Test polovnjaka: Ford Fiesta VI - pouzdana, okretna, voli da troši (1.25 - 82 KS)
Naime, ova Fiesta proizvodila se od 2008. do 2016. godine, s tim što je početkom 2013. stigla redizajnirana verzija.
Naš primerak ima benzinski 1.25-litarski motor sa 82 KS. Proizveden je decembra 2011, ali se vodi kao 2012. godište. Ima ugrađen plin. Kupljen je nov u Srbiji.
Koliko se kvari Fiesta 1.25
Fiesta šeste generacije pokazala se prilično pouzdanom. Nema neke karakteristične skupe kvarove na koje se vlasnici najviše žale. Ovo važi generalno za čitav automobil, a motor u našem primerku je naročito na dobrom glasu.
Mnogi ga hvale. Dugotrajan je, izdržljiv i retko kada se javljaju neki „gremlini“ ispod haube. Dobro podnosi plin, ali uz ugrađenu tzv. kapalicu (za zaštitu ventila).
Dakle, što se tiče „kvarljivosti“, ova verzija Fieste je za preporuku.
Kvarovi i problemi
Serviseri se slažu da uz redovno održavanje može da pređe veliki broj kilometara bez većih, ozbiljnijih kvarova. Za motor iz naše Fieste kažu da je pouzdan.
Sistem oslanjanja je takođe prilično otporan na naše puteve. Naravno, vremenom stradaju uobičajeni elementi vešanja kao i kod svih drugih automobila.
Teško je predvideti koliko će šta da izdrži, pošto sve zavisi od stanja puteva po kojima se vozi, veštine i volje vozača da izbegava udarne rupe i šahtove, strpljenja prilikom prelaska ležećih policajaca, načina penjanja na ivičnjak...
Neobični zvukovi iz upravljačkog sistema, naročito kada se mota volan pri niskim brzinama, npr. prilikom parkiranja brinuli su mnoge vlasnike. Ispostavilo da to nije bio veliki tehnički nedostatak i da bezbednost nije bila ugrožena.
Bar je tako tvrdio proizvođač. Ford je to besplatno sređivao u sklopu garancije.
Ovo su podaci sa stranih tržišta. Ne znamo kakva je bila situacija sa primercima prodatim kod nas i sa konkretno ovim primerkom koji je na našem testu. Uglavnom, mi nismo primetili nikakve zvukove.
Malo smo istraživali ovu temu i saznali da se problem uglavnom rešava podmazivanjem teleskopskog vratila upravljača i zamenom jednog šrafa – naravno, ukoliko nije došlo do nekog oštećenja.
Fordovi servisi dobili su konkretno uputstvo u vezi rešavanja ovog problema, pošto je uočeno da se relativno često dešava.
Uzrok? Neki kažu da je reč o fabričkom propustu, što je verovatno istina, pošto se malo ko od vlasnika žalio da se nakon podmazivanja problem vratio.
Međutim, izgleda da neobični zvukovi mogu da imaju i drugi izvor. Neki mehaničari kažu da je problem (bio) u gornjem kardanskom zglobu na vratiluupravljača. Ili nije bio podmazan u startu ili mazivo vremenom „nestane“ zbog toplote iz električnog servo pojačivača... Stoga on počne da on krcka i izaziva neprijatne zvukove.
Neki su uspevali ovo da reše u „uradi sam“ stilu rastavljanjem i podmazivanjem tog zgloba, ali ponekad je potrebna kupovina novih delova.
Od drugih kvarova, zabeleženo je da otkazuju anlaser i bobina. Pojavljuju se masne naslage na manžetni poluosovine do menjača, čemu je uzrok potrošen semering. Ukoliko dođe do toga, a nema ozbiljnijeg curenja ulja, nema razloga za paniku mada bi to trebalo preventivno srediti.
Vlasnici su se žalili i na to da nije radilo punjenje multimedijalnih uređaja koji su bili spojeni USB kablom. Problem je rešavan ažuriranjem softvera automobila.
Tu je i „cviljenje“ opruge kvačila, što je izgleda bilo najviše izraženo kod modela proizvedenih 2009. godine. Odlepljivanje kedera se takođe dešava. Uglavnom mogu da se zalepe nazad bez problema.
Performanse i potrošnja
Motor od 1.242 kubika razvija 82 KS pri 5.800 o/min i 114 Nm pri 4.200 o/min. Prema fabričkim podacima do 100 km/h može da ubrza za 13,3 sekunde.
Nije impresivno, ali za svakodnevnu vožnju sasvim dovoljno. Ipak je Fiesta teška manje od tone (oko 970 kg). Kada se potera u više obrtaje, motor postaje prilično bučan, ali tada se budi i sportski duh ovog automobila.
Može da se uživa u krivinama bez potrebe za jačim motorom. Menjač je precizan, lako se rukuje njime i nema previše duge hodove ručice.
Maksimalna brzina je 168 km/h, ali više vam ni ne treba. Ograničenje brzine na auto-putu u skoro svim zemljama je 120 km/h ili 130 km/h.
Potrošnja je „problematična“ - u zaista velikoj meri zavisi od načina i uslova vožnje. Može da se prođe sa 6,5 l/100 km benzina ako se vozi sa laganom nogom na gasu i ako je veći deo vožnje van gradske gužve.
Međutim, ako se više vozi po gradu uobičajenim tempom, potrošnja ide do oko 8 l/100 km. Na auto-putu pri brzini od 120 km/h troši oko 8,5 l/100 km. A čisto gradska vožnja? Recimo oko 8-9 l/100 km benzina.
Pošto ovaj auto ima plin, na potrošnju benzina iz prethodnog paragrafa možemo da dodamo 10% do 20% i dobićemo okvirnu potrošnju plina.
Još jednom rušimo iluziju mnogih vozača da mali motor obavezno donosi malu potrošnju, čak i kad se vozi oštrije ili po gradu.
Vozne osobine i udobnost
Kada je oslanjanje u pitanju, napravljen je dobar kompromis između udobnosti i voznih osobina. Dinamičnost Fieste u vožnji potpuno je u skladu sa njenim sportskim izgledom.
Upravljač ima „čisto“ električni servo. Relativno je lagan, ali to ne smeta kod brzih prolazaka kroz krivine. Dobro je podešen, direktan je i relativno dobro prenosi situaciju ispod prednjih točkova.
Kočnice su solidne, mada će se neki razočarati zbog toga što pozadi ima doboše. Ovde treba napomenuti da i automobili sa doboš kočnicama pozadi mogu vrlo dobro da koče.
Naime, prilikom oštrog kočenja veliki deo mase prebacuje se na prednjetočkove, pa prednje kočnice u stvari „dobijaju“ najveći teret koji moraju da zaustave. Zbog toga su dobre kočnice napred mnogo važnije.
Naravno, ovde su u pitanju polovni automobili. Stoga kočenje zavisi od auta do auta - koje su zamenske pločice stavljene ukoliko nisu stavljene originalne iz prve ugradnje, isto kao i paknovi. To važi i za diskove u slučaju da su menjani. Ne zaboravimo da i kod efikasnog kočenja ogromnu ulogu igraju gume, pa i amortizeri, odnosno njihov kvalitet i stanje.
Udobnost je u proseku klase. Možda malo ispod proseka, ali s obzirom na dobre vozne osobine sve joj je oprošteno. Napravimo poređenje sa Citroenom C3 iste generacije, da se tako izrazimo. „Francuz“ je osetno udobniji, ali zato na upravljaču nemate praktično nikakav osećaj i znatno više se naginje u krivinama.
To ne znači da je on nestabilan ili nebezbedan, već da se vozač oseća nesigurnije po pitanju njegovih voznih karakteristika, naročito kada su u pitanju oštriji manevri iznuđeni iznenadnim preprekama na putu.
Nosi gume dimenzija 175/65 R14 i to je osnovna fabrička dimenzija i za sve ostale motore, uključujući i dizelaše. Ako se stave alternativne 15-ice 195/50 R15, donekle će se pogoršati udobnost i poboljšati dinamičnost u vožnji. Inače, mogu i 16-ice da stanu...
Buka u vožnji je na zadovoljavajućem nivou. Međutim, kada se motor duže drži u visokim obrtajima, može da bude zamorno.
Fiesta ima dužinu od 3.950 mm. Za nijansu ispod „magične“ granice od 4 metra, oko koje se kreću svi automobili iz njene klase.
Skupi delovi – samo predrasude?
Primetili smo da mnogi vozači, odnosno potencijalni kupci, izbegavaju Fiestu i Ford generalno zato što su ubeđeni da su delovi za vozila ove marke skupi.
To verovatno važi za neke nove originalne delove, ali s obzirom da zamenskih i polovnih ima dovoljno, redovno održavanje i popravka Fieste nije ništa skupljenego kod konkurencije. U stvari, Fiesta sa ovim motorom spada među jeftinije, pošto su dizelaši već druga priča...
Kabina
Kod našeg primerka bilo je dosta tvrde plastike koja ne deluje naročito kvalitetno, ali zato ne pokazuje nikakve ozbiljnije znakove habanja, pa se može pretpostaviti da je izdržljiva i otporna na ogrebotine.
U vožnji nema nikakvih zvukova u vidu škripanja, cvrčanja ili krckanja.
Vozačevo mesto
Ergonomija je dobra, uz nekoliko mana koje neke vozače mogu poprilično da iritiraju, dok će se drugi brzo navići na njih.
Volan i sedište mogu lepo da se podese. Sedište se podešava i po visini. Volan i po visini i po dubini.
Instrument tabla - jednostavna, ali pregledna.
Komande klima uređaja loše rešene?
Vozaču koji prvi put uđe u Fiestu, komande klime mogu da budu prilično zbunjujuće.
Jednostavno, nije dovoljno jasno obeleženo, odnosno nije dovoljno vidljivo na kojoj poziciji se trenutno nalaze komande, pa nije baš lako bez zagledanja obaviti željena podešavanja.
Takođe, ručica menjača može da zasmeta kada želite da obavite neko podešavanje, naročito kada je u trećoj ili petoj brzini.
A komande audio uređaja?
Stilski su komande audio uređaja vrlo lepo urađene. Simetrične, uklapaju se sa ventilacionim otvorima pored njih, sa komandama za zaključavanje i paljenje sva četiri migavca...
Međutim, zbog zakošenosti dugmića rukovanje može da bude prilično nezgodno. Nakon određenog perioda navikavanja, sve ipak postaje mnogo lakše.
Između sedišta nalaze se AUX i USB ulaz za radio i utičnica za struju.
Nekima smeta to što su prekidači i druge komande za svetla smešteni s leve strane iza volana, tako da se praktično ne vide. Mi u ovome ipak ne nalazimo nikakav problem.
Kao što možete da vidite na slici iznad - na sredini je prekidač glavnih svetala koji se lako nađe rukom bez gledanja. Desno je prekidač za zadnje svetlo za maglu, a levim se podešava visina snopa svetla farova.
Prostor za sve i svašta
Ko razmišlja o prostoru za ostavljanje raznih stvari dok ne zatreba? U pregradu u vratima može da se smesti i veća flaša za vodu, mada od njene širine i visine zavisi koliko će stabilno da stoji tokom vožnje.
Prostor za čaše i flaše između prednjih sedišta.
Kaseta ispred suvozača. Dovoljno prostora za neke sitnice.
Fiesta je nepregledna?
Primetili smo da se neki žale kako je Fiesta prilično nepregledna, naročito pri vožnji unazad. Istina, kada je gledate spolja, ostavlja takav utisak.
Ovako izgleda pogled kroz zadnje staklo. Međutim, situacija uopšte nije strašna kao što deluje. Uz pomoć retrovizora lako možete da se uparkirate ili provučete kroz neki uzak prolaz.
Kao i kod mnogih drugih automobila, osnovni problem je to što čak ni mnogi ljudi sa dugogodišnjim vozačkim stažom ne umeju pravilno da koriste bočne retrovizore.
Kada je pogled unapred u pitanju, nema problema, osim tog malog stuba koji vidite na slici iznad odmah pored retrovizora. Iza njega se nalazi prozorčić koji vozaču nije od velike pomoći.
Isti takav prozorčić se nalazi i na suvozačkoj strani - on već može da bude od solidne pomoći.
Zadnja klupa
Prostor za putnike na zadnjoj klupi negde je u proseku klase. Spuštajuća linija krova, koja deluje atraktivno, oduzima dragoceni prostor za glavu odraslim putnicima koji sede pozadi.
Ako je vozačevo sedište podešeno prema čoveku visokom 180 cm, pozadi relativno komotno može da sedne još neko iste visine. Istina, neće imati baš mnogo prostora za kolena.
Deluje banalno, pomalo i smešno, ali poseban problem predstavljaju ručice za otvaranje zadnjih prozora. Postavljene su u visini butina i mogu ozbiljno da smetaju i žuljaju visoke putnike koji moraju kolenima „obuhvate“ naslon prednjeg sedišta kako bi mogli da se smeste pozadi.
Oni koji su malo viši (npr. 187 cm) biće na granici da dodiruju „plafon“ glavom.
Prtljažnik
Ford Fiesta ima prtljažnik pristojne zapremine u odnosu na svoje dimenzije - 295 litara. Rezervoar za plin smešten je na mesto ispod poda prtljažnika gde se inače nalazi rezervni točak.
Stoga rezervni točak mora da se vozi ovako kao što se vidi na slici. Inače, ovo nije takozvani „ćopavi“, već točak punih dimenzija. Alternativa su razna sredstva u vidu sprejeva za krpljenje gume i slično.
Širina otvora gepeka je od 70 cm na samoj tovarnoj ivici, do nešto manje od 100 cm na sredini. Sam prtljažnik je širok 100 cm.
Od dna tovarnog praga do naslona zadnje klupe „po podu“ ima oko 67 cm, a od same tovarne ivice horizontalno do naslona ima 10 cm manje zbog nagiba naslona. Od poda do vrha naslona (vertikalno) ima 54 cm.
Nasloni zadnje klupe se obaraju asimetrično. Ukoliko planirate da prevozite duže predmete, znajte da od tovarne ivice do naslona prednjeg sedišta ima od oko 125 do 140 cm, u zavisnosti od toga kako je podešeno sedište po dužini i naslon po nagibu.
Ovako izgleda prtljažnik kada je oboren manji deo naslona zadnje klupe.
Ovako izgleda zadnja klupa u istom scenariju.
Zameramo to što se ne dobija ravna površina kad se obore oba naslona, već postoji stepenik. Inače, pre obaranja naslona ne podiže se sedalni deo.
Na slici iznad vidite manu koja će verovatno zasmetati onima koji često u prtljažniku voze teže i kabastije stvari. Sa spoljašnje strane tovarna ivica je na visini od oko 70 cm.
Sa unutrašnje strane, odnosno od poda prtljažnika do tovarne ivice ima 21 cm.
Zaključak
Nije idealan mali porodični auto, ali je zato pravo zadovoljstvo voziti je i pritom izgleda moderno i atraktivno. Motor nije fantastičan ni po pitanju potrošnje ni po pitanju performansi, ali je zato provereno pouzdan i izdržljiv. I čitav auto je generalno „otporan“ na skupe kvarove.
Imali ste ili imate ovaj auto? Napišite vaša iskustva i mišljena ili ukažite ako smo negde pogrešili.
Pogledajte kompletnu ponudu polovnih automobila za prodaju na sajtu Polovni Automobili
(Telegraf.rs)
Video: Zavirili smo u srce Zero Tenacity tima: Gejming na sasvim novom nivou
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
baki
Ford je ford
Podelite komentar
Milos
Ne bi drzao vise ovog SEPETA pred kućom da mi plate...
Podelite komentar