Priručnik za kupovinu novog automobila: Sve što treba da znate o ovom često mukotrpnom procesu
Kupovina novog automobila predstavlja slatke muke. Iako su slatke, muke su ipak muke, pošto se troši solidna količina novca, a može i ozbiljno da se pogreši, upravo u tome pokušava sajt Polovni automobili da pomogne.
1) Koliki auto kupiti, tj. iz koje kategorije?
Granice između različitih kategorija i klasa automobila su danas toliko zamagljene da je prosečnom čoveku teško da se snađe.
Posebno je nezgodno onima koji traže što praktičniji porodični auto sa što više prostora, pa ne mogu da odluče između nekog krosovera i karavana. Mnogi vozači smatraju da krosoveri, u narodu univerzalno poznatiji kao „džipovi“, nude ubedljivo više prostora i praktičnosti od karavana iste dužine, pri čemu imaju i „kul faktor“, odnosno znatno su atraktivniji. Nažalost, često greše po pitanju praktičnosti...
Stoga savetujemo da se ne opterećujete zvaničnom klasifikacijom vozila, već da uživo pogledate više automobila, proverite koliko mesta ima pozadi, koliko je prtljažnik zaista praktičan bez obzira na broj litara „na papiru“, a idealno bi bilo da provozate auto ukoliko prodavac ima test vozilo i to baš sa motorom koji vas interesuje. Svesni smo da u današnje vreme to često nije izvodljivo, ali pokušajte da se snađete i na druge načine.
2) Benzin, dizel ili hibrid?
Verovatno nikada u istoriji nije bilo teže napraviti odgovarajuću odluku koji je pogon najbolji za vaše potrebe.
Moderni benzinci zahvaljujući turbo punjačima, direktnom ubrizgavanju i drugim tehnologijama postižu veliki obrtni moment pri veoma niskim obrtajima, veoma su elastični, mogu malo da troše, „izvlače“ veliku snagu iz male kubikaže, itd.
Međutim, istovremeno su sa dizelašima počeli da „dele“ i ne baš tako privlačne stvari: osetljive dizne, dobili su plivajući zamajac, pumpu visokog pritiska... Dobili su čak i neku vrstu DPF-a, mada su po tom pitanju benzinci i dalje u ogromnoj prednosti.
A hibridi? Ovo je već „filozofsko“ pitanje pošto postoje razne vrste hibrida, tako da tu morate da obavite istraživanje šta koji hibrid nudi, koliko troši, koliko košta (hibridi su po nepisanom pravili osetno skuplji), itd.
Uglavnom – nema jednostavnog odgovora. Uzmite u obzir i koliko kilometara prelazite godišnje i u kojim uslovima. Generalno, hibrid je najbolji za gradsku vožnju, dizel za otvoren put, a benzinac je univerzalan.
Naravno, i u najmodernije benzince, bez obzira da li imaju turbo punjač ili direktno ubrizgavanje, može da se ugradi plin. Time se smanjuju troškovi za gorivo, mada je ugradnja osetno skuplja u odnosu na „obične“ atmosferske benzince, a ukoliko želite najefikasniji i najkvalitetniji uređaj za plin ugradnja može da bude zaista skupa.
Isplativost zavisi od toga koliko kilometara prelazite godišnje. Nekome se isplati, nekome ne.
3) Suviše slab motor?
Ako već kupujete nov auto, priuštite sebi dovoljno snažan motor, naravno ukoliko finansije to dozvoljavaju. Naime, neretko verzija sa najslabijim motorom u ponudi ne donosi iole značajnu uštedu pri kupovini u odnosu na snažniju verziju, ali zato razlika u vožnji može da bude velika. Tu je i pitanje bezbednosti, npr. prilikom preticanja kamiona, naročito kada je auto opterećen.
Ova problematika je najizraženija kod nižih klasa vozila, gde npr. možete da se nađete u dilemi da li da kupite primerak sa atmosferskim benzincem od 65 ili sa 80 KS. Dodajmo i to da nasuprot uvreženom mišljenju, snažniji motor ne troši automatski više goriva – potrošnja prvenstveno zavisi od uslova i vašeg stila vožnje.
4) "Obavezna" oprema?
Pre kupovine napravite spisak opreme bez koje jednostavno ne želite da uzmete auto. Ipak, s obzirom na trenutnu situaciju, savetujemo da budete fleksibilni.
5) Kupiti odmah ili čekati na bolju ponudu?
Nažalost, realno je očekivati da će novi automobili biti sve skuplji. Situacija u Ukrajini se ne smiruje, poskupljuju sirovine i energenti (gorivo, gas, struja, ugalj...), inflacija „planira“ da obori nove rekorde, nastavljaju se problemi sa snabdevanjem raznim delovima i komponentama...
Stoga, ukoliko planirate kupovinu novog automobila, imajte u vidu da je malo verovatno da će doći do pada cena.
6) Keš, kredit ili lizing?
U zavisnosti od toga sa koliko novca raspolažete, kolika vam je plata i koliko planirate da platite za auto, odlučite kako ćete da ga platite. Ako se odlučite za kredit ili lizing, savetujemo da se prvo dobro informišete o svim uslovima i o načinu kako „funkcionišu“ kredit i lizing.
7) Garantni rok?
Pre kupovine detaljno proverite sve detalje po pitanju garancije. Uslovi garancije mogu značajno da se razlikuju čak i u okviru iste marke u zavisnosti od modela, a ponekad može da se doplati za produženu garanciju. Kod nekih je garantni rok 2 godine uz neograničenu kilometražu, kod drugih 4 godine ili do 150.000 km, kod trećih 4 godine ili 100.000 km, kod četvrtih 7 godina ili do 150.000 km...
Naravno, podrazumeva se da ukoliko želite da zadržite garanciju, da morate da održavate i popravljate auto isključivo u ovlašćenom servisu.
8) Cena i interval malog servisa?
Pošto u toku garantnog roka morate da održavate auto u ovlašćenom servisu ukoliko želite da zadržite garanciju, pre kupovine proverite na koliko kilometara se radi mali servis (ili auto sam javlja kada treba da se radi), koliko košta (neretko cena nije svaki put ista u zavisnosti od toga šta se sve menja) i slično.
9) Dostupnost ovlašćenih servisa?
Proverite mrežu ovlašćenih servisa, kako se ne biste našli u situaciji da morate da prelazite po nekoliko stotina kilometara zbog malog servisa ili svaki put kada se upali neka lampica na instrument tabli.
10) Dostupnost NEovlašćenih servisa?
Proverite da li u vašoj blizini postoje iole kvalitetni neovlašćeni servisi, čije ćete usluge najverovatnije koristiti nakon što istekne garantni rok.
11) Rok isporuke?
Na neke popularne modele se i ranije dugo čekalo, naročito ukoliko ste hteli specijalnu boju i sastavili ne baš uobičajen spisak opreme. Ali danas – čekanje na isporuku novog automobila može zaista da bude problematično, pri čemu prodavci iz sasvim opravdanih razloga teško mogu da garantuju kada će auto da stigne.
U današnje vreme niko ne može da predvidi razne potencijalne probleme koji pogađaju fabrike automobila. Manjak čipova i brojnih drugih delova i komponenti je čitavu priču zakomplikovao toliko da je možda najsigurnije uzeti auto sa lagera, makar vam se ne sviđala boja i oprema – naravno, ukoliko vam je hitno da kupite nov auto.
12) Cena registracije i kasko osiguranja?
Zahvaljujući tzv. daunsajzingu, tj. smanjenju kubikaže motora, danas i mnogi SUV-ovi mogu da se nađu sa prilično snažnim 2.0 litarskim motorima, tako da da se lako izbegava zloglasni „porez na luksuz“.
Cena kasko osiguranja ne može tako lako da se proceni – kod nekih automobila može da bude iznenađujuće niska, a kod drugih neočekivano visoka, čak i kada je reč o vozilima slične vrednosti i istim uslovima kasko osiguranja. Uglavnom, kupci u nekim slučajevima jednostavno moraju da uzmu kasko osiguranje, npr. ako kupuju auto na kredit ili lizing.
Stoga savetujemo da proverite koliko će vas koštati kasko pre kupovine automobila.
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Lazar
U Srbiji se kupuju auti od 15 godina , bilo koji samo da je presao bar manje od 400k km.
Podelite komentar