Da li korišćenje tempomata može da bude opasno?
Tempomat (ili "kontrola krstarenja") može da poveća rizik od saobraćajne nezgode, iako sprečava prekoračenje ograničenja brzine
Danas govorimo o starom, "primitivnom" tempomatu. Savremeni adaptivni tempomati koji prate kretanje drugih vozila i mogu sami da usporavaju i koče, sasvim su druga priča – njima se sada ne bavimo, piše sajt Polovni automobili.
Prednosti tempomata su uglavnom jasne. Ne morate da držite nogu na papučici gasa beskonačno dugo na auto-putu, pa možete da se protegnete i promenite poziciju sedenja bez uticaja na papučicu gasa, ne morate da brinete o ograničenju brzine i slično.
Naravno, morate da pratite saobraćajne znakove i da usporite kada je to potrebno.
Zašto bi neko uopšte pomislio da je tempomat "opasan"?
Jedan od glavnih problema je kašnjenje prilikom kočenja u slučaju potrebe za iznenadnim/oštrim kočenjem. Do kašnjenja dolazi iz dva razloga:
1) Drugačiji položaj stopala u odnosu na papučicu kočnice
2) Pad koncentracije
Kako dolazi do kašnjenja zbog drugačijeg položaja stopala?
Tako što desno stopalo nije na papučici gasa i ne može u deliću sekunde refleksno da se prebaci na papučicu kočnice.
Međutim, mnogi vozači tvrde da im „pogađanje“ papučice kočnice u kritičnim situacijama ne predstavlja nikakav problem. Stoga smo pokušali da utvrdimo gde prosečan vozač drži desno stopalo kada koristi tempomat.
Kod većine jednostavno nema pravila – pomeraju desnu nogu u zavisnosti od dužine vožnje, umora, utrnulosti noge, kao i od vrste vozila.
Da li tempomat zaista izaziva pad koncentracije?
Mnogi tvrde da korišćenje tempomata i pad koncentracije ne mogu da se dovode u vezu, pošto tempomat samo održava brzinu, dok vozač i dalje mora da bude koncentrisan na druga vozila, krivine, itd. Na primer, ako ste u desnoj traci na auto-putu, morate da pazite na kamione i autobuse koji se kreću sporije od vas.
Međutim, 2013. godine u Francuskoj je obavljeno testiranje čiji su rezultati pokazali da tempomat utiče na brzinu reakcije vozača. Umesto pravih automobila korišćen je simulator, a vozačima su, između ostalog, praćeni pokreti očiju i moždana aktivnost.
Pokazalo se da sporije reaguju prilikom kočenja u različitim situacijama, da preticanje obavljaju manjim brzinama, da ređe koriguju putanju, tj. poziciju u svojoj traci, itd. Takođe je primećeno da im se usporavaju pokreti očiju i moždana aktivnost.
Profesor Andre Dufour, koji je vodio istraživanje, rekao je da nije protiv tempomata, ali smatra da bi vozači trebalo da budu pažljiviji kada ga koriste.
Zaključak
Tempomat je definitivno koristan, mada ima određenih mana, naročito u nepredviđenim situacijama i pri lošim vremenskim uslovima.
Kakva su vaša iskustva? Da li i koliko često koristite tempomat, u kojim situacijama, da li ste primetili da vam usporava reakcije? Smatrate li da je testiranje u Francuskoj relevantno, pošto su vozači koristili simulator umesto vožnje pravog automobila?
(Telegraf.rs)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
ZoxiNS
Tempomat iskljucivo koristim na autoputu. Nema mesta za njega u gradskom saobracaju, niti na lokalnim putevima koji su sa krivinama. Ne koristim ga ni kada je magistrala a saobracaj gust. Znaci iskljucivo autoput. Inace prava stvar.
Podelite komentar
Veteran
Za sve je potrebna praksa,pa i za tempomat
Podelite komentar
Elektro-vozač
Nije opasan alat već majstor. I jastuk i dihidrogen oksid su opasni ako se neprimereno koriste, mogu da ubiju. Svu automatiku neki mamlazi vide kao dozvolu da ne rade svoj posao pa nastanu problemi. Dok automatila ne radi baš sve (a takvi ne postoje i niko ne tvrdi da postoje), to će neki opisivati kao "opasno".
Podelite komentar