Da li znate šta znači M+S na automobilskoj gumi i zašto je važno 3PMSF?
Zimske gume, kao što smo spomenuli, imaju jasnu oznaku - planinu i pahulju
"Kad je guma mrtva, to je kraj sveta!" Ove reči vulkanizera možda vam deluju preterano. "Pa, nije baš tako", reći će mnogi, već u glavi praveći računicu. "Mogu i polovne...", "Mogu i broj manje", neki su od komentara kojih su se vulkanizeri u svojoj karijeri naslušali i naučili kao dečje pesmice.
A onda mušterije gledaju šare, dodiruju gume i procenjuju.
"Ma, može...", komentarisali bi.
"Može, ali nije to, to!", priča za "Telegraf" jedan poznati voždovački vulkanizer.
Jasno je, zimske gume imaju nacrtan simbol planine sa pahuljom snega i imaju sitne šare koje su urezane u onim krupnijim. Kad je guma "ćelava", vidi se na oko. Postoji i bezbednbosni graničnik od četiri milimetara koji kad se "pojede" znači da gumu treba odmah menjati. Ali, mnogo toga oko ne vidi.
Kakva je smesa gume, zašto je odabrana baš ta veličina za taj tip vozila i kako se guma ponaša kad među njom i asfaltom počne, kako naš sagovornik kaže "žurka Njutnovih zakona", to znaju samo inženjeri. Možda našem džepu neka guma i paše, ali, ipak je važnije da paše vozilu i da do "kraja sveta" ne dođe, već da se do cilja i stigne.
Bez gume nema vožnje, ali ono što je njena bitnija funkcija je - kočenje. Može i ćelava guma da vozi, ali kad treba naglo skrenuti ili prikočiti, tu će doći do ozbiljnog "fejla".
Letnje gume, tako, ne dolaze u obzir kada padne sneg, to kaže i zakon. A inače... Može da se vozi, kaže naš sagovornik, ali ipak treba voditi računa o tome da se letnje gume pri nižim temperaturama, ipak, drugačije ponašaju. One su dizajnirane za druge vremenske uslove i imaju poseban kanal za odvođenje vode. Zimi se previše stvrdnu, kako bi vulkanizer rekao "udrvene se" i već pri temperaturama ispod 7 stepeni osećaj vožnje se menja.
Postoje i gume za sve sezone. Vulkanizer kaže da se neće mnogo uštedeti njihovom kupovinom, jer će se one, vožnjom tokom cele godine, brže i trošiti. Ne mogu u potpunosti da zamene zimske gume, ali jesu neko kompromisno rešenje koje može biti i korisno, ali i to zavisi od vaših navika - koliko, gde i u koje svrhe koristite automobil.
Postoji više prizvođača guma, nećemo ni da ih reklamiramo ni kudimo. Svaka nova guma je ispravna. Ipak, postoji jedna caka - klasa. Gume koje su niže klase su jeftinije, ali imaju i duži trag kočenja. Pri manjim brzinama, kaže naš sagovornik, to se manje i primeti, premda i jedan metar može da spase čoveka operacionog stola, glavobolje od čukanja i, u najgorem slučaju tragedije.
Dakle, odabir kategorije guma takođe zavisi od potreba. Finansije su uključene u kalkulaciju, ali vodite računa i o tome kakve su karakteristike i snaga automobila koji vozite, kojim putevima i brzinama biste išli...
"Mesec i sunce"
Zimske gume, kao što smo spomenuli, imaju jasnu oznaku - planinu i pahulju. To prepoznaje nemački zakon, pa je postalo i standard koji poštuju svi proizvođači.
"Da bi proizvođač stavio planinu sa pahuljom na gumu mora da ide na zvanično testiranje na snegu. Ako ispuni određene uslove može da nosi ovaj simbol", kaže vulkanizer.
Inače, "planina sa snegom" ima i svoju kodnu zamenu: 3PMSF. Međutim, ono što naše klijente ponekad zbunjuje je i oznaka "M+S"
"Svašta sam čuo od ljudi za to M+S. Mašta nema granice: 'može i suvo', 'može po snegu', 'mokro i suvo', pa čak i 'mesec i sunce'. Dakle, M+S ne znači 'mesec i sunce', već 'mud and snow'. Ipak, to nisu zimske gume, odnosno, mogu biti zimske, ali mogu da budu i letnje. M+S nije nikakva zvanična klasifikacija, već oznaka koju proizvođači koriste i znači da se radi o terenskim gumama, koje odgovraju i blatnjavoj i snežnoj podlozi", kazao je vulkanizer.
Koliki je rok trajanja gume?
Postoje ljudi koji radije kupuju polovne gume, što nije nužno loše, ali će im te gume kraće i trajati. Spomenuli smo već graničnik. Postoji i vremensko ograničenje, odnosno, koliko dugo smesa može da ostane dovoljno dobrog kvaliteta. Zapravo, propisano je, kaže naš sagovornik, da guma može da se u propisanim uslovima skladišti i do pet godina. To znači da danas gotovo sigurno može da se desi da kupite letnju gumu za narednu sezonu, na kojoj piše "DOT" i brojka 2023.
"Mnogi se zabrinu zbog toga, ali garancija važi od momenta kupovine. Nekad nije moguće zameniti gumu proizvedenu baš tokom te sezone i, takođe, postoji period od nekoliko dana u kome guma mora da odstoji nakon proizvodnje. Dakle, ako sad odemo u fabriku, skinemo gumu s trake i upotrebimo je, to ne bi sigurno bilo dobro", kaže vulkanizer.
(Telegraf.rs)
Video: Od danas obavezne zimske gume ako na putu ima snega i leda
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Коментатор
До 2000године у Србији је ретко ко и знао да постоје зимске, летње гуме, а 1990 тек да не причамо возило се шта се има и било мање незгода јер нам градови нису били овако тесни и бесни, накотило се свега и свачега, гужва је по цео дан нон стоп неки радови! Дам за гуму 200евра и треснем је на одсечено и не обележено парче асфалта и предње 2 за смеће а да тужим кога ће још да ме кошта и чекаћу ко зна колико! Е лепо кинеске 5црвених нове за сва годишња доба и челичне фелне и за град најбоље гуме које постоје!
Podelite komentar
VladimirR
Dobrim gumama svaka čast. Ali! Za bezbednu vožnju je najbitniji Mozak vozača i puna koncentracija.
Podelite komentar