Vozili smo Audi Q3 i BMW X1 da vidimo koji je bolji - evo šta smo otkrili
Odavno je postalo evidentno kolika pomama vlada za SUV vozilima, pa već postaje „izlizano“ detaljno objašnjavati kako i zbog čega je došlo do toga da ona sada budu zastupljena u svim segmentima, veličinama i podkategorijama. U najkraćem – tržište se pokazalo kao nezasito kada su u pitanju ovakva vozila. Ako se nakratko vratimo na sam početak, setićemo se kako su BMW, sa „X“, i Audi, sa „Q“ modelima, postepeno „bacali u vatru“ svoje adute i to su dugo činili po sistemu od najvećeg ka najmanjem.
U borbu za kupce najpre su se uključili veliki X5 i Q7, a njihov ogroman uspeh i popularnost pogurali su dolazak X3 i Q5, da bi zatim njihovim stopama krenuli i X1 i Q3. U međuvremenu su nastale i razne kupe varijacije, odnosno ultimativni modeli poput X6 i Q8. Dokle će u budućnosti dobaciti ova igra brojeva, ostaje da se vidi…
Ovde su u našem fokusu dva modela koja se svrstavaju u kompaktni SUV segment u pravom smisli te reči. Sa dužinom ispod 4,5 metra, koncipirani su kao vozila ne prevelika za svakodnevnu vožnju u urbanim sredinama, koja sa sobom neminovno „vuče“ manevrisanje u skučenom prostoru te pronalaženje parking prostora. Istovremeno, kao predstavnici SUV forme, ona moraju držati do robusnog izgleda ukrašenog dinamičnom formom i pritom ne smeju izneveriti apetite korisnika u pogledu prostranosti i funkcionalnosti. A kada se igra podigne na premijum nivo, onda se očekuje da sve bude propraćeno što boljim kvalitetom izrade, voznim svojstvima i pratećim tehnologijama…
Možda će se nekome učiniti da je ovo neravnopravna borba jer je Audi Q3 potpuno svež i tek je započeo tržišni ciklus u novoj, drugoj generaciji, dok je BMW-ov X1, takođe u drugoj generaciji, ušao u četvrtu godinu, a ovih dana zvanično je predstavljena i redizajnirana verzija. No, i jedan i drugi model su u aktuelnoj ponudi pa svakako ima mesta za njihovo poređenje. Takođe, postoje odstupanja u vrsti agregata i pogona tako da ovde imamo duel između benzinca i dizela iste snage.
Za početak, red je da se osvrnemo na vizuelni nastup. Oba rivala ističu privlačan dizajn, ozbiljno su se udaljila od svojih prethodnika i takođe su značajno porasla. Audi u prvi plan stavlja osmougaonu masku hladnjaka po najnovijim dizajnerskim smernicama iz Ingolštata, koja daje „oštar izraz lica“ dok su se za dinamičnu formu pobrinuli „napumpani“ bokovi i nešto niža linija krova.
BMW, kao i svi drugi modeli sa plavo-belim propelerom, izgleda agresivno zahvaljujući neizostavnim velikim „bubrezima“ i upadljivim uvodnicima vazduha. Utisak je da Audi deluje nešto „napumpanije“ te robusnije, dok je X1 sa izduženim linijama elegantniji. U svakom slučaju, „Bavarac“ se sjajno nosi sa godinama i ne deluje nimalo „bajato“, iako je tri i po godine stariji.
U unutrašnjosti je već druga priča. Sa opcionim virtuelnim kokpitom koji sačinjavaju digitalna instrument tabla od 12,3 inča te centralni displej od 10,25 inča, Q3 u punom sjaju apostrofira nove tehnologije. Ovi ekrani ne samo da izgledaju moderno, već pružaju uvid u mnogobrojne funkcije i parametre vožnje, a posebno se ističe mogućnost personalizacije kroz veliki broj kombinacija prikaza.
Sa druge strane, X1 poseduje klasično rešenje sa analognim instrumentima, koji su pravi BMW-ovski, sa dva velika kružna merača. Svakako da bi utisak bio povoljniji da je centralni displej veći od 6,5 inča i da je automobil opremljen navigacionim uređajem, što nije bio slučaj. Evidentno je da u kokpitu Audi pravi značajnu razliku i odnosi prednost u odnosu na BMW, ali samo kada je reč o savremenim tehnologijama.
U pogledu prostranosti i funkcionalnosti, nekih većih odstupanja i nema. Oba automobila nude sasvim dovoljno prostora za četiri odrasla putnika, sitnice koje treba smestiti u kabini, ali i prtljag. Interesantno, oba su primenila istovetno rešenje kako bi profitirala u pogledu fleksibilnosti. Reč je o kliznoj zadnjoj klupi koja oslobađa dodatni prostor za noge na uštrb prtljažnika i obrnuto. Kod Q3 se ona može pomerati napred – nazad za 150 mm, a kod X1 za 130 mm.
Naravno, poseban ugođaj daju kvalitetni materijali i precizna završna obrada, tako da je premijum osećaj zagarantovan, sa ili bez najsavremenijih tehnologija, pa i nekih drugih opcionala. Pomalo iznenađujuće, nijedan, ni drugi automobil nisu opremljeni kamerom za vožnju unazad, već parking senzorima.
Zatim, kod BMW-a je „izostala“ takoreći obavezna navigacija, dok testirani Audi nema sistem upozorenja na sudar sa funkcijom automatskog kočenja u gradu, koji je, doduše i kod X1 opcija koju je sadržao testirani primerak. No, tu su neki drugi aduti koji automobile čine privlačnijim, kao što su sedišta u kombinaciji kože i alkantare (Audi), odnosno kože i štofa (BMW), kožni sportski upravljači, zatim „ful“ LED svetla…
Što se tiče pozicije sedenja, u Q3 su sedišta nešto komfornija dok ova u BMW-u, u kombinaciji kože i štofa, malo „prisnije“ obuhvataju telo. Pozadi je sedenje gotovo jednako udobno kao napred i kod jednog i drugog, s tim da u Audiju ima za nijansu više mesta za noge. U BMW-u su nisko izvedeni donji krajevi naslona sa zadnje strane i zbog toga stopala ne mogu da se podvuku ispod kada je sedište po visini spušteno do maksimuma.
Sa aspekta ergonomije nema se šta zameriti ni jednom ni drugom, sve komande su dobro raspoređene, sedi se povišeno, ali će optimalan položaj pronaći i oni koji preferiraju da im noge budu što više ispružene prema komandama gasa i kočnice. Pedale kvačila ovoga puta su izostale jer su modela na testu opremljena automatskim menjačima.
Audi je stigao sa oznakom 35 TFSI što znači da ga pokreće novi 1,5-litarski benzinski turbomotor od 150 KS, dok je za prenos upotrebljen sedmostepeni automatski S-tronic menjač sa duplim kvačilom, koji snagu šalje na prednje točkove. Na papiru identičnih 150 KS nudi X1 xDrive 18d i to iz dvolitarskog dizel motora uparenog sa osmostepenim automatskim menjačem i pogonom na sve točkove.
U pogledu performansi rivali su gotovo izjednačeni. Ubrzanje od 0 do 100 km/h, prema fabričkim podacima, kod oba modela traje 9,2 sekunde, što je sasvim pristojan rezultat. U vožnji je primetno da dizel nudi bolju elastičnost, što je i za očekivati s obzirom na to da raspolaže sa značajno većim obrtnim momentom – 350 njutnmetara, spram 250 Nm koliko daje 1.5 TFSI. Prilikom žustrog starta iz mesta uvideli smo da BMW stiče početnu prednost i održava je otprilike do 90 kilometara na čas, a negde na toj brzinskoj koti, Audi ga sustiže da bi zatim počeo da blago uvećava prednost.
U vožnji, benzinac je primetno tiši i uglađeniji, što je potpuno očekivano. Ali, to se odnosi samo na umeren tempo bez naglog i ubrzavanja, rečju, sve dok obrtaji ostaju u opsegu ispod 3.000. Kada se pak jače „stisne gas“, četvorocilindarski TSI nije toliko kultivisan i servira nešto glasnije note, a opet, to nisu oni prijatno reski tonovi kakve bi poželeli vozači sportske orijentacije. Generalno, kod X1 karoserija brže i preciznije odgovara na inpute preko upravljača.
Daleko od toga da Q3 iskazuje neko preterano naginjanje ili nesigurnost, pogotovo sa nižim, sportskim oslanjanjem, ali „Bavarac“ definitivno pokazuje više oštrine u krivinama, iako je dosta teži za nekih 100 kilograma. Svakako da bi, zbog BMW-ovog 4×4 pogona, razlika bila još izraženija da smo ih testirali po vlažnom i klizavom kolovozu. Ovako, po suvom, to se i ne oseti sve dok se tempo vožnje ne približi krajnjim mogućnostima automobila.
A, kako stoje stvari u pogledu potrošnje? Ako niste u potrazi za limitima i primenjujete normalan ritam vožnje, X1 18d xDrive će u gradu trošiti oko 7 litara, Q3 između 8 i 9 litara na 100 km. Tolika je otprilike razlika i u „miksu“ kada se kombinuje vožnja po gradu, magistralnom putu i auto-putu. Sa Audijem smo zabeležili prosek od 7 litara, dok je BMW na bord kompjuteru prikazivao dosta nižu prosečnu potrošnju – 5,3 litra. Ponovo se ispostavilo da ma koliko moderni bili, benzinci u pogledu ekonomičnosti još uvek ne mogu da pariraju dizelima, ne računajući malolitražne agregate do 1,0 litara zapremine.
To smo već znali odranije, a sada smo samo utvrdili gradivo. Isto tako, nije nas iznenadio ni odnos i raspored snaga na ovom uporednom testu. Audi odnosi prevagu baš tamo gde se i očekuje, a to je u enterijeru koji nudi zaista fenomenalan Virtual Cockpit te deluje daleko modernije i prijemčivije za mlađe generacije, odnosno kupce koji puno polažu na „high tech“ unutrašnja rešenja. Već po tradiciji, BMW se istakao preciznim upravljanjem i visokom voznom dinamikom.
Ono što je zajednička odlika oba automobila je – „jaka“ cena dodatne opreme opremu. Audi Q3 35 TFSI kreće od 29.929 evra, BMW X1 xDrive 18d od 32.990 evra, ali za taj iznos možete nabaviti oskudno opremljene modele sa ručnim menjačima. Testirani automobili, uprkos tome što nisu raspolagali mnogim opcionalima koje bi odabrala većina kupaca, završavaju daleko iznad 40.000 evra. Tačnije, Audi Q3 na 46.187 evra, a BMW X1 na 42.723 evra.
Detalje o specifikacijama, i finalnu ocenu oba modela nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Brana
Uvek AUDI!
Podelite komentar
Aleksandar Vasić
Kako mozete da poreidite kva dva modela? Q3 moze samo da se poredi sa X3 a ne sa X1...
Podelite komentar
Šone violinista
Oba automobila su sasvim dobra za moj ukus.
Podelite komentar