Zašto motociklisti moraju biti posebno oprezni u proleće?

 ≫ 
  • 0

Na početku moto sezone, potrebno je malo strpljenja, vežbe i posebno obraćanje pažnje pri vožnji, a sajt Polovni automobili navodi i zašto.

Zarđale veštine motocikliste

Svaki dvotočkaš, bilo skuter ili motocikl, zahteva visok nivo veštine upravljanja. Kada kažemo veštine, misli se na tehnike poput izbegavanja prepreke, naglog kočenja, skretanja, itd. Ovladavanje i efikasna primena ovih tehnika je krucijalna za bezbednost motocikliste. Veština vožnje motocikla stiče se isključivo vežbom i pređenom kilometražom. Kada motociklista nije aktivan, ove veštine se degradiraju, jer se ne primenjuju. Upravo se to dešava tokom zimske pauze, da motociklista ulazi u novu sezonu uz „zarđale“ veštine.

Šta je rešenje? Mora se raditi na „uvozavanju“. Bez obzira koliko imate iskustva na dva točka, potrebno je da odvojite par sati nedeljno i provežbate osnove na praznom parkingu ili poligonu.

Dok vozite „osmicu“ u oba smera vežbate prolazak kroz krivine, vraćate osećaj kretanja u nagibu i adaptirate telo na motocikl.

Slalomom vežbate izbegavanje prepreka u vidu automobila, rupa, rizle na putu i sve ono što će pokušati da vas obori.

Naglo kočenje je još jedna bitna tehnika koja će vam pomoći da maksimalno skratite put kočenja, a da vam prednji točak ne prokliza (i tako dovede do pada). Kočenje vežbajte prvo na manjim brzinama, od 20km/h, pa postepeno povećavajte kako se budete osećali sigurnije. Ako vam je motocikl opremljen ABS-om, to može biti olakšavajuće, ali vozač je ipak uvek glavni faktor bezbednosti.

Asfalt, prljav i hladan

U toku zime na asfaltu se akumulira prljavština. Ne samo da ta prljavština čini automobile i motocikle prljavim, već u slučaju motocikala, doprinosi i riziku od nesreće.

Tu su masnoće od curenja antifriza i ulja, blato, rizla, so... Sve što kiša ili komunalne službe nisu uspele da uklone. Na takvim podlogama prijanjanje gume je lošije. Motociklisti posebno moraju biti oprezni pri kočenju pred „ležeće policajce,“ pešačke prelaze i zaustavne linije na raskrnicama, koje mogu biti klizave. Zapamtite da su prljavštine često akumulirane u uvalama asfalta, poput fleka. Otuda se dešava da čak i nakon linearnog kočenja, točak u nekom trenutku izgubi prijanjanje.

Van grada, na primer Avala, mogu se sakriti i “zamke” u vidu rizle koja je zaostala u krivinama, a koja se obično nalazi na sredini kolovozne trake. Zapamtite i da se u toku zime „otvaraju“ rupe, koje vas mogu iznenaditi jer poslednji put kada ste prošli nisu postojale, te ih ne očekujete. Rupa se otvara tako što tokom zime voda prodre u put i zaledi se u toku noći. Kada se led otopi, ostane prazan prostor u koji put slegne i otvori se na površini u vidu rupe.

Zato nikada nemojte voziti pod pretpostavkom da je u krivini sve kako treba. Planirajte svaku krivinu, svako kočenje. Pripremite se za krivinu, tako što u istu uđete sporije i tek kada budete imali kompletnu preglednost krivine, prepustite se uživanju.

Temperatura

Kako temperatura utiče na bezbednost? Tokom proleća često bude velikih razlika u temperaturi tokom dana. Jutra i večeri obično budu hladna, dok je sredina dana topla i prijatna za vožnju. Što je hladnije, trakcija guma je lošija. Obratite posebnu pažnju kada se spuštate u kotline ili osenčene delove puta, koji su značajno hladniji jer nisu izloženi direktnom suncu, a često su još uvek vlažni i prljavi. Ovo je karakteristično za Đerdapsku magistralu ili Ovčarsko Kablarsku klisuru i ostale puteve sličnog okruženja. Poseban oprez i u tunelima!

Već smo o tome pisali, ali ponovićemo - spor ulazak u krivinu, pogled daleko ispred ka izlazu iz krivine, naginjanje kontra upravljanjem i lagano dodavanje gasa kako se motocikl ispravlja iz nagiba.

Drugi učesnici u saobraćaju

Pored motociklista tu su i drugi učesnici u saobraćaju. Nakon zime i perioda bez značajnog broja dvotočkaša na ulicama, potrebno je vremena da i svi drugi vozači ponovo u svoje procene i odluke uključe motocikl, koji su sada opet tu.

Na vidiku nema automobila, nema kamiona, nema kombija, nema dva fara u retrovizoru, može se promeniti traka na Gazeli? A da li je možda motocikl pored mene koga nisam video? To pitanje se postepeno vraća u svest vozača sa prolećem.

Zaključak

Na početku svake sezone potrebno je treningom „osvežiti“ svoje vozačke veštine, uz malo truda..

Vožnju treba adaptirati na različite uslove u saobraćaju uzevši u obzir okolinu i druge vozače. Pre svega razumeti “inferiornost” motocikla u odnosu na automobile, pa vožnji pristupiti defanzivno jer svaka vožnja motocikla treba početi sa stavom koji na prvo mesto stavlja bezbednost.

(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)

Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA