Kako da svoj motocikl konzervirate pred zimu?
U periodu godine smo kada mnogi vlasnici odlažu svoje dvotočkaše da prezime do proleća. U ovom tekstu, pisaćemo šta je potrebno i kako da „ispratite“ svog ljubimca u udoban zimski san.
Pored konkrektnih saveta, skrenućemo pažnju i na nekoliko čestih radnji kojim vlasnici prave više štete nego koristi.
Odlaganje motocikla tokom zime, nije isto što i konzerviranje vozila. Period zimovanja motocikla je zapravo kratak. Konzerviranje se radi u slučajevima kada se vozilo ne koristi duži vremenski period, kao što su na primer vojna vozila u rezervi. U slučaju motocikala, odlaganje možemo posmatrati kao blagu verziju pravog procesa konzerviranja, pišu Polovni automobili.
Pranje, zaštita laka i plastičnih delova
Prvi korak pri odlaganju motocikla je celokupno pranje. Većina motociklista će iz entuzijazma svakako to uraditi što je podržano konkretnim benefitima, koje navodimo u nastavku.
Tokom vožnje, na motocikl se lepi razna organska i neorganska prljavština. Često i korozivna. Što je prljavština duže zalepljena, kasnije se teže uklanja. Katran, asfalt, tečnosti koje cure iz drugih vozila su kontaminacije koje dovode do toga da motocikl ne izgleda „sveže“.
Ptičiji izmet je korozivan i poznato je da nagriza lak. Pored toga, prljav motocikl nije dobro pokrivati. Zato što pokrivka ili cirada klizi po prljavim delovima koji „šmirglaju“ finiš. Pogotovo bokove repa i rezervoara.
Zalepljeni insekti, što duže stoje teže ih je ukloniti. Tokom pranja, nikako ne utrljavajte ostatke insekata ili još gore da koristite abrazivna sredstva i krpe. Oštetićete lak koji je na motociklima gotovo uvek u tankim slojevima.
Nakon pranja, dobro isušite motocikl. Ako ste u mogućnosti, dobro je da naprskate sredstvo za zaštitu spoljašnih plastika koje nisu lakirane. Na primer, nosač tablice, mat crne plastike oko instrument table, itd. Na lakirane površine, bilo bi fenomanalno naneti vosak ili bar brzi vosak u spreju.
Podmazivanje lanca
Oprati motocikl, a ne oprati lanac je kao da veliki deo posla niste uradili. Lanac koji se sija je uvek bio pokazatelj dobrog održavanja. Zašto moramo da peremo lanac?
Na lancu se zbog spreja, hvata bukvalno svaka prljavština koju možete da zamislite. Prljavština dovodi do ubrzanog habanja sklopa, stvara se veći otpor pri okretanju, karike lanca korodiraju i vremenom, zbog oštećenja zaptivki, zapeknu.
Oko pranja lanca nema puno mudrosti. Kao sredstvo za pranje koristimo petrolej, lanac trljamo četkicom za zube i kada ga potpuno očistimo, isušimo ga krpom i podmažemo.
Dobar savet: Ne morate da koristite skupe sprejeve za lanac. Dovoljno je da lanac podmažete menjačkim uljem, SAE90. Litar ovog ulja je nekoliko puta jeftiniji od spreja za lanac, a trajaće vam godinama.
Akumulator na toplom
Akumulator je jedan od delova motocikla koji treba da bude što manji, kako bi se uštedelo na težini i što lakše „upakovao“ u već tesan prostor u ramu motocikla. Manji akumulatori su „nežniji“ pa se neretko desi da tokom zime, zbog temperature u potpunosti otkažu ili se značajno oštete.
Da na proleće ne bude iznenađenja, akumulator treba demontirati sa motocikla i odložiti na sobnoj temperaturi. Ako imate sreće da je to topla garaža, akumulator ne odlažite direktno na beton. Isto tako, ne odlažite akumulator pored grejnog tela ili na mestima koja su dostupna deci.
Dobar savet: Najbolje što možete da uradite za akumulator je da ga prikačite na pametan punjač. Takvi punjači imaju namenske režime rada kako bi održavali akumulator ispravnim tokom perioda nekorišćenja.
Gume napumpane i odignute
Kako bi izbegli deformacije i oštećenja strukture gume, ista mora da bude napumpana preporučenim pritiskom. Ako imate mogućnosti, nije loše da motocikl postavite na štendere kako bi rasteretili gume.
Ukoliko to nije moguće, dovoljno je da budu napumpane. Ne morate nužno da okrećete točkove tokom zime.
Dobar savet: Ukoliko motocikl poseduje centralni štender, iskorisitite ga umesto bočnog oslonca. Parčetom letvice ili nečem sličnim, možete odignuti za par centimetara prednji točak i rasteretite težinu sa guma i oslanjanja.
Rezervoar do čepa i novo ulje
Metalni rezervoar, tokom nekorišćenja motocikla uvek treba biti napunjen do čepa. Zato što unutrašnjost rezervoara koji nije uronjena u gorivo korodira usled vlažnosti vazduha. Naravno, rezervoar neće korodirati za par meseci, ali dugoročna nebriga će sigurno dovesti do korozije koja se kasnije jako teško sanira.
Korozija će kasnije dospeti u sistem za napajanje gorivom. To znači kvar pumpe za gorivo, blokiranje dizni ili indžektora.
Zašto zameniti ulje u agregatu pred zimu?
Svrha motornog ulja pored podmazivanja i hlađenja jeste i čišćenje unutrašnjosti agregata. Tokom sagorevanja smeše benzina i vazduha ostaje garež i jedan mali deo nesagorelog benzina. Ostatke sagorevanje čine sumporna i sumporasta kiselina koja je jako korozivna.
Ulje čisti, odnosno skuplja te ostatke. Čak iako ste prešli malu kilometražu ove sezone, uglavnom lokalno, to ne znači da je ulje i dalje dobro. Hladni startovi i kratke vožnje su te koje stvaraju najviše gareži i kondenzaciju vlage u agregatu.
Kondezacija, stvara mikro galvansku koroziju između dve površine metala. Na primer, karika i cilindra.
Sintetička estarska ulja su jako dobra zaštita od korozije. Zato što su čestice estra polarne, te se „lepe“ za metal stvarajući „deblji“ sloj uljnog filma.
Dobar savet: Period odlaganja motocikla tokom zime je kratak. Ne morate da koristite sredstva za stabilizaciju oktanske vrednosti ili posebna goriva ako je period nekorišćenja kraći od šest meseci.
Pokrivanje
Motocikl treba da se pokrije kako bi ga zaštitili od prašine. Kao što smo na početku teksta pomenuli, pokriva se čist motocikl.
Kako greše motociklisti kada pokrivaju motocikl?
Pokrivka kojom se pokriva motocikl, treba da bude paropropusna. To je veoma bitno kako se vlaga ne bi zadržavala unutar pokrivke. Ovo je izuzetno bitno za motocikle koji su odloženi napolju ili ispod terase, tende i sl. Vlaga je veliki neprijatelj svih vozila.
Pokrivka, odnosno cirada, mora da bude dobro fiksirana kako je vetar ne bi oduvao.
Startovanje
Kada odložite motocikl da prezimi, nema paljenja do proleća. Odnosno, nema startovanja ako se motocikl neće voziti. Ovo je generalno pravilo, ali tokom zime je strogo pravilo.
Mnogi misle da čine dobro motoru, da provrti ulje, podmaže se i sl. Zapravo, činite štetu. Napinjete bez razloga akumulator i starter.
Hladni startovi najviše štete agregatu, mnogo više nego konstantna vožnja stotinama kilometara. Stvara se velika kondenzacija koja kasnije ne može da se isuši (otuda beli dim iz auspuha).
Nikakvog benefita od zimskog paljenja nema, pa se suzdržite startovanja do proleća.
Video: Ona je konzervirana
(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
DARKO 100/%
Ovo je stvarno dobro napisano kao savet👍
Podelite komentar
Filip
Nema konzerviranja ceka se lepse vreme 😀
Podelite komentar
Apachy
SAE90 ? Dobar savet 😂 samo sto posle prve voznje moras da peres motor,pantalone i jaknu. Nista bez teflonca
Podelite komentar