Gde greše vlasnici kada ostavljaju motocikl da prezimi?
Pripremajući motocikl za zimu, vlasnici prave jedan ili više propusta koji motociklu više štete nego što koriste.
Sajt Polovni automobili skreće pažnju na najčešće takve greške i rešenja.
Parkiranje neopranog motocikla
Pranje nije samo stvar estetike. Istina je da motocikli ne vole vodu, ali isto tako ne vole ni prljavštinu. Radi se o tome da što prljavština duže stoji, kasnije se teže pere. Tako nastaju kontaminacije farbe, odnosno laka, fleke na aluminijumskim delovima i tome slično. Korekcije često zahtevaju korišćenje profesionalnih namenskih sredstava za dekontaminaciju.
Ovo pogotovo važi za insekte koji su bili žrtve brzine tokom vožnje. Nije retkost da se čak ni hemijom ne mogu oprati sa vetrobrana i farova ako se ne uklone duže vreme. Vlasnici kasnije, trljanjem naprave još veću štetu u vidu tkzv. “swirlova,” a to su sitne kružne ogrebotine koje se vide pod određenim uglom na svetlosti.
Dakle, kraj sezone je definitivno vreme da se motocikl temeljno opere. Za ovaj posao izdvojite malo više vremena i nabavite sredstva za uklanjanje insekata i namenski šampon. Nikako deterdžente za sudove ili druge kuhinjske odmašćivače. Nemojte “bacati” pare na namenska sredstva za motocikle. Možete primeniti i kozmetiku za automobile.
Motocikli koji su zaštićeni bar minimalno, sredstvom za plastiku i običnim voskom, daleko su otporniji, lakše se peru i zadržaće izgled “svežeg” dugo godina.
Zimovanje akumulatora u motociklu
Akumulatori, pogotovo oni za motocikle, izuzetno su osetljivi na hladnoću. Ostavite li čak i nov akumulator u hladnom, teško da će doživeti proleće. Da, možda će biti dovoljno da se samo dopuni, ali takva pražnjenja skraćuju već kratak radni vek akumulatora.
Šta treba da uradite? Akumulator izvadite iz motocikla i odložite ga na mesto gde će biti na sobnoj temperaturi. Napomena, ne blizu grejnih tela, na beton i na mestima gde je u domašaju dece.
Na proleće, pre montiranja akumulatora, isti odnesite u neki od mnogobrojnih radnji koje prodaju i servisiraju akumulatore. Tražite da se proveri ispravnost akumulatora i da se dopuni. Čak i faličan akumulator će uspeti da startuje motor, ali može da otkaže u potpunosti bilo kada. Obično kad ste negde daleko od kuće.
Zamena ulja na proleće
Ulje u motoru se menja neposredno pre odlaganja motocikla za zimu, a ne na proleće. Iako lepše i logičnije zvuči da se sipa novo ulje u novoj sezoni. Dozvolite da objasnimo zašto.
Motorno ulje pored podmazivanja ima i druge uloge. Hladi, čisti i sakuplja nečistoće. Koliko će biti prljavo ne zavisi samo od kilometraže, već i od načina upotrebe. Na primer, gradska vožnja koja podrazumeva puno hladnih startova i kratkih relacija je možda i najteži izazov. Te kratke vožnje stvaraju kondenzaciju koja kasnije nema dovoljno duge vožnje i toplote da ispari. Kako je agregat hladan, a vozi se motorni računar šalje bogatiju smešu goriva i vazduha. Bogatija smeša, odnosno gorivo razređuje ulje i stvara garež koja ostaje u ulju. Upravo zbog toga nastaje korozija unutar agregata i naslage.
Rešenje je jednostavno, pre nego što ostavite motocikl da zimuje, zagrejte agregat, zamenite ulje i ostavite ga da miruje do proleća.
Startovanje motora zimi bez razloga
Startovati motocikl bez namere da se vozi u toku zime je samo šteta. Mada ljudi pravdaju podmazivanjem, buđenjem akumulatora i sl. mitovima.
Zašto je šteta? Najveći udar na akumulator je kada pokreće elektro starter. Ništa niste uradili sem što se izložili akumulator besprotrebnom naporu, a koji se pri tom neće “dopuniti”. Ukoliko sačuvate akumulator kao što smo gore u tekstu opisali, na proleće će upaliti kao da je juče došao sa ture od 1000 kilometara.
Startovanje da se agregat podmaže i zagreje, takođe nema smisla. Ulje ostavlja zaštitni film. Na kratkom periodu od par meseci koliko traje zima kod nas, to je sasvim dovoljno da delovi ne ostanu suvi.
Laboratorijski je dokazano da veliki procenat potrošenosti agregata dolazi zapravo od hladnog starta pre nego od kilometraže. Ova tema zaslužuje zaseban tekst, ali evo ukratko zbog čega:
Gusto hladno ulje ne može da dopre odmah u dovoljnoj meri do svih delovaTemperaturne varijacije, nagli porast temperature hladnih delova zbog prirode širenja i skupljanja na hladnom i toplom pojačavaju trošenje delova. Može dovesti i do mikro pukotina. Tipičan primer na glavama dizel automobila koji se voze na kratkim relacijama.Hladni vazduh je gušći od toplog, pa tako nemamo idealno sagorevanje što opet utiče na trošenje delova.Već pomenuto stvaranje kondezacije, odnosno vlage. Otuda vam para iz auspuha i kapljice vode. Vlaga stvara koroziju. Vlaga ujedno i brže “razbija ulje”.
Savet: zamenite ulje, startujte motor odmah nakon zamene, ugasite i ne dirajte do proleća dok ne krenete u vožnju. Naravno, hladni startovi su svakodnevnica, ali nije nužno upražnjavati ih bez potrebe kao u slučaju paljenja zimi. Kvalitetna ulja, pogotovo estarska u velikoj meri mogu da zaštite agregat tokom normalne svakodnevne upotrebe.
Pokrivanje motocikla ćebadima i čaršavima
Pokriti motocikl lepo zvuči, ali nije uvek korisno. Korisno je samo ako to uradimo na ispravan način, koji opisujemo u nastavku.
Motor koji je pokriven ne sme da bude prljav. Zato što će pokrivka, pogotovo ako je motocikl napolju, trljati prljavštinu što će se ponašati kao sitna granulacija šmirgle.
Pokrivka mora biti paropropustna. Odnosno, da sva vlaga može da prođe u atmosferu kako ne bi bila zarobljena oko motocikla. Tako nastaju površinske korozije šrafova, loši električni kontakti, itd.
Dakle, pokrite čist motor, ne skidajte pokrivku do proleća i vodite računa da je materijal paropropustan. Nisu iste folije za napolje i unutra. To obavezno potražite na deklaraciji pokrivke, odnosno cirade.
Prazan rezervoar je podložan koroziji
Motocikl treba da prezimi sa rezervoarom napunjenim do čepa. Što je više vazduha umesto goriva, to je rezervoar podložniji koroziji unutra. Znajte da nema ništa gore od prljavog rezervoara koji će uvek začepljivati dizne ili karburatore.
Ukoliko imate karburatore, ispustite benzin iz lončića. Bitna stvar kod motocikla sa karburatorima, jeste da su slavina goriva i igle karburatora u ispravnom stanju. To preduslov da vam benzin ne bi procureo u cilindre.
(Telegraf.rs)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Dex
Najvecu gresku prave kada ga kupe.
Podelite komentar