
Stručnjaci otkrili: Evo na koju osovinu treba staviti bolje gume i zašto je to važno za bezbednost
Pitanje koje muči mnoge vozače postaje aktuelno sa svakom promenom sezonskih guma ili delimičnom zamenom seta. Ako imate dva para guma različitog stepena istrošenosti, logično pitanje je gde postaviti one sa boljim profilom. Odgovor nemačkih stručnjaka bi mogao da iznenadi mnoge vozače, jer nije u skladu sa intuitivnim razmišljanjem većine.
Često se dešava da menjamo samo jedan par guma, dok se drugi zadržava iz prethodne sezone. Takođe, gume na pogonskim točkovima se prirodno brže troše zbog većeg opterećenja. Kada dođe vreme za sezonsku zamenu ili rotaciju guma, postavlja se ključno pitanje bezbednosti - koje gume i na koju osovinu postaviti?
Mnogi vozači instinktivno razmišljaju da bolje gume treba postaviti na pogonsku osovinu, bilo da je reč o prednjem, zadnjem ili pogonu na sve točkove. Međutim, stručnjaci iz nemačkog TÜV-a (Tehničkog nadzornog udruženja) imaju jasan i neočekivan savet: bolje gume uvek treba postaviti na zadnju osovinu, bez obzira na vrstu pogona.
Zašto zadnja osovina ima prednost kada su u pitanju kvalitetnije gume?
Ova preporuka je direktno povezana sa stabilnošću vozila u kritičnim situacijama. Kako objašnjavaju nemački stručnjaci, sa lošijim gumama na zadnjoj osovini značajno se povećava rizik od "bežanja" zadnjeg dela automobila, posebno u krivinama ili prilikom naglog kočenja na klizavoj površini.
Gubitak prijanjanja na zadnjim točkovima je mnogo opasniji od istog problema na prednjim točkovima, jer dovodi do preupravljanja (oversteer), fenomena koji je teže kontrolisati čak i za iskusne vozače. Kada prednje gume izgube prijanjanje, vozač to može osetiti kroz volan i preduzeti korektivne mere, dok je reakcija na proklizavanje zadnjih točkova mnogo teža i često prekasna.
Ipak, ne treba zanemariti ni stanje prednjih guma. One su ključne za preciznost upravljanja, ponašanje vozila pri polasku, efikasnost kočenja na mokrim putevima, ledu i snegu. Prednje gume takođe imaju presudnu ulogu u održavanju stabilnosti prilikom akvaplaninga - opasne pojave kada se između točkova i površine puta stvara sloj vode koji smanjuje prijanjanje.
Optimalno rešenje je svakako imati četiri gume istog kvaliteta i stepena istrošenosti, ali kada to nije moguće, bezbednost nalaže da bolje gume budu na zadnjoj osovini.
(Telegraf.rs)
Video: Tamara Milutinović ostavila u čudu gazdu hale u Republici Srpskoj, na nastup joj došlo 1.500 ljudi
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.