Pet razloga zbog kojih su trocilindarski motori efikasniji od većih agregata
Osnovna prednost motora koji se oslanjaju na rad tri klipa se ogleda u sniženoj potrošnji goriva, a to nije sve...
Sve je veći broj benzinskih automobila koje pokreću trocilindarski motori. Volkswagen Polo, Toyota Yaris, Renault Clio, Volkswagen Golf… ima ih mnogo i veoma su popularni.
Međutim, postoji opšte mišljenje u javnosti o tome kako su takve pogonske jedinice značajno inferiornije u odnosu na četvorocilindarske, pa iako to u osnovi može biti uzeto kao verodostojna tvrdnja, treba reći da motori sa manjim brojem cilindara imaju i neke svoje prednosti.
Osnovna prednost motora koji se oslanjaju na rad tri klipa se ogleda u sniženoj potrošnji goriva. Pošto je ovde jedan nedostajući cilindar (spram najrasprostranjenijih četvorocilindarskih), količina goriva koja se u njima sagoreva jeste skromnija. Što manji motor - to manje mesta da se gorivo sagori u njemu.
Naravno, sve ovo važi ako je trocilindarski motor manje zapremine od onog sa kojim se poredi, ali ako je zapremina dva agregata ista, recimo 1.000 kubnih centimetara, onda bi u teoriji i njihova potrošnja morala biti ista, nevezano za to da li je ta litra zapremine razbacana na tri ili više cilindara. Zašto je to tako - objašnjenja slede:
Manje trenja
Pošto nedostaje jedan cilindar da bi motor bio četvorocilindarski, manja je površina na kojoj jedan metal dodiruje drugi, a manje je i tačaka spajanja. To u prevodu znači da manje trenje implicira i bolju efikasnost agregata, jer se deo goriva troši na to da se savlada problem koji uzrokuje frikcija (trenje).
Manja masa
Očigledna prednost trocilindraša spram većih pogonskih blokova se krije i u drastično skromnijoj masi samog agregata. To istovremeno znači da će i potrošnja goriva vozila biti manja jer je vozilo sveukupno laganije, zbog baš tog nedostatka jednog (ili više) cilindra (ili cilindara).
Kompaktnija veličina
Još je jedna prednost posedovanja motora sa manjim brojem cilindara od nekada uobičajenog standarda. Manji broj cilindara donosi i manje gabariti pogonske jedinice, pa to onda implicira i manju zapreminu prostora nužnu za montiranje motora, što opet dizajnerima omogućava da osmisle putničku kabinu koja će ponuditi više mesta za smeštaj ljudi i prtljaga.
Niži troškovi proizvodnje
Cene sirovina rastu. U proteklih godinu do godinu i po dana, cena aluminijuma i gvožđa na globalnom tržištu više nego udvostručena. Tako, cilindar manje znači i za četvrtinu manje (u poređenju s četvorocilindarskim jedinicama) utrošenog metala.
Druga strana medalje
Oni koji nisu skloni malim motorima sa neparnim brojem cilindara, nikako ne mogu da se požale na nedostatak snage malih agregata, jer su uglavnom potpomognuti turbo punjačima. Dodatno, i na temu kulture rada motora sa tri cilindara se sve manje može izneti zamerki. Ali, teorija je jedno, dok je stvarnost nešto drugo.
Generalno govoreći, automobili troše onoliko goriva koliko agresivno pritiskate papučicu gasa, nevezano za to koliko cilindara broji konkretan motor (pa donekle čak i nevezano za zapreminu svih cilindara).
Sve ove argumente treba uzeti sa rezervom, odnosno treba znati da trocilindarski motori garantovano donose dobrobiti kompanijama, dok je to nažalost, najčešće na teret onoga što kupci dobijaju za isti novac.
Video: Argentici električnim pogonom povampirili legendarnog fiću: Ide 80 na sat i prelazi 50 kilometara
(Telegraf.rs/AutoRepublika.com)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
beast
Vise se haba, i manje prelazi.
Podelite komentar
V8 biturbo
Ovakva auta su iskljucivo za penzionere eto do crkve nedeljom,na pijac po luk..nema to snage da krene kad treba i motori su nejaki zato brzo crkavaju,dzaba im mala potrosnja
Podelite komentar
Realno
Ne nasedajte ljudi na te troklipce , nema auta bez 4+cilindra.
Podelite komentar