Ovo bi obavezno trebalo da znate ukoliko se odlučite za vožnju motocikla van sezone
Hladno vreme ne znači nužno i kraj sezone za motocikliste. Bilo da želite da iskoristite svaki plaćeni dan registracije ili vam je motocikl sredstvo za dostavu, slede saveti u inat hladnoći.
Zaštitna oprema
Za bilo kakvu vožnju po lošem i hladnom vremenu, lična zaštitna oprema je preduslov za bilo kakvu aktivnost na motociklu. Kada je temperatura manja od 10 stepeni, potrebno je da koristite nešto drugačiji arsenal opreme nego inače.
Kaciga pod obavezno mora da bude zatvorenog tipa. To je integralna (full face) ili “flip-up”. Sve ostalo, neće funkcionisati. Ispod kacige, koristite podkapu. Po mogućstvu, zimski model koji ima zaštitu od vetra koja prekriva vrat i deo grudi. Ukoliko nemate takvu podkapu, za zaštitu možete iskoristiti veliki šal ili deblju maramu, pišu Polovni automobili.
Jedan od problema sa kojim ćete se sigurno susreti je magljenje vizira. Magljenje nastaje tako što topao vazduh koji izdišemo dolazi u kontakt sa hladnim vizirom. Postoje “anti fog” sredstva, ali jedino pravo rešenje je “PinLock”. To je dodatak koji se montira na vizir kacige, stvarajući vazdušni džep između vas i hladnog vizira što sprečava magljenje u velikoj meri.
Jakna i pantalone moraju biti namenske za vožnju motocikla uz dodatak zimske postave. Zapamtite, bez obzira na sve, oprema mora da vas zaštiti od pada. Zbog toga, ne dolazi u obzir korišćenje zimskih pantalona i jakni bez zaštite u vidu protektora.
Dobro je da pantalone i jakna imaju mogućnost spajanja ziperom. To će vas u mnogome zaštiti od prodora hladnog vazduha. U nekim slučajevima, ni dodatna zimska postava nije dovoljna. U tom slučaju, potrebno je koristiti tzv. aktivni veš.
Šake i stopala su prvo što strada na hladnoći jer ne mogu da zadrže toplotu. Rukavice pod obavezno moraju biti zimske (ali namenske za motocikliste). Kao alternativu u obzir možete uzeti podrukavice. One zapravo predstavljaju terminalni sloj koji klasična moto rukavica nema.
Obuća mora da bude duboka kako bi prekrili celokupan članak. Čarapa ovde takođe igra bitnu ulogu, pa je savet da koristite one od merino vune.
Kišno odelo
Čak i da imate vrhunsku zaštitnu opremu, ona neće vredeti ako je natopi kiša. Leti i možete nekako da „istrpite“, ali u kasnu jesen, mokra oprema je siguran put do hipotermije. Kišno odelo treba uvek da vam bude u pripravnosti i na dohvat ruke.
Ne samo što će vas zaštiti od kiše, već će vas utopliti i učiniti vožnju prijatnom bez obzira na spoljašne uslove. Kišno odelo je osnovni deo opreme svakog motocikliste, zato ne odlažite kupovinu.
Dodatna oprema na motociklu
Pored lične zaštitne opreme, postoji i nekoliko odličnih rešenja u vidu dodatne opreme za vaš dvotočkaš koji vas mogu zaštiti od vremenskih uticaja. Povišeni viziri i štitnici za ruke odlično blokiraju strujanje hladnog vazduha. Ako vam se ne dopadaju kako izgledaju, uvek ih možete demontirati kada dođe lepše vreme. Kada su skuteri u pitanju, za većinu istih možete nabaviti “kecelju” ispod koje možete sakriti noge.
Verovatno najbolja stvar koju možete da ugradite su grejači ručica. Nisu skupi, relativno lako se montiraju. Bićete prezadovoljni rezultatom. Jednom kada budete osetili taj komfor, nećete pristati na manje.
Postoje i opcije kao što su grejači sedišta. Neki modeli skutera i motocikala tu opciju imaju fabrički ili se mogu naknadno ugraditi. Važno je napomenuti da motocikli i skuteri u većini slučajeva imaju električni sistem koji ne može da podrži više dodatih potrošača, pa budite oprezni pri ugradnji opreme za grejanje kako bi izbegli kvarove na namotajima, regleru ili čak i požar.
Hladni režim vožnje
Kada su temperature bliže minusu, celokupan motocikl se ponaša drugačije. Agregat teško dostiže radnu temperaturu, pa je potrebno biti nežan na gasu. Gume su hladne i tvrđe. Više ne možete očekivati prijanjanje kao što imate leti. Ulje u amortizerima postaje gušće, pa će se motocikl osetno drugačije ponašati prilikom upijanja loše podloge.
Zbog gore pomenutog veoma je bitno da uskladite vožnju sa zimskim okolnostima. Držite veće odstojanje od drugih vozila zbog dužeg zaustavnog puta. Kada skrećete, budite lagani na gasu i ne naginjite se previše bez preke potrebe.
Gas otvarajte tek kada je motocikl izašao iz nagiba. Ako vaš dvotočkaš poseduje modove vožnje, koristite mod za kišu. Ako nema, budite u jednom stepenu prenosa više nego inače. To će zahtevati nešto precizniju kontrolu kvačila zarad bezbednosti. Zlatno pravilo je da svaka komanda koju dajete motociklu ne sme da bude odsečna, već odmerena i progresivna.
Potencijalne opasnosti
Kada je hladno, postoji niz potencijalnih opasnosti na koje vi ne možete da utičete. Neizmerno je bitno da vi kao motociklista budete svesni toga. Jer kada jednom shvatite da ste na dva točka inferiorni u saobraćaju, bićete bolji motociklista.
Vidljivost je smanjena usled magle i zagađenosti, stakla su zamagljena. U takvim uslovima niko ne očekuje motociklistu niti će se posebno truditi da vas uoči na vreme. Rešenja za to nema, osim da adaptirate svoju vožnju i vozite kao da ste nevidljivi. Donekle možete pomoći sebi korišćenjem reflektujućeg prsluka.
Strogo vodite računa o podlozi na kojoj vozite. Asfalt, beton, kaldrma, sve od toga pruža manje ili veće prijanjanje gumi. Posebno vodite računa o šinama (tramvajske) koje su bukvalno klizave kao led. Pri prelasku usporite i trudite se da šine pregazite točkom pod uglom od 90 stepeni. Odnosno, što više poprečno kako ne bi proklizali.
Pored šina, izuzetno su klizave sve obojene površine, kao što su pešački prelazi. Pogotovo kada je vlažno. Točkom gađajte onaj manji neofarban deo pešačkog. Izbegavajte opalo lišće na kolovozu jer je takođe klizavo.
Zaključak
Uz dobru opremu dvotočkaš se može koristiti sve dok je suvo, bez leda i snega. Pored opreme, vožnja po hladnom vremenu zahteva nešto veći nivo veštine upravljanja motociklom i odličnu sposobnost opažanja okoline, identifikaciju potencijalnih pretnji i brzu reakciju kao odgovor.
Zbog svega navedenog, ako ste početnik ili vam manjka dobra oprema najbolje je da svog ljubimca ostavite da na miru prezimi do proleća.
Video: Izgleda kao motor od milion evra ali istina je potpuno drugačija
(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.