Kada, gde i kako se postavlja trougao: Svi ga imaju u autu, mnogi ne znaju da ga koriste
Čitava priča oko propisa koji se odnose na postavljanje trougla nije ni malo jednostavna, pa ni iskusnije vozače često ne treba kriviti ako ne znaju sve propise...
Mnogi vozači ne koriste sigurnosni trougao uopšte ili ga ne koriste pravilno, što u nekim situacijama može da bude veoma opasno.
Naglašavamo da ne krivimo ni iskusnije vozače, kao ni one koji su tek dobili vozačku dozvolu, što ne znaju sve propise u vezi postavljanja sigurnosnog trougla. Čitava priča oko propisa po pitanju postavljanja trougla nije tako jednostavna, zato se sajt Polovni automobili pozabavio ovom temom kako bi je detaljnije objasnio vozačima.
Na kojoj udaljenosti od vozila se postavlja trougao?
Sigurnosni trougao postavlja se na kolovoz iza zaustavljenog vozila, na udaljenosti koja:
- na putu van naselja ne može biti manja od 50 metara
- u naselju ne može biti manja od 10 metara
- na autoputu ili motoputu ne može biti manja od 100 metara.
Tako će drugi vozači moći na vreme da se zaustave, uspore ili obiđu vaš automobil.
Uz trougao obavezni migavci i prsluk
Pre nego što krenete da postavljate trougao, obavezno upalite sva četiri migavca - to je izuzetno važno, naročito kada je loša vidljivost.
Takođe podsećamo da obučete reflektujući prsluk pre nego što uopšte izađete iz automobila. Zato je vrlo korisno da prsluk bude u kabini, a ne u prtljažniku. I po Zakonu morate da ga nosite sve vreme dok se nalazite na kolovozu.
U kojim situacijama se postavlja trougao?
Zakon kaže sledeće - Vozač je dužan da motorno, odnosno priključno vozilo (osim motocikla bez bočnog sedišta i mopeda) koje je zaustavljeno na kolovozu obeleži sigurnosnim trouglom:
- 1) na putu van naselja, kao i na putu u naselju noću ili u uslovima smanjene vidljivosti kada je mesto na kome se vozilo zaustavlja nedovoljno osvetljeno,
- 2) kada je vozilo zaustavljeno na kolovozu na takvom mestu da vozači vozila koja se kreću istim smerom ne mogu ili teško mogu blagovremeno da ga uoče.
Ove dve tačke su jasno definisale u kojim situacijama treba da se postavlja sigurnosni trougao. Dakle - postavljati trougao u situacijama kada je jasno da postoji rizik da drugo vozilo naleti na vaše vozilo.
Međutim, postoji i tačka 3 koja mnogo preciznije definiše na kojim mestima mora da se postavi trougao, iako mnoge stavke ne deluju baš logično. Ipak, zakon je zakon, pa da savetujemo da ga poštujete, makar zbog saobraćajne kazne.
To je ova tačka (tačka 3) , a mi ćemo crvenim slovima naglasiti situacije koje smatramo najrizičnijim:
- 3) vozač je dužan da vozilo zaustavljeno na kolovozu obeleži trouglom kada je prinuđen da vozilo zaustavi na mestu ili delu puta određenom u Članu 66 ZOBS, a to su mesta na kojima je zabranjeno zaustavljanje i parkiranje - odnosno sledeća mesta:
- na pešačkom prelazu i na prelazu biciklističke staze preko kolovoza kao i na odstojanju, odnosno rastojanju manjem od pet metara od tih prelaza - osim ako je reč o jednosmernoj ulici
- na prelazu puta preko železničke pruge, odnosno tramvajskih šina i na rastojanju, odnosno odstojanju manjem od pet metara od prelaza, kao i u blizini železničke pruge, odnosno tramvajskih šina, ako se time sprečava saobraćaj vozila koja se kreću po šinama
- na raskrsnici i na odstojanju, odnosno rastojanju manjem od pet metara od najbliže ivice poprečnog kolovoza - osim ako je reč o jednosmernoj ulici
- u tunelu, u podvožnjaku, u galeriji, na mostu, na nadvožnjaku
- u blizini vrha prevoja ili u krivini gde je preglednost puta nedovoljna ili se obilaženje vozila ne može izvršiti bez opasnosti
- na delu puta gde bi širina slobodnog prolaza od zaustavljenog ili parkiranog vozila do neisprekidane uzdužne linije na kolovozu, suprotne ivice kolovoza ili prepreke na putu bila manja od tri metra - osim ukoliko tako zaustavljeno vozilo ne predstavlja opasnost ili smetnju u saobraćaju ili kretanju pešaka, odnosno obavljanju komunalnih delatnosti.
- na mestu na kome bi zaklanjalo saobraćajni znak
- na biciklističkoj stazi, odnosno traci
- na pešačko-biciklističkoj stazi
- na stajalištu za vozila javnog saobraćaja i na odstojanju, odnosno rastojanju manjem od 15 metara ispred i iza oznake na kolovozu kojim je stajalište označeno
- na putu na kome su kolovozne trake fizički odvojene, osim ako je to dozvoljeno saobraćajnim znakom
- iznad priključka na vodovodnu mrežu i ulaza u kanalizaciju ili drugu mrežu komunalnih službi - osim ukoliko tako zaustavljeno vozilo ne predstavlja opasnost ili smetnju u saobraćaju ili kretanju pešaka, odnosno obavljanju komunalnih delatnosti
- na mestu na kome bi se onemogućio pristup drugom vozilu radi parkiranja ili izlazak nekom već parkiranom vozilu - osim ukoliko tako zaustavljeno vozilo ne predstavlja opasnost ili smetnju u saobraćaju ili kretanju pešaka, odnosno obavljanju komunalnih delatnosti
- na trotoaru, osim ako je to dozvoljeno (regulisano) saobraćajnom signalizacijom, i ako na trotoaru, kada je vozilo parkirano, ostane slobodan prolaz za pešake najmanje širine 1,60 metara, koji ne sme biti uz ivicu kolovoza,
- na pešačkoj stazi, odnosno na delu trotoara koji je namenjen za kretanje lica sa posebnim potrebama,
- na trgovima, na pešačkoj zoni i protivpožarnom putu,
- na pristupnoj saobraćajnici, kolskom prolazu između stambenih zgrada, odnosno prolazima u blokovima naselja - osim ukoliko tako zaustavljeno vozilo ne predstavlja opasnost ili smetnju u saobraćaju ili kretanju pešaka, odnosno obavljanju komunalnih delatnosti
- na saobraćajnicima van uličnih parkirališta koje povezuju parking prostore i stambene zgrade sa drugim saobraćajnicama - osim ukoliko tako zaustavljeno vozilo ne predstavlja opasnost ili smetnju u saobraćaju ili kretanju pešaka, odnosno obavljanju komunalnih delatnosti
- na kolskom ulazu, odnosno izlazu iz zgrade, dvorišta ili garaže - osim ukoliko tako zaustavljeno vozilo ne predstavlja opasnost ili smetnju u saobraćaju ili kretanju pešaka, odnosno obavljanju komunalnih delatnosti
- na saobraćajnoj traci za uključivanje, isključivanje, zaustavnoj traci, saobraćajnoj traci za vozila javnog prevoza i tramvajskoj baštici
- na parking mestu koje je dopunskom tablom saobraćajnog znaka ili oznakom na kolovozu obeleženo kao mesto za parkiranje za vozila za osobe sa invaliditetom, ako na vozilu ne poseduje odgovarajuću oznaku
- na površinama na kojima je saobraćajnim znakom zabranjen saobraćaj vozila.
Dva trougla za zaustavljenu kolonu
Kada je na putu zaustavljena kolona motornih vozila umesto jednog, na kolovoz se postavljaju dva trougla, jedan pored drugog.
Zaključak
Ponovimo ukratko - na osnovu zdravog razuma, ako ste prinuđeni da se zaustavite zbog kvara ili saobraćajne nezgode:
- upalite sva četiri migavca,
- obucite reflektujući prsluk pre nego što izađete iz vozila (zato ga držite u kabini),
- svi saputnici neka izađu iz vozila i sklone se sa kolovoza, a ukoliko nemaju mogućnost da se sklone sa kolovoza, moraju da nose reflektujući prsluk,
- postavite sigurnosni trougao onako kako smo objasnili, ali neka prioritet ipak bude zdrav razum - postavite trougao tako da bude na vreme uočljiv vozilima koja mogu da nalete na vaše vozilo,
- otvaranje petih vrata, tj. poklopca/vrata prtljažnika, naročito kod hečbeka i karavana može u velikoj meri da pomogne da vaš auto bude uočljiviji sa veće daljine, što u velikoj meri može da smanji rizik od nesreće. Naravno, ako pada kiša ili sneg, ne želite da napunite gepek vodom, a pritom na nekim petim vratima se nalaze poziciona svetla ili svetla za maglu koja takođe pomažu da auto bude uočljiviji, pa sami donesite odluku šta će više doprineti tome da auto bude uočljiviji
- zovite što pre šlep-službu, pomoć na putu, policiju... Bilo koga ko će vam pomoći da sklonite auto sa rizičnog mesta.
Video: Na Jugu se polomio točak
(Telegraf.rs/PolovniAutomobili.com)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Stevaaan
U poslednjih nekoliko godina mnogi bi verovatno ostali živi da su ispoštovali ovde navedeno i postavili trugao u zaustavnoj traci. Svakodnevno sam u saobraćaju i vrlo retko viđam trouglove, mnogi misle da su sva četiri pokazivača pravca dovoljna, na žalost nisu, a nije ni po zakonu, i sto je najgore, ovakve greške se plaćaju životom.
Podelite komentar
Mилан
Код нас су људи искомплексирани и постављањем трокута се сматра срамотом,јер то стављају само мушкарци-папучари….често ме је срамота какви смо ми заиста….
Podelite komentar
zebl
Ako si iskusan vozac onda znas i cemu sluzi i kako postaviti trokut. To sto se neko smatra iskusnim a ni zmigavac ne zna ukljuciti pri promjeni smjera kretanja je vec problem do auto skola i komisija koje ocjenjuje kandidata na polaganju. Pa 50% njih bi sad ostalo bez dozvole pri najbanalnijoj kontroli voznje. Ne gube se na cetama tek tako silni zivoti.
Podelite komentar