati do „stotke“. Maksimalna brzina od 180 km/h je OK, mada na nemačkim „autobanovima“ nije za najbržu traku...
Uostalom, i dalje se nameće pitanje koliko je ovo vozilo za auto-put? Kao i svaki hibrid, otvoreni put i velike brzine nisu njegov teren... Osim ako naiđete na pojavu u Nemačkoj znanu kao „štau“. To je saobraćajna gužva i čekanje iz različitih razloga u kilometarskim kolonama koje mile ili stoje. E tu, Toyota RAV4 2.5 Hybrid izvlači još jedan od svojih aduta, a to je - EV mod! Pogon isključivo na struju. I na taj način dok se nečujno krećete crpeći energiju iz baterija, a benzinski motor je isključen, vi zapravo ostvarujete uštedu.
U ostalim situacijama potrebno je malo prilagoditi stil vožnje. Treba izbegavati nagla ubrzanja i kočenja. U savremenom trkačkom žargonu bi se to reklo „more coasting“ ili više vožnje uz upotrebu inercije... A za inerciju je potrebna masa i ovaj SUV je svakako ima. Čak 1.590 kilograma, koje treba imati u vidu i prilikom vožnje po krivinama.
Promene smera su tačne i trim oslanjanja je dobro odmeren, tako da velikog bočnog naginjanja nema. No, kada vozač pretera sa brzinom, prvo se javlja podupravljanje, koje se, doduše, lako može kontrolisati. Ono na šta vozač nema uticaj je nešto snažnije servo-pojačanje upravljača... Zbog toga se stiče utisak da je volan previše „lagan“, a zapravo je RAV4 pravljen više po ukusu američkog i azijskog tržišta, nego evropskog.
Bez obzira na sve to, ovaj SUV je i tih i komforan, a opet dovoljno dinamičan, a što je najvažnije i sasvim ekonomičan, tako da je u potpunosti ispunio naše zahteve. Računajući i povratak u Beograd istim putem preko Austrije i Mađarske, odnosno pređenih 3.275,7 kilometara u različitim uslovima vožnje, RAV4 2.5 Hybrid je sa prosečnom potrošnjom od 6,9 litara na 100 kilometara pokazao da su naša strahovanja u vezi potrošnje goriva bila neopravdana.
Dakle, tehnika je danas toliko napredovala da i SUV sa benzinskim motorom veće zapremine, tj. hibridnim pogonom može itekako da bude pogodan za duga putovanja.
Udoban i sasvim solidno opremljen u paketu Style, sa panoramskim staklenim krovom i standardnim Toyota Safety Sense paketom aktivne sigurnosne opreme, panoramskim krovom, a po ceni od 39.400 evra, on sasvim racionalno koristi gorivo, tako da ono što bi potencijalno mogla da bude mana, zapravo pretvara u vrlinu, čineći putovanje prijatnim iskustvom...
Toyota RAV4 2.5 VVT-iE Hybrid FWD
Karoserija: SUV, 5 sedišta; d x š x v 4.600 x 1.855 x 1.685 mm, međ. rast. 2.690 mm; zap. prtljažnika 580/1.189/1.690 lit, masa 1.590 kg
Motor: benzin, redni, 4 cilindra, 2.487 ccm, 218 KS; 221 Nm pri 3.650 - 5.200 o/min, elektromotor 120 KS, 202 Nm
Transmisija: automatska, šestostepeni CVT, pogon napred
Ogibljenje: napred MacPherson; nazad udvojena trouglasta ramena
Kočnice: samoventilirajući diskovi 328 mm napred, puni diskovi 317 mm nazad
Pneumatici: 225/60 R18
Performanse: 0 - 100 km/h za 8,4 s; 180 km/h; 4,6 l/100 km; emisija CO2 105 g/km
Cena: 39.400 evra
(Telegraf.rs/Zoran Živkov/Topspeed.rs)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Vojislav
Potrosnja ok,ali sve ostalo,mogao Japanac da se malo vise potrudi za 40.000 eura. Pre svega mislim na unutrasnje osvetljenje,na bucnost pri dodavanju gasa,itd... vec sam dosta toga rekao uvozniku,gde sam auto kupio.
Podelite komentar
Mihailović
Vozio sam RAV 4, kupi ga onaj ko se za.... previše tvrd na cesti
Podelite komentar