Šta sve podrazumeva osnovno održavanje motocikla?

 
  • 2

Šta je to što samostalno možete i treba da uradite, a za šta vam je potrebna pomoć profesionalaca...

Uz vlasništvo motocikla dolazi i briga o održavanju. Zaista briga, jer većina želi najbolje za svoj motocikl. Svi žele da znaju najbolji način i najboljeg majstora za taj posao. Jer kada se podvuče crta, najbolji motocikl je onaj koji je održavan.

Kako će vas motocikl služiti, zavisi isključivo od uloženog novca i vremena u održavanje. Šta se sve podrazumeva pod održavanjem motocikla i šta je to što samostalno možete i treba da uradite, a za šta vam je potrebna profesionalna usluga, tema je kojom su se pozabavile kolege sa sajta Polovni automobili.

Vizuelna provera

Motocikli još uvek ne govore, osim ako nisu priključeni na dijagnostiku. Čak i tada, neće vam reći sve. Potrebno je da čučnete pored motocikla i detaljno zagledate sklopove i identifikujete potencijalne probleme. Čak iako niste iskusni, uspećete da prepoznate „čudne stvari“ pre nego što se pretvore u problem koji je zaustavio motocikl pored puta.

Nije normalno i nikada nije prihvatljivo bilo kakvo curenje ili vlaženje tečnosti. Mesta gde curi tečnost, obično su više zaprljana od ostataka motocikla jer se prljavština lepi za fleke od ulja i antifriza. Ako uočite sveže kapi ispod motocikla, obavezno se mora utvrditi šta je „popustilo“.

Proverite pokretne delove kao što su nogare, nogostupi, prednju i zadnju viljušku. To su mesta koja su često zapuštena. Svi pokretni delovi, moraju da rade glatko, bez zvukova i zapinjanja. Nogostupi i nogare se lako demontiraju pa ih možete sami očistiti i podmazati litijumskom mašću.

Kada govorimo o oslanjanju motocikla, mislimo na prednju i zadnju viljušku. Lepo pogledajte semeringe na prednjoj viljušci. Oni moraju biti suvi pre svega. Stanje i starost možete zaključiti po boji. Ako su izbledeli, ispucali ili iskrzani, treba ih zameniti čak iako ne cure. Svakako, preporuka je da se ulje u prednjoj viljušci menja na svake dve godine bez obzira na kilometražu.

Kod zadnje viljuške, treba posebno obratiti pažnju na vezu amortizera i same viljuške. Svi pokretni delovi u tom sklopu moraju biti podmazani. Zadnji amortizer ne sme da pokazuje znake vlaženja ulja. Za servis oslanjanja, najbolje je da se obratite profesionalnom servisu. Retko kada se desi da je potrebno samo podmazivanje bez potrebe zamene delova.

motocikl. motor, popravka motora Foto: Pixabay

Gume i točkovi

Kroz nekoliko prethodnih tekstova, pominjali smo koliko su gume bitne za motocikl. Svaki sklop na motociklu i vaše reakcije, gume moraju da se prenesu na podlogu a da pri tom, vi imate potpuno poverenje u njih. Pa čak i onda kada radite „protivno“ sebi i motociklu.

Starost gume nije jedino na šta treba da obratimo pažnju, iako već posle tri godine upotrebe, osobine guma počinju da se degradiraju.

Sa vremena na vreme, potrebno je da okrećete točak i pažljivo pregledate celokupnu gaznu površinu gume. Tražimo da li na toj površini postoje pukotine, otvrdnula mesta zbog oksidacije ili trulež. To što guma ima šaru, nije nikakav pokazatelj stanja. Nemojte se iznenaditi ako pronađete zabodene kamenčiće ili parčiće metala.

Guma se kod motocikala najviše troši po sredini (izvinjenje svim trkačima). Proverite da li je gazna površina dospela do indikatora potrošenosti. Pa ako jeste, vreme je za zamenu. Poslednje ali ne i manje bitno, da na svake dve nedelje proverite pritisak u pneumaticama. Pritisak umnogome utiče na ponašanje oslanjanja motocikla, koje utiče na povratnu informaciju koju vam motocikl prenosi. Isto tako, pritisak utiče na radni vek guma.

Nekada se u narodu moglo čuti za nekoga da je: „glup k’o točak“. Kod motocikala, čak i nešto jednostavno poput točkova zahteva malo pažnje. Kod aluminijumskih točkova, moramo da vidimo da li na njima postoje pukotine. Isto tako proverite da li je neki od tegića za balansiranje ispao sa točka.

motocikl, motor, lanac Foto: Pixabay

Kod žičanih točkova, proveravamo da li su sve žice na broju i da li su propisno zategnute. To ćete proveriti rukom, kao i da li su nategnute ili ne nose nikakvu težinu. Ako se radi o starijem motociklu, obratite pažnju da li je korozija uništila točak, što nije retkost.

Kada menjate gume, uvek promenite ventile i balansirajte točkove, iako će na nekim mestima tvrditi da se točkovi na motociklima ne balansiraju.

Posao oko točkova i guma je završen, tek kada proverite i ležajeve točkova. Kada je točak odignut od podloge, zavrtite ga rukom. Točak se naravno neće slobodno vrteti zbog otpora kočionih pločica i transmisije, ali ćete primetiti ako ležaj „krcka“.

Finalni prenos

Zadatak finalnog prenosa je transfer snage od menjača do točka. Bez obzira na tip prenosa, svaki zbog svoje specifičnosti zahteva malo vašeg vremena. Lancu je potrebno najviše brige, pa ga treba detaljno očistiti, osušiti i podmazati. No, pre podmazivanja proveravamo da li na lancu postoji teža korozija, da li ima karika koje su blokirale i da li postoje očigledni znaci pohabanosti. Ako je lanac u prihvatljivom stanju, ostaje da proverite da li je poravnan između prednjeg i zadnjeg lančanika. Iako na viljušci postoje markeri, najbolje je da vrednosti sa leve i desne strane zadnje osovine, izmerite šublerom. Koliko lanac treba da bude zategnut, napisano je u uputstvu za upotrebu vašeg motocikla.

Kada je u pitanju remen, situacija je dosta jednostavnija. Potrebno je samo da proverite ima li pukotina, i da li su „zubi“ oštećeni. Ako je sve u redu, kao i kod lanca, podesite zategnutost po specifikacijama proizvođača. Loš remen, obično puca pod opterećem naglog ubrzanja. U praksi, može da pukne tokom preticanja što vas može dovesti u opasnu situaciju.

Kod kardana važi mit da je večan i da se ne održava. Daleko od istine. Kardan nije sklop na kojem treba samostalno da radite, ali možete sami da proverite stanje manžetni i da zamenite ulje.

Voxan Wattman, električni motocikl, Maks Bjađi Foto: Venturi/Voxan / Promo

Kočnice

Svako će se složiti da su kočnice najbitnije, ali su isto tako i jedan od sklopova koji se često ne održava kako bi trebalo. Problem kod kočnica je taj što se njihove performanse postepeno degradiraju, pa vozač ne oseti pad efikasnosti.

Proveru počnite od stanja diskova. Premerite debljinu i uporedite sa vrednostima iz servisnog uputstva. Baterijskom lampom ili telefonom možete osvetleti unutrašnjost kočionih čeljusti da vidite debljinu pločica. Takođe, proverite i kočiona creva od čeljusti do ručice. Ne sme biti pukotina i „trbuha“, tj. mesta gde su creva naduvena.

Kočione pločice se uglavnom lako menjaju na većini motocikala, pa možete i sami. Bilo da menjate pločice ili samo želite da „osvežite“ kočnice, demontirajte pločice i očistite kočione klipove bez demontaže „brake cleaner“-om. Površinu pločica blago prešmirglajte i montirajte sve nazad uz obavezno stezanje šrafova moment ključem.

Kočiono ulje umnogome utiče na performanse kočnica. Ima sposobnost da upija vlagu koja ga degradira. Kada kočiono ulje prokuva, u većini slučajeva prokuva vlaga. Menja se najkasnije na dve godine. Stanje možete videti u prozorčetu kočionog cilindra. Što je tamnije, to je lošije. Ulje u kočnicama možete promeniti sami ukoliko ste vični i umete da pratite servisno uputstvo. Napominjemo da se od nedavno na tehničkom pregledu meri i prisustvo vlage u kočionom ulju.

Kaciga, motocikl Foto: Pixabay

Komande

Kada kažemo komande, mislimo na upravljač, poluge kočnica, kvačila, menjača i naravno, sajle gasa i kvačila. To su sitnice po kojima se vidi razlika razlika između motocikla koji je održavan i onog koji je zapušten. Pri tome umnogome utiču na osećaj tokom vožnje.

Svaka komanda, mora da radi mekano i glatko da ih može i dete aktivirati.

Ručice kvačila i kočnice demontirajte. Obično ih drži samo jedan šraf. Osovinice podmažite litijumskom mašću. Sajlu kvačila, obavezno zamenite ako ne radi glatko. Sajle kod modernih motocikala su obično u bužirama koji su presvučeni teflonom, pa podmazivanje nije preporučljivo. Krajeve sajli, podmažite takođe i proverite da li ima niti koje su pukle. Ako je to slučaj, zamena je obavezna. Kod ručice gasa, takođe podmažite krajeve sajli i vođice. Vrlo malo masti namažite na unutrašnji deo ručice gasa.

Kod hidrauličnih kvačila, takođe važi pravilo da se ulje menja na svake dve godine. Sa svežim uljem, ručica će biti prijatnija, a promena stepena prenosa glatka.

Triumph, motocikl, motor, enduro Foto: Unsplash

Ulje, filteri i ostale tečnosti

Sveže tečnosti i novi filteri čuvaju motocikl i osiguravaju dugovečnost i stotine hiljada pređenih kilometara.

U većini slučajeva, filteri vazduha i ulja su pristupačni i možete ih sami zameniti. Činjenica je da tamo gde vozimo ima dosta nečistoća, pa nekada treba zameniti filter ranije od propisanog intervala. Filter koji nije namenjen za pranje, nikada nemojte izduvavati kompresorom. Time, sabijate prljavštinu unutar filtera i oštećujete strukturu.

Kada je u pitanju motorno ulje, vodi se česta i žutra diskusija koje je ulje najbolje. Istina je, bitnija je redovna zamena od samog brenda. Čak iako ste prešli malo kilometara. Malo kilometara obično znači da se motocikl koristio na kratkim gradskim relacijama, a to su teži uslovi eksploatacije nego velike dnevne kilometraže. Zašto?

Ulje mora da zaštiti motor pri hladnom startu i da što pre dopre do svih pokretnih delova. Dok je aktiviran saug, ulje se kontaminira nesagorelim benzinom. Gradska vožnja stvara puno gareži, koje ulje spira i čisti. Isto tako, kratke relacije stvaraju kondezaciju unutar agregata koja ne može lako da se osuši. Zbog toga, ulje uvek mora biti sveže i najbolje je zameniti pred zimu kako bi se sprečila korozija unutar agregata.

Popravka motocikla, zamena ulja Foto: Shutterstock

Slično važi i za antifriz. Svež bolje hladi agregat. Vremenom, antifriz postaje korozivan. Kao takav, nagriza impeler pumpe, semeringe i hladnjak. Sve to smanjuje stepen efikasnosti rashladnog sistema koji je kritičan za dugovečnost agregata. Antifriz možete sami zameniti. Ispustite stari, isperite sistem običnom vodom i jednostavno dolijte mešavinu novog antifriza i destilovane vode. Nikada ne koristite „česmušu“. Nema potrebe da kupujete skupe, specifične antifrize za motocikle. Nema razlike između tih i onih za automobile.

Struja

Okrenite ključ i dajte kontakt. Proverite sve uređaje. Sve mora da radi. Migavci, dugo i kratko svetlo, osvetljenje tablice, pozicija i osvetljenje instrumentalizacije. U većini slučajeva, sijalice se lako menjaju i to možete sami. Dobro je da imate bocu konktakt spreja i naprskate svaku konekciju koja vam je dostupna.

Sledeća stavka su osigurači. Proverite da li su dobro fiksirani i obavezno sačuvajte par komada za rezervu. Posebnu pažnju treba da obratimo na akumulator. Zbog malog kapaciteta, manjeg inteziteta korišćenja i izloženosti temperaturama, baterija na motociklima često „otkazuje“. Ne samo što će vas iznenada ostaviti bez starta daleko od kuće, već slaba baterija može da dovede do kvara regulatora napona i drugih el. uređaja na motociklu. Kod jednocilidričnih i dvocilindričnih agregata, može doći i do loma tzv „frajlaufa“. Odnosno, spojnice koju aktivira starter.

Popravka motocikla, zamena ulja Foto: Shutterstock

Akumulator možete sami i vrlo lako da proverite. Motocikl mora da pali gotovo bez zadrške, kako hladan, tako i topao. Svaki uvijajući zvuk startera je znak da nema dovoljno struje. Da biste bili sigurni u ispravnost, preporuka je da tokom zime bude priključen na pametni punjač na sobnoj temperaturi. Pred početak sezone izmerite multimetrom napon, sve ispod 12.5V je loše. Svakako, ako je akumulator stariji od četiri godine, zamenite ga novim. Važno je napomenuti da kleme akumulatora, zaštite sa dielektričnom mašću i kleme obavezno stegnete ključem umesto šrafcigerom.

Video: Snimci od kojih zastaje dah: Održan trodnevni hard enduro reli na tri planine

(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)

Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA