Večito pitanje: Šta je bolje u motoru, lanac ili zupčasti kaiš?

N. M.
N. M.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 2

Jedno od ključnih pitanja kada je reč o automobilima i njihovim motorima tiče se sistema za prenos snage sa radilice na bregastu osovinu.

Ovaj mehanizam, poznat kao sistem sinhronizacije, može koristiti lanac ili zupčasti kaiš.

Iako oba imaju isti cilj, njihova konstrukcija, trajnost i način održavanja značajno se razlikuju, što često izaziva dileme među vozačima i mehaničarima.

Lanac: dugotrajnost i pouzdanost

Lanac je izrađen od metala i podseća na lanac bicikla. Njegova najveća prednost leži u dugotrajnosti i otpornosti na habanje, što ga čini popularnim izborom kod proizvođača automobila koji preferiraju robusne i pouzdane motore. Lanac se, u idealnim uslovima, retko menja tokom veka trajanja automobila, što znači da nema redovnih troškova zamene.

Međutim, lanac ima i svoje nedostatke. Buka tokom rada može biti znatno veća u poređenju sa zupčastim kaišem, naročito kod starijih modela. Takođe, zahteva stalno podmazivanje, a ukoliko se ne održava pravilno, može doći do istezanja, što utiče na sinhronizaciju motora i performanse.

Motor, lanac, automobil Foto: Shutterstock.com

Zupčasti kaiš: tiši i jeftiniji, ali sa ograničenim vekom trajanja

Zupčasti kaiš, izrađen od ojačane gume i najlonskih vlakana, poznat je po tome što omogućava tiši rad motora. Njegova proizvodnja je jeftinija od proizvodnje lanca, što se odražava i na cenu automobila. Osim toga, kaiš je lakši i smanjuje ukupno opterećenje motora, čime može doprineti manjoj potrošnji goriva.

Međutim, zupčasti kaiš ima ograničen vek trajanja. Većina proizvođača preporučuje njegovu zamenu između 60.000 i 100.000 pređenih kilometara, što znači da zahteva redovno održavanje. Ignorisanje zamene kaiša može dovesti do ozbiljnih posledica, uključujući oštećenje ventila i klipova, što rezultira skupim popravkama.

Razlike u održavanju

Lanac zahteva manje intervencija, ali kada dođe do problema, popravka je često skuplja. S druge strane, kaiš ima jasnije definisane intervale zamene, što omogućava planiranje troškova održavanja. Takođe, lanac obično koristi sistem hidrauličnih zatezača, dok kaiš često ima mehaničke zatezače i rolnice koje se menjaju zajedno sa kaišem.

Performanse i uticaj na motor

Kod automobila visokih performansi, lanac se često preferira zbog pouzdanosti i sposobnosti da izdrži velike obrtaje. S druge strane, kod manjih automobila, kaiš je češći izbor zbog niže cene i tišeg rada. Takođe, moderni motori sa zupčastim kaišem sve više koriste napredne materijale, čime se produžava njihov vek trajanja i smanjuje rizik od pucanja.

Zaključak: lanac ili kaiš?

Odgovor na ovo pitanje zavisi od vaših potreba i preferencija. Lanac je bolji izbor ako tražite dugotrajnost i pouzdanost, posebno kod automobila koje nameravate da koristite dugi niz godina. Sa druge strane, zupčasti kaiš je idealan za one koji preferiraju tiši rad motora i žele niže početne troškove, uz spremnost na redovno održavanje.

Izbor između lanca i zupčastog kaiša ne određuje samo kvalitet motora, već i način na koji vozite i održavate svoj automobil. Pravilna briga i redovno servisiranje ključni su faktori za dugovečnost bilo kog sistema koji odaberete.

(Telegraf.rs)

Video: Jovanović: Partizan je moj klub i u njemu sam ceo život

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • abc

    3. decembar 2024 | 16:02

    bolji lanac, ali mu zamena kosta mnogo vise nego kada treba kais da se menja!

  • Mile

    4. decembar 2024 | 00:14

    Zamena lanca i kaisa na 200.000km

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA